12" basser Cerwin Vega 1215

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12" basser Cerwin Vega 1215

Lurer på om det er noen andre eiere eller tidligere eiere av CV 1215 som har opplevd 12" bassen som veldig myk i opphenget i forhold til 15" bassen. Når jeg drar dem til det yterste så vil 12" bassen gi seg. (begynne å "floppe"). Men det virker som at 15" bassen har mye mer igjen å gå på når jeg når dette nivået.

Så det jeg lurer på er om 12" bassen er orginalt mye mykere i opphenget enn 15" bassen. Eller er det mine 12" basser som begynner å bli slitt? (bassene er hele og pene, virker bare så veldig myke i gummien/skummet i forhold til noe andre CV element jeg har kjent på)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bert`n
    Lurer på om det er noen andre eiere eller tidligere eiere av CV 1215 som har opplevd 12" bassen som veldig myk i opphenget i forhold til 15" bassen. Når jeg drar dem til det yterste så vil 12" bassen gi seg. (begynne å "floppe"). Men det virker som at 15" bassen har mye mer igjen å gå på når jeg når dette nivået.

Så det jeg lurer på er om 12" bassen er orginalt mye mykere i opphenget enn 15" bassen. Eller er det mine 12" basser som begynner å bli slitt? (bassene er hele og pene, virker bare så veldig myke i gummien/skummet i forhold til noe andre CV element jeg har kjent på)
    Faktisk så har jeg lagt merke til akkurat dette. Det er sånn på DC serien også. 10" og 12" er ganske slappe mens 15" er veldig stram. Hva som er grunnen til det husker jeg ikke helt. Husker en kompis av meg kjøpe seg ett helt nytt par med DC12. Der bassene var veldig slappe. Tror ikke det har noe å si. Spiller ivertfall like bra som DC15 uansett:-D Kanskje litt strammere også. Tror det samme gjeldet AT serien også. Men det er veldig sannsynlig at elementene på dine 1215 er utslitt. Veldig gamle høyttalere så. De drar på årene de også Å de yter ikke like bra som då de var ny. Men så lenge de spiller rent så går det bra:-D 1215 er noen råe høyttalere

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om de er myke eller ikke har vel ingenting å si..

jeg har også hørt av CV-Gunnar at 12" basseren gir seg mye fortere enn resten av høyttaleren... mulig det er svakheten til 1215.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke 12"'en måtte jobbe mye mer for å få frem samme lydbilde som en 15". Det er vel bare logisk?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Vil ikke 12"'en måtte jobbe mye mer for å få frem samme lydbilde som en 15". Det er vel bare logisk?
    Lydbilde? Du mener vel basstrykk, den må mye lengre for å flytte samme mengde luft.

Fordi om høytalern er myk i opphenget så er den ikke utslitt... har du en forsterker som holder jerngrep om spolen så går det fint det

Newcomer buckweed sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har så mye peiling, men selv tror jeg kansje 15" tar av seg dypere toner..
    Forskjellen på hard og myk spole vet ikke helt sikker, men kansje 12" tar sg av høye og fine toner og har da mykere spole for å ikke ødelegge lyden på en måte..
    Tror 12"(uten å hørt 1215) ville gitt seg raskere på dype basser også..
    snakker helt ut ifra det blå nå så har egentlig peiling, men det jeg tror ihvertfall..
    men ble litt i stuss nå når dere sier DC 10 og 12" har samme tingen..

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehm, spolene er nok like harde...hehe, det er opphenget det prates om.

Og ja, 15" tar seg av kun dype toner og 12" er delt høyere, men det har lite med opphenget og gjøre

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke noe problemer å bunne 12"erne i mine gamle 1215. Bassene slo helt i bånn ei gang så det kom et lite "pang" hehe.

De tåler for lite effekt i forhold til 15" under. Og som sagt, 12" har mye mykere oppheng også i forhold til 15". Slik er det jo med mange CV høyttalere.

12erne har jo en enorm slaglengde mot 15" som bare beveger seg litt.
    Hadde 12erne i 1215SE klart å takle mere effekt, hadde de blitt mye sykere enn de er

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 12" har mykt eller stivt oppheng forteller jo egentlig lite om hvor høyt den kan spille før den begynner å "floppe" som det ble kalt. Som **dp** sier så er det til syvende å sist forsterkeren som skal kontrollere spolen. AL-1000 er f.eks ganske slapp og skjelvete når de er avskrudd men med engang forsterkeren skrus på så er de stramme som et trommeskinn.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Om 12" har mykt eller stivt oppheng forteller jo egentlig lite om hvor høyt den kan spille før den begynner å "floppe" som det ble kalt. Som **dp** sier så er det til syvende å sist forsterkeren som skal kontrollere spolen. AL-1000 er f.eks ganske slapp og skjelvete når de er avskrudd men med engang forsterkeren skrus på så er de stramme som et trommeskinn.
    Ja helt klart!
    Men hvorfor er det en slik forskjell fra f.eks DC-12 som noen sier og til bassene i DC-15/1515? Noen som vet?

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1215 slapp 12

han bert`n har kjøpt 1215 mk2 av meg,og jeg kan garantere di ikke er utslitt.jeg kjøpte dem av en nabo(voksen mann på parr å førti) som nesten ikke hadde brukt dem.han hadde fire stykk som jeg kjøpte.jeg var på besøk i lag med en kompis og kikket på anlegget når han kjøpte det nytt i 1993,og da var og 12 tommeren myk og 15 stiv husker jeg.det må være som andre sier her at 12 spiller mer høyfrekvent osv osv og kassetuningen som gjør dette.uansett en sinsykt rå høytaler

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han here CV gunnar.. syns han CLS 10" ene er goodie snacks elelr ?

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne vært en idè med AL750 bassen i 1215..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å modifisere delefilteret slik at 12"'ern ikke spiller så "dypt"?

Husker jeg brukte aktiv deling mellom mine A-324 (tilsvarer dagens CLS12) og en 15" PA sub. Kunne spille mye høyere på frontene da. Tror jeg delte ved ca. 20 hz.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva med å modifisere delefilteret slik at 12"'ern ikke spiller så "dypt"?

Husker jeg brukte aktiv deling mellom mine A-324 (tilsvarer dagens CLS12) og en 15" PA sub. Kunne spille mye høyere på frontene da. Tror jeg delte ved ca. 20 hz.
    Om det ikke alt er et høypassfilter på 12" burde det kanskje eksperimenteres med å sette inn et? Tror som Konrad at det kunne hjulpet noe. Noen som vet hvor høyt i frekvens 15" under spiller?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raeggis her på forumet har jo modifisert mye på sine 1215, han delte 12" slik at dem ikke spilte så dypt i frekvens mener jeg å huske. Å dette ga gode resultater helt til han svidde av begge 12'erne med MA 6.1:P
    Hør med han Holder til på Min Hifi.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ofte Spider som avgjør stivheten i elementene. Kan være at det lar seg gjøre med et rekonings sett fra et annet CV element som passer overens med dine 12". Dog tror jeg en modifikasjon av delefilteret er smartere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er vel 12" noe slappere enn 15" fra ny. Litt synd for det virker så 15" har så mye mer å gi når 12" er i maks. Tror ikke forsterkeren min er for liten. Bruker en Dynamic Precision PA-1 alene på bassene (lik den Baldrick har) så opphenget skal vel egentlig ikke ha noe å si så lenge det er helt og forsterkeren makter å dra elemente tilbake.

Dette med å forandre på frekvensene f.eks litt høyere på 12" og kansje følge etter med litt høyere på 15" er kansje en ide for å vinne mer ut av 15". Men syns dette blir litt dumt å gjøre med mine da jeg syns disse virker ganske så strøkne og ønsker å beholde di orginale. Er jo ikke så mange igjen av disse. Men klart viss noen gjør dette med stor suksess så må jeg vurdere det.

Ikke misforstå meg Naboklikk, er strålende fornøyd me dem!!

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bert`n
    Ok, da er vel 12" noe slappere enn 15" fra ny. Litt synd for det virker så 15" har så mye mer å gi når 12" er i maks. Tror ikke forsterkeren min er for liten. Bruker en Dynamic Precision PA-1 alene på bassene (lik den Baldrick har) så opphenget skal vel egentlig ikke ha noe å si så lenge det er helt og forsterkeren makter å dra elemente tilbake.

Dette med å forandre på frekvensene f.eks litt høyere på 12" og kansje følge etter med litt høyere på 15" er kansje en ide for å vinne mer ut av 15". Men syns dette blir litt dumt å gjøre med mine da jeg syns disse virker ganske så strøkne og ønsker å beholde di orginale. Er jo ikke så mange igjen av disse. Men klart viss noen gjør dette med stor suksess så må jeg vurdere det.

Ikke misforstå meg Naboklikk, er strålende fornøyd me dem!!
    det er bra du er fornøyd:-D er enig med deg at du bør holde dem i orginal stand,men viss du får et enkelt tips om noe filtergreier som kan funke så er ikke det å tråkke i salaten heller.jeg tenkte og 15 tommeren kunne takle mer når jeg hadde dem.men jeg våget ikke å klusse med dem

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å plugg igjen bassrefleksen.