Hva er forskjellen på målinger i FTC kontra RMS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer diagolos sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på målinger i FTC kontra RMS?

Hva er forskjellen på disse to ? Og hva med DIN normen ? Noen japanere bruker jo den ennå....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...dette er effekt målinger på forsterkere det er snakk om...

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet så er det slik:
    FTC måling av alle kanaler (?) ved full båndbredde (20-20kHz), i 8 ohm ved <0,07% THD.
    RMS brukes vanligvis for full båndbredde (20-20kHz), men ikke med et fast antall kanaler, impedans eller fast verdi for maks forvrengning.
    DIN er måling ved 1kHz, heller ikke noe fast ant kanaler, impedans eller forvrengning.
    Både ved RMS og DIN så står det hvilken impedans det er målt med, og hva slags forvrengning, men det er ofte at det ikke står hvor mange kanaler som er kjørt samtidig.

I tillegg så finnes det et noen dynamiske effekt målinger (bla PMPO), som noen produsenter oppgir i tillegg til RMS verdi, eller som andre mindre seriøse produsenter oppgir som eneste verdi...

BB

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman Kardon bruker FTC og sier den er mye strengere enn RMS. Utifra hva du skriver kan jeg skjønne at FTC er en hardere norm.

Yamaha sorround recivere bruker ofte DIN. De annonser at den er på 7x170 watt, men 7x120 watt RMS. Ville det være mer rikitg å si at det er 1x170 watt DIN da ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de andre er friere enn FTC. FTC kan være strengere enn RMS, men trenger ikke å være det. Det kommer jo an på hvordan de andre som benytter RMS utfører målingene sine.

Det er ikke nødvendigvis riktig å si 1x170W DIN (når det står 7x170W), det kommer an på hvordan Yamaha har utført målingen (ant kanaler målt - noe vi ikke vet...).

For best sammenligning ville jeg sett etter FTC og RMS. Når det ikke står noe om ant kanaler drevet ved RMS kan en også få en pekepinn ved å se på totalt maks strømforbruk, størrelsen på trafo'en, vekta på forsterkeren. På en forsterker med kraftig trafo og stort totalt strømforbruk så er det mer sannsynlig at den klarer å levere effekten som er oppgitt på alle kanaler.

Yamaha RX-V2400 er oppgitt til 7x120W RMS, men har et oppgitt totalt strømforbruk på 500W noe som ikke stemmer helt overens. Dette tyder på at effekten er målt med noen få kanaler (2 kanskje?), og at den ikke vil klare å yte så stor effekt med alle kanaler drevet (noe som er bekreftet i tester).

BB

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke noe seriøst sammenlikningsgrunnlag for de normene du nevner. FTC er så vidt meg bekjent utviklet spesielt for å ta for seg audiomålinger.

DIN er kort og godt Tysk industristandard. Dette er utarbeidet for omtrent alt som finnes innenfor industrien, og for audio har de mange standarder. Noen av dem oppfylles med letthet av en gammel reise-TV. Siden de ikke oppgir hvilken DIN-standard de bruker er det grunn til å tro at de følger den som er mest oppdatert. Jeg er usikker på spesifikkasjonene i den, men det bør være mulig å oppdrive.

RMS er en målestandard som brukes til effektmålinger innenfor elektro og kraftindustrien. Dersom du måler en kurve som ikke er sinusformet beregnes effekten som en nøyaktig komponent av energien som leveres ut av forsterkeren eller hva det måtte være. Målinger med RMS er effektmessig svært nøyaktige, men det stilles ikke spesielle krav til belastning, frekvensområde eller drift av fler kanaler. Dette er simpelthen en måling av effekten og ikke en standard innen audio.

PMPO er en effektoppgivelse jeg aldri gidder å låne øye eller øre til. En ghettoblaster kan være på 500 Watt PMPO og ha et strømforbruk på 40 Watt maks. Jeg kan ikke under noen som helst omstendighet se for meg å sammenlikne det med dynamisk effekt. Hva som skjuler seg bak bokstavene PMPO husker jeg ikke, men det er bare noe svada som ikke har noe som helst med virkelighetens fysikk å gjøre.

Dynamisk effekt er en effektoppgivelse som sier noe om forsterkerens headroom. Dersom man sammelikner dunamisk effekt med en av de mer konservative målingene kan man litt generelt at den bør ligge langt høyere. Hvor mye høyere kommer an på hvordan den nominelle effekten er målt, men de fleste som tar seg bryet å oppgi dynamisk effekt har som regel gjort noe for at den skal være interessant å vise til.

Merk dere allikevel at det ikke ennå er sagt ett eneste ord om det å drive høytttalere og spille musikk. Hvor stor er trafoen? Hva sitter i strømforsyningen? Hva sitter på forsterkerutgangen? Det er en grunn til at en NAD på 2x 50W til 2000 gjør en Denon på 2x80W til skamme ved å ha den samme dynamiske effekten! Denonen koster da til informasjon 13000,-. Dette er mye av hemmeligheten bak det faktum at NAD i de aller fleste sammenlikninger knuser Denon til de grader på bass at det er en skam for japsene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PMPO er Peak Music Power Output, altså en slags dynamisk effekt måling hvor en måler hvor mye effekt den kan levere et (meget) kort øyeblikk.
    Kan ikke brukes til noen ting nei...

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMS (Root-Mean-Square) er den vanligste måten å måle signalstyrke. Kort sagt så måler man roten av gjennomsnittet av kvadratet til signalet.
    Men RMS er bare en måte å måle et signal på. De fleste forsterkere har flere enn en kanal. Det finnes så ulike måter å oppgi det ferdige resultatet på:
    -Sende signal til bare en kanal og så måle det.
    -Sende signal til alle kanaler, men bare måle en av kanalene. Oppgir den med best resultat. (såklart)
    -Sende signal til alle kanaler og måle alle. Oppgir et gjennomsnitt av resultatene.
    -Sende signal til alle kanaler og måle alle. Oppgir effekten til den kanalen som hadde dårligst resultat.

FTC er en standard/forskrift fra Federal Trade Commission. Den sier at effekten skal oppgis som kontinuerlig gjennomsnitlig effekt. Og man skal/må oppgi impedansen, forvrengningen og båndbredden som ligger til grunn for resultatet. Hvor streng den skal være velger man altså til en viss grad selv.

DIN står for Deutsches Institut für Normung. Den sier/sa at effekt skal oppgis som peak effekt. Peak er fra 0 til det høyeste punktet på sinusbølgen. Det tvilsvarer 1,414 ganger RMS.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. brukte visst 30 min på å bli ferdig med innlegget, så noen rakk å skrive mye av det samme som meg. Tar litt tid når man skal drive kundebehandling samtidig. :lol:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese

DIN står for Deutsches Institut für Normung. Den sier/sa at effekt skal oppgis som peak effekt. Peak er fra 0 til det høyeste punktet på sinusbølgen. Det tvilsvarer 1,414 ganger RMS.
    Hmm, trodde at DIN stod for Deutsche Industrie Norm jeg...

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Kanskje det har bytta navn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå heter de definitivt Deutsches Institut für Normung.

Søkeresultater:

Deutsche Industrie Norme:
    http://www.google.com/search?hl=no&i...rie+Norme+&lr=

DIN:
    http://www.google.com/search?hl=no&i...TF-8&q=DIN&lr=

Deutsches Institut für Normung:
    http://www.google.com/search?hl=no&i...Cr+Normung&lr=

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har rett "Deutsche Industrie Norm" er det gamle historiske navnet.
    (Det var det jeg lærte på skolen, gamle navn som henger igjen lenge kanskje...).

BB

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha 2400 er en digital forsterker . Bruker en digital forskerker like mye strøm som en vanlig transistor forsterker ?? Normene for at en forsterker MÅ være tung å ha en stor trafo gjelder kanskje ikke så mye for en digital forsterker ??

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha 2400 er ikke en digital forsterker slik som de nye sony'ene (er ganske sikker på det). Men ja, en digitalforsterker trenger ikke like stor strømforsyning da den har mye høyere effektivitetsgrad. Over 90% av energien blir lyd tror jeg, mens en vanlig forsterker har rundt 40% eller noe.

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diagolos
    Yamaha 2400 er en digital forsterker . Bruker en digital forskerker like mye strøm som en vanlig transistor forsterker ?? Normene for at en forsterker MÅ være tung å ha en stor trafo gjelder kanskje ikke så mye for en digital forsterker ??
    "Digitale" forsterkere er mye mer effektive, så de bruker mindre strøm og trenger følgelig mindre trafo som igjen betyr mindre vekt. Siden de er så effektive så avgir de også mye mindre varme og da trenger man nesten ikke kjøleribber. Så man sparer en del vekt der også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Yamaha 2400 er ikke en digital forsterker slik som de nye sony'ene (er ganske sikker på det). Men ja, en digitalforsterker trenger ikke like stor strømforsyning da den har mye høyere effektivitetsgrad. Over 90% av energien blir lyd tror jeg, mens en vanlig forsterker har rundt 40% eller noe.

BB
    Vanlig er ca 40% for klasse A og 55-65% for klasse A/B. Klasse D er 90-95%.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre

BB
    Vanlig er ca 40% for klasse A og 55-65% for klasse A/B. Klasse D er 90-95%.
    OK, da er det 55/65% som gjelder for Yamahaen da.

BB

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo en digital forsterker må ha like stor strømforsyning, nesten. Det er bare noe sånnt som 5 eller max 10% som skiller. Det dere snakker om er at når man spiller lavt med en digital effektforsterker så svinner den mye mindre effekt. Den vil alltid ligge på mellom 85-95% effektivitet nesten uansett hvor lavt eller høyt man spiller. En klasse AB vil som regel ligge mellom 80 og 90% på max effekt, men på normalt lave lydnovåer kan den ligge på under 1%. Klasse A er enda verre på det området. De klarer seg allikevel med omtrent like stor strømforsyning som en klasse AB.

Enkelte klasse-D effektforsterkere har begynnt å bruke strømforsyninger bassert på samme prinsippet. Med ICE-power kan man med letthet lage en effektforsterker med rack-dimmensjoner på 1 HE som yter 2x1000Watt RMS i 4 ohm og har en vekt på ca 3 Kg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du switch mode strømforsyning med ICE-power?
    Trodde ICE = Internal Combustion Engine jeg .
    Disse er mye lettere og tar mindre plass ja.
    Tror det er noe slikt i min relativt nye STR-DA5000ES.

BB

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •