Alt jeg mangler er høytalere til ca 10 000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alt jeg mangler er høytalere til ca 10 000

Hei,

Jeg har vært en trofast leser på dette forumet en stund nå og jeg har fått god hjelp med alt av kjøp jeg har gjort. Det siste som mangler er nå høytalere. Jeg har en Denon avr2106 og et par søpple høytalere vis navn jeg holder for meg selv.

Jeg fikk tidligere på forumet en grei huskeregel når det gjaldt hvor pengene skulle gå. 1/3 til forsterker og 2/3 til høytalere pluss 1/10 til kabler. (veit det ikke går helt opp) Jeg antar og bruke ca 10 000 på høytalere og ca 2000 på kabler. Høres dette fornuftig ut?

Jeg bruker anlegget mest til film, men har lyst til å i pose og sekk da jeg nyter god klang i musikken også. Er det mulig og få begge deler?

Det jeg lurer på er da... hvilke høytaler i den prisklassen(10 000) hvil jeg få mest for pengene med tanke på at den skal parres opp mot 2106'en?

Setter pris på alle svar.

For de spesielle interesserte så er oppsettet i dag

HTPC
    zalman 160d
    500 gb
    pro duo E6400
    2gb ram
    ati x1900xt pro 512 mb
    2 x ati 550 pro
    FORSTERKER: denon 2106
    MONITOR: TH-42 PH9
    HØYTALERE: N/A

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv PSB Image T65, prisen er vel ca 9000,-.

De er meget bra på film, og litt bass tung musikk.

De går faktisk (for meg) overraskende langt ned i bassen, så jeg har levd uten Sub en stund, også på film. Min bror lurte på hvor jeg hadde gjemt sub'en første gang, og han er vant til bass med den digre subben han har.

Det sies at T55 er litt bedre, litt strammere i bassen. Men med T65 er det mer bass.

Jeg har kjørt de bra sammen med Sony VA555ES, og de fungerte hakket bedre der med Sony sitt varmere lydbilde, enn hva som resultatet med min nye Pioneer AX4ASi, som er mer nøytral. Denon er vel mer i rettning av Sony hvis jeg ikke tar feil.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hae selv 7PT fra PSB, de er modellen før, men har i tillegg aktiv bass. Går langt ned, og det gjør T65 også. Har ikke prøvd dem på Denon, men Denon skal vel være litt slanke i bassen, så det kan kanskje gjøre seg med noen som det er litt bass i.
    Se innom kinoen min så ser du bilde også.

Ellers kan kanskje B&W 603 være noe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ikke har for mye krutt i elektronikken din, tror jeg at jeg ønsker å anbefale deg Klipsch, da disse er relativt lettdrevne med god dynamikk og høy morofaktor. Når det kommer til kabler, bruk penger på noen som er godt isolert, og det bør ikke være de dyreste. Høyttalerkabler til 25,- / m, duger ofte mer enn bra nok.

Jeg er ikke enig med dem som har fortalt deg om pengefordelingen, selv synes jeg man skal legge minst dobbelt så mye kroner i elektronikken som man gjør i høyttalere, selv om dette sjeldent praktiseres. Jeg mener dette gir lydmessige store fordeler.

Du får uansett ha lykke til, mye snadder i din prisklasse. Dra på demoer!

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB til knallpris :

FONA HI-FI

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv kjørt 2106 og den har mange gode kvaliteter, men at den er strømsterke vil være en løgn. Ville satset på noen lettdrevne høytalere, evnt gått litt ned på ht pris og satset noen kr på effekt. Tror det kan være et veldig greit resultat. Ihvertfall ble det kjempemessig hos meg med mer effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har vært og snust litt på svs 01, hørt mye bra om dem.. noen som har noen kommentarer til det?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har lyst til å bruke høyttalerene dine både på film og musikk, så ville jeg kanskje ha vurdert noe fra Klipsch. Jeg har selv hatt Klipsch RF-35, som jeg brukte både på film og musikk. Det fungerte utmerket for meg. Klipsch er jo ganske lettdrevne, men de trenger alikevell masse effekt. Se kanskje etter noe brukt klipsch. Også legg kanskje noe mer penger i elektronikken. Det er ikke farlig og ha litt for mye av det gode når det gjelder effekt på elektronikk siden. Kanskje du en dag får et høyere budsjett, og er strålende fornøyd med den forsterkeren du en gang kjøpte. Og derfor bare trenger og konstentrere deg om høyttalere. Bare et lite forslag fra min side.
    Men du har jo også valget på noe fra JBL. De skal også egne seg godt til både musikk og film. Men både på Klipsch og JBL så gjengir de jo forskjellige musikk typer annerledes, så det må man nesten bare høre selv og høre hva man liker!

Lykke til med høyttalerkjøp.....:-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    PSB til knallpris :

FONA HI-FI
    7PT til 6k er jo et knallkjøp. Husk at disse har aktiv bass, så du trenger ikke all verdens forsterker på dem. Løp og kjøp.
    Har jeg hatt penger selv skulle jeg ha handlet litt der...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    7PT til 6k er jo et knallkjøp. Husk at disse har aktiv bass, så du trenger ikke all verdens forsterker på dem. Løp og kjøp.
    Har jeg hatt penger selv skulle jeg ha handlet litt der...
    hvordan setter jeg opp dette til 5.1? trenger jeg sub ved siden av?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en senter og bakhøyttalere i tillegg. De Alpha C og B kan sikkert brukes, men jeg vill ha satset på en litt større senter. (Skulle gjerne hatt det selv også, men, men..).

2B, og 9C er vel de som passer best i dette oppsettet, men senteren er ca. 70cm bred, så den er stooor. Det må du antakelig skaffe brukt om du ikke går for dem i Alpha serien. I tillegg har den nye serien en senter som heter 60C (?) og bakhøyttalere som heter 25B.

Hvorvidt du trenger sub kommer litt an på rommet det skal stå i. De spiller ned til 25Hz, langt nær subber gjør det, og det er 4x6,5" som går så lavt. I et lite rom trenger du kanskje ikke sub, men jeg føler at på min stue trenger jeg det. Har en 15" i tillegg, som jeg kun bruker på film, ikke musikk.

Du kan jo prøve uten sub først, og heller spe på med det i tillegg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket litt på specs på den sida nå, og der er det en del feil.

Målene for den er gale, riktig er (ca. etter hukommelse) HxBxD 1020x20x510mm Vekt, 23kg pr. stk

Mener også at forsterkeren er 130W, og ikke 200, men 400 peak tror jeg kanskje stemmer.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal slå fra deg både Klipsch og gulvhøyttalere og heller skaffe deg et par gode stativhøyttalere. Proac, Focal, B&W m.fl lager bra saker til under 10K.
    2000,- til høyttalerkabler var stivt synes jeg. QED har noen fine til ca. 70/m
    (silver anniversary)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med wotq, du vil nok antagelig få et mye bedre resultat med noen mindre høytalere Sbs01 er vel ganske tungdrevne etter hva jeg har forstått, men det finns mange andre alternativer som blir nevnt her som er verdt å prøve

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den regelen gjelder vel kun hjemmekino?
    Right?
    Flere "eksperter" som anbefaler 2/3 på forsterkere og 1/3 på høyttalere...
    Iallefall på vanlige stereooppsett..

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dali Ikon 6, de må lyttes til de og.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil fortsatt tro at PSB 7PT kan være et alternativ, selv om det er en gulvstående modell. Grunnen til dette er at den har aktiv bass, og derfor skal receiveren kun levere effekt ned til 200Hz, der forsterkeren i høyttaleren tar over. I forhold til de fleste stativhøyttalere er denne derfor en enkel last.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange god svar. jeg tror jeg må ta meg en tur til hifi klubben og høre på litt forskjellige oppsett, finnes det noen andre alternative butikker hvor det er mulig å få demo?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFC, OHF, NAT. m.fl. Mange butikker å velge i. Ihvertfall om du bor i nærheten av Oslo området.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Enig med wotq, du vil nok antagelig få et mye bedre resultat med noen mindre høytalere Sbs01 er vel ganske tungdrevne etter hva jeg har forstått, men det finns mange andre alternativer som blir nevnt her som er verdt å prøve
    med tanke på sbs01: vil jeg trenge mye effekt når jeg ser på film? Forsterkeren jeg har er 7 kanals og jeg kan derfor biampe fronthøytalerne. Vil dette gi det samme som 2 x 95 = 190 i effekt på disse høytalerne. for da vil jeg jo ha ganske god effekt når jeg spiller stereo på fronthøytalerne. bruker man sub når man spiller stereo.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •