Klakkelyd i basselementer CLS-215 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 30 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 593
    Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    bruk et 9v batteri og kobble en kabel fra pluss på batteriet og til pluss på høytalerterminalen og minus til minus.da skall begge elementene gå ut.dette er også fint til å finne fasefeil

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ga samme tipset til en kamerat en gang,men han missforsto og brukte optima-batteriet i bilen Det gikk ikke så bra................

Newcomer ZyNc sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal dere høre, jeg har tidligere i tråden nevnt at jeg ikke har hørt klakkelyder i mine basselementer. Men det har seg sånn at på 4. juledag så hadde jeg vorspiel til en lokal fest. Alle var i storhumør og cerwinene leverte. Vi hadde det meste av tiden hørt på sanger med dypbass, (50 cent osv.) men så kom en sang med kjapp bass, (kommer ikke på hvilken, var langt ifra edru) å da hørte jeg den jævla "klakkelyden".

Kom ifra de øverste elementene. Dette gjorde meg litt forbannet, men jeg tenkte ikke noe mer på det å satte på en annen sang. Det var først idag jeg hørte lydene igjen. Jeg brokoblet den største effektforsterkeren til bassene noe som ifølge alto sine målinger skal bli: 1500wrms til basselementene. Jeg satte på Jennifer glass - Dreamin, en sang med masse dypbass. Jeg satte meg ned ved siden av høytaleren å skrudde opp. Det spilte masse bass å alt i hele kroppen rista. "Klakkelyden" kan like godt betegnes som en "skrapelyd", på Dreamin sangen så er noe av bassen oppe i 60-70hz der blir "klakkelyden" omgjort til "skrapelyd". Det høres nesten ut som at elementet bunner. Siden det høres ut som det nederste elementet bare vil spille høyere så skulle man tro at det øverste ikke får kvitte seg med luften. Derfor er teorien om for små kasser ikke umulig.

Jeg skal følge med tråden å høre hva han dansken sier. Er det slik at det er en feilkonstruksjon på høytalerene så skal de leveres tilbake. Men får håpe at Cerwin Vega selv finner ut av denne feilen så de kan trekke tilbake høytalerene å sende ut en forbedret versjon.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Ga samme tipset til en kamerat en gang,men han missforsto og brukte optima-batteriet i bilen Det gikk ikke så bra................
    hehehe:twisted:

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg husker at når eg slo så hardt eg kunne i til ein MGR bass, kom det ein rar lyd. Kom på det når dere alle babler om den "klakke" lyden.
    Om det er det samme lyden veit ikkje eg, men det kan jo hende. At elementene ikkje klarer sånne slag, eller kasso er for dårlig

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cerwin må for guds skyld ikke sammenlignes med mgr!:evil: hehe

Newcomer Ruzle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkligste med hele greia er vel at CLSC ikke har disse lydene.. Noen som har bilde av CLSC og CLS ved sidenav hverandre?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du søker på "fjortis+har tenkt å kjøpe cv+gutterom",så finner du sikkert masse bilder.Ligger så sykt mye bilder av ting som folk"skal kjøpe"

Forskjellen mellom cls og clsc er vel at cls har gitter helt opp til diskanthornet og doble terminaler..........tror jeg

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naboklikk
    cerwin må for guds skyld ikke sammenlignes med mgr!:evil: hehe
    Hehe, heilt enig, men det kunne jo vert samme feilen da?
    Slo så hardt du tør i eit litt stort element og det kommer ein rarlyd. Dette var meg ein kamerats "hobby" omtrent på naboens MGR høytalere.

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fårstår ikke dette: i lita kasse kan man botne ellementa sia dem ikke får kvitta seg med luffta...:neutral:
    men dette er da også på dyyp bass...:-?
    hvordan skal d da gå ann å gjøre d samme på "lys" å kjapp bass.?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    Hehe, heilt enig, men det kunne jo vert samme feilen da?
    Slo så hardt du tør i eit litt stort element og det kommer ein rarlyd. Dette var meg ein kamerats "hobby" omtrent på naboens MGR høytalere.
    he he he! stakkars naboen:-D

Newcomer ZyNc sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vill_ha_stort_mannen
    fårstår ikke dette: i lita kasse kan man botne ellementa sia dem ikke får kvitta seg med luffta...:neutral:
    Når man spiller høyt på dypbass blåser som regel bassrefleksportene som bare det. Hvis man spiller "lys/kjapp" bass så kan man få det til å blåse like mye, men da må man spille mye høyere. skjønner?

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZyNc
    Når man spiller høyt på dypbass blåser som regel bassrefleksportene som bare det. Hvis man spiller "lys/kjapp" bass så kan man få det til å blåse like mye, men da må man spille mye høyere. skjønner?

men får å få samme effekt (bevegelse) på ellementa på kjapp bass som på dyp bass så krever jo dette enormt fra forsterker å ellement etter det jeg har erfart

seff har jo dette med hvor kjapp bassen er.
    iike vert no flink på d med å få med meg frekvensene på musikken så kan godt hende d ikke stemmer:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mail fra hifiklubben i dag. De venter på svar ifra Danmark...

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt etter "klirre" lyd ved lavt volum? da pleier høyttaleren å være halvsprengt,og den kommer seg når du skrur opp..
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ulyd ved lavere volum...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vill_ha_stort_mannen
    Litt feil egentlig det der. Det skal mye mer til å bunne et element som har mottrykk. Prøv å blås opp en tom cola flaske f.eks.

Det jeg tror skjer (ren teori) bygger litt på det at kassa sliter med et mottrykk men at det ikke har noe med at elementene bunner. Det som skjer er at det svakeste leddet må gi seg når det blir overtrykk og i dette tilfelle blir det membrane til bass elementene. MDF platene og hornet er stiv konstruksjon og holder bare på trykket. Når elementet slår hardt/fort skapes det et høyt trykk som bassrefleksene ikke klarer å fjerne fort nok og det forårsaker at et eller begge elementene ikke får bevegd seg på den måten de skal. Elementet kan plutselig slå skjevt eller deler av membran blir skjøvet tilbake av overtrykket. Det som da lager klakkelyden er at spolen som sitter i bunn av membran treffer sidene av magneten. Siden denne naturlig nok er strømførende så kan denne i tillegg lage en kortslutning som produserer et ørlite smell.

Løsningen er naturligvis fler bassreflekser eller forstørre de som er der. Eventuellt bytte elementer til typer av mer solid konstruksjon. Hva CV vil gjøre med dette er ikke godt å si. Mulig de produserer et rep-kit for HFK som de bruker til å modifisere kassene for de som klager.

Det at det ikke skjer ved dyp bass er rett å slett fordi elementene beveger seg mye saktere.
    Men igjen dette er ren spekulasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Elementet kan plutselig slå skjevt eller deler av membran blir skjøvet tilbake av overtrykket. Det som da lager klakkelyden er at spolen som sitter i bunn av membran treffer sidene av magneten. Siden denne naturlig nok er strømførende så kan denne i tillegg lage en kortslutning som produserer et ørlite smell.
    Jeg synest dette høres feasable ut.
    På tide å sende ut dumpventiler til cv-guttene!

Det er uansett utrolig dårlig kvalitetskontroll, når noe slikt kan skje..
    Man bør jo ha testet slike høyttalere GRUNDIG, ikke bare skrudd de sammen og satset på at alt var gull.

Newcomer Ruzle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe! Dumpventil ja ;o) Hvor skal vacuumet komme fra til dumpen da? ;PP
    Morro å spekulere litt på hva det kan være.. Men en ting jeg lurer veldig på er lissom hvorfor disse elementene ikke tåler overtrykk.. Jeg har hatt mange basskasser i bilen som har vert SMÅ og lukkede til og med.. Aldrig fått til denne lyden her..
    Rart de skal bruke så skjøre elementer som ikke tåler litt mottrykk.. Alle andre elementer jeg har prøvd har ikke hatt det problemet..
    Lurer på om det nederste elementet får luftet ifra seg og dermed går tilbake dit det skal.. mens det andre øverste ikke gjør det og henger igjen på en rar måte.. Ingen med bra videokamera som kan filme begge elementene ifra siden da? Kjøre videocammen på HI SPEED og se på filmen etterpå D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et HI-Speed kamera hadde utvilsomt besvart den teorien ja. Men er sant som du sier at elementene bør jo takle såpass. Dog igjen bilstereo elementer er konstruert på en helt annen måte, og dette er jo 2 stk 15" med papp membran.

Men men vi får vente å se hva denne dansken klarer å diske opp.

Side 7 av 30 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •