Klakkelyd i basselementer CLS-215 - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 30 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 593
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Du er fra gulskogen ja.. Jaja der kan man se.

Beklager hvis du føler at jeg kun er ute etter å kverulerer. Men se det fra mitt ståsted. Jeg spør deg om retningen i et kryss. Jeg skal til høyre men du sier kun "borti der". Du mente kanskje høyre men umulig for meg å oppfatte.

Leste fra Cerwin at de mente det var for kraftige forsterkere som var grunnen. Hvis man ga de 600w +. På en annen side annbefaler de sine største forsterkere til CLS-215. Snodig logikk.

Men sier CV også at en kan bytte ut den øverste basseren med en fra CLSC? Isåfall for en praktisk løsning for mannen i gata. Godt gjort CV
    Snodig ja.. Hvorfor skal biler kunne kjøre i 250kmh når fartsgrensa er 100? CW sier at om du bytter til clsc 15" element kan du øke belastningen med 100W.

Forklaringen min var dårlig, men løsningen er bra hehe =)

Jeg ser det fra ditt ståsted, du gikk bare litt for agressivt inn i diskusjonen for min del..

Men løsningen kommer fra CW selv =)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi enig. Alt er Cerwin Vega sin feil. Tilogmed løsningen på problemet

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fulgt noe spesiellt med i denne tråden, men det sies(og lest på forrige side) at klakkelyden kommer av FOR kraftige forsterkre? Hmm.. It makes no sense to me.. Iallefall ikke når de kommer med anbefaler til største effekt forsterkern fra CV som leverer godt

Hvorfor bytte det øverste bass elementet? Kanskje et dumt spm fra min side, men ja.. Er jo lov å lure, for det høres jo helt borti natta ut :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Hvorfor bytte det øverste bass elementet?
    Fordi det hjelper?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd å koble fra kabelen til det øverste elementet? Slik at de øverste fungerer som slave? Evnt bytte på overste og nederste?

Skyt meg vis det har vert skrivet før i tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Jeg har ikke fulgt noe spesiellt med i denne tråden, men det sies(og lest på forrige side) at klakkelyden kommer av FOR kraftige forsterkre? Hmm.. It makes no sense to me.. Iallefall ikke når de kommer med anbefaler til største effekt forsterkern fra CV som leverer godt

Hvorfor bytte det øverste bass elementet? Kanskje et dumt spm fra min side, men ja.. Er jo lov å lure, for det høres jo helt borti natta ut :-D
    Hei Thomas

Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan-

Først- Hvorfor bruke en forsterker som har mer effekt enn hva høyttaleren klarer?
    En forsterker med mye dynamic head room spiller bedre, forvrenger mindre og innehar bedre dynamikk- Noe som gjør at høyttalerne vil spille bedre opp til maks yteevne. Derfor annbefaler CW sine største forsterkere til sine største høyttalere.

Jeg leste en test rapport fra CW der de sammenligner CLSC serien mot CLS, og resultatet var at CLS serien tåler mer enn clsc- De tåler faktisk opp til 40% mer enn hva det står i manualen før høyttaleren får "the clack".
    De måtte også bytte fra 5A til 15A for å få dette til. Så det er ingen tvil om at de som får denne lyden spiller HØYT...

Det er i grunn 2 løsninger hvor en er mer gunstig enn den andre..

Den minst gunstige er å borre ekstra hull i kabinettet så elementene får mer "pusterom".. Problemet er da kassetuningen..

Den mest gunstige er å bytte de 2 øverste elementene... høyttaleren klarer da å håndtere opptil 25% mer enn tidligere "dead zone" for å si det slik.

Second finding was the actual trigger of this further test. It is normal behavior for a loudspeaker construction that if TWO IDENTICAL drive units are used in one cabinet with non symmetric positions – they will break up in a very bad way – if powered to very high levels.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallais Lars Nå skjønte jeg straks mye mer ja. :-) Jeg kommer aldri i verden til å spille så høyt alikevel, men det er vel kanskje noe jeg sier NÅ
    Når en får sånne beist inn i stua snart, så er nok fristelsen stor for å vri opp litt ;-)

Jeg for min del, skal nok ha den største forsterkeren fra CV ettervert

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har tatt et par steg tilbake på lydsiden ja. Er jo lov å bli lei "finlyd" også :twisted:

Men hvordan er dette med å bytte ut sikringen bak? Ikke at jeg skulle få behov for å sette i større men

QUOTE=dreamphaze]Hei Thomas

Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan-

Først- Hvorfor bruke en forsterker som har mer effekt enn hva høyttaleren klarer?
    En forsterker med mye dynamic head room spiller bedre, forvrenger mindre og innehar bedre dynamikk- Noe som gjør at høyttalerne vil spille bedre opp til maks yteevne. Derfor annbefaler CW sine største forsterkere til sine største høyttalere.

Jeg leste en test rapport fra CW der de sammenligner CLSC serien mot CLS, og resultatet var at CLS serien tåler mer enn clsc- De tåler faktisk opp til 40% mer enn hva det står i manualen før høyttaleren får "the clack".
    De måtte også bytte fra 5A til 15A for å få dette til. Så det er ingen tvil om at de som får denne lyden spiller HØYT...

Det er i grunn 2 løsninger hvor en er mer gunstig enn den andre..

Den minst gunstige er å borre ekstra hull i kabinettet så elementene får mer "pusterom".. Problemet er da kassetuningen..

Den mest gunstige er å bytte de 2 øverste elementene... høyttaleren klarer da å håndtere opptil 25% mer enn tidligere "dead zone" for å si det slik.

Second finding was the actual trigger of this further test. It is normal behavior for a loudspeaker construction that if TWO IDENTICAL drive units are used in one cabinet with non symmetric positions – they will break up in a very bad way – if powered to very high levels.
    ******[/QUOTE]

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bare nevne en liten vesentlig ting som startet denne tråden i første omgang.

For de fleste forekommer klakkelyden ved lave volum. Ikke når man presser elementet til max og bunner det i magneten.

Det har ingen sammenheng med hvor mye kraft man gir de. Enkelte her har hatt problemet på forsterkere tilsvarende NAD c370.

Det kan hjelpe å bytte elementet med et fra CLSC rett å slett fordi det er fra en annen batch. Elementet har noen små endringer i oppbyggingen som ikke forårsaker klakkingen.

Det enkleste er å modifisere det elementet man allerede har. Bruke en liten strikk for å dra eller en kloss som dytter terminal viklingene til coil vekk fra baksiden av membran. Cerwin Vega har hatt dette problemet før men i mindre skala og da på noen av Vega bilsubbene. Samme løsningen for dem og fungerte utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cerwin Vega CLS 215/XLS 215 og CV A-serie

Leste hele denne tråden, den var lang ;-)

Har noen nyheter både når det gjelder forsterkere og høyttalere.

Har hørt følgende fra Hifiklubben, men kanskje noe dere visste allerede.
    Ref svarmail fra HFK:

Forskjellen på xls215 og cls215 er at i den nye modellen har de omskulpturert diskanthornet for å minske skarpheten i diskanten og for å få mer retningskontroll på den. Men den aller største forbedringen er at kabinettet har blitt todelt slik at vi ikke lenger får problemet med klakking (altså at elementene påvirker hverandre når det spilles på et høyt volum.) Resultatet av disse endringene er en ganske radikal lydforbedring.

Har fått lite teknisk data om disse pt. dags dato, og har bare fått lyttet til de så vidt på en produktvisning for Hi-Fi Klubben internt. Det eneste jeg vet er at den nederste bassen har et eget kammer og at den øverste deler med de mellomtonen og diskanten. Så jeg kan nesten ikke gi deg noe særlig mer teknisk info før jeg har den her i butikken og kan sette meg ned med høyttaleren.

Vi har ennå ikke fått inn noen demopar av disse, og lanseringen har også blitt utsatt til midten av november.

CW ampene blir for øyeblikket ikke produsert lengre så vi får ikke fatt i noen av de modellene lengre. Men vi venter på en ny produsent som kan lage disse til oss. Disse er helt slutt fra produsenten, og utifra siste nyhetsmelding, vil det dukke opp nye fra en ny produsent i løpet av vårparten 2010. Men dette er ikke skrevet i sten, så dette kan endre seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare skummet gjennom denne veldig lange tråden...
    Ser at sub ble fikset med trekloss, men det hjalp kanskje ikke for de med 215?

Beskrivelsen av klakkingen og når den oppstår ligner klakkingen jeg hadde i mine DC12 en gang i tiden. Det viste seg å være den svarte "koppen" bak mellomtonen som delvis hadde løsnet (altså inne i høyttaleren, rett bak elementet - se bilde). Bedre festing/lim eliminerte problemet.

Vedlegg 55769

Jeg vet ikke om det sitter en slik "kopp" eller noe som ligner på baksiden av diskant/mellomtone i 215, men hvis det er slik at den nederste bassen har et eget kammer og at den øverste deler rom med mellomtonen og diskanten så ligner jo oppbygningen av øverste del i 215 på oppbygningen av DC-serien (alt i samme rom). Hvis jeg er helt på jordet her får dere bare ha meg unnskyldt.

En annen ting jeg vet kan lage klakkelyd er løse vektringer bak støvkopp i basselement, men det høres ikke ut som om det er tilfellet her. Har heller aldri opplevd det med CV.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LuckyStrike
    Har bare skummet gjennom denne veldig lange tråden...
    Ser at sub ble fikset med trekloss, men det hjalp kanskje ikke for de med 215?

Beskrivelsen av klakkingen og når den oppstår ligner klakkingen jeg hadde i mine DC12 en gang i tiden. Det viste seg å være den svarte "koppen" bak mellomtonen som delvis hadde løsnet (altså inne i høyttaleren, rett bak elementet - se bilde). Bedre festing/lim eliminerte problemet.

Vedlegg 55769

Jeg vet ikke om det sitter en slik "kopp" eller noe som ligner på baksiden av diskant/mellomtone i 215, men hvis det er slik at den nederste bassen har et eget kammer og at den øverste deler rom med mellomtonen og diskanten så ligner jo oppbygningen av øverste del i 215 på oppbygningen av DC-serien (alt i samme rom). Hvis jeg er helt på jordet her får dere bare ha meg unnskyldt.

En annen ting jeg vet kan lage klakkelyd er løse vektringer bak støvkopp i basselement, men det høres ikke ut som om det er tilfellet her. Har heller aldri opplevd det med CV.
    Er ikke delt kammer i cls 215. sitter en slik kopp bak mellomtonen ja. Men jeg tviler på det er denne. er nok membran som slår borti høyttalerkabelfestene,eller/og bunner magneten
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for og si det. har hatt 3 par CLS215.
    ALLE CLS-215 klakker. det kommer av feil trykk i kassa som er noe for liten. men Har bare merket klakking i øverste basselement.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HånesHiFi
    Bare for og si det. har hatt 3 par CLS215.
    ALLE CLS-215 klakker. det kommer av feil trykk i kassa som er noe for liten. men Har bare merket klakking i øverste basselement.
    Ved hvilket volum opplevde du klakkingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke å spille veldig høyt. -Jeg har også prøvd meg med 3 par.
    Hadde samme problem med mine om jeg så brukte en 2x50w aiwa eller cw sin 2.6kw forsterker. Dette er kun pga konstruksjonsfeil, ikke feil forsterker osv.

Løsner man skruene på det øverste elementet og lager en bitteliten sprekk så luft fra kassa kommer ut blir lyden borte tvert..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt rart da er at man opplever klakking ved lave volum. Høyttaleren klarer ikke å produserer noe spesiellt med trykk i kassa når elementene ikke beveger stort på seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavt og lavt, aldri målt de. Har drevet endel med pa utstyr, var med å rigget og spilte litt for et diskotek, så med at det ikke klakker på veldig høye volum, mener jeg at høyttaleren er langt unna grensa for når den skulle ha begynnt å slite litt. Mor i huset syntes nok det er mer en høyt nok. Men fester man en papirbit på porten bak vil man se at det blir ganske bra med luft selv på moderate volum.

Byttet selv om på elementer, kjøpte nye, byttet disse osv. Så selv kan jeg ikke se at det er noe annet. Hadde høyttalerne på reperasjon, de sjekket delefiltrene og gikk over høyttalerne. De var som nye sa de, ingen feil og det var de jo forsåvidt, merket dette etter ca 1 uke på første parret.

Tenkte flere ganger på å lage et ekstra hull bak, hver gang man løsnet bittelitt på ett av elementene så kassa flowet bedre ble lyden borte, men jeg endte opp med å returnere høyttalerne, etter fjerde parret høyttalere ga jeg opp. Hadde jeg kjøpt cls215 idag hadde jeg bedt om å få byttet de i xls215. Burde ikke være vanskelig å kjøre reklamasjon på disse mot cv.

Tre av mine par ble testet på hifiklubben, alle var overrasket over problemet, det var der samme hva forsterker de testet med. Men jeg måtte desverre stå på ganske hardt for å få byttet de, noe jeg ser på som litt rart siden de var enige med meg, og det var tydelig at det var noe feil her.

Savner selv følelsen av å ha "skikkelige" høyttalere i huset så jeg kommer nok til å ta en nærmere titt på xls215 tenker jeg.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet er jo løst for lenge siden... men ennå så går diskusjonen ser jeg...

det er ekko fra toppplata... lufta fra bassene blir komprimert i toppen av kassa åsså vil trykket tilbake ned i kassa da elementene lager vakum igjen men lydbølgene går bare i 330meter i sekundet og treffer trykket igjen fra øvre bassen å da blir det et ukontrollert smell..

CV hadde samme designproblemer da de lagte 1515, er derfor det er et sett med luftinger over øvre bass der... men det ble vel glemt under konkursen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassportene er ikke der for lufting.

Det fins et hav av lukkede kabinetter på markedet hvor elementene må leve med LANGT større trykk enn hva disse utsettes for.

Er det så at membran på elementene er så myke at de vrir seg ved så lave belastninger som det meldes om her kan de ikke være annet søppel fra ende til annen. Noe jeg tviler litt på.

Bassreflekser er nøye laget i både antall, lengde å dimensjon for å oppnå en ønsket frekvens fra høyttaleren.

Endrer man størrelsen eller antallet bassrefleks porter på et par cls-215 vil høyttaleren spille helt forskjellig fra hva den var produsert for.

Står fremdeles ved forklaringen at det er lead-in kablene som ligger for nære baksiden av membran og slår borti. Dette har vært tilfelle før med andre CV elementer og bevist.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Bassportene er ikke der for lufting.

Det fins et hav av lukkede kabinetter på markedet hvor elementene må leve med LANGT større trykk enn hva disse utsettes for.

Er det så at membran på elementene er så myke at de vrir seg ved så lave belastninger som det meldes om her kan de ikke være annet søppel fra ende til annen. Noe jeg tviler litt på.

Bassreflekser er nøye laget i både antall, lengde å dimensjon for å oppnå en ønsket frekvens fra høyttaleren.

Endrer man størrelsen eller antallet bassrefleks porter på et par cls-215 vil høyttaleren spille helt forskjellig fra hva den var produsert for.

Står fremdeles ved forklaringen at det er lead-in kablene som ligger for nære baksiden av membran og slår borti. Dette har vært tilfelle før med andre CV elementer og bevist.
    det har ikke noe med verken feil element eller bass-port dimmensjon å gjøre. men det er lufta inni kassen som treffer luft. det er feil plassering av bassport.
    en trykkkammer kasse bare komprimerer luft og en bassreflex kasse flytter luft frem og tilbake... 215 flytter luft ut bassrefleksportene\luftingene (ja det kalles luftinger på godt norsk) og i tillegg så komprimerer den luft i toppen av kassen...
    har du noen gang hørt terminalwire bråk så hører du at det er terminalwiren for den har en kvass lyd, akkurat som å legge en kulepenn oppi et element som ligger... det blir en lys klirrelyd av det. å ikke en klappe\klakke lyd.
    hadde det vært terminalwiren så hadde det vært klirre lyd selv om en hadde løsnet det øverste elementet.

det er feil luftsirkulasjon i kassen, klarer du å forstå det da? eller må jeg forklare deg enda mer naturfag? luft i bevegelse er lyd.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skruer en ut et element i 1515 så ser en at de har løst problemet der med å lage inner plater oppover i kassen som virker som kasseavstivning i tillegg til endre luftsirkuleringen oppover inni kassen i tillegg så bruker de difusermatte (svampen) som er tredd innpå magnetene for å endre luftretningene på bassene å dempe.

cls 215 er strippet for absolutt alt det i tilleg til de øver portene som skal slippe kompresjonen over elementene

det er ikke bare en ting som utgjør klakkelyden men det er hele konstruksjonen. hadde kassen vært 20cm høyere eller 30cm kortere så hadde det heller ikkje skjedd.. for da hadde resonansen kommet på en hertz\frekvens som hadde vært utenfor bassenes virkeområdet.

Side 29 av 30 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •