HIFI eller Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HIFI eller Hjemmekino

hei

jeg er så himmla i tvil på om jeg ska ha HIFI eller Hjemmekino

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, et litt mer konstruktivt innlegg ville ha hjulpet deg... Hører du mye på musikk eller ser du mye på film? Hvorfor vil du ha hver av de?

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det her er det vel bare en som kan finne ut av, men kanskje jeg kan hjelpe deg litt, på vei.

Har selv nettopp gått over fra hjemmekino til hifi, og kan ikke si at jeg savner hjemmekinoen, ganske ok lyd i to kanaler på film og.

Det som jeg fant ut var det at vi har kun ei lita leilighet på 60 kv,og da passer det ikke inn, for det første tar det mye plass og for det andre ble ikke lyden bra som jeg ville ha det selv med rom korreksjon,

så jeg må pent vente til vi invisterer i hus så jeg kan ha et dedikert rom til hjemmekinoen.

Men så er det jo en annen ting og, ser du mest film eller hører du mest på musikk?

Men som sagt det er ok lyd i to kanaler på film og.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei, så har andre sikkert gode råd og å komme med,

Lykke til

Mvh, Tor Ole

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tor Ole her, har du ikke plass til et 7.1 surr annleg ville jeg absolut gått for et hifi annleg. Har du et bra hifi annleg vil du kunne få bra film opplevelser, gjerne med subb da. Jeg har både hifi og surr annleg, men bruker nesten bare hifi, nå når hifi er bra !! Ser bare litt store action og effektfylte filmer på surr annleget.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 2 kanaler, og har planer om å kjøpe en løsning som er slik at pengen ligger for det meste i 2 kanaler, men vil ha en rimelig surroundreceiver slik at jeg kan ha en center og bakht liggende til film, men bare nokså rimelige modeller. Kanskje en idè, men kommer litt an på budsjettet ditt.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hifi

Ja
    Vi alle er forskjellige.
    Men jeg har byggd meg opp et veldig bra HiFi anlegg bruker det mye,
    men jeg bruker også surround veldig mye.

Så hvis du har plass så hadde jeg bygget opp et surround system.
    Men du kan jo legge penga i det slik at du får et veldig bra 2 kanalsystem.
    legge litt mindre penger i surround/ høyttalere.

Det første man må finne ut er hvor mye penger man skal bruke på det.

Lykke til

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kombinere!

Mye fine svar her!

Dersom du har muligheten til det, så går det jo fint å kombinere! Som flere skriver, legge mestparten av budsjettet i tokanal, og bruke litt for å få surround. Du trenger jo ikke 7.1 til å begynne med ihvertfall. 5.1 funker fett det også. Men lytter du endel til musikk så tror jeg sjela di vil ha godt av ett par gode fronter ihvertfall:-D Alt her er jo budsjettavhengig, men idag så får man uhyggelig mye pr. krone, så uansett budsjett, så klarer du å få til godlyd i både 2, 5 og 7 kanaler:-D Good Luck.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må melde meg på 2-kanals koret.

Hvis du først er usikker, så får du mye mer igjen for pengene hvis du bruker de på 2 kanaler enn på 5. Du kan jo gå for 2 kanaler pluss en sub. Da legger du litt penger i en forforsterker og en 2-kanals effekt. Etterhvert når du kanskje får spart litt, kan du jo bytte ut bare effekt trinnet med et med flere kanaler og kjøpe resten av det du trenger til hjemmekino.

Begynn med 2 kanaler!

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med de fleste her, legg mest penger i 2 kanaler. Så utvider du etterhvert til surround, visst du føler du trenger det...

Har selv gått fra surround til bare 2 kanaler, og det funker greit på film det også. Og med en sub som dra hjelp, funker det enda bedre :-D

Kommer mye an på hva du skal bruke det mest til også, ser du mye film er vel et surround annlegg din vei å gå. Men er det musikk du hører mest på, er det ingen tvil om at 2 kaneler er å foretrekke. Var det som så lå til grunne for at jeg gikk over til 2 kanaler, fant ut at jeg hørte mest på musikk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hjemmekino, men synes det er TOPP å se på film med 2 kanalers anlegg
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    Må melde meg på 2-kanals koret.

Hvis du først er usikker, så får du mye mer igjen for pengene hvis du bruker de på 2 kanaler enn på 5. Du kan jo gå for 2 kanaler pluss en sub. Da legger du litt penger i en forforsterker og en 2-kanals effekt. Etterhvert når du kanskje får spart litt, kan du jo bytte ut bare effekt trinnet med et med flere kanaler og kjøpe resten av det du trenger til hjemmekino.

Begynn med 2 kanaler!
    Enig,

men, man trenger ikke bytte ut effekttrinnet, det blir vel heller å bytte ut forforsterkeren med en multikanal pre, evnt en receiver å benytte effektforsterkeren man allerede har på frontene.
    Man kan jo evnt legge til flere effektforsterkere ved behov.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg penger i frontene og helst separate effekt-forsterkere til disse. Du får jo mye bra hjemmekinoforsterkere på bruktmarkedet som fungerer helt fint som for-forsterker til både film og stereo.En billig senterkanal og noen billige bakhøytalere er heller ikke vanskelig å finne. Jamo-serien som står på av-torget nå feks.Duger meget bra for de kronene:-)
    Da har du vel det du sku trenge til begge deler uten at det går ut over stereodelen???

Har du først sett litt film med 5.1,så blir du fort hekta og da er du jo langt på vei med kraftige fronter:-)

Lykke til!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mulig å kombinere, gjør det selv jeg. Kom i akkurat samme dillemma, og fant egentlig ut at receiveren min ikke var så god som jeg ville til musikk. Har derfor inrettet et sinnrikt system for å prøve å få det beste ut av to verdener, (innenfor et begrenset budsjett riktignok) noe som har resultert i at kone og barn stort sett bruke Tivoliradioen. Det blir en smule komplisert å sette på musikk eller film visstnok.

Problemet mitt var antall høyttalere, skal man ha begge deler blir det fort fullt om det skal være på samme rom :-)

Hører du stort sett musikk ville jeg gått for stereo, surround er egentlig bare aktuelt om du ser mye film.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •