Bi-amping?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Bi-amping?!

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping?!

Joda,se her kommer jeg med nok et utrolig bra spørsmål til dere orakler der ute!Hva betyr det å bi-ampe!?Forstår jeg rett hvis jeg sier at det er å koble til begge terminalene bak på høytaleren!?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søøøøøøøk

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Søk du for meg!

Jeg søkte nemelig!Og da fikk jeg opp en sikkert smooth forklaring,men sitter ena som et spørsmåltegn!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Biamping

Når du bruker seperat høytalerkabel på lavfreksvenselementet og mid/high elementene. Du kan da ha forskjellige typer høytalerkabel på elementene.
    Enkelt det vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arild Pettersen
    Når du bruker seperat høytalerkabel på lavfreksvenselementet og mid/high elementene. Du kan da ha forskjellige typer høytalerkabel på elementene.
    Enkelt det vel?
    ?? dårlig spøk??.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arild Pettersen
    Enkelt det vel?
    Det er bi-wiering...

Lett og blande;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: har du en høyttaler som kan bi-wires eller bi-ampes så har den ikke bare de vanlige to høyttalerterminalene bak (+ og -). Du vil da se at høyttaleren har dobbelt sett med pluss og minusterminaler. De to plussterminalene er forbundet med en skinne eller lignende som gjør at de er koblet sammen. Det samme med minusterminalene. Så lenge skinnene står der fungerer det som en vanlig høyttaler der du kobler til med en ledning til pluss og en til minus. Fjerner du skinnen mellom terminalene vil ett sett med pluss og minus mate basselementet og det andre settet mate diskant og mellomtone.

Bi-wiring: Fjern skinnene og trekk dobbelt ledningssett fra den ene forsterkeren din til hver høyttaler. Har du A og B utganger på forsterkeren kan du jo ta ett sett fra A til bass og ett sett fra B til diskant/mellomtone. Eller du kan trøkke to ledninger inn i pluss og minus på forsterkeren din.

Bi-amping: Som over fjerner du skinnene bak på høyttaleren ellers lager du kortslutning! I motsetning til bi-wiring der du hadde en forsterker med to kanaler ut (venstre og høyre) har du nå satt opp systemet ditt med to forsterkere (effektforsterkere) Du har altså to forsterkere med tilsammen 4 sepparate kanaler. Bruk en kanal til bass og en kanal til diskant/mellomtone på hver høyttaler. Du trenger nok da en forforsterker som via en splitter mater effektforsterkerne med signal. Noen hjemmekinoforsterkere med 7 kanaler innebygd (for 7.1) lar deg bruke de to ekstra kanalene dersom du bare kjører 5.1 til å biampe med.

Så kan man jo diskutere fordelene med dette.....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaså jaså..

Syntes egentlig at det høres litt drygt ut,dog om man ikke har en god PA hvor man kanskje føler at man kunne fått mer ut av-men likevel.Tror jeg skal klar å holde meg til jeg får min nye forsterker!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man en surround receiver som leverer kontinuerlig strømeffekt, vil man kunne oppnå vesentlig forbedring med å biampe frontkanalene. Selv benytter jeg Arcam AVR300 biampet til å drive B&W 703. Biampingen gir vesentlig høyere effekt og jeg opplever stor forskjell fra vanlig singel amping (eller hva det heter).

For at biamping skal ha effekt forutsetter det selvsagt at du har en receiver der strømstyrken ikke reduseres tilsvarende når man benytter ekstra kanaler. En del leverandører har receivere som har en tendens til dette...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaså ja.

Blir jo klokere å klokere her-takk!
    Men jeg har en,pr dags dato,ubrukelig surround forsterker på 5*80 eller 100 watt--som sikkert levere kontinuerlig strøm,er det da noen vits i å prøve seg ut på dette?!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har forsterkeren på 5x80 watt noen mulighet for å biampe? Da blir det 4x80 watt til frontene og 1x80 watt til overs til noe annet :-).

Du må da ha noen innstillingsmuligheter i forsterkeren som gjør at den sender venstre kanal til 2 av forsterkerne og ditto med høyre kanal. Tviler sterkt på at du har dette. En del 7 kanals forsterkere har denne muligheten siden det der er mulig å kjøre 5.1 lyd og ha to forsterkere til overs så og si. Disse kan ofte via meny eller koblinger på baksiden rutes til venstre og høyre front.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten og lykken ved dette er omdiskutert. Mange High End høyttalere har kun ett sett med terminaler - i.e. det er tull å bi-wire / bi-ampe mener produsentene av disse.
    Med et godt filter i høyttaleren er det antatt fornuftig å la denne håndtere effekt/frekvenfordelingen mellom elementene. Har selv hatt AudioVector høyttalere - og disse kunne tri-ampes om man følte for det. Jeg kjørte en stund med bi-amp uten å kunne identifisere noen som helst fordel med hensyn til lydsignatur eller effekt. Det beste er nok å teste selv for å finne ut av hvordan dette fungerer på ditt oppsett.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, kanskje en ting de samme produsentene glemte å nevne i samme åndedrag:
    Det er skikkelig vanskelig å lage en stor forsterker med skikkelige hi-fi ambisjoner til en fornuftig pris som kan drive høyttalerne og få bra basstrykk og definert øvre register(forruten div underbetalte kinesere seff) .
    Hvis man ser på flere av de seriøse modellene til de store som B&W, DALI, Infinity, JBL, Klipsch+++, så er de fleste utstyrt både bi-wiring, triwiring osv.
    Og som alle kanskje vet så må man langt opp i pris for å få i pose og sekk.
    Ofte er det slik at de som skal biampe bruker to forskjellige forsterkere med det resultatet at de får ett lydbilde som blir litt feil. 75% av tilfellene jeg har sett har vært vellykka med oppstramming av lydbilde både mht mikro og makrodynamikk. En kompis av meg som gjorde det ble kjempeskuffa.
    Fordi han hadde forventa seg kjempebass. Da har itje blitt meir av den, sa jeg, berre strammar. Og høyere.. Men det merka han ikke fordi så forvrengte det så mye på det tidspunktet før at det hørtes høyere ut...
    Forvrengning gir ofte den illusjonen at det spiller høyere enn det virkelig gjør.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forklaring på ORDENTLIG Bi-amping.

http://public.snile.net/mics/b-wire-b-ampe.jpg

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du bruker en forsterker til de lavefrekvensene (bass) og en til de høye (mellomtone og diskant)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Se der ja!

Denne tegningen forstår jeg!SUPERB!Eneste minuset er at jeg mangler en forsterker!

Og mener da den siste tegningen..Men godt forsøk "Hansam"!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg bi-ampe mine Dali Concept 10 høytalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk bakpå dem da :-) Har de dobbelt sett høyttalerterminaler så kan du det. Har de bare ett sett med +/- terminaler så kan du ikke det.

Se på tegningen i posten over.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •