Hvilken senter til komplett Blue 8008 7.1 hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken senter til komplett Blue 8008 7.1 hjemmekino?

Kjører dette oppsettet i dag:

Front: Dali Blue 8008
    Surround: Dali Blue 8008
    Surround Back: Dali Blue 8008
    Senter: Dali Suite C0.7
    Sub: 2 stk Dali SWA15

Har Denon AVR3805 og Denon DVD2930 er bestilt.
    Effektforsterkere står som neste på listen over innkjøp.

Senteren jeg har nå synes jeg er helt grei, sålenge jeg bruker en 32" widescreen tv. Men skal kjøpe PJ og lerret etterhvert, og vil da ha en senter i Blue serien (ikke C100). Men siden Blue serien blir borte mer og mer så skal jeg kjøpe inn den/de høyttalerne jeg skal ha som senter og legge de bort så, har jeg de klar når PJ`en kommer i hus.
    Har lest og søkt en del inne på forumet angående senter, og ser det er litt delte meninger om hvorvidt man egentlig trenger en stor senter. Men de som har oppgradert til stor senter klager visst ikke=)
    Hadde først tenkt å kjøpe Blue 2002 og ha som senter, men er litt usikker nå om jeg heller burde oppgradere til 3003, 5005, 6006 eller kjøre 8008 her og.
    De fleste modellene her er utgått så da blir det pent brukt.

Leser også at det ikke er anbefalt å legge en gulvhøyttaler pga spredningen, hvor mye har egentlig dette å si på Blue serien?
    For hvis jeg skal ha et rammelerret på veggen må høyttaleren stå under lerretet, og da må enten høyttaleren ligge, eller lerretet være 1 meter fra gulvet.

Anlegget blir mest brukt til film, litt til musikk, og begynner å få interessen opp for musikk dvd`er så blir nok en del slikt og fremover. Blir også brukt til spilling.

Har dere noen synspunkter og anbefalinger angående dette?

MVH

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vil ha den vanligs C1000-senteren er det vel enklest å plassere 2002, f.eks. 1 over og 1 under lerretet.
    Ser HiFi-klubben skriver at 2002 faktisk går dypere i bassen enn 3003...

Send en pm til Kakehode som har testet liggende høyttalere i senter: AVforum.no - kakehode's hjemmekino

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg kan godt gjenta meg selv Kjøp så stor senterhøyttaler du har plass og råd til! Enklere og bedre kan jeg vel egentlig ikke si det, og siden du allerede har 8008 hele veien blir vel et par 8008 et logisk valg som senter. Eventuellt bytt ut de bakerste surroundhøyttalerne med 5005 eller 6006, er ikke SÅ krise å ikke ha digre høyttalere der, så har du fort et par 8008 som senter.

Angående dette med spredning har jeg null og niks forståelse for disse anbefalingene mot å legge gulvstående ned som senterhøyttaler.
    Hvordan er senterhøyttaleren ulik den gulvstående høyttaleren i nesten alle høyttalerserier? Jo, den er fysisk mindre, men bruker samme elementer. Så dermed er centeren intet mer enn en liten versjon av den gulvstående og får dermed, tragisk nok, langt ifra samme rekkevidde i bassområdet som sin gulvstående broder.
    Så, nei, jeg ser absolutt ikke problemet og har heller aldi opplevd et fnugg av problem med nettopp det. Men hvis det nå skulle vise seg at dette er et problem på generell basis som har gått meg fullstendig hus forbi av en eller annen grunn, vil ikke da nær sagt alle senterhøyttalere i denne verden lide av dette spredningsproblemet?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. hånds informasjon...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å bruke 2 stk B&W 605 som senter etterhvert. Gleder meg til å få testet det ut. :-D

Hadde jeg vært deg så hadde jeg definitivt gått for 8008 som senter også.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden både 5005, 6006 og 8008 er gått ut av produksjon må jeg kjøpe en av disse pent brukt. Og det er ikke den store prisforskjellen så da går jeg for 8008 som senter. Var det jeg selv og egentlig ville =)

Når det gjelder spredningen av en liggende gulvhøyttaler, så er det en del som sier dette ikke er bra. Den skal stå oppreist. Ikke skjønner jeg hvorfor, og du kakehode har jo lagt dine uten merkbare forskjeller. Så da går jeg for å legge 2 stk 8008 under lerretet som senterkanal. Det burde gi meg pondus i senterkanalen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på å gi denne store senteren din en egen, separat effekforsterker...

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har tenkt på Rotel effektforsterkere til front og senter først.
    Tenkte på RB1080 til frontene, RB1070 blir vel litt liten til senter?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hvorfor skulle den det? Jeg har en Rotel RB960bx på senteren min, og det funker storveis det. Nå får den riktignok ferie under 80hz, men allikevel, det er bare 2x60watt vi snakker om her...

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Får se hva jeg velger når den tid kommer.
    Vil etterhvert ha effektforsterker på de 4 bakhøyttalerne også.

Vil det holde med:
    RB1080 til front, RB1070 til senter og RMB1075 til de 4 surround høyttalerne.

Eller burde jeg heller spare og kjøpe:
    RB1090 til front, RB1080 til senter og RMB1095 til de 4 surround høyttalerne?

Trenger ikke mer effekt enn nødvendig, men er litt redd for å få får lite. Forslag?

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje 4 stk RB1080 hadde vært det optimale valget her? Da får jeg brukt alle kanalene, kan kjøpes etterhvert, får likens effektforsterkere i racket (størrelse) og nok effekt til høyttalerne ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •