Trenger som alle andre hjelp til kalibrering av SVS sub! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har testet litt rundt omkring. Har ikke fått henta den db måleren enda, men jeg har lagt merke til at bassen er høyere når man står og lavest når man sitter i sofaen, og best når man sitter på gulvet.

Er det en selfølge, eller er det noe rart ved det?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har volumet kun på kl 11 skal du ikke ha ulyder med mindre du spiller VELDIG høyt. Har du sub'en veldig nær lytteposisjon?

Jeg har min ca 3m unna og har enda ikke opplevd en eneste lyd utenom bassen, men dersom jeg stiller meg helt inntil sub'en kan jeg høre noen blåselyder når det står på som verst. Men dette er som sagt ikke mulig å høre fra noen av lytteposisjonene.

Det kan jo faktisk hende at det er noe galt med din sub også da

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare blåselyder ved full guffe på reciver ved 20 hz. Da er det sinus toner jeg bruker. Men det jeg lurer på er om noen har noe tips til at det kan komme mere bass til sitteposisjonen enn når man står, eller sitter på gulvet?

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krispo
    Det er bare blåselyder ved full guffe på reciver ved 20 hz. Da er det sinus toner jeg bruker. Men det jeg lurer på er om noen har noe tips til at det kan komme mere bass til sitteposisjonen enn når man står, eller sitter på gulvet?
    Ville ikke sett på dette som noe problem. Du skal jo ikke sitte å høre på sinus toner på full guffe til vanlig. Hvis subben hadde lagd blåse lyder ved normalt film/musikk bruk hadde det vært et problem.. PS, om du vil ha en sub som ikke lager blåse lyder i det hele tatt da må du jo kjøpe en tett konstruksjon

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Ville ikke sett på dette som noe problem. Du skal jo ikke sitte å høre på sinus toner på full guffe til vanlig. Hvis subben hadde lagd blåse lyder ved normalt film/musikk bruk hadde det vært et problem.. PS, om du vil ha en sub som ikke lager blåse lyder i det hele tatt da må du jo kjøpe en tett konstruksjon
    Ja det er jo klart. Men jeg lurer fortsatt på det med bassen. Er det normalt eller en selfølge. Er det noen som vet hvordan kan få mer bass til sitteposisjonen enn når man står, eller sitter på gulvet?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller og plassering er de eneste mulighetene.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krispo
    Det er bare blåselyder ved full guffe på reciver ved 20 hz. Da er det sinus toner jeg bruker.
    Hehe, ok. Det er helt normalt. Tviler på at det er noen som helst bassport basert sub som ikke lager blåselyder da. Du skal være MEGET forsiktig med å trøkke 20hz gjennom på full guffe. Du har høy risiko for å smelte coil'en i elementet, noe som igjen fører til at elementet tar kvelden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hehe, ok. Det er helt normalt. Tviler på at det er noen som helst bassport basert sub som ikke lager blåselyder da. Du skal være MEGET forsiktig med å trøkke 20hz gjennom på full guffe. Du har høy risiko for å smelte coil'en i elementet, noe som igjen fører til at elementet tar kvelden.
    Ok. Ved full "guffe" mente jeg at jeg skrudde opp volumet på reciveren på maks. Gainen stod fortsatt på 11. Kan man smelte coil'en da?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så problemet er altså at du får blåselyder når du spiller 20Hz sinustone på full spiker, med sub gain på 11?

20Hz er vel såpass dypt at man ikke så mye hører lyden som å føle at det rister i inventaret i rommet.

Skal du kalibrere kan du kanskje få noen pekere i denne tråden, ellers kan du ta en titt på de andre trådene i kalibreringsforumet.

Dersom du pleier å spille film med receivervolumet på max. og gain på 11, vil jeg kanskje anbefale å se på en større sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå tatt målinger av subben i rommet mitt. Har problemer med og få mye lyd ut i rommet.... Får maks 73 db. er det en mulighet for at rommet mitt er for stort for svs pb 10? Rommet er på 32 kvadratmeter.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjøre noe annet forferdelig galt! Sikker på at du har satt de riktige bryterne på RadioShack? 73 dB på hvilken frekvens?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 60 hz. Kan være at db måleren måler feil, men det er ikke noe særlig høy bass nei.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •