Nye høytalere til pcen -ca 6k?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høytalere til pcen -ca 6k?

Hei.
    Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe meg nye høytalere til pcen. Vil gjerne ha god lyd, men helst god bass :wink: Det jeg har sett på nå er Cerwin-Wega 15" aktiv sub . Lurer på om det går ann at jeg kobler to andre høytalere til den? Og hvor mange watt kan de være på? Blir subben for stor? Trenger hjelp til å finne noen gode andre høytalere til siden.

Skal ha 2.1 anlegg. Har også sett litt på Klipsch også. Promedia GMX, men jeg vil ha noe bedre...

Takker for alle svar

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeeWee
    Hei.
    Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe meg nye høytalere til pcen. Vil gjerne ha god lyd, men helst god bass :wink: Det jeg har sett på nå er Cerwin-Wega 15" aktiv sub . Lurer på om det går ann at jeg kobler to andre høytalere til den? Og hvor mange watt kan de være på? Blir subben for stor? Trenger hjelp til å finne noen gode andre høytalere til siden.

Skal ha 2.1 anlegg. Har også sett litt på Klipsch også. Promedia GMX, men jeg vil ha noe bedre...

Takker for alle svar
    Hei!
    Nei, du kan ikke drive andre høyttalere med den subben, om det var det du mente. Du trenger en forsterker i tillegg, for å drive flere høyttalere enn kun subben. Om du kun er ute etter et pc-anlegg, vil jeg tro (basert på andres erfaringer) at du vil bli fornøyd med logitech z5500 eller hva det heter. Det er i tillegg surround, så får du det på pcen også. Det systemet fra logitech har alt du trenger av forsterkere osv, en sub som trykker bra, og koster rundt 3000,- Da har du 3000 til øl/brus, alt etter hvor gammel du er.

Skal du kjøpe deg separat sub, og 2 høyttalere, må du som sagt ha forsterker i tillegg. om du MÅ ha den subben, har du kun 1700kr igjen til høyttalere og forsterker, noe som rett og slett er for lite. Du skriver ikke noe om hvor store høyttalere du vil/kan ha, om du trenger noen som tar liten plass, eller om du kan gå for litt større saker. For 6000kr er det mulig å få en grei forsterker og to greie høyttalere, om du ikke absolutt MÅ ha en sub. Skal du absolutt ha sub, vil du måtte fire ganske mye på kvaliteten på anlegget for å komme under 6000kr.

Si litt mer om hvor mye plass du har, hva slags høyttalere du er ute etter, og hva de skal brukes til (film/musikk, hvilken type musikk) så er det mye enklere å gi deg gode tips.

Helt til slutt, la vær å se på antall watt på en høyttaler. Det er kun en parameter for å oppgi hvor mye effekt en høyttaler tåler før svingspolen brenner opp. Vanligvis er det andre ting, som slaglengde, som begrenser hvor mye effekt en høyttaler tåler. Watt er IKKE et mål på hvor mye lyd som kommer ut av høyttaleren, heller ikke et mål på hvor bra den er. Å bedømme hvor bra en høyttaler er utfra hvor mange watt den er på, er som å bedømme hvor bra den er utfra fargen på kabinettet.
    Når det gjelder forsterkere, har watt mer og si, da det der er et mål på hvor mye effekt den LEVERER. MEN, det er mange måter å måle watt på, her også. De tallene du skal bry deg om, er watt målt i FTC, eller mer vanlig, RMS. Det "beste" er at effekten er oppgitt i 8 ohm. Altså, det står f.eks "125 watt RMS (eller FTC) i 8 ohm." Om forsterkeren er oppgitt både i 8 ohm og 4 ohm, sjekk hvor mye mer watt den gir i 4 ohm enn i 8 ohm. En "perfekt" forsterker gir dobbelt så mye i 4 ohm som i 8 ohm. En forsterker som er oppgitt med mye mer effekt i 4 enn i 8 ohm, har en godt dimensjonert strømforsyning i forhold til hvor mye effekt den leverer.
    Utstyr som er målt kun i "PMPO" (som er effekten du får ut av en forsterker om du tømmer bensin på den og tenner på) , bør du holde deg unna. Det er en grunn til at produsenten ikke tør å oppgi RMS-effekt.
    Når alt det er sagt, er det MYE mer enn watt-styrke som gjør en forsterker god. Kom med litt mer opplysninger, slikt som jeg spør om ovenfor, så får du nok hjelp her inne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha det til dataen. Samme hvilken sub og slik det er, så lenge det spiller bra og har mye trøkk. Kommer til å bruke den mest til musikk, litt til film og spilling. Har også headset som jeg bruker til spilling. Ang. plass kan jeg ikke ha de for store, max 40cm høy, 20cm bred, 30cm lang. Kan sikkert få meg ny pult/møblere litt om... Plass til forsterker er ingen problem.

Men kansje jeg burde vurdere å kjøpe brukt? Siden jeg ikke har så mye å rute med?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt er absolutt et alternativ, men søk litt rundt etter det logitechsettet jeg nevnte, det tar ikke mye plass, og har maaange fornøyde brukere..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke ha 5.1. Jeg har rett og slett ikke plass!

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å koble fra "rear" høytalerne da..? da har du 2.1, eller 3.1 (hvis center må være der).. dessuten er jo høytalerne til Z-5500 små.. du sitter da ikke på ei glattcelle? tenk på f.eks å feste bakhøytalerne i veggen bak deg? bare et forslag fra min side.. men Z-5500 er ikke for stort for deg, det nekter jeg å tro.. :?

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en dugende effektforsterker og et par gulvhøyttalere rett på lydkortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til 6000,- så får du vel fine aktive høyttalere fra Genelec eller lignende?

Husk at behovet for effekt og lydstyrke er drastisk lavere når høyttaleren står 50 cm fra øret.

-k

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe slikt:

Cambridge Azur 340A
    Dali Concept 1
    Cerwin Vega VE-28SX Subwoofer

Ville ikke dette vært mer moro enn et logitech-system? Jeg kunne iaff tenkt meg noe lignende..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg Klipsch GMX A-2.1 på det aller varmeste. Det spiller grisehøyt, har et fantastisk detaljnivå og dynamikk. En meget musikalsk sub som smeller heftig til når det trengs! Det spiller ringer rundt Logitech Z-5500 og andre systemer jeg har hørt hva lydkvalitet angår, men 5500 spiller høyere. Jeg holder fint 108dB kontinuerlig med Klipschene her hvis det er spl du er ute etter.

Kan også føye til at ALLE som har vært her og hørt disse små krabatene har enten skaffet seg dem, eller skal skaffe seg dem. Samtlige er imponert over hvilken lydkvalitet og hvilket lydtrykk disse klarer å holde uten særlig tegn til forvrenging. Ikke minst stereoperspektivet og bredden på lydbildet. Flere jeg har anbefalt dem til, og som har kjøpt dem, er og meget fornøyde.

Anbefaler deg å prøve disse ut! De er rimelige i tillegg, og bestiller du fra Audiocompaniet (importør av Klipsch), så har de en ordning at man får dem levert på dør gratis mot forhåndsbetaling. De er også meget liten og nett, og tror ikke du kommer til å gidde å bruke 6k på et data-anlegg etter dette. Man får hifilyd til spottpris her.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg vil anbefale deg Klipsch GMX A-2.1 på det aller varmeste.
    Det pc-anlegget der så jo interessant ut da.. Så litt vel space'a ut kanskje, men om det spiller så bra som du sier, så er det kanskje ikke så dumt å kjøpe dette! Iaff ikke når det koster bare 1349,-

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener hvert eneste ord! Tror du kommer til å blir meget fornnøyd med disse. Bor du i Bergen så er du velkommen til å høre dem! Kan garantere deg at du vil ha dem etterpå JEg sitter her flere timer daglig og lytter til lossless :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det vel ikke jeg som skulle handle da.. Og jeg bor heller ikke i Bergen, så langt derifra! Hehe!

Men hadde vært moro å hørt anlegget, ja..

OH, btw, lossless er digg!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0