Klakkelyd i basselementer CLS-215 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 30 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 593
    Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Problemet med at man merker dette, er at man holder på å ødelegge hørselen sin (noe man typisk ikke merker før lenge etterpå når det er for sent). Det finnes ingen sikkringer der der desverre, annet enn det som eventuellt sitter mellom ørene.
    Så akkurat det du beskriver her er vel noe av tåpligste man kan gjøre hvis man har en sunn hørsel og er rimelig Hifi og musikk interessert.
    ja, er klar over det;-) men har helt fin hørsel nå! og skal neppe gjenta det jeg gjorde...

ser egentlig null vits i å spille så høyt!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg hadde slik lyd i et 8" element en gang i tiden, der var membranen "brekt" under støvhetta..... da blir det slik lyd

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hadde eg og, i noen gamle 10 tommere som hadde blitt skam spelt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Husker jeg hadde slik lyd i et 8" element en gang i tiden, der var membranen "brekt" under støvhetta..... da blir det slik lyd
    Ja et godt eksempel på "halvsprengt" som du lurte på litt tidligere

Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    "halvsprengte" ?

hehe, litt brente spoler bare mener du?
    Det ville du ikke merka noe til før viklinger hadde løsna og laga ulyder..
    Det er ikke bare termisk man kan sprenge høytaler elementer med av brenne talespoler eller skade den slik at lakken koker og eser opp og blir for stor til sine omgivelser i magnet gapet, men også i stor grad mekansisk overbelastning der innfestingen til membranet blir skadet, eller at man pga for store slaglengder og krefter i opphengene, klarer å rive av eller strekke noe i disse så sentreringen av spolen i magnet gapet blir feil. Skjevheter her vil også føre til at talespolen jobber andreledes og trekker mer usentrert etterpå også, og vil vel typisk kunne utvikle klikkelyder eller skrapelyder når klaringene blir "oppbrukt"

Det er vel også her innspilling av elemetet kan komme litt inn, og det kan være lettere å overbelaste et helt nytt element.

Ser noen her mener at det bare er å gå hardt ut med en gang så innspillings og oppmyknings tiden går raskere.

Det er jeg ikke helt enig i, og jeg er mer enig med de som anbefaler at man helt i starten ikke kjører på maks belastning, men kjører litt rolig i noen timer først. Dette fordi når elementet er nytt, blir kreftene som virker inne i elektromotoren større enn de vil blitt når mebranet etter hvert blir lettere å flytte på. kantoppheng mebran og spider trenger ofte å myknes opp litt, så usymetriske stivheter i lim innfestinger fra produksjonen osv gradvis fjernes og ikke vil føre til større punkt belastninger som igjen kan føre til at man får dratt spider og talespole oppheng litt skjevt og skader strukturen i talespole innfestningen osv.

Mekanisk sprengning/halvsprengning av litt større bass elemeter der det ikke direkte er snakk om delvis avrivinger av talespole innfestingen under støvhetten (som påvirkes mer når selve de elektromotoriske kreftene jobber) men mer strekte sjevheter i spider, mebran eller kantoppheng er vel forholdsvis lett å sjekke med å forsiktig plassere noen fingere i området der støvhetta er limt inn mot mebranet, og trykke inn og bevege mebranet mens man belaster litt skjevt til siden for å høre og kjenne om talespolen kan tøtsje noe i magnet gapet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et par cls-215 for et par dager siden.
    Bruker 3 x numark dimension 4 forsterkere.

Ifølge produsent er dette spec:
    mono bridged
    1900w rms @ 4
    1350w rms @ 8

stereo
    850w rms @ 2
    660w rms @ 4
    412w rms @ 8

Kjører en forsterker brokoblet til venstre bass og en forsterker brokoblet til høyre bass. Den siste forsterkeren kjøres i stereo for mid / disk.

Prøvde å trøkke på litt igår med de. Merket ingen annen ulyd enn at høyttalerene låter for dårlig / ikke klarer å takle effekten. Ser ut som om elementene vil ut ifra kassa.

Må kjøre anlegget på en 15amp automatsikring (treig) kurs alene for å få slått på forsterkerne. På moderat lydnivå trakk de ca 3 - 5 amp. Men da jeg trøkket på skikkelig var jeg oppe i 12 - 13 amp. Men forsterkerene er da fortsatt på søndagstur, har klart å få en!! av de til å trekke 8 - 9 amp før.. Så her er det nok bare høyttalerne som er for "små"!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over alt du skriver "ask4me2", men synes "sprengt" er et dårlig ord på et delvis defekt/skada element.
    "Sprengt" forbinder _jeg_ med brent spole, derfor jeg skrev litt overfladisk som jeg gjorde.

"Inspilling" på disse grove 15 tommerne til CLS serien tror jeg ikke har noe for seg, har ikke "spilt inn" et element i hele mitt liv, så jeg er på den andre siden enn deg når det kommer til den diskusjonen ask4me2.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippi!! Da var det klakkelyd i mine oxo!

Er bass elementene i den ene høyttaleren som klakker når man spiller litt høyt.

Hva skjedde med dere andre som hadde dette problemet? Var det bare å bytte høyttalere / elementer?

Kan jeg løsne elementet selv for å se eller ryker min mulighet for å bytte senere da?

Kjøpt på hifiklubben i ski..

EDIT: Mer og mer klakking etterhvert. Nå virker det som om det kommer ifra mellomtone også!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen forsterkere har dere som får denne klakkelyden?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm har tenkt en stund på å kanskje bytte ut AL-1000'ene mine med et par CLS(C)-215 høyttalere da 1515 er såpass vanskelig å oppdrive samt at de er dyre.

Men største bekymringen min har vært kvaliteten på CLS(C) og den bekymringen har fått greit med bensin på bålet sitt nå for å si det sånn.. Men tviler på at cls-215 vil greie å erstatte AL-1000 uansett.. Så får vente på et par brukbare 1515 dukker opp samtidig med at jeg har penger å betale for de.

Forøvrig tilbake til topic så vil jeg si meg 100% enig med ask4me2, og jeg var jo innpå noe av det samme noen innlegg tidligere. Samt det med innspillingstid vil jeg også si meg enig da det er klart større varmeutvikling i spolen da den må jobbe mot stivheten i elementet når det er nytt. Mindre bevegelse mindre kjøling.

Newcomer Ruzle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vert på hifi klubben igjen :o)

Var på hifiklubben på søndag, og det er godnyheter tror jeg!! Skal prøve å få dette litt oversiktelig så dere forstår hva jeg mener.
    Cerwin høytallere av ny type med enkelt 15" har ingen klakkelyd selv om man spiller de -høyt-.
    Høytallerene med enkelt 15" har 2 bassporter.
    Høytallere med dobbel 15" har også 2 bassporter. (Hvorfor ikke 4?)
    Noen som har bilde av dc1515`s bakside? Hadde vert flott!
    Uansett:
    De fant ut at klakkelyden kommer fra de øverste elementene.
    De øverste ble byttet om med de nederste elementene.
    Når det var gjort, klakket det elementet som nå sto øverst.
    Derfor er det ikke selve elementene som er problemet. Men designet på kassen det står i.
    Det øverste elementet får for mye motstand, og får ikke "kvittet" seg med all luften bak elementet. Tipper det henger igjen eller ikke får beveget seg sånn det skal, og med så mye kraft som sier "du skal ut/inn" blir elementet stående ute eller inne når det ikke skal.
    Når det er mye stress over tid fakker elementet seg etterhvert. Det har vi jo sett )
    Nå venter de på svar fra han teknikeren nedi danmark. Det jeg håper på er at han skjønner at designet er helt feil, og at de tilbakekaller alle høytallerene.
    Tipper det kommer en ny modell rimelig kjappt med 4 bassporter eller noe annet som gjør at det funker som det skal.
    Trur ikke de har testet ut høytallerene med så mye kraft som mange av oss kjører på de nå. Og med mindre forsterker får man vel ikke dette problemet?
    Kassen er sikkert ikke laget med tanke på at elementene skal bevege seg så volsomt.
    Menmen, vi får krysse fingrene og spise litt tolmodighets pulver ;o)
    Tipper detta ordner seg!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det du skriver Ruzle. Tar turen ned til hifiklubben i morra jeg og hører hva de har og si til meg. Plager meg vannvittig dette her. Jeg har bare en cv1.5kw forsterker til begge høytalerne, men får lett frem klakkinga
    Var det første ganngen de hørte om dette her problemet når du var å snakket med dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1515 har 4 stk (diameter=akkurat ikke plas til handa) bassporter. 2 bak hver 15"'er. Det sitter et skummgummipropp bakpå bassene.

Jeg bare lurer på om bassene er utenfor sitt område (xmax) når de lager de klakkelydene? Men at det kun er de øverste bassene som lager klakkelyden høres spesiellt ut. Designfeil? Hmmmmmm....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de elementene som står øverst som blir først ødelagt. Når man bytter om så ble det andre elementet ødelagt også. Trur det er enda mere problem om høytallerene står for nerme veggen, da blir det vel kansje enda mere mottrykk for luften? hmm?
    Hvor mange bassporter er det her da mon tro? =D ::
    Cerwin-Vega -- ProStax-253 Dual 15 Inch 3-Way Loudspeaker
    Cerwin-Vega -- PRO AUDIO
    Cerwin-Vega -- PRO AUDIO

Skjønner ikke hvorfor de skal forandre på det som en gang virket(1515).
    Menmen vi får vel bare vente å høre hva lyd teknikeren i danmark har å si =D
    Skal bli -utrolig- gøy!

(Virket som det var første gang de hadde hørt om problemet. Men de hadde jo byttet ut elementene i sine egene høytallere, så regner med de har klart å få fæl lyd selv. Klakket jo i de nye elementene demmes også)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt før. Back to the roots som ikke er back to the roots. Dog de PA kassene du har linket til har 4 bass porter som du kan se i hvert hjørne av det nederste elementet. (3 kant formet)

Har irritert meg lenge at de ikke kunne "reintrodusert" 1515 men kanskje med et litt annerledes design. Det de har gjort med CLSC og CLS er å kaste skam over røttene sine. En VE-215f hadde gjort seg mye mye bedre og da med dobble mellomtoner å diskanter istedet for Hornskitet. Horn passer til PA og Genexxa/Proson høyttalere.

Om vi spør veldig pent så kanskje snickers-is gidder å ta seg tid til å regne/måle litt på CLS-215 for å faktisk finne ut om det kan være design feil på de. Hadde jo vært morro å være første personen som slår i bordet med fakta på en verdens lansert høyttaler med feil. Og tydeligvis en stygg en også.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bli mere enig Revox ) Det horn greiene er ikke noe pent.. ser billig ut!
    <<Dog de PA kassene du har linket til har 4 bass porter som du kan se i hvert hjørne av det nederste elementet. (3 kant formet)>>
    Det var akuratt det jeg mente da, alle de pa høytallerene demmes har 4 porter! Hvorfor skal ikke cls215 ha det også? Merkelig!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har de vel beholdt mesteparten av designet til gamle prostax serien. If it works don't fix it som det heter. Man ser jo hvor gæli det har gått for Hi-fi delen. Får håpe de lærer litt av dette å skjønner at de ikke bare kan spare penger men faktisk må invistere litt av dem også.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven. bæsja på leggen får en si! Gleder meg til resultatet av tekniker'n fra Danmark.

Rart det er flere som ikke har "funnet" ut dette..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Min utfordring: I starten av Master and Commander hvor båten til Russel Crowe blir beskutt av båten i tåka. Når den ene kanonkula suser forbi kommer det et ekstremt lavfrekvent drønn rundt 12Hz.
    Høyttalerene her går ikke under 24hz... Så om det er delefilter i kassen, skal det bli filtrert vekk, vel?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at det sitter et 24Hz høypassfilter i høyttalerene dine med mindre de har aktive filtre (og selv da er det sjelden). Hvis du tester kommer du nok til å se at elementene beveger seg mye uten at de lager noe lyd. Hvis de lager lyd er det nok av typen KLAKK!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ClsC-215, og får ikke den lyden, ikke har det vært noen klager som jeg har lagt merke til heller?

men er kassa til clS mindre eller noe sånt?:???:

Side 4 av 30 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •