Oppgradering, høyttaler valg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering, høyttaler valg.

Jeg har planer om å oppgradere med nye høyttalere, ny elektronikk og nye kabler.

Jeg mangler nok endel teknisk kunnskap til å gjøre det "korrekte" kjøpet. Budsjett er i starten på ca 17-20k, for dette vil jeg handle front høyttalere, forsterker. Jeg har i dag et Denon oppsett med Dali blue serie høyttalere.

Har laget meg en "short list" over høyttalere jeg skal ta meg en lytterunde på.

Kef iQ9
    B&W CM7
    Triangle Antal Esw
    System Audio SA1750
    Focal Chorus 816v
    Ikon 6/7

Høyttalerene skal benyttes i et surround-oppsett men, vil oftere spille musikk enn filmlyd. Musikksmak er ganske variert innenfor sjangerene til (Dylan/Cohen, Springsteen/Young, Ramones/White Stripes, Nirvana/ACDC med avstikkere til Piaf, Pink Floyd, blues).

Rommet er en stue på 3,5x8m, godt møblert. Anlegget vil stå på langsiden av rommet, nær hjørnet. Lytteposisjon vil være fra 2 til 2.5m unna høyttalerene.

Noen tanker om høyttalerene jeg har valgt ut? Blir de for store til mitt rom (tenker da på avstand fra høyttalere til lyttepos)?

Flere av de nevnte høyttalerene bør stå et stykke ut fra veggen. Spesielt Focal og Triangle. Hva avstand er det snakk om? 1m, 0,5m?

Elektronikk, hva krefter trenger jeg å drive denne størrelse av høyttalere til mitt bruk. Holder det med modeller som Marantz PM-7001, Acam a70, Denon PMA-1500. Jeg ser for meg at stereo forsterker driver frontene i mitt surround anlegg. (dvs beholde min nåværende Denon til å drive center og surround, eventuell sub)

Eller bør jeg droppe stereo forsterker og gå for en AV-receiver i klassen Pioneer VSX-2016AV, Denon AVR-2807. Vil musikklyden lide av dette?

Forhandles Focal kun av Hi-fi huset i Norge?

Jeg er sikker på at disse spm har blitt spurt før her på forumet. Jeg har browset opp og ned, lest mange tråder. Men er fremdeles litt forvirret.

Lurer på om jeg er på rett spor, ang romstørrelse, elektronikk, budsjett (vil jeg ha noe nytte av slikt utstyr eller bør jeg gå ned en prisklasse)?

Er det noen spesielle kombinasjoner av høyttaler og forterker jeg bør høre?

Setter pris på alle svar, mer på utfyllende svar enn one liners.

Eirik

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt noen oppsett du har likt spesielt godt? Hva bestod det i såfall av?

Hva du trenger av effekt avhenger veldig av høyttaler. Avantgarde duo for eksempel kan spille grisehøyt med 5W, mens prosjektet jeg fikler med nå trenger på papiret 300W i 8 ohm for å komme helt til sin rett.

Forøvrig er det stort sett bare hifihuset som har Focal, men fra tid til annen har en et par forhandlere.

Forøvrig er det mye annet der ute som også kan være interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har du hørt noen oppsett du har likt spesielt godt? Hva bestod det i såfall av?

[snip]

Forøvrig er det mye annet der ute som også kan være interessant.
    Jeg har dessverre ikke lyttet til så mye i denne prisklassen av høyttalere. Min erfaring er mest med anlegg som jeg selv har, altså rimelige pakkeløsninger. Som sagt skal jeg ta meg noen lytterunder hos forhandlere, blir noen turer denne uken. Ønsker bare litt mer kunnskap før jeg begynte, derfor denne posten.

Ja markedet er stort, for stort for en nybegynner. Prøver å begrense det litt, samt at forhandlere her i Stavanger begrenser det noe, feks at Focal da ikke er mulig å få hørt/sett her i byen hos forhandler. Er ikke videre interessert å reise land og strand rundt for å høre hva som finnes. Starter vaffal med det som finnes her lokalt.

Forsåvidt kan jeg bare starte med å høre på det jeg leser tester om, danne meg et bilde ut fra det. Kunne vært kjekt med erfaringer fra folk som hadde oppsett i denne prisklassen.

Newcomer GradiV sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av efr169

Flere av de nevnte høyttalerene bør stå et stykke ut fra veggen. Spesielt Focal og Triangle. Hva avstand er det snakk om? 1m, 0,5m?

Eirik
    Har selv akkurat kjøpt meg 816V, og må si jeg er meget fornøyd. Andrè på HI-Fi huset sa da at disse HT'ene ikke er avhengige av å stå langt fra vegg, da de har bassport under og fremover. Er sikkert ikke optimalt å ha de inntill vegg, men hos meg står de ca 15-20cm fra sideveggen og 25cm fra bakveggen. Har ikke fått spillt høyt enda, så kan ikke si noe om hvordan lyden blir da, men på lavt-normalt nivå spiller de rent og fint med godt trykk i bassen. Må også presisere at disse HT'ene ser utrolig bra ut også.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 816S (gammel serie), og de trenger ca 0,5 meter fra sidevegg/bakvegg. De fleste gulvstående bør ha såpass. Ellers synes jeg din liste ser grei ut. Kanskje du bør få med deg Patos Lyric 402, eller blir den litt dyr?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •