Klakkelyd i basselementer CLS-215 - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 30 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30
Viser resultater 581 til 593 av 593
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott med et utfyllende svar. Ser nå at min forståelse av problemet har vært noe enkel. Takk.

Er selv også 100% sikker på at det har noe med konstruksjonen å gjøre. Hadde det vært terminal wire hadde det vel vært lyd samme om elementet satt oppe eller nede.

Men, er det noen som har noe kjennskap til den nye XLS serien da?
    Er det gjort noen forbedringer der? Er de vært å kjøpe?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fdahl_009
    Flott med et utfyllende svar. Ser nå at min forståelse av problemet har vært noe enkel. Takk.

Er selv også 100% sikker på at det har noe med konstruksjonen å gjøre. Hadde det vært terminal wire hadde det vel vært lyd samme om elementet satt oppe eller nede.

Men, er det noen som har noe kjennskap til den nye XLS serien da?
    Er det gjort noen forbedringer der? Er de vært å kjøpe?
    XLS har 2 egnene kammer for bassera sine.. så det burde gå bra nå . Men så har du noen som heter CLS15 og XLS15 da, som spiller nesten like rått, og krever halve forsterker krafta (noe som reduserer prisen på den biten til 1/3 ca). Der har du ikke dette problemet over hode .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    problemet er jo løst for lenge siden... men ennå så går diskusjonen ser jeg...

det er ekko fra toppplata... lufta fra bassene blir komprimert i toppen av kassa åsså vil trykket tilbake ned i kassa da elementene lager vakum igjen men lydbølgene går bare i 330meter i sekundet og treffer trykket igjen fra øvre bassen å da blir det et ukontrollert smell..

CV hadde samme designproblemer da de lagte 1515, er derfor det er et sett med luftinger over øvre bass der... men det ble vel glemt under konkursen
    Er da clsc 215 annerledes inni kassa? eller har den andre mål siden de høytalerene ikke sliter med denne klakkelyden?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    det har ikke noe med verken feil element eller bass-port dimmensjon å gjøre. men det er lufta inni kassen som treffer luft. det er feil plassering av bassport.
    en trykkkammer kasse bare komprimerer luft og en bassreflex kasse flytter luft frem og tilbake... 215 flytter luft ut bassrefleksportene\luftingene (ja det kalles luftinger på godt norsk) og i tillegg så komprimerer den luft i toppen av kassen...
    har du noen gang hørt terminalwire bråk så hører du at det er terminalwiren for den har en kvass lyd, akkurat som å legge en kulepenn oppi et element som ligger... det blir en lys klirrelyd av det. å ikke en klappe\klakke lyd.
    hadde det vært terminalwiren så hadde det vært klirre lyd selv om en hadde løsnet det øverste elementet.

det er feil luftsirkulasjon i kassen, klarer du å forstå det da? eller må jeg forklare deg enda mer naturfag? luft i bevegelse er lyd.
    Litt mer spydig nå så blir det bra.

Som jeg nevnte før har CV hatt problemer med med braid kablene før og det gir en klakkelyd. Jeg har hatt det på mine egne CV elementer og løste det.

Elementet endrer karikastikk når man løsner det fra kassa og beveger seg annerledes slik at det ikke nødvendigvis treffer kablene lenger eller på samme måte.

Dette er ihvertfall tilfellet med CV elementet jeg hadde. Og det har vært tilfelle får en annen bruker tidligere i denne tråden. Og han løste også problemet ved å presse braid kablene lenger vekk fra membran.

Men for all del TEORIEN din kan være like riktig som min.

Men det forklarer ikke hvorfor en del brukere har løst problemet ved å bytte ut elementer med de fra CLSC-215.

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funnet ut noe mer her da?
    har lest gjennom hele tråden nå og ser at det er flere teorer ute å går.
    dersom det er kassekonstruksjonen ville det da hjelpe å lime noen "klosser" bak det øverste elementet?

lurer på dette da jeg vurderer et par brukte Cls215.
    dersom det ikke blir disse blir det kanskje noen høyttalere fra billebro med 2x21"i hver kasse.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde heller satse på et par Gamle CV 1515, AL-1000 eller Proson 215rr. Cls-215 er rett å slett bingo om du får et par uten feil. Altfor dårlig byggekvalitet.

Eller XLS-215 men de er nok forholdsvis dyre fremdeles.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Xls 215 Null prob!

Jeg har akk kjøpt xls 215 og hører ingen klakkelyd. er plate mellom basserane slik at lufta inni kassa blir fordelt på en annen måte.

Må si at xls minner meg litt om gamle cv seriene asså!
    Spiller jo helt rått!!!!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på en ting. Hva om man fyller opp CLS-215 med mer dempevatt? Jo mer vatt som er i kassa jo mer øker man det teoretiske volumet av kassa. Dvs det volumet basselementet ser.

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Kom til å tenke på en ting. Hva om man fyller opp CLS-215 med mer dempevatt? Jo mer vatt som er i kassa jo mer øker man det teoretiske volumet av kassa. Dvs det volumet basselementet ser.
    Få skaffet deg et par CLS-215 og fyll opp med dempevatt så finner du ut, kansje du er en erfaring rikere

Tror bassen blir flatere og mindre buldrete, men uvist om det hjelper mot denne klakkelyden.. mulig en av grunnene er for svake elementer..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomeliten95
    Jeg har akk kjøpt xls 215 og hører ingen klakkelyd. er plate mellom basserane slik at lufta inni kassa blir fordelt på en annen måte.

Må si at xls minner meg litt om gamle cv seriene asså!
    Spiller jo helt rått!!!!

XLS serien spiller helt annerledes enn CLS og CLSC! Klakkelyden gjaldt kun CLS 215. ikke CLSC og XLS.

XLS serien spiller vannvittig bra . Men husk.. MASSE EFFEKT og STRØM .

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Da vil du senke tuningen ørlite grann. Noe annen forskjell tror jeg ikke du vil merke

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klakkelyd

klakkelyden du hører kommer av for mye lufttrykk i kabinettet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har eksperimentert på bass porter og fått vekk klakkelyden ? fekk klakkelyd i høytallerene for 3-4 år siden. Men de har ikke våre i bruk i de siste årene. Så jeg tenkte på å prøve å gjør noe med de. men vil ikke bare begynne å bore hull sån heilt uten videre.

Oppsetet mitt er 2,6kw cervin vega forsterker på 15" basserene og 1,5kw cervin vega forsterker til mellom tone og diskant horn også bruker jeg Yamaha surround forsterker som for forsterker. Av ledninger så bruke jeg xlr signal kabler med en overgang til phono kabel til for forsterkeren. Høytaller ledning er monster kabbel i fra hifi.

Side 30 av 30 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •