"Retningsbestemt" sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Retningsbestemt" sub

Jeg har en XTZ 99 W12 som jeg sliter med å finne ideell plassering til, og etter å ha lest side opp og side ned her om emnet uten å bli heelt klok ser jeg meg nødt til å starte en egen tråd.

Jeg har en kjellerstue som gir få muligheter mtp plassering av møbler og kino pga en peis midt i rommet og en åpen trapp i et hjørne, og problemet er som følger; Uansett hvor jeg plasserer subèn og/eller stiller inn forsterkeren høres det skikkelig godt hvor den står, med mindre jeg setter den i front mellom høytalerne men da forsvinner jo all bassen. Og det må jeg si er en dårlig løsning det..

Noen som har kjempet med det samme og har forslag til noe som kan prøves? Nå er det jo helg og på sin plass å bære litt rundt på subèn igjen.. :shock:

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken delefrekvens bruker du? prøv å eksperimenter med en litt lavere. Har du testet med å la den peke andre steder. Ikke bare mot lytteposisjon. F.eks rett mot frontoppsettet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, har prøvd ned i 40hz med og uten at frontene spiller ned i bunn. Det blir best når frontene er med på leken, sikkert pga de da "overdøver" litt av retningen til subben. Den plasseringen jeg har funnet ut gir best bass, og som jeg nå bruker, er at subben står ved den ene sideveggen og spiller ut mot "midten" av rommet.

UTROLIG dårlig forklart ser jeg, men jeg har inntrykk av at alle vi vanlig dødelige uten spesialbygd rom har relativt lit plassering av møbler osv der to sofaer står i en L, og da står altså subben min mellom den ene sofaen og den ene fronthøytaleren.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg skjønte hvordan du har satt suben din. Hva om den spiller langs veggen og ikke ut fra veggen? Test med alle rettninger. Men jeg bør vel kanskje få min egen sub til å spille optimalt før jeg gir andre råd. :P

Hvor høyt står volumet? Spiller du veldig høyt for å kompansere for dårlig plassering kanskje? Av min erfarnig så blir det lettere å høre hvor suben kommer fra om enkelte frekvenser peaker noe jævlig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, høyt og høyt.. Det er vel relativt tenker jeg. Men jeg kan vel ikke akkurat legge skjul på at det er fest der nede av og til.. :-P

Men, sånn subben står plassert nå trenger jeg helt klart ikke å spille spesielt høyt for at de laveste frekvensene skal filleriste hele huset, men det er lite punch i mellomgulvet og det høres altså alt for godt hvor subben befinner seg. :cry:

Skal subben spille langs veggen må den enten spille rett inn i enden på sofaen, eller mot den ene fronten som står i et hjørne og det er vel heller ikke så bra mener jeg å ha lest. Har riktignok ikke prøvd det ennå, men etter jobb i kveld skal ermene brettes opp og subben flyttes på. Får passe på å ha noen kalde øl på lur til jeg blir sliten (sånn ca med en gang tenker jeg) :-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Lykke til. Når kjellern min har fått nytt gulv så skal jeg også ødelegge ryggen min. Svs pb10 og xtz12 *gruer seg*.

Fikk litt vondt i ryggen bare av å tenke på det merket jeg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, men i vårt er det jo heldigvis verdt å lide litt for å få resultater. Og jeg gjorde nettop en avtale om å hente ny forsterker i morgen formiddag, så da trenger jeg mer øl enn først antatt.. :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også xtz12. jeg drev sikkert en måned før jeg fant en bra plass til subben.Min står på venstere side av sofaen med elementet pekende mot den venstere høytaler,og der spiller den veldig bra og det er helt umulig å høre hvor bassen kommer fra.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du plaserer subben der du sitter i "sweetspot" og tar deg en rusletur rundt i rommet og leter etter bassen,så vil den mest optimale plaseringen av subben være der du synest lyden er best.
    Altså du og subben bytter plass:-)
    Men dette er en teori som ikke alltid funker og med vår "AV-flax" ,så vil den optimale plaseringen stort sett alltid være j....... upraktisk!
    Du kan jo prøve.....
    Lykke til;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Om du plaserer subben der du sitter i "sweetspot" og tar deg en rusletur rundt i rommet og leter etter bassen,så vil den mest optimale plaseringen av subben være der du synest lyden er best.
    Altså du og subben bytter plass:-)
    Men dette er en teori som ikke alltid funker og med vår "AV-flax" ,så vil den optimale plaseringen stort sett alltid være j....... upraktisk!
    Du kan jo prøve.....
    Lykke til;-)
    Upraktisk ja, det kan jeg skrive opp. Fikk fornyet arbeidslyst i går og fant frem skjøteledninger osv og plasserte subben i sweetsop og heiv meg i krypinga på gulvet atter en gang. Det er selvsagt mest "kropp" i bassen under trappa, der subben slett ikke kan stå.. Nå skal det nevnes at den faktisk har blitt mindre retningsbestemt etterhvert, kan kanskje ha sammenheng med at den begynner å bli innspilt.
    Men, er det noen teorier ute og går om subben må/bør peke i noen spesiell retning når den står i sweetspot?

Ser ikke ut som om jeg heller slipper unna å kjøpe måleutstyr nei..

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du hører hvor sub'en står tyder på at den spiller for langt opp i frekvensregisteret. Frekvenser under 80 Hz er vanskelig å retningsbestemme, deler du på sub eller receiver/forsterker? Sjekk innstillingene, highpass on/off? EQ on/off?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to stk. Mine står pekende mot senter, noe som fungerer utmeket.
    Med måleutstyr vil du nok finne optimal plassering. Men det er mye jobb..:-D

I tilfelle du ikke har fått det med deg, kan jeg si litt om hva de forskjellige funksjonene på XTZ'en er:

High Pass-filter:
    Kutter de nederste frekvensene. I mitt oppsett kuttet de fra ca 35hz og nedover. Fint å bruke hvis du sliter med "brumlebass" i rommet og kanskje ikke bruker anlegget til film.

EQ: Øker 7db ved 50hz.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    At du hører hvor sub'en står tyder på at den spiller for langt opp i frekvensregisteret. Frekvenser under 80 Hz er vanskelig å retningsbestemme, deler du på sub eller receiver/forsterker? Sjekk innstillingene, highpass on/off? EQ on/off?
    Akkurat nuh står delingen på 78 HZ i forsterkeren, og på "fullt" i subben som alltid. HP og EQ har jeg funnet ut må være av uansett hvor/hvordan jeg plasserer den.

Litt flytting på subben, ny kabel, myye bedre forsterker enn tidligere + at subben begynner å bli innspillt har heldigvis fikset så og si hele problemet.
    Så nå sliter jeg heller med at det er lite "kropp" i bassen. Hele huset vibrerer og lampene blinker men det blir liksom ikke det trykket jeg vil ha i magen. Det finner jeg nemlig under trappa der den ikke kan stå. Dritthus.. :-P

Kanskje jeg rett og slett må invitere en eller annen med pågangsmot og måleutstyr på masse arbeidspils.. :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg har to stk. Mine står pekende mot senter, noe som fungerer utmeket.
    Og på toppen av det hele så ser kinoen din rett og slett dritlekker ut. Det er noen som får i pose og sekk ja.. :-P

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å dele på 50 Hz og se om dette blir bedre

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Qrt!
    Godt å se at det begynner å ordne seg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Takk Qrt!
    Godt å se at det begynner å ordne seg.
    Skulle bare mangle, bra/pene løsninger fortjener heelt klart skryt.
    Det er vel minst dobbelt så tricky å få to subber til å spille bra ja? Jeg så nemlig en brukt XTZ i sidesynet på sjappa da jeg henta ny forsterker for ikke så lenge siden. Og det er jo en kjent sak at dobbelt så mye er dobbelt så bra.. :-P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Skulle bare mangle, bra/pene løsninger fortjener heelt klart skryt.
    Det er vel minst dobbelt så tricky å få to subber til å spille bra ja? Jeg så nemlig en brukt XTZ i sidesynet på sjappa da jeg henta ny forsterker for ikke så lenge siden. Og det er jo en kjent sak at dobbelt så mye er dobbelt så bra.. :-P
    Man får som oftest jevnere bassrespons med to subber. Anbefaler absolutt å kjøpe en til hvis du har midler og plass til det.
    Det største problemet er vel egentlig å få den første subben til å spille bra.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos plass til flere subber. Er det automatikk i at de må plasseres "speilvendt" eller funker det like fint med feks en i hjørne foran og en i hjørne bak i rommet?
    Når subben min står i sweetspot får jeg nemlig mest trykk i høyre hjørne foran og venstre bak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •