Klakkelyd i basselementer CLS-215 - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 30 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 593
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gnosk
    Jeg støtter meg på den teorien om at bassportene er for små. For nå prøvde jeg og ta ut det nederste basselementet. og lot det som klakker sitte igjen. Spiller samme låt som de pleier å klakke på. Og vips. Jeg kunne spille mye mye høyere, og den klakke låten er helt borte.. Trur kanskje jeg går for å legge inn en ekstra port Bak det øverste elementet.
    Det kan virke som det øverste elementet har "pusteproblemer", dette kan sikkert forklares på en bedre måte av f.eks Isen. Har han vært innom tråden forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det virker slik altså. For det ble ett jævla leven når jeg tok ut det ene elementet. Og det har ingenting med det de sier at den får for mye effekt. Jeg kjører med 2 stk brokoblet nad c272, som i utgangspunktet er alt for små til å tyne disse cls 215 høytalerene. Det er i hvertfall det jeg har lest på forumet her inne. Og når man tar ut den ene høytaleren, så minsker man også motstanden til elementet. Det vil si at ett element i 'fri' luft vil stå og blafre og slå med lengre slaglengde enn ett element i kasse med en viss motstand. Og selv om jeg spilte lang lang høyere med det ene elementet ute, så var det ikke antydning til at det elementet jeg holdt i fanget hadde problemer. Og min forsterker går fra -50 til +15 eller noe sånt. Og klakkingen har begynt på -18 med den ene sangen. Mens når jeg hadde ut det nederste elementet så dro jeg forsterkeren til - 3. Og det spilte like klart. Så det virker absolutt som om det er her problemet ligger...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes hifi klubben kunne ha kikket gjennom denne tråden og kommet med konkrete svar på hvorfor disse konklusjonene vi finner ut ikke skal stemme!

men de har vell ikke noen konkrete svar tenker jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror desverre ikke HFK kan svare på spørsmålene. De har solgt et produkt, men de kan jo ta saken videre. Noe de absolutt bør gjøre....

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag en media reportasje kanskje. Eller ring Tv2 hjelper deg og be de ta en titt på denne tråden. Er liten tvil i mine øyne at dette er en design feil. Og det må jo være helt rått for et program som tv2 hjelper deg å kunne gå imot en diger skandinavisk importør og et godt kjent Amerikansk varemerke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen her som er lydteknikere eller noe sånt da som kan regne litt på det og sånt?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CLS15 Subwoofer har samme "pustehull" som 215. Det sier vel sitt. Skulle tro det var logisk at dobbelt med "effekt" trengte mer rom å jobbe på.

Prøvde også å ta ut elementet i de 215 jeg hadde. Samme opplevelse som nevnt her tidligere - såfort jeg lot det nederste eller øverste elementet "slippe" fra kassa stoppet klakkingen.

Ut ifra mine opplevelser med disse høyttalerne er jeg 750% sikker på at CV har klart å dumme seg ut med design av kasse på en eller annen måte. Eneste som skal til er å gi elementene litt mer pusterom - da er iallefall saken klar i mitt hode!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av selbekk
    ingen her som er lydteknikere eller noe sånt da som kan regne litt på det og sånt?:-D
    Det må i såfall være snickers_is. Men om han gidder å ta seg bryet med akkurat den type høyttaler er en annen sak.

DOG!

Om han gjør å kanskje kommer frem til akkurat et bassrefleks problem og klare å regne ut nøyaktig hvilken modifikasjon som må til uten at det går utover høyttalern sin opprinnelige spesifikasjoner i nevneverdig grad så gjør han mange uheldige eiere av disse høyttalerene en kjempe tjeneste. *hint* *hint*

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Det må i såfall være snickers_is. Men om han gidder å ta seg bryet med akkurat den type høyttaler er en annen sak.

DOG!

Om han gjør å kanskje kommer frem til akkurat et bassrefleks problem og klare å regne ut nøyaktig hvilken modifikasjon som må til uten at det går utover høyttalern sin opprinnelige spesifikasjoner i nevneverdig grad så gjør han mange uheldige eiere av disse høyttalerene en kjempe tjeneste. *hint* *hint*
    hvis han gjør det å kommer fram til di faktiske problemer så skal jeg gå til sak med en gang!æ har hifi klubben i strupen no!!ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt mange par med høytalere opp gjnnom åra som jeg har kjørt "over kill" på
    men har aldri hatt klakke problemer!
    cerwin vega klakk og klapp

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hade ett par v-15f förut,där tog fronten i upphängningen på basarna.gamla cv är mkt bättre.Har ett par DC-15 nu ock det är bättre kvalitet på allt jämfört med v-15f.hej.

Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hum - har lest gjennom tråden - ganske interessant.. Virker som om det er en designfeil i kasse og bassportene, og at dette betyr at man ikke kan kjøre CV'ene så langt over spec som man kan med andre CV-høyttalere..
    Så - det er altså bassportrørene ut fra kassa som er problemet.
    Betyr dette at CV's rør suger, eller at CV suger rør?
    (Sorry, kunne ikke la være)
    *dukker*

Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig for CV her å "innrømme" at det er en designfeil i flaggskip-høyttaleren, antar jeg - det ville i så fall blitt heller dyrt å reparere/tilbakekalle bøtter av høyttalere, både i penger og prestisje..

Problemet oppstår jo også først så vidt jeg skjønner først når det begynner å bli vreng i høyttaleren - når man spiller den for hardt.. Blir litt som at hvis Intel i alle år har pleid å lage overklokkingsvennlige prosessorer, og så lager de en som på grunn av en designfeil "bare" kan overklokkes 5%, i stedet for de sedvanlige 40-50% hvis man bruker vannkjøling - kan man da klage til Intel og kreve at de skal rette prosessorene, så de skal kunne overklokkes "sånn man pleier å kunne gjøre"? Neppe.

Vil ellers anta at det er som beskrevet tidligere i tråden, at enkelte hurtige, dype basslyder på bestemte frekvenser lettere kan reprodusere problemet - kanskje også innenfor effektområdet oppgitt for høyttaleren?

Men - man kan saktens herpe enhver høyttaler med stort sett enhver forsterker - bare å sende det "riktige" (eller "feil") signalet inn - man kan sikkert lage en CD med mange morsomme firkantbølger, som på litt volum kan ta ut en høyttaler.. Opplevde selv at et spor på en THX demo-DVD fikk senterkanalen min til å bunne. Endret da bare oppsettet i receiveren - satte den fra "large" til "small", med cutoff på 40Hz, og har ikke hørt problemet igjen, selv med samme lydspor på enda høyere volum..

Ellers - disse høyttalerne har 97dB følsomhet ved 1W - hvis man spiller med 500W, så skulle det gi 97 + 10 * (log(500)) = 97 + 10 * 2,699 = 97 + 27 = 124dB. Hvis man har to høyttalere som spiller dette (x2 = +3dB), og man enda køler på dobbelt så mye effekt som de er ratet som, så snakker vi 130dB, som regnes som ørets smerteterskel..

Mange som også liker CV fordi "det er lett å skifte både sikringer og elementer hvis man skulle ha dratt på litt for mye".
    Hvor høyt er det egentlig dere spiller?? :shock: Tinnitus, folkens, tinnitus.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tydeligvis lest tråden feil. Dette har ikke noe med overbelastning eller pressing av høyttalerene. Alle tilfellene kommer ved moderate volum. Alle elementer kan bunnes (lage klakking) ved ekstrem overbelastning rett å slett fordi slaglengden blir for stor. Det er ikke tilfelle her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting som bør undersøkes før man går til forbrukerrådet, tv2 hjelper o.l:

- Er det fire bassrefleksporster på CLSC-215?
    - Sitter det samme elementer i CLSC-215 som i CLS-215?
    - Oppgitt tuningfrekvens
    - Totalt kassevolum
    - Lengde på bassrefleksrørene

Siden volumet er mindre på CLS-215 og det kun er to porter så synes jeg det er rart hvis elementene er de samme. For jeg går ut ifra at de er tunet noenlunde likt i bassen. Hvis man da lager t refleksporter til bak det øverste basselementet vil man garantert gjøre noe med bassresponsen.

Ta frem metermålet, skrujernet og sett i gang!

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Et par ting som bør undersøkes før man går til forbrukerrådet, tv2 hjelper o.l:

- Er det fire bassrefleksporster på CLSC-215?
    - Sitter det samme elementer i CLSC-215 som i CLS-215?
    - Oppgitt tuningfrekvens
    - Totalt kassevolum
    - Lengde på bassrefleksrørene

Siden volumet er mindre på CLS-215 og det kun er to porter så synes jeg det er rart hvis elementene er de samme. For jeg går ut ifra at de er tunet noenlunde likt i bassen. Hvis man da lager t refleksporter til bak det øverste basselementet vil man garantert gjøre noe med bassresponsen.

Ta frem metermålet, skrujernet og sett i gang!

Det er 2 porter i hver CLSC-215 & CLS-215. Veldig sikker på at størrelsen også er lik, men lengden vet jeg ikke.

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 2 porter på begge ja, Høyden på clsc er 128,2cm, og på Cls er det 122cm.

Portene på Clsc er 15cm lange, og 10cm i diameter! på Cls vet jeg ikke!
    Bredde på Clsc er 42cm, og dyben er på 48cm

Begge har oppgitt frekvens på 24–20.000 Hz

Det var den infoen jeg hadde, så nå kan noen med cls hente målestokken

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Portene på Cls215 er 15cm lange, og 10cm i diameter!
    Bredde på Cls215 er 42cm, og dyben er på 48cm
    høyde på Cls215 er 122cm
    Frequency Response: 24 Hz - 20 kHz

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av selbekk
    har prøvd en ting nå....

tok ut diskant mellomtone del og brukte d som bassreflex...
    og da hadde jeg ikke kjangs til å få fram noe klakkelyd som helst!
    Det du seie her er utrolig artig.. Eg har eit par Dali AXS-10K med dobble 10" i kvar. Og 2 bassporter framme.. Eg hadde akkurat samme problemet med klakkelyd/smelling i det øverste bass elementet i kvar høgtalar.. Eg spekulerte endel på det og tenkte logisk. Siden det nederste elementet var nærmest bassportene og det klakker ikkje, so tenkte eg at det øverste kansje sliter meir,, So tok eg ut diskanten og brukte som bassreflex port.. Då blei det heilt fint.. Då blei konklusjonen min, siden høgtalarane var gamle og uten garanti å lage ein bassreflex port bak på høgtalaren i tilleg.. Det gjorde eg, og eg angrer ikkje.. Vart heilt bra, ikkje symptom til klakking lenger.. Det var tydelig en konstruksjons feil.. Og det er tydlig at Cerwin vega ikkje har klart å konstruere cls 215 skikkelig.. Hvor sitter bassportene på cls 215? Regner med begge bassportene er nærmere det nederste elementet siden det øverste klakker??Er bassportene store? Eg trur at ved å få ein bassport til, eller gjere dei som allerede er der større at du vil bli kvitt problemet.. Men kjipt å tukle med nye høgtalarar når det egentlig er en reklamasjons sak.. Konstruksjons feil!!

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Vi fant vel mer eller mindre ut tidligere i denne tråden at problemet mest sannsynlig var en design feil pga kasse volumet til CLS-215 er mindre enn CLSC-215 og at trykk i kabinettet jobber mot det øverste elementet da den ikke har bass refleksene lett tilgjengelig slik det nederste har.

selbekk : Høyttalerene dine har en mangel! Så enkelt er det bare. Du skal ha det utbedret av hifi klubben ellers må du bare koble forbrukerrådet inn i saken. Og om du klipper og limer ut det mest vesentlige som er skrevet i denne tråden og gir til forbruker rådet (inkl bruker erfaringene med små forsterkere samt det CV selv sier) så stiller du VELDIG sterkt i denne saken. HK har ikke så mye de skulle ha sagt for å si det sånn.

Annbefaler deg uansett å ringe forbrukerrådet å høre med dem. Skriv også en skriftlig klage til HK som forklarer mangelen og dine krav til saken. (Dette krever forbrukerrådet at du gjør før de griper inn i saken)
    Det her er eg heilt enig i!

Side 20 av 30 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •