XTZ manualen. Unngå hjørneplasseringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ manualen. Unngå hjørneplasseringer?

Hei. Fikk min nye xtz 99 w12 i dag.

I manualen står det at jeg ikke bør plassere den i nærheten av vegger og iallefall ikke nærheten av hjørner. Minst 30 cm unna. Her på avforum har jeg lært at hjørneplassering ofter det beste. Hvilke synspunkter har dere på dette?

Får ikke testen subwooferen før snekkerene er ferdige med å legge nytt gulv i kjelleren, så jeg får bare poste her for å slukke nysgjerrigheten min en smule.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to stk XTZ99W12S: En i hjørnet og en i mer eller mindre åpent rom. Hjørnesub'en spiller meget bra, men ikke fullt så dypt som den andre. Her må du mest bare prøve deg frem.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg har to stk XTZ99W12S: En i hjørnet og en i mer eller mindre åpent rom. Hjørnesub'en spiller meget bra, men ikke fullt så dypt som den andre. Her må du mest bare prøve deg frem.
    joda, skjønner at jeg må prøve meg fram. Men det er bare så rart at nesten står at man bør unngå hjørneplassering eller nær vegg "at all costs". Virker som det motsatte av hva jeg har hørt før.

Note: NEVER place the subwoofer near the wall, as this easliy leads to unwanted reflections and thus a dirty sound.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser hva du refererer til, men det står også dette lenger opp på samme side:

Sitat Opprinnelig postet av XTZ
    En högtalare som är placerad nära en vägg, tak eller golv får en förstärkning i basfrekvenserna som inte alltid är önskvärd eftersom det kan ge en otydligare ljudåtergivning. Ännu tydligare blir denna om högtalaren placeras nära ett hörn. För klarast möjliga ljud bör alltså högtalarna placeras en bit ut från väggen (minst 30 cm).
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde hjørneplassering i mitt rom, og flyttet fra venstre til høyre, men utifra mine ører ble det fiasko og totalt nedtur i mitt rom. Men det er ingen fasit og jeg hadde ingen måleinstrumenter så det kan jo ikke bevises.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på en annen ting når det gjelder den bruksanvisningen. Det står at det ikke er anbefalt å bruke EQ-switchen. Nå er det slik at rommet mitt gir en kjempedipp ved 50hz, og det gjelder både ved den subben, hovedhøytalerene mine og en sub jeg hadde tidligere.
    Hvor risikabelt er det å bruke denne EQ-knappen så lenge jeg ikke har gain på subben høyere enn ca. "kl halv elleve"?

En annen ting: Er det feil på sinustonene som ligger ute hos L-Sound. Når jeg kalibrerer målingene av subbene til 85 db ved 50 hz så får jeg et utslag (kompensert) på 90db ved 12hz. Jeg har 2 stk XTZ 99 W 12, og det er greit de går dypt, men så dypt går de vel ikke?
    Jeg bruker en analog Radioshack til målingene.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Jeg lurer på en annen ting når det gjelder den bruksanvisningen. Det står at det ikke er anbefalt å bruke EQ-switchen. Nå er det slik at rommet mitt gir en kjempedipp ved 50hz, og det gjelder både ved den subben, hovedhøytalerene mine og en sub jeg hadde tidligere.
    Hvor risikabelt er det å bruke denne EQ-knappen så lenge jeg ikke har gain på subben høyere enn ca. "kl halv elleve"?

En annen ting: Er det feil på sinustonene som ligger ute hos L-Sound. Når jeg kalibrerer målingene av subbene til 85 db ved 50 hz så får jeg et utslag (kompensert) på 90db ved 12hz. Jeg har 2 stk XTZ 99 W 12, og det er greit de går dypt, men så dypt går de vel ikke?
    Jeg bruker en analog Radioshack til målingene.
    Jeg bruker EQ-switch på begge subbene mine. Om det er så farlig skulle de heller latt väre å ha den muligheten. Det fungerer ihvertfall fint hos meg.

Angående sinustonene, så lastet jeg ned herfra:
    Nyttige verktøy for måling av fr

90db ved 12hz höres noget dröyt ut.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg

90db ved 12hz höres noget dröyt ut.

Enig i at detvirker litt i overkant ja.... Det er korrigerte tall lagt til etter kompensjonskartet hos L-Sound.

Takk for tipset om andre sinustoner. Skal prøve disse og se hvordan det blir. Ved hvilke frekvenser begynner de å gjøre utslag hos deg?

Godt å høre at du bruker EQ-switchen. Hvor høyt har du stilt gain/volum på subbene hos deg, og hvor høyt har du det når du lytter?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Enig i at detvirker litt i overkant ja.... Det er korrigerte tall lagt til etter kompensjonskartet hos L-Sound.

Takk for tipset om andre sinustoner. Skal prøve disse og se hvordan det blir. Ved hvilke frekvenser begynner de å gjøre utslag hos deg?

Godt å høre at du bruker EQ-switchen. Hvor høyt har du stilt gain/volum på subbene hos deg, og hvor høyt har du det når du lytter?
    Jeg får utslag på ca 77db på 16hz, mener jeg å huske. Jeg får utslag på 14hz også, men husker ikke hvor mye. Skal ta en ny og mere detaljert måling på mandag. Er på jobb nå så jeg har ikke målingene her.

Gain har jeg på ca kvart på. Er litt usikker på hva du mener, men jeg har ikke noe referansevolum når jeg lytter på musikk eller ser film. Hvilke db det utgjör vet jeg ikke men jeg lytter på alt i fra -35 til -15 på receiveren, hvis det var det du lurte på?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte vel mest på om du hadde et bestemt referansevolum (db-målt) når du ser film. Det kan vel generelt se ut som jeg spiller noe høyere enn det du gjør.

Det ser også ut som jeg har gain noe høyere på mine subber da. Mine står "7 på". Tror du det er noen fare for skade hvis jeg booster med EQ?
    Skulle jo tro at den eneste faren var at subben bunnet, men det ville en vel høre rimelig kjapt. Og etter det som står i anmeldelsene denne subben har fått så skal det jo være vanskelig å få den i kompresjon også, særlig med begge portpluggene i på begge to.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av hensyn til naboene er det sjeldent jeg spiller skikkelig höyt, selv om leiligheten har flytende gulv. Så film i går for förste gang med to subber( The Italian Job), og det ble faktisk litt vel dröyt så sent på kvelden. Overraskende mye krefter å hente nå.

Hvor skadelig det er med EQ-switchen må andre mere kompetente folk svare på, det vet jeg egentlig lite om. Den skal höyne med 7db, mener jeg å huske.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •