Plassere høytallere nærme sidevegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassere høytallere nærme sidevegg?

Hei

jeg har nå mine høytallere omtrent 40 cm fra hver sidevegg og 50 cm fra bakveggen. Min Kef iQ9 har bassportene foran og dette gjør vel at de ikke trenger så lang avstand til bakvegg? eller har jeg misforstått helt? Kan lite om akkurat denne delen og spør derfor om hjelp.

Hvor langt trur dere at jeg burde ha de fra bakvegg? har det noe for seg å sette de lenger frem, eller kan jeg sette de nærmere bakveggen?

Men det jeg egentlig lurte på, jeg lurer på å gå til anskaffelse av en sub eller 2, (blir nok en xtz siden den får så mye skryt her på forumet ) Det beste hadde vært å få plass til disse foran, eller i hvertfall en av de, da måtte jeg i såfall plassert den i mellom stereobenken og høytalleren. For å få til dette måtte jeg plassert de nærmere sideveggen, er dette dumt med tanke på lyden?

Har sett endel bilder fra andres oppsett her og det er endel som har de nærme sideveggen.

Vil det ha noe negativt for seg å plassere de "inntill" sideveggen eller bør jeg ha en 40cm i mellom?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er generelt ugunstig å ha ht nær vegg. Dette med tanke på refleksjoner. Særlig diskant stråler bredt ut fra ht. Unntaket fra den generelle regelen kan være sub hvor man enkelte ganger opplever "gain" fra nærstående vegger.

Når det gjelder avstand fra både bak- og sidevegger er det kun et spørsmål: Hva høres best ut akkurat hos deg med ditt utstyr, ditt rom og din musikk? Svaret finner du nok kun ved å flytte litt på ht'ene og teste. Men det er jo mye av moroa med anlegg eller hur...? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv xtz 12.sub. Og min spiller best når den får stå fritt, min står ved siden av sofaen ilytte posisjonen med elementet pekende mot høytaleren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •