Plassering av 2 subber. Null dypbass midt i rommet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av 2 subber. Null dypbass midt i rommet.

Jeg prøver meg igjen i dette forumet:

Jeg har 2 stk 15" sub.

Problemet er at den dypbassen ikke høres, eller merkes så godt der jeg sitter; Midt i rommet.
    Det er fin bass i hver ende av rommet, men best bakerst.
    Og det er liksom i midten av rommet jeg vil ha sittegruppen.

Jeg har prøvd å plassere subene bakerst i rommet uten hell.
    Også med 1 forran og 1 bak. Det ble best med 1 på hver side i front.
    Men dypbasskurven hopper fremdeles over meg, og rett i veggen bak meg.

Rommet består av 2 yttervegger som er mur, med panel inne.
    Resten av veggene er bare mur og atter mur...

Er det noen som har ideer om hvordan jeg kan få dypbasskurven mere midt i rommet? Plassering, demping osv.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sett en sub i sofaen, akkurat der du bruker å sitte. hev den opp så mye at elementet kommer i hodehøyde. Sett på musikk eller aller best, testtoner, og kryp rundt på gulvet, i "sub-høyde". Der du finner mest bass, plasserer du suben.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort det. Det var slik jeg fant ut at beste plassering er fremfor meg i hvert hjørne.

Men dypbassen kommer bare bak meg og forran meg.
    Jeg lurer på om den gangen mot badet og diverse kott er det som ødelegger for meg.
    Kansje en dør der har vært løsningen, men det er en leid leilighet, så det blir nok vanskelig.
    Andre alternativer?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bass

Bassen går jo som regel best langsmed vegger og liknende da og det vil alltil være mer bass i hjørnene men etter det jeg har hørt må man passe på at med to subber i sving kan det bli en utfasing enkelte steder i rommet.

Så jeg ville testet med en subb og funnet ut om det er tilfelle førts før jeg gjorde noen dramatiske endringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet med bare 1 sub i gangen. Men med 2 blir det bare mere lyd/trøkk. Virker ikke som noe utfasinger.

Burde kansje også si; Dette er 2 identiske, passive 15 tommere som er koblet på en effektforsterker da..
    Men i forskjellige kasser. En på ca 150L og en som såvidt dekker elementet.
    Den største kassen står i hjørnet mot yttervegg.

Der er forresten ikke bare manglende dypbass som er problemet heller nå.
    Da jeg flyttet den største kassen frem, ble det også en "dip" (om jeg kan kalle det det.) i sweetspot hvor jeg får noen skrekkelige høyfrekvenser av og till.
    Men dette tar jeg i ettertid. Hovedsaken er og få dypbassen frem i midten av rommet.

(Selve rommet er 7 meter langt, og 3 meter på det smaleste.)

Er det slik at kurven går ned under gulvet, og opp bak meg, eller er det mest sannsynlig at kurven går i taket, eller i veggene rundt meg?
    Burde jeg lime høytalerne i taket? hehe.. neida.. Skeptisk..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midten av rommet vil gjerne falle i et utfasningspunkt for stående bølger. Jeg ville forsøkt å flytte sofaen en halv meter framover eller bakover for å se om det hjelper noe. Synd at du har subwooferne på samme effekttrinn, ellers ville jeg foreslått å sette en av basskassene rett bak sofaen, mens jeg beholdt den andre i front, for deretter å justere fase slik at de spiller bra sammen.

Hva slags effekttrinn bruker du på dem nå? Har du penger/lyst til å evt. selge nevnte effekttrinn og bygge om subwooferne til aktive subwoofere istedet? Det gir litt mer fleksibilitet, siden dedikerte subwooferforsterkere gjerne har justerbare delefrekvenser, fasejustering, individuelt volum etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Midten av rommet vil gjerne falle i et utfasningspunkt for stående bølger. Jeg ville forsøkt å flytte sofaen en halv meter framover eller bakover for å se om det hjelper noe. Synd at du har subwooferne på samme effekttrinn, ellers ville jeg foreslått å sette en av basskassene rett bak sofaen, mens jeg beholdt den andre i front, for deretter å justere fase slik at de spiller bra sammen.
    Jeg har prøvd dette, men da kommer jeg enten for nært TV'n eller for langt unna..
    Hva mener du med en kasse bak sofan og fase? Det er ikke noe problem og snu fasen på den ene, siden de ikke er brokoblet, men på hver sin kanal på forsterkeren. Dette er en 4 kanals forsterker.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva slags effekttrinn bruker du på dem nå? Har du penger/lyst til å evt. selge nevnte effekttrinn og bygge om subwooferne til aktive subwoofere istedet? Det gir litt mer fleksibilitet, siden dedikerte subwooferforsterkere gjerne har justerbare delefrekvenser, fasejustering, individuelt volum etc.
    Jeg kjører gjennom en equalizer for øyeblikket, mot en gammel Poineer som ikke er til og skue på hårene, den driver utrolig bra.
    (Amp - EQ - Effekt - Sub)
    Equalizern har 2 kanaler, høyre og venstre så delfrekvens kan jeg stille ivertfall litt på.

Det og selge og eventuelt kjøpe nye ting, er noe jeg vil vente med til jeg har funnet ut en bra plassering for begge subbene.
    Jeg har ennå ikke funnet ut om jeg skal ha 2 kasser, eller 1 kasse med 2 elementer i.
    Dette er slik som jeg vil ta etterhvert, siden det vistnok tar lang tid og finne en løsning jeg vil bli fornøyd med.
    EQ og effektrinnet blir utstyret frem til jeg har fått en akseptabel lyd.
    (hvis mulig da)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å fasevende snur du signalet 180 grader i hele frekvensspekteret. Trinnløs fasejustering gir litt flere muligheter og er slik jeg har forstått det ofte implementert som en elektronisk tidsforsinkelse.

Når det gjelder "kasse bak sofaen", så betyr det at du plasserer den ene subwooferen bak sofaen. Den er da nærmere enn den subwooferen som står i front, og burde tidsforsinkes noe (fasejustering) i forhold til subwooferen som er plassert i fronten av rommet, samt justeres noe ned i volum siden den er plassert mye nærmere. Grunnen til å ha en basskasse bak sofaen er rett og slett at man da (teoretisk) skal oppleve subwooferens direkte bassgjengivelse og da mindre påvirket av rommets bassrespons.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, da forstår jeg. Det kan bli litt vanskelig og dempe volumet tilstrekkelig med mitt nåværende utstyr for dette.

Men jeg har jo prøvd en plassering tilnærmet rett bak sofaen.
    Da jeg plasserte den ene subben i sweetspot for og finne best plassering.
    Da sto jeg atmed subben, og da hørte jeg den nesten ikke i det hele tatt. Men den føltes.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DarkWader
    Akkurat, da forstår jeg. Det kan bli litt vanskelig og dempe volumet tilstrekkelig med mitt nåværende utstyr for dette.

Men jeg har jo prøvd en plassering tilnærmet rett bak sofaen.
    Da jeg plasserte den ene subben i sweetspot for og finne best plassering.
    Da sto jeg atmed subben, og da hørte jeg den nesten ikke i det hele tatt. Men den føltes.
    Vel, det er ingen tvil om at vi på grunn av lang bølgelengde har problemer med å retningsbestemme frekvenser under 80Hz. Da oppfattes det ofte som man føler det mer enn man hører det. En godt integrert subwoofer skal du ikke klare å lytte deg fram til hvor er plassert i rommet, siden den ikke skal spille frekvenser som er mulige å retningsbestemme. Kan du retningsbestemme den bør den ikke få lov å kalles subwoofer (men det er min mening, mulig andre mener noe annet).

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DarkWader
    Jeg har gjort det. Det var slik jeg fant ut at beste plassering er fremfor meg i hvert hjørne.

Men dypbassen kommer bare bak meg og forran meg.
    Jeg lurer på om den gangen mot badet og diverse kott er det som ødelegger for meg.
    Kansje en dør der har vært løsningen, men det er en leid leilighet, så det blir nok vanskelig.
    Andre alternativer?
    den tegningen du har av rommet, ligner på det jeg hadde i et hus tidligere, jeg vurderte som du å lage en dør til gangen. jeg hadde heller ikke dypbass i mitt system, her var det riktignokk ikke subber det var snakk om, men det spiller ingen rolle.
    jeg satte inn en dør, og jahh, der var bassen. senere viste det seg at selve døren ikke var nødvendig, det holdt med "veggen" fra taket og ned til døren, hos meg ca 40cm. så jeg fjernet døren å beholt karmen, da døren egentlg var i veien. det kan vere en tanke, men sier ikke at det er det hos deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe annet enn en dør jeg kan montere i åpningen til gangen mot badet?
    Finnes det et slags forheng som nekter lyden å forsvinne inn der? En slags gardin, eller en kansje en skyvedør av typen "trekkspill" som kan monteres, og senere demonteres hvis jeg flytter?

Kan også kjøkkenet ha noe med bassen og gjøre? Hvis jeg går rundt og surrer på kjøkkenet, er det null bass der, uansett hvor mye volum jeg har på. I gangen mot badet ER det faktisk bass. På badet er det en dip som ikke ligner grisen med høyfrekvent bass.

Hvis jeg setter 1 sub inne på ett av kottene mellom stua og badet (det blir rett bak peisen) blir det faktisk bra dypbass i hele stua, men kjenner ikke så mye luft-trykk.
    Men desverre så rister og skrangler dørhengsler og håndtak i alt av dører i huset så kraftig da, at all annen lyd blir borte

Jeg kan jo forsåvidt flytte sofagruppen helt bak i rommet til jul, da jeg får meg større TV. Men da blir det vanskeligere med 7.1, som jeg tenkte og montere samtidig., Da blir det isåfall 6.1 rett på bakveggen oppfør sofagruppen :/

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

feil plassering

Hei!
    Du bør lese en bok som heter noen sånn som " how to get the best sound from your room". Vet ikke hvem som har skrevet den, men du får den på biblioteket.
    Den er veldig bra. Det er alltid minst bass i midten av rommet, så når det gjelder dine subwoofere så må du plassere de ut fra hjørnene. Sett dem ut fra endeveggen med ca 1/3 av rommets lengde. Ikke en 1/4 eller 1/2.
    Sett en under vinduet på venstre siden og en på hjørnet på høre siden og øk volumet på dem. Reduser delefrekvensen til under 70 HZ da veggene gir en del resonanser over dette. ( hvis du har gipsvegg må du dele godt under 70)

Subbene skal aldri være bak deg, men mellom deg og hovedhøytalerne gir god timing.
    Du må sjekke fasen på alle høytalerne ikke bare subwooferne. Flytt gjerne sofaen slik at den kommer 1/3 av rommets lengde ut fra bakveggen. Da får du bedre rommfølelse og renere bass, ( mindre, men renere )
    Det du oppfatters som dypbass er nok resonansen fra veggene. Plasserer du subwooferne i hjørnene hører du rommet og ikke høytalerne.
    Vet dette er tidkrevende, men det er verdt det. Jeg slet selv i ca en måned etter jeg flyttet for å få tilbake godlyden i hjemmekinoen. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arild Pettersen
    Det er alltid minst bass i midten av rommet, så når det gjelder dine subwoofere så må du plassere de ut fra hjørnene. Sett dem ut fra endeveggen med ca 1/3 av rommets lengde. Ikke en 1/4 eller 1/2.
    Sett en under vinduet på venstre siden og en på hjørnet på høre siden og øk volumet på dem. Reduser delefrekvensen til under 70 HZ da veggene gir en del resonanser over dette. ( hvis du har gipsvegg må du dele godt under 70)
    Da blir jo subbene stående midt i rommet, ikke så pent akkurat
    Jeg deler somregel på 40Hz, men i øyeblikket på 80.
    Det er jo litt lurt og få det møblert ivertfall i litt "konefaktor"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arild Pettersen
    Subbene skal aldri være bak deg, men mellom deg og hovedhøytalerne gir god timing.
    Det er vel en del oppsett rundt om i verden som motstrider det der... Mener at f.eks. Akto har subwooferne bakerst i rommet, og det spiller ikke akkurat dårlig, for å si det slik. Flageborg, Akto og Roko hadde også en glimrende demo på Horten-messa der de hadde bass både foran i rommet (lenger unna enn fronthøyttalerne), skrudd fast i sofaen, samt en basskasse bak. Riktig tunet låt det slett ikke verst, og her snakker vi messeoppsett, altså bare få timer til tuning av lyden.

Viser også til forskning utført av Harman som viser at for LFE-kanalen gir det en god fordeling av bassen i rommet å ha en bass omtrent midt på frontveggen og en midt på bakveggen (altså to subwoofere i hver sin ende av rommet).
    Jeg har tidligere startet en tråd om flere subwoofere i LFE-kanalen. Den finner du her:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/2...e-kanalen.html

Newcomer Saknet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja.. jeg har min sub BAK meg. Det er den beste plasseringen jeg har funnet i rommet og jeg har tweaket og flyttet rundt MYE.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen regel uten unntak.

Det er mye som er mulig med romkorreksjon og hvis rommet er bygget med tanke på akkustikk. Konefaktor og god lyd er nesten som olje og vann det, men selv der finnes det unntak. Er jo en grunn til at det gikk en måned før jeg og kona var fornøyde,

Subwooferen er ofte lettest å få til når den står på langveggen i et avlangt rom. Messehaller og stands på messer er ikke vanlige oppholdsrom og kan ikke sammenlignes.

Der er nok ingen enkel løsning og ikke et enkelt svar som er det riktige her.
    Må bare prøve seg frem. God lyd er subjektivt og eieren av rommet kan være fornøyd med ting som vi andre ikke liker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •