Splitte 6.1 senter bak i to?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Splitte 6.1 senter bak i to?

Mtp. den planlagte oppgraderingen til Klipsch, et spørsmål:

Vurderer å bruke bipolare modeller fra RF-serien til surround(vil helst ha surroundht. oppunder taket av plasshensyn, og har fått inntrykk av at bipolare da er bedre egnet?). Men disse selges kun i par, ser det ut til? Da jeg kun har 6.1-receiver(MArantz SR5400) vil jeg da stå med en høttaler til overs. Går det an å splitte signalet til baksenteren for å drive to mindre høyttalere? Tenkte meg at det holder med RS-10 e.l., og disse er vel ingen stor last for forsterkeren, men vil det bli for mye, og hvordan løser man evt. dette rent teknisk?

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vanlig paralellkobling eller seriekobling fungerer greit. Resistansen (ohm) vil halveres ved paralellkobling og dobles ved seriekobling. Om forsterkeren klarer det eller ikke trør jeg ikke svare på.

Om hukommelsen mn fra fysikktimene er korrekt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å avspore min egen tråd litt. Vil RS-10 holde som surroundht, med RF35 eller 82 som fronter, eller blir det for pinglete?

Jeg prioriterer stereolyd vs. surround sånn ca 75/25%, og vil derfor spare inn en del på surroundhøyttalere, men de må jo henge med.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke bare kjøpe en senter høytaler til den 3. bakhøytaleren?

Istede for 2 par rs10 får du da rc10 og rs42 til samme pris, eller rc52 og rs10 til samme pris. eller rc52 og rs42 til en høvding ekstra. eller... neida

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte bare at hvis det var enkelt gjennomførbart, så hadde det vært greit å ha den ekstra høyttaleren til fremtidig 7.1 utbygging. Men innen jeg får somla meg til det så har sikkert 9.1 blitt standard, så jeg tror egentlig jeg driter i det.

Er nok bedre med en senter bak, ja. Eneste er at da må jeg sannsynligvis lage/kjøpe en vinkelstillbar veggmount, siden RC-serien ikke er bipole. Av plasseringshensyn vil jeg helst ha ht oppunder taket, og bipole er vel mest egnet til slik plassering(baksenteren blir f.eks. hengende over ei dør).

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det enda lettere. Kjør to kabler rett i den senterkanalen bak og en til hver høytaler bak sofaen. Så har du left på left bak og right på right bak. Eg har selv Marantz 6.1 og bruker det sånn. Driver lett mine 14 år gamle DOXA høytalere.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæ?

mener du å ta en kabel fra left surround og en fra right surround inn på senter bak? da kortslutter du jo de to og får mono!

Hvorfor 2 kabler til senter bak når han har 6.1? den 6. er jo til senter bak og trenger kun 1 kabel da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •