Klakkelyd i basselementer CLS-215

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 30 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 593
    Newcomer Ruzle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klakkelyd i basselementer CLS-215

Har nå latt høytallerene få spillt seg inn en stund.. Men de har jo ikke den lyden de skal ha enda. Men har prøvd ett par bass tester, og ved kjapp bass så oppdaget jeg en klakkelyd i alle basselementene. Akuratt som de slår imot noe?
    Noen andre som har opplevd dette? Går det bort når de blir mykere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det kommer når du spiller dyp bass veldig høyt så er det elemtene som bånner. Da er maksimal vandring på elementen nådd. Det er VELDIG usunt for høytalerene.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruzle
    Har nå latt høytallerene få spillt seg inn en stund.. Men de har jo ikke den lyden de skal ha enda. Men har prøvd ett par bass tester, og ved kjapp bass så oppdaget jeg en klakkelyd i alle basselementene. Akuratt som de slår imot noe?
    Noen andre som har opplevd dette? Går det bort når de blir mykere?
    Du har ikke fase-vendt de? satt + på - eller omvendt?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som at de bunner litt ja. Men da skal du jaggu dra på på de laveste frekvensene og. Har du sterk nok forsterker? Uansett, kommer det når du drar på skikkelig på musikk? Har aldri fått et CV element i en orginal CV høyttaler til å bånne. Men fikk det til på et VEGA 154 element (spilte da HØYT). Hørtes mer ut som skudd .

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ...Men da skal du jaggu dra på på de laveste frekvensene og. Har du sterk nok forsterker? Uansett, kommer det når du drar på skikkelig på musikk? Har aldri fått et CV element i en orginal CV høyttaler til å bånne. Men fikk det til på et VEGA 154 element (spilte da HØYT). Hørtes mer ut som skudd .
    Største problemet med bunning er vel for liten forsterker? for da mister jo forsterkeren kontroll på elementet?
    Men jeg har klart å bunne CLSC10 flere ganger.. tok ikke skade(som ikke dekkes av garantien).. Ble litt dårli kontakt i de der lederne..

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for all del ikke noe vanskelig å bunne et element. Første gangen jeg gjorde det skvatt jeg Skikkelig. trudde jeg hadde ødelagt en god del elementer da ass.

Men er det ikke når de (også?) spiller så kraftig/høyt at elementet svinger ut/inn såpass langt at det slår tilbake i spolen bakerst?

Ruzle: hvor høyt har du spilt egentlig?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har kjørt på litt dypbass tester ja.

Men det er ikke ved veldig rund og dyp bass man hører det.. Mere på slag bass liksom.
    Jeg bruker 2stk Cerwin vega A2.6kw på bassene, og en qsc rmx 2450 på mellomtone og diskant.
    Høytallerene spiller jo så sinnsvakt knallrent helt til de klunkelydene kommer.. Merkelige greier.. Trudde de skulle klare mere enn det der..
    Spiller høyt nok når de lydene kommer ja, men virker som om høytallerene skulle klart å gitt mye mere.. Tror dere den blir bedre når jeg får spillt mere med de da?
    Hvis ikke det blir bedre åker høytallerene rett tilbake til hifiklubben. Gidder ikke ha høytallere som er feilprodusert.. De skal jo tåle mere enn detta!

Høtallerene er riktig koblet ja, og jeg klarer fint å få frem den lyden med metallica også feks Hater når ikke ting funker som de skal asså :SS

Newcomer Bareare90 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er strengt talt ikke for liten forsterker her...

Jeg har det samme problemet på mine 215, bruker ma 6,1. Men det skjer ikke på basstester med jevn bass. Det kommer når det spilles musikk med høye dunk med litt mellomrom... Dette merket jeg først etter at de hadde blitt grisespilt på fest, med ma 6,1 som kun drev bassen...

Dette skjer kun i den ene høytaleren

Er det sånn det skal være når de blir presset, eller er det elementet som har tatt kvelden??

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her må basselementene ha blitt sprengt, kan ikke skjønne noe annet?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haha! Hallo??

De kan da for **** ikke være sprengt.. De spiller jo som tusan da.. Rister i bakken uttafor huset ) Det må være noe feil med elementene.. Det skal ikke være mulig å få sånne lyder.. Asså kobla opp de to cerwin forsterkerene på E-715 høytallerene mine, spillte helt sinnsvakt mye høyere enn cls215.. Og basselementene lagde NULL ulyd..

Glemte å få med, nei det er begge høytallerene.. Alle elementene.. Blir nesten redd av den lyden, det er så sinnsykt mye lydtrykk når den kommer.. Fyffan :S Får sprette ett par pils her, detta irriterer mutcho :S

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høytalerne har bassrefleks bak(noe jeg antar de har) så kan denne "blaffringen" oppstå hvis de står for nærme bakveggen. Lite tro på det, men det er verdt et forsøk....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja dæven de står veldig nerme der ja ca 7cm eller no fra? Kan jo alltids prøve.. Det rister jo så ille i hele huset her når jeg spiller så er vanskelig å feilsøke
    Prøver nå..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHAHA! Det blei borte der ja Men det kom tilbake på den ene for den hoppet bakover av seg selv Tror jeg trenger no anti skli matte her
    Får prøve litt mere å se

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått til å bunne elementene i mine 215 noen gang med Oberon 6.1 selv om jeg har prøvd hardt!!

Men du har jo noe mer effekt på her
    Om dem bunner så smeller det HØYT og kort, det hører du lett..

Litt ulyd i basselementene kan oppstå om du spiller veldig høyt på en sang med relativt høyfrekvent kort slag-bass(i mangel av bedre beskrivelse), det opplever ialfall jeg.

Litt irriterende at høytalerne flytter seg bakover når dem står på et slett underlag...... men det følger jo med sånne små knotter og sette under vett...

Newcomer Bareare90 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det funker ikke for meg å flytte de ut fra veggen.Første gangen jeg merket det, var ca. 2 meter fra bakveggen. I et stort lokale. og det skjer med den samme høytaleren gang på gang...

Og nei, det er ingen tvil om at det er noe annet enn bunning i magneten. Lyden overdøver et enormt lydtrykk, og jeg skvetter så syykt hver gang dette skjer. Det er en veldig høy klakkelyd...

Noen som vet råd?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill lavere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hihi

Slik gjøres det for å bunne samtlige elementer i cls2.15

ta ut begge sikringene kle de med aluminiumsfolie, sett spor nr 2 på bad albumet til MJ på max.
    I DARE YOU.
    ""

Må jo være feilproduserte!!!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sikringskretsen i mine, jeg har ikke fått dem til å bunne enda, hva slags musikk spiller dere for å greie det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Klakke" lyd i cls215

Hei. Jeg har akuratt d samme problemet...!
    Kjøpte høytalerne(cls215) for et par dager siden. Når jeg skrur opp slik at -10dB indikatoren på forsterkeren begynner å blinke så begynner det å "klakke" volsomt i bassene! Må være noe galt her...er jo ikke så høyt da! Bruker bare en Cerwin Vega 1.5kw forsterker.
    Ser d er skrevet litt her,men er vell egentlig ikke kommet frem til noe konkret. Noen som har noe å tilføye???

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det kommer høye lydtrykk under avstemningsfrekvensen til høyttaleren er det ikke noe særlig som bremser membranvandringen. Enkelte låter har lavfrekvente pulser som ikke er så fremtredende før elementet bånner, siden du ikke hører noe særlig under avstemningsfrekvensen.

Min utfordring: I starten av Master and Commander hvor båten til Russel Crowe blir beskutt av båten i tåka. Når den ene kanonkula suser forbi kommer det et ekstremt lavfrekvent drønn rundt 12Hz.

Side 1 av 30 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •