SVS plus/ 2 plassering og kalibrering - fortvilet:( -akustikk plater til faseproblem? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kanskje en DIY sub-sofa er tingen i det rommet?

En Behringer kan rette ut peak'er, men det er lite den kan gjøre med dip'er. Øker du volumet på subben vil du fremdeles få utfasinger helt uavhengig av volumet hvis rommet er slemt med deg. Du bør låne før du kjøper i alle fall.
    Jeg var helt sikker på at jeg skulle skaffe meg noen romperistere (hvis det er det du mener(?)) etter horten messa, men da jeg kom hjem så jeg at jeg ikke hadde i nærheten så stor sofa som skal til for å få plass til noen. hvor kan man låne en behringer?

kan det forresten være veggene i rommet som demper lyden? skal prøve å sette subben i kjelleren hvor det er betong på alle kanter i morgen for å se hvordan bassen blir da

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at veggene demper lyden. I et annet rom med andre mål vil du få evt. utfasinger i helt andre frekvensområder, men hvis det fungerer bedre der kan du jo flytte kinoen?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Jeg var helt sikker på at jeg skulle skaffe meg noen romperistere (hvis det er det du mener(?)) etter horten messa, men da jeg kom hjem så jeg at jeg ikke hadde i nærheten så stor sofa som skal til for å få plass til noen. hvor kan man låne en behringer?
    Jeg tenkte på en slik sofa som Flageborg & Co bygde på Hortenmessa med høyttalerelementer i setene (ikke rumperistere).

Flageborg har kanskje en Behringer du kan prøve, men jeg tror som sagt ikke den kan gjøre noe med så store utfasinger som du skisserer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett litt på romakustikk bla. på glava.no jeg tenkte jeg skulle prøve å henge opp noen plater. veggene i rommet mitt er bare gipsplater så de gjør det enda verre en det kunne vært. men ihvertfall, nå er jeg på utkikk etter noen plater som kan fåes i hvitt, de må dempe dypbass og bass (under 63 hz? helst hele bassregisteret) og ikke være alt for dyre. tenkte jeg skulle prøve å henge opp de stedene der det ikke henger noe.

ellers lurer jeg litt på bassfeller (forslag) og hvordan hjørnene i rommet burde være (rundet av?)
    kinoen det skal brukes til ser dere i signaturen min.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker glavaruller i hjørnene i min kino (gulv til tak)samt bokhyller stappet med rockwool akusikkplater bak lerretetet og høytalerene/subbene. Frekvensresponsen er linjær fra 15-200hz.

På en annen side ser nok ikke dette like bra ut i en vanlig stue;-)

pt

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet du om noe som kan dempe bassen i lavfrekvent registeret, som en prøve. jeg må jo sjekke om det vil fungere før jeg hopper inn og kjøper noen dyre akustikk plater. vil dyner f. eks funke? burde jeg dekke til hjørner?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyner ja....hmm tror ikke det vil funke. Madrasser eventuellt vil funke bedre grunnet mer masse. så sant du har skikkelig tunge madrasser.

Dempe dypbass er tilnærmet umulig. Poenget i en vanlig stue (20-30kvadrat) vil lydbølger som er så dype skape dipper og topper. Måten jeg har angrepet dette er ved å forsøke å gjøre rommet "større" ved å gjøre det "mykere" med glava i hvert hjørnet samt en vegg pluss deler av taket dekket med rockwool. Dette skapte store forbedringer i bassområdet. Lydbølgene får på en måte mer spillerom å blir ikke kastet like fort fram og tilbake:-)

En annen ting jeg har hatt suksess med, er å heve subben(e) ca 5-10 cm over bakken (feks steinheller, leca etc) Dette har faktisk dempet den dypeste bassen noe som vi alle vet kan være meget aggressiv på svs som igjen kan skape problemer oppover bassområdet.

Uansett får du ha lykke til og ikke gi opp.

pt

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har prøvd å henge opp dyner men til ingen forbedring. nå er rommet helt stumt, men ingen forbedring i bass området. madrasser ja... hvordan skal man henge opp det? og hvordan hvet man hvor man skal henge det/ hvor bassen blir reflektert?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hva med taket? taket hos meg er ren gips, kanskje det er taket som skaper problemer... du sier at massen må være større, må jeg ha svære, tykke plater på rommet mitt da... er litt forvirret av dette med akustikk og hvorfor ikke en ting man henger opp kan dempe hele registeret

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville begynt med hjørnene jeg. trenger ikke henge opp madrassene enda. bare sett dem i hjørnene så du får et hulrom bak madrassen.

Somsagt dypbass krever mye plass for å dempe.

Har også gips i taket, merket ikke så mye forskjell i bassgjengivelsen etter å ha dempet deler av taket, det var mere for å få en kontrollert gjengivelse av fronthøytalere og center.

Som du sier, dyner demper nok i bestefall litt i øvre mellomtone ellers bare diskant. Dette igjen skaper en veldig dunkel lyd.

Hvis du får tak i noen Glavaruller så kunne du forsøkt med det. Har selv ikke erfaring med madrasser, men glavaruller i fleng gjorde susen hos meg.

Hvor du skal plassere vet jeg ikke, tror du rett og slett må forsøke deg fram.

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    men vis jeg går for en behringer, og den kalibrerer og retter ut dipper og hull, vil ikke det bare gjøre at subben må jobbe enda mer fordi den må skrus opp i effekt for å få samme lydtrykk som uten kalibrering? jeg har idag ommøblert helt og flyttet soffaen ut på gangen og dratt ut sengen helt til bakveggen der soffaen stod. også plasserte jeg sub under lerretet sammen med front rekka. bassen blir ikke bedre i det hele tatt
    jeg føler jeg egentlig ikke trenger en så stor sub vis den ikke spiller høyere bass en front høytalerne mine. kanskje jeg burde levere den tilbake...
    Det nytter ikke å booste frekvenser e.l. hvis du har feil fase mellom sub og andre ht i rommet. Jeg har hatt liknende problem som deg;

Har min i 16hz modus selv.

Hvis bassen er dårligere nå enn uten sub, så vil det si at innstillinger og fase på reciever og subwoofer ikke er optimale.

Sett sub i lytteposisjon og gå rundt i rommet og finn den beste plasseringen.

Prøv så å finne riktig fase mellom front og sub vha fasebryter på subene og finstill gjerne fasen vha delay på forsterkeren. Deretter ville jeg funnet innstillinger (delefrekvens, ht; large/small, og sub satt til max eller yes etc). Dette er prøving og feiling, og man finner fort ut hva som passer din smak. En innstilling passer ikke for alle rom, dette må man prøve og feile med selv!

Etter en runde igår "sitter det som ei kula", subene sitter nå bokstavelig talt som et skudd. Jeg bruker dog Velodyne SMS-1 til å finjustere delefrekvens, fase og hvor bratt man skal kutte ved delefrekvens i tillegg til noe eq.

Istedenfor å booste så voldsomt ved div frekvenser, er det langt bedre å dempe frekvensene som ligger som topper, eller over dippen, ellers vil jo subene jobbe ræven av seg, noe som kan ende veldig uheldig!

Jeg har en dipp på ca 10dB ved 80hz, jeg tilpasset heller grafen i forhold til denne i stedenfor å booste i hytt og gevær, det er ikke bra for subene på noen måte. Da oppnår man en langt mer balansert gjengivelse av bass, i tillegg til at subene jobber mye mindre enn hva de hadde gjort om du bare hadde boostet de frekvensene du har problemer med

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har prøvd å vri på fase og innstille delay. jeg tror det er utfasing på midten av rommet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg prøvd med madrasser (alle jeg fant) og plassert dem rundt om. bassen ble kanskje litt bedre men jeg skal jobbe litt med plasseringen av de

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips, istedenfor å vri på fasebryteren bak på suben, juster heller delay på recieveren mens du sitter i sweetspot, gjerne/helst med Radioshcak, og finn den delay som gir mest output og som gir best timing mellom frontene!

Dette gjelder dog hvis du har satt front til large og sub til "max/both" e.l.

Men først må du finne den beste plasseringen, sett den i sweetspot - og gå rundt i rommet og finn den plasseringen som gir mest output. Slå av frontene da eller kjør egen testtone

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sette subben i sweetspot ja.. pytt pytt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flytt sofa, og sett den i sweetspot da, da slipper du å løfte den

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok... fant best respons... i høyre hjørne av rommet, der er det ikke plass. så jeg setter den ved siden av stolen på venstre hjørne. en ting, når jeg stikker hue ned og hører på subben høres det ut som det spiller grovt høyt, men når jeg står ved siden av og i sweetspot høres det mye mindre ut. slik var det ikke med den gamle subben. den lager stygge blåse lyder også, når jeg er helt inntil med hue. virker som om jeg ikke får utnyttet godt i rommet mitt...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt står volumet på suben? og signalet fra forsterkeren?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    signalet fra recieveren står på -4 og subben på strek 3 på gainen. nå har jeg flyttet den ned i kjelleren for å se hvordan den funker der

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt of topic men dog, du skal ha skryt for innsatsvilje og motivasjon. Antar at all SVS-lempingen har dempet treningsbehovet en smule? :-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •