En SVS killer.... (spekulasjonstråd).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En SVS killer.... (spekulasjonstråd).

Jaja, provoserende tittel, men SVS ser ut å være referansen på forumet her så jeg lar det stå til selv om den er endel dyrere. Det er altså snakk om denne godbiten basert på JL Audio`s ekstreme W7 element:

Randall Smith i Home Theater Sound testet en JL Audio
    Fathom f113 Subwoofer og kom til følgende konklusjon:

"Comparison

My reference subwoofer, the SVS PB12-Plus/2, is an incredible value at the price ($1199), and I continue to recommend it highly. In fact, some of the biggest differences between the JL and the SVS are in size and price: the SVS is three times the size of the Fathom but costs only a third as much. The SVS has two 12" cones and the Fathom a single 13" driver, but what the JL lacks in size it makes up for in driver capability and amplifier power. The f113 has some of the most advanced technology I’ve seen: the legendary W7 driver is a sight, and the ARO circuit helped me get flatter bass than ever before. Simply put, the Fathom f113 provides more possibilities. As for sound, the JL played deeper, louder, and tighter than the SVS with any material I chose. But this statement doesn’t apply only to the SVS PB12-Plus/2; it applies to every other active sub I’ve heard, at any price. The JL Audio Fathom f113 has become my new reference subwoofer."

Testen er fra forrige måned og kan leses på denne siden....

Sett i lys av siste måneders (års?) diskusjoner på forumet, var denne kanskje spennende? Ja den har vært oppe før, men jeg har ikke sett noen test av den enda. Randall Smith bruker en SVS PB12-Plus/2 selv.... Det skrives forøvrig mye godord om disse av de få som har fått testet de, men målinger lagt ut på nett ser ut som vi må vente på litt til på. Blant annet Kal Rubinson fra Stereophile ble meget imponert under Cedia demonstrasjonen:

"It was the most intense bass experience I ever hope too have"

Tør vi håpe på at de kommer i 230V versjon?

BTW. Dette er ikke toppmodellen, men Gotham på rundt 140kg med 2 x 13,5" ser ut til å ta kaka.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismessig skiller den seg godt utifra SVS og da.. Kanskje sammenlignbar med Velodyne DD18 og co.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Prismessig skiller den seg godt utifra SVS og da.. Kanskje sammenlignbar med Velodyne DD18 og co.
    Det er sant. Om retail ligger rundt 3000$ (?), vil den nok havne på rundt 25 000,- importert som 110V versjon. Dvs om man ikke finner den billigere noen plass...

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med SuperCube® Trinity Signature ?

The new SuperCube® Trinity Signature is a very special over-the-top powered subwoofer which was originally developed for the state-of-the-art electronic organ at Trinity Church in New York (which uses a huge multiple array of Definitive bipolar towers - one for each organ pipe).

It delivers outstanding low frequency performance which heretofor has not been available in such a compact enclosure. In fact, it was designed to replace 5'x5'x8" boxes which had previously been used in organs of this type.

Capable of prodigious output (in excess of 128 db at 20 Hz and 116 db at 16 Hz in a normal room) the Signature is also quick and highly detailed. It may be used vertically or positioned on its back when custom installations call for it.

Dimensions:18" W x 18" D x 31-3/4" H
    Frequency Response: 10 Hz — 200Hz
    Driver Complement: Two 14" long-throw SuperCube Technology subwoofers coupled to four 14" infrasonic radiators
    Built-in Amplifier: 2000 watts Digitally-Coupled Class D Amplifier
    Low Pass Crossover: 24 dB/octave continuously adjustable variable (40 —150 Hz) plus Unfiltered LFE direct coupled input
    High Pass Crossover: 12dB/octave continuously variable (40 — 150hz)
    Speaker level: 6 dB octave (80 Hz)
    Finish: Piano gloss black
    Weight: 175 lbs.
    Suggested Retail: $2999 ea.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget er vel at SVS er bra til prisen.

Det er jo ikke sånn at gutta hos SVS står med magiske staver og kaster dypbass-trolldom over subene (selv om man skulle tro det) - det handler jo om fysikk og teknikk. Så å lage en 'SVS-killer' skulle vel ikke være så "vanskelig"; men det kan kanskje være vanskelig å få til til samme prisen.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli gruelig alt dette SVS-maset, ja det finnes bedre, ja de er som oftest mye dyrere. Ikke ment som kjefting på trådstarter vel å merke, men uansett

Så, over til poenget, SVS ligger jo i en helt annen prisklasse enn denne Fathom, men Velodynes DD-serie burde definitivt begynne å svette litt...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Hele poenget er vel at SVS er bra til prisen.

Det er jo ikke sånn at gutta hos SVS står med magiske staver og kaster dypbass-trolldom over subene (selv om man skulle tro det) - det handler jo om fysikk og teknikk. Så å lage en 'SVS-killer' skulle vel ikke være så "vanskelig"; men det kan kanskje være vanskelig å få til til samme prisen.
    Du er nok inne på noe her

Det er flere veier til dypbass, men lav avstemning i stort kabinett er den billigste veien å ta, kostnadsmessig.

Ser man på kraftige konstruksjoner kan man godt si at SVS bruker stort kabinett og lange rør, men relativt små elementer og lite effekt (alt er relativt). Det sier seg jo selv at litt mer MDF er langt billigere enn mange ganger så mye effekt, enorme elementer eller svært avansert utformede kasser...

Gjør man derfor som f.eks JL Audio og bruker små kabinetter må man jo kompensere med lenger slaglengde og mer effekt, og dermed fyker prisen i været...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Begynner å bli gruelig alt dette SVS-maset, ja det finnes bedre, ja de er som oftest mye dyrere. Ikke ment som kjefting på trådstarter vel å merke, men uansett...
    Jeg ser poenget ditt veldig godt. Poenget mitt var vel bare at SVS-entusiaster selv drar inn SVS på banen med en gang det er snakk om subwoofere til dobbel pris, og SVS har fått en merkelig referanse-status uansett prisklasse på forumet her.... Hadde ikke jeg nevnt det, hadde sikkert en fra "klanen" kommet med det. Det er også brukt som sammenligningsgrunnlag på testen som gjorde at jeg startet tråden.

At trådnavnet fikk 50 treff på 5 minutter sier vel også litt....

Men vi kan godt sammenligne med Velodyne DD. Selv om JL Audio nok har kraftigere element, mangler de fortsatt servo og romkorreksjonen.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer du til at cerwin og nad er overlegent ,så må du nok benytte deg av AV-forums vitnebeskyttelsesprogram med ny identitet og hemlig adr!
    Konge-tråd! Liker litt "terging"

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åhh haha vitnebeskyttelse faktisk.. Knallbra skrevet!

Magnat Quantum 932 A baserer seg på samme konseptet som SVS. 2stk 12" i en stor kasse. Prismessig er den ganske mye dyrere veiledende men bør kunne fåes tak i til rundt samme prisen som en plus/2 i pianolakk. Funnet lite info om den annet enn hjemmesidene til magnat så skal bli artig å lese en test når det dukker opp.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pris

At JL sine hjemme subber er dyre en greit nok men for den som er flink til selvbygg som jeg har sett noen her er så gode til så er det mulig å få tak i deres ganske ekstreme elementer til en relativt rimlig penge.

8000,- vet jeg man kan få det til her til lands og jeg har hørt det er mulighet for å få det ennå billigere enndå. Har selv en ubrukt 12w7 stående her som jeg har hatt diverse planer for men aldri blitt noe av, over året gammel nå noen som har noen ide om hva som kan brukes til å drive noe slikt i et hjemmekino oppsett?

Noen ideer kanskje? med en singel 12" forventer jeg ikke en svs killer men det kan hende det blir en barsk subb likefullt

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med riktig kasse tror jeg at selv den kjipeste 12" kan gi resultat.Bare å prøve det:-)
    Bare av ren nyserrighet... Jeg har cv 215 md en 208 nad brokoblet på hver. Mangler den dypeste bassen.Om jeg hadde kjøpt en SVS,ville jeg da i det hele tatt hørt den når jeg drar på?Har fått med meg at den går dypt,men spiller den høyt?
    Gjerne litt off topic,så dere trenger ikke svare og ødlegge trådstarters emne...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom på 40 m2. Der får jeg min plus/2 til å spille 123 Db, som er et formidabelt trykk. En kompis av meg har CLS-215 på et 12m2 rom og han spillte max 126 Db. ved ca. 30-35 Hz. Så en SVS vil nok følge greit med. Uten at jeg vil garantere noe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •