B&W Matrix 802 - Hva skjer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W Matrix 802 - Hva skjer?

Hjælp....
    Kjørte en test med RoomEQWizard og fikk resultatet nedenfor. Hadde en mistanke om at det var et eller annet rart med diskanten elller noe med HT mine, men er dette en feil i SW/Lydkort/RadioShack eller noe, eller kan man oppleve sånne kurver?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men spiller det bra i dine ører?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe rart som jeg ikke finner ut av.
    Klarer ikke å finne ut av om det er mellomtonen eller diskanten som gjør noe feil. Det kan også være at bass/ lav mellomtone er for framtredende og at jeg ikke hører diskanten og øvre mellomtone skikkelig. Har sjekket at 802ene trenger en del space rundt seg. Skal prøve å få flyttet de litt lenger ut fra veggen og bort fra skråtaket en dag.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack er vel oppgitt til å ha et noenlunde linjært frekvensområde fra 30-10000 Hz, ville nok ta målinger over 10kHz med en stor klype salt.
    Men uansett ser resultatet unektelig noe rart ut.
    Men er dette målt i sweetspot i stereo?
    I så tilfelle bør du prøve å måle nært inntil dskanten på en høyttaler av gangen. Det kan jo være at du har en fasefeil kanskje.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å måle nært diskanten også og se om det er noe feil i målingene. HT deler ved 3000Hz, så det burde jo ikke være fasefeil, eller?
    Har aldri gått så drastisk til verke før for å forstå lydbildet og skjønner ikke helt hvordan ting henger sammen enda. Har nærheten til vegg og skråtak mye å si for såpass høy diskant? Refleksjoner, etc?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, den er målt i sweetspot, men en og en kanal.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det spiller særlig bra med 90 dB dropp etter 7 kHz vil nok være en liten ønskedrøm. Hvorfor denne sterke troen på at hifi ikke kan måles, dvs. at en kan bruke målinger som en pekepinn?

Jeg vil si at du enten har en internfeil i høyttaleren eller at målingen er feil. Fasefeil er det ikke da disse frekvensene ikke vil droppe nevneverdig ved en slik feil med mindre de står klint inntil hverandre inni en forseglet sylinder (for å sette det på spissen).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PC-feil?

Har et lite håp om at det er en feil/dårlig lydkort på laptopen jeg bruker for å måle. Stemmer ganske bra med manuell måling kontra sweep på lavere frekvenser, så satser på noen mauelle målinger i registeret rundt problemet etterhvert.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele frekvensgangen sett under ett får meg til å undres over om måleutstyrets linje i det hele tatt er initielt internt kalibrert for din laptop?

Har du kjørt en slik null-kalibrering? Dvs. at linjesignal inn/ut i sløyfe (internt i laptopen) er normalisert? Dette må til før en mikrofon og dennes korrigeringsverdier kan kobles til.

Akto; hva mener du?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du er inne på noe Roko, men jeg synes det er merkelig at en får et slikt uniformt dropp, jeg ville tro at et dårlig kalibrert måleutstyr ville gi noe mindre markante overganger - uten at jeg kan si at jeg har noe greie på hvordan PCen oppfører seg som måleinstrument ( jeg bare konstanterer at det virker eller ikke virker )

Sjekk ut det Roko sier, oppskriften får du om du googler på emnet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dip på rundt 14Hz samt relativt høy output lengre ned er jo svært lite sannsynlig... Det nedenfor 14 må jo tilskrives dårlig kalibrering av måleutstyret eller evt. begrensninger i dette.

Kan vel ikke si at de målinger vi har gjort med samme program har gitt slike utslag, Atle?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, verken med eksternt eller internt lydkort, med Radioshack eller Behringer MC8000, eller RoomEQwizard og TrueRTA.

Helt merkelig, kanskje Snickers-Is eller noen av DIY-gutta kan dele av sin erfaring med målinger på høyttalere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette likner veldig på målinger man får om man har satt samplingfrekvensen for lav slik at lydkortet gir en båndbreddestopp.

Om du har mulighet kan du ta dem med deg til Rakkestad så kan jeg kjøre sweep på dem.

Forøvrig er det som regel en god indikasjon å måle begge høyttalerne og sammenlikne disse to. Om de to måler veldig forskjellig, og det ikke faller naturlig å kunne tilskrive forskjellen til rommet så er det som regel en indikasjon på at det er feil på minst en av dem.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    kanskje Snickers-Is eller noen av DIY-gutta kan dele av sin erfaring med målinger på høyttalere?
    Nei, måling av høyttalere har jeg aldri vært borti...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange gode tips

Skal forsøke å kalibrere opp lydkortet på pc'en en gang til. Eller kanskje koble til den stasjonære pc'en som sannsynligvis har et bedre lydkort. Prioritering: Fuge på kjøkkenet eller HT i loftstua?
    Hmmmm.... tar en liten tur opp jeg, så får vi se hvordan det blir med fuging etterhvert :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm....

Forsøkte å kalibrere opp lydkortet på laptopen og ser at den ikke klarer å sende riktige signaler til forsterkeren. Stopper opp ved 8k.

Så lånte jeg laptopen til madamen og tok et nytt sveip. Resultatet ser du nedenfor. To vidt forskjellige resultater, men ingen av de stemmer ifølge manuell måling med RadioShacken ihvertfall på lave frekvenser. Virker ikke som den klarer å lese av skikkelig fra RSen(Har satt Measurment level og kalibrert RSen). Men, nå har jeg ihvertfall litt diskant igjen:-D Neida, målingene viser ihvertfall at det sannsynligvis ikke er noe feil på HT. Litt oppgitt over at de viser såpass forskjellig, vet ikke helt hva jeg skal stole på.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skala

PS: Ikke helt samme skala som det forrige bildet, da jeg ønsket å få med hele spekteret på begge to!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer Hmmmmmm....

Får ikke helt til dette på stasjonær-pc'en heller jeg.
    Klarer ikke å kalibrere lydkortet og RS ordentlig og den viser noen rare målinger der også. Grafene etter kalibrering av lydkortet er helt på trynet. Gjør nok noe galt her. Må prøve mer i morgen, når ikke alle sover:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •