Har cv virkelig SÅ dårlig lydkvalitet (vs B&W og Dali)???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har cv virkelig SÅ dårlig lydkvalitet (vs B&W og Dali)???

For litt under en uke siden var jeg innom hifiklubben for å høre på høytalere i rundt 8-12tusen klassen.

Har til nå holdt meg til cv (clsc10) og har vært fornøyd med det, men nå følte jeg at det var på tide med noe nytt.

Først fikk vi høre ikon6 og b&w 603. Det første som slo meg (med 603) var den lille forskjellen fra disse til mine gamle cv når det kom til lydkvalitet. Jeg syns lyden som kom fra disse var ganske grøtete. De var jo såklart hakket bedre enn mine gamle høytalere men siden prisforskjellen er på 5000,- syns jeg b&w kunne kommet med noe bedre. Min mening

Så kom ikon6, noe som jeg syns var mye bedre og som hadde en klar forskjell fra cv-høytalerne på mellomtonen, men som mange andre her på forumet har nevnt blei S'ene litt vonde for mitt øret. Til slutt dro vi igang med Rammstein og da sa de ganske kjapt takk for seg! Diskanten skjærte godt i ørene, noe jeg kjenner godt igjen fra mine cv-høytalere når det spilles på høyt volum!

Til slutt kom cm7 av b&w og dette var virkelig en fryd for øret! Dette blir min neste høytaler!! Her var det veldig stor forskjell fra de to øvrige og denne hadde ikke tegn til å være grøtete slik som jeg oppfattet 603, merkelig at prisforskjellen her bare er 4000.

Men jeg må likevel si at jeg syns det er litt merkelig at jeg må helt opp i 12000 for å finne en høytaler som spiller såpass mye bedre enn mine cv-høytalere til 3000 at det er verdt et kjøpt. Er det meg det er noe galt med som kommer med disse påstandene eller er det noen som er enige med meg her??

Vil også nevne at det ikke var bassen jeg savna fra disse høytalerne, men lydkvaliteten på de øvre frekvensene. Jeg vil heller ikke ha på meg å være en cv-fanatiker for det er jeg ikke!! Eneste som undrer meg er hvorfor det blir slengt så mye dritt om cv når ihvertfall ikke jeg hørte den voldsomt store forskjellen mellom disse og andre merker til 5000 mer.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betalte mindre for mine Proson Reality 63mk2 enn jeg betalte for CV Clsc 10 og jeg synes lyden er veeeeldig mye bedre..

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM7 blir du nok kjempe fornøyd med! Men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at lyden i 603 er grøtete... har dem selv og de spiller så rent og klart som bare det! Har hørt 603 vs CV 215 og det er jo sinnsyk forskjell, jeg synes CV smurte over alle detaljene med tjukk tjære mens som sagt B&W er utrolig klar og fin.. Hva slags forsterker hørte du med?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du B&W sin 600-serie mellomtone spiller mere grøtete enn cv, burde du gå en tur til legen å få sjekka hørselen din. Her er det defintivt STORE forskjeller.

Får bare også legge til, at alt spilles annerledes hjemme enn på oppsett i butikker. Elektronikk har også mye å si:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    CM7 blir du nok kjempe fornøyd med! Men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at lyden i 603 er grøtete... har dem selv og de spiller så rent og klart som bare det! Har hørt 603 vs CV 215 og det er jo sinnsyk forskjell, jeg synes CV smurte over alle detaljene med tjukk tjære mens som sagt B&W er utrolig klar og fin.. Hva slags forsterker hørte du med?
    Hmm.... har nok ikke samme opplevelse som deg ang. b&w og cv, førstnevnte spiller jo såklart noe bedre men jeg syns forskjellen var veldig liten.

DENON PMA-1500AE Integrert forsterker på ikon6 og 603

DENON PMA-2000AE Integrert forsterker på cm7

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Synes du B&W sin 600-serie mellomtone spiller mere grøtete enn cv, burde du gå en tur til legen å få sjekka hørselen din. Her er det defintivt STORE forskjeller.

Får bare også legge til, at alt spilles annerledes hjemme enn på oppsett i butikker. Elektronikk har også mye å si:wink:
    Skreiv jeg det?? At det spilte mer grøtete enn cv?? Det mente jeg ihvertfall ikke, men at de spiller grøtete mener jeg, ikke like grøtete som cv dog. Men heller ikke så stor forskjell at det er verdt 5000 spør du meg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg var litt rask i lesingen, men uansett, grøtete mellomtone er vel noe de langt fra er8-)
    Savner du ikke bassen fra cv, er 600-serien definitivt verdt pengene over.

Det blir som å sammenligne Boomblaster og PA høyttalere til stor fest i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner du ikke bassen fra cv, er 600-serien defintivt verdt pengene over.
    ikke enig jeg legger heller til 9000 og får cm7 som i mine ører var mange ganger bedre

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg selvfølgelig forstå, er du villig til å legge nok penger og tid i det, blir resultatet bra.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Men jeg må likevel si at jeg syns det er litt merkelig at jeg må helt opp i 12000 for å finne en høytaler som spiller såpass mye bedre enn mine cv-høytalere til 3000 at det er verdt et kjøpt.
    Da antar jeg at du bare har hørt på høyttalere på HFK. Det finnes mange andre høyttalermerker enn det som selges på Klubben også, og som også vil ligge nærmere dine gamle CV i pris, og ha en bedre lydkvalitet.

Lydkvalitet er ofte veldig subjektivt, men at du ble begistret for CM7 overrasker meg ikke. Jeg testet disse for Hjemmekino for ikke lenge siden, og det er en alldeles glitrende høyttaler.

Nå leser jeg ingen vei hva slags elektronikk dette ble testet på. 6-serien til B&W er jo kjent for å trenge litt krefter for å slippe seg helt løs, kanskje elektronikkmatchingen var bedre for CM7 enn de andre?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere "her inne" som har to sett (front)høytalere. Et par CV! til fest og moro og et annet til hverdags. Det burde vel forklare det meste?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ler så jeg griner jeg vær gang jeg hører personer som sier at de så utrolig fornøyd med sitt nye f.eks B&W anlegg iforhold til CV etter å ha slengt inn Trancemaster 20 cd'en sin.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, med tid og stunder er det nok kari bremnes som snurrer:wink:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kari bremnes
    Huff - det minner meg om tiden da jeg hørte nesten utelukkende på enkelte CDer kun fordi det var så god lyd i dem, og ikke fordi jeg nødvendigvis likte musikken... :???:

Neida, Kari har vel et par bra låter også hun.

Men jeg merker at jeg har fått et mye mer avslappet forhold til 'hi-fi korrekt lyd' ettersom jeg er blitt eldre. Det blir vel sånn omtrent for mitt vedkommende: 10 til 14 år = ikke særlig interessert i god lyd, 14 til 17 år = oppdaget god lyd hos kamerater av mine eldre søstre, interessen tent, 17 til 25 = jakten på den perfekte lyd (begrenset noe av mangel på penger), alt skulle være heeelt perfekt og nøytralt - "engelsk lyd".

25 til nå () = ikke redd for bass lenger(!), noe avrundet diskant er ikke nødvendigvis verdens ende. Men for all del; jeg vil jo ha bra holografi og det jeg personlig mener er 'bra lyd'.

Og da kommer jeg over i et annet punkt; mange sier "jeg hører jo ikke forskjell", men ofte betaler man ekstra for andre parametre enn bare lyden; f.eks. holografi. Dette er vel noe man ikke bryr seg så mye om i yngre år (litt avhengig av musikksmak selvsagt), men er noe som gjerne betyr mye for folk som hører på akustisk musikk; at man nøyaktig kan plassere musikerne i lydbildet, i høyden og bredden.
    Har man ikke evnen eller interessen til å merke seg dette, kan det være at et høyttalerpar som koster mer enn et annet ikke virker å 'låte bedre'. Men det kan altså være at det har f.eks. bedre holografi.

(dette ble nesten litt sånn "den gang jeg var ung, da måtte vi pent koble magneter og spoler rett på radiatoren om vi ville ha lyd!", men men...)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyere CV er ikke så dårlig som folk skal ha det til. Men man må ta litt størrelsen i betrakning.. CV er et godt valg for de som liker den type "live" lyd i stua (funker på det meste av musikk, uten om musikk ala felegnukking og kassegitar plinkring).

Men at 603 spilte grøtete syns jeg var merkelig. Jeg ville uansett sjekka ut PATOS før du tok den endelige avgjørelsen. Lyric 302 og 402 er kjempemessige saker! Men du må ha godt forsterkeri da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, med tid og stunder er det nok kari bremnes som snurrer:wink:
    ALDRI! :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Da antar jeg at du bare har hørt på høyttalere på HFK. Det finnes mange andre høyttalermerker enn det som selges på Klubben også, og som også vil ligge nærmere dine gamle CV i pris, og ha en bedre lydkvalitet.

Lydkvalitet er ofte veldig subjektivt, men at du ble begistret for CM7 overrasker meg ikke. Jeg testet disse for Hjemmekino for ikke lenge siden, og det er en alldeles glitrende høyttaler.

Nå leser jeg ingen vei hva slags elektronikk dette ble testet på. 6-serien til B&W er jo kjent for å trenge litt krefter for å slippe seg helt løs, kanskje elektronikkmatchingen var bedre for CM7 enn de andre?
    Har skrivd ovenfor hva slags forsterkere som blei brukt. MEn her kommer det på nytt

DENON PMA-1500AE Integrert forsterker på ikon6 og 603

DENON PMA-2000AE Integrert forsterker på cm7

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Huff - det minner meg om tiden da jeg hørte nesten utelukkende på enkelte CDer kun fordi det var så god lyd i dem, og ikke fordi jeg nødvendigvis likte musikken... :???:

Neida, Kari har vel et par bra låter også hun.

Men jeg merker at jeg har fått et mye mer avslappet forhold til 'hi-fi korrekt lyd' ettersom jeg er blitt eldre. Det blir vel sånn omtrent for mitt vedkommende: 10 til 14 år = ikke særlig interessert i god lyd, 14 til 17 år = oppdaget god lyd hos kamerater av mine eldre søstre, interessen tent, 17 til 25 = jakten på den perfekte lyd (begrenset noe av mangel på penger), alt skulle være heeelt perfekt og nøytralt - "engelsk lyd".

25 til nå () = ikke redd for bass lenger(!), noe avrundet diskant er ikke nødvendigvis verdens ende. Men for all del; jeg vil jo ha bra holografi og det jeg personlig mener er 'bra lyd'.

Og da kommer jeg over i et annet punkt; mange sier "jeg hører jo ikke forskjell", men ofte betaler man ekstra for andre parametre enn bare lyden; f.eks. holografi. Dette er vel noe man ikke bryr seg så mye om i yngre år (litt avhengig av musikksmak selvsagt), men er noe som gjerne betyr mye for folk som hører på akustisk musikk; at man nøyaktig kan plassere musikerne i lydbildet, i høyden og bredden.
    Har man ikke evnen eller interessen til å merke seg dette, kan det være at et høyttalerpar som koster mer enn et annet ikke virker å 'låte bedre'. Men det kan altså være at det har f.eks. bedre holografi.

(dette ble nesten litt sånn "den gang jeg var ung, da måtte vi pent koble magneter og spoler rett på radiatoren om vi ville ha lyd!", men men...)

Interressant tema dette med holografi, og jeg la merke til dette da jeg var på lytterunde. Syns også cm7 var suveren på dette område (snudde meg for å finne bakhøytalerne og så meg rundt for å finne subben). På dette område syns jeg 603 var bedre enn ikon, lydperspektivet var breiere, noe man fort merker når man switcher kjapt over mellom disse to.

Også på dette punktet var det liten forskjell fra cv etter min mening, litt var det jo men ikke så voldomt

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O.T: men det er rart at det er så mange som tror at det er kun Hifi-Klubben som selger bra utstyr...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    O.T: men det er rart at det er så mange som tror at det er kun Hifi-Klubben som selger bra utstyr...
    Jeg tror dette kan skyldes litt Elkjøp stil. Man vet man får mye for pengene(stort sett), i tillegg til at det er en stor og seriøs kjede, man lett kan forholde seg til dersom man har litt kontakt med selgere. Prismessig er de ikke av de værste, åpningstider er gode og det skjer stadig noe.

Mindre HiFi butikker drevet av enkeltpersoner, opererer gjerne litt annerledes, uten at det betyr noe. Egner seg kanskje best for den hardbarka entusiast. Selv synes jeg det er mye hyggeligere å handle av mindre butikker, som fører spesialprodukter. Men må også si jeg er meget fornøyd med kundeservice og utvalg hos HFK.

Flertallet handler vel kjøleskap på Elkjøp og Expert... :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •