bak høyttalere høyt oppe under taket?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bak høyttalere høyt oppe under taket?

hørte med en som nevnte at bak høyttalerene bør være i en høyde på ca 160cm over gulvet,for at du ikkje skal få de for nærme deg og for mye informasjon fra en høyttaler.
    og siden eg har et vindu på den ene siden anbefalte han å ha de over vinduet(rett under taket),og tenkte da på inwall høyttalere..

lurte da på om eg skulle vende de skrå ned,eller bare sette de rett på veggen?
    tenkte å ha høyttalerne liggende langs på veggen?! bak og ved sidene.

mvh
    bjørn

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste ville vel være å montere dem på justerbare braketter(vet at eltek selger noe sånt) og så prøve seg fram.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du...

Vel, det er ikke så lett å sette seg inn i hvordan rommet ditt ser ut. Så det blir litt sjenerelt.

Plassering ca 50 cm over hode er ideelt, men du har bestemt deg for å plassere dem høyt? Det fungere bra det bare du får vinkling og plassering riktig...

Plasser dem rett til side eller litt bak sweetspot på side veggene. Har du et smalt rom så bruk bredden på rommet best mulig og vinkel dem nedover mot øret. Viklingene er "viktig", test dette ut (litt opp og ned) noen ganger med en film til du har best kring lyd før du setter dem ordentlig fast, spesielt viktig hvis høyttaleren er relativt nærme øret.....(gjelder ikke dipol høyttalere).....

Du snakker om å ha liggende høyttaler? Mitt tips er å snu høyttaleren helt opp ned slik at diskant kommer nærmere det ideelet, ca 50 cm over hode....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på høytalerne. Jeg har et par toveis høytalere der diskanelementet er plassert under høytaleren. I tillegg er det justerbart slik at du kan stille det inn mot "sweet spot". Disse skal monteres høyt og jeg har min ca 2.2 meter over gulvet. Funger ypperlig.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby | Home Entertainment | Room Layout and Speaker Setup

Our recommended height for the surrounds is above ear level, as soundtracks are likely to be optimized for that location.
    Du må gjerne vinkle høyttalerene litt ned, men ikke for mye.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står jeg oppreist (jeg tror jeg er et par cm over 1.75) får jeg diskanten midt i panna. Jeg har et par bipolare bakhøyttalere jeg da har hengt høyt nok til at midten av høyttaleren er 50cm over hodet. Fungerer utmerket. De er 90 grader fra sweetspoten.

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp brakett

Kjøp deg ett justerbart høytaler brakett..Da vil du både ha mulighet til å ha høytaleren vannrett ut,og ha mulighet til å stille på vinkelen for så å høre på hva som gir best lyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte å bygge inn høytalerne,trodde ikkje de kunne monteres på braketter når det er inwall?!

rommet er ca 4 x 5,5 m.

tenkte på speakercraft starlet 6,og de er vel ca 150cm lange,og tror elementene går an å justeres på!?

og da vil det si at det blir høyttalere på nesten hele bakveggen visst de blir montert på langs!?
    og det samme på sideveggene,visst det ikkje blir starlet 9 der?!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •