Magnat vs. SVS - minishootout

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 150
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Magnat vs. SVS - minishootout

Med bakgrunn fra en annen tråd her på forumet reiste noen av oss til Notodden for å høre på en Magnat Omega 530. Det ble hevdet at dette var en sinnsyk sub på alle måter, noe som bare måtte undersøkes.

Vel fremme hos den gjestfrie verten fikk vi servert rundstykker og kaffe, og praten gikk rundt bordet. Det tok ikke lang tid før rastløsheten tok overhånd, så vi gikk ned i hjemmekinoen til Raggen, som han kaller seg på forumet.

Jeg personlig ble lettere sjokkskadet når jeg så monsteret, for ikke bare var den diger, men også meget lekker. Det store elementet oser testosteron, og det lovet godt!

Magnat vs. SVS - minishootout-bilde0147-jpg

Vi startet med litt musikk for å høre på Magnaten, og selv om vi hørte potensialet var det hevet over enhver tvil at det trengtes litt kalibrering før en eventuell shootout kunne finne sted. Vi rigget opp måleutstyret og gikk i gang. Jeg tok dessverre ingen screenshoots av kurvene inledningsvis, men husker jeg ikke feil var det noen fryktelige dipper, samt noen meget uheldige topper. Vi flyttet subben til rett under lerretet, justerte fasen, og forandret på delingen i Magnatens forsterker.
    - Målingene vi nå fikk var en god del bedre, selv om det var en topp ved 30 Hz vi ikke fikk vekk. Dette er ikke et resultat av rommet, snarere subbens konstruksjon.

Nå spilte det langt bedre, og vi bar inn SVS PB12-Plus/2 for kalibrering. Denne satte vi ved siden av Magnaten, og selv om størrelsen på SVS-en vanligvis betegnes som gedigen ble den liten sammenlignet med Magnaten. Etter en kjapp kalibrering var det klart for sammenligning.

Vi kjørte en rekke filmklipp med dyp og brutal bass, og vi spilte høyt. Meget høyt! Det har blitt hevdet at Magnaten er en SVS-killer, noe som viste seg å være feil. Det som dog er artig er at SVS-en definitivt ikke er en Magnat-killer, selv om den går en del dypere. Mitt subjektive lytteintrykk er at de er relativt like ned til 25 Hz, men brystkassepunchet rundt 35-50 Hz på Magnaten er noe mer brutalt. Vi snakker ikke om mange dB, men den er noe mer hardtslående. Under 25 Hz tar SVS-en ledelsen, og den flytter en del mer luft der nede. Den generelle lydkvaliteten var bra, og jeg kunne fint ha levd med en Magnat Omega 530. Det maksimale lydtrykket var også relativt likt på begge subwooferne, selv om Magnaten lå noen dB over SVS-en ved 30 Hz.

En annen ting som var bra med Magnaten var at selv om det ble spilt av frekvenser under subbens naturlige avrullingspunkt - og det på et formidabelt lydtrykk - lagde den ingen ulyder slik som enkelte andre subwoofere gjør når de kommer utenfor sitt arbeidsområde. Det var tendenser til noe blåselyder, men det var så lite at det var helt uten praktisk betydning. Det som var synd var at stengene foran elementet var løse, slik at de støyet noe. Dette løste vi med å holde på de under de værste sekvensene, og det er sannsynligvis nok å bare skru de til litt hardere.

En ting som går til SVS-ens fordel var at den var naturlig nok mer sofistikert under 25 Hz. Den er nok også litt enklere å tilpasse resten av anlegget da den ikke har noen topper i frekvensgangen som følge av kontruksjonen, noe som Magnaten har ved 30 Hz.

Under kan dere se frekvensmålingene gjort med eksternt lydkort med phantomspenning, Behringer mikrofon og PC.

Magnat Omega 530
    Magnat vs. SVS - minishootout-magnat-omega-530-jpg

SVS PB12-Plus/2
    Magnat vs. SVS - minishootout-svs-plus2-web-jpg

Tusen takk til Raggen for at vi fikk komme å oppleve hans herlige kino. Håper også at du fikk utbytte av litt kalibrering

.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør meg glad å lese dette.
    Det som er greit å tenke på er at svs-plus2 har en mye høyere waf enn magnaten vel?
    Magnaten ser uansett mye mer voksen ut ja

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke - det er subjektivt. Personlig likte jeg Magnaten meget godt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det!
    Synes at SVS ser "bedre ut" på papiret i alle fall?
    Magnaten har jo en pussig dip v/66Hz? I motsetning til "konkurrenten" som har en penere og jevnere kurve.
    Men da er det vel avgjort at Magnaten ikke er den SVS-killeren som mange trodde?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnaten er ingen SVS-killer.

Dippen skyldes utfasing med frontene. Den fikk vi ikke vekk uten å ødelegge integreringen. Vi målte med 1/60 oktav.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Da er vel "problemet" neppe hørbart i praksis.....
    Er det dumt å spørre om hvorfor ikke samme problem oppstod med SVS, på samme frekvens? Skjønt det aner meg at svaret antakelig ligger utenfor min forståelse av dette.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledet meg litt til denne testen, ettersom jeg nettop kjøpte en pluss/2 av en som skulle ha seg magnaten (eller to). Jeg har også tenkt på å kjøpe en slik magnat i tillegg, men den er da i mine øyne altfor lite WAF, og da spiller det mindre rolle om den er aldri så bra under 20hz.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ok.
    Da er vel "problemet" neppe hørbart i praksis.....
    Er det dumt å spørre om hvorfor ikke samme problem oppstod med SVS, på samme frekvens? Skjønt det aner meg at svaret antakelig ligger utenfor min forståelse av dette.
    Det kan være at SVS-en har en brattere avrulling ved delefrekvensen.

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test! Fint å refferere til under mange heavy diskujsoner her på forumet.

Magnaten er ganske macho ja. Ble nesten litt skjelven i knærne da jeg så den første gangen. Hadde de presset ned prisen litt hadde den vel blitt enda mer aktuell!

Selv om Magnaten ikke er en SVS-killer så tyder vel dette på at SVS ikke er alene på toppen. Hva blir det neste som kommer fra Magnat, Velodyne eller andre subwoofer produsenter for å få SVS til å bli litt varme i trøya?

Spennende.. men dog, dette gir meg lyst på et slikt monster selv.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ÅÅ nå håper jeg på en "told u so" fra MM....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @akto:
    Det svaret kan jeg faktisk forstå! :-)
    I alle fall nesten.
    Blir allikevel litt "confused" når det måles opp mot 99,76 kontra 70,97?
    Er disse tallene satt delefrekvens? Det kan vel ikke stemme, etter min noe snevre viten omkring dette.
    Er det ikke slik at man f.eks velger en delefrekvens rundt 80Hz for de fleste sub´er i denne kategorien, og deretter er prisgitt filterets steilhet?
    Beklager at jeg spør og graver litt nå.
    Men unnlater man det, blir man jo aldri klokere....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk til Raggen for at vi fikk komme å oppleve hans herlige kino. Håper også at du fikk utbytte av litt kalibrering

Jeg sier også takk så mye

Det var skikkelig morro dette ja. Kalibreingen tok desverre mesteparten av tiden, men når det først var gjort, så flytta både svs og magnat ut lufta i kinoen ganske betraktelig. Hadde en kamerat på besøk i dag og da kjørte jeg black hawk down snutten. Han er i Nordsjøen og er vant til helikopter.. Det er f%& meg helt likt det jeg opplever på turene ut i sjøen sier han sånn oppleves det.. morro

bøylene er nå skrudd skikkelig til

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    @akto:
    Det svaret kan jeg faktisk forstå! :-)
    I alle fall nesten.
    Blir allikevel litt "confused" når det måles opp mot 99,76 kontra 70,97?
    Er disse tallene satt delefrekvens? Det kan vel ikke stemme, etter min noe snevre viten omkring dette.
    Er det ikke slik at man f.eks velger en delefrekvens rundt 80Hz for de fleste sub´er i denne kategorien, og deretter er prisgitt filterets steilhet?
    Beklager at jeg spør og graver litt nå.
    Men unnlater man det, blir man jo aldri klokere....

Ikke bry deg om de blå tallene, det er kun en indikasjon musepekeren gir på frekvensen, og har ingen betydning for noe som helst. Se på det som det samme som at man får med musepekeren når en bruker "print screen"-knappen

Delefrekvensen velger man ut i fra målte kriterier, samt subbens kvalitet. Dette er romavhengig i like stor grad som subavhengig (det ordet likte jeg )

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ÅÅ nå håper jeg på en "told u so" fra MM....
    Hva mener du? MM?

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manic Miner tror jeg?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manic Miner...

Ser ut for meg at den subben spillte omtrent slik som han sa...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende test. Gikk vel omtrent som antatt. Regnet med Magnaten var skikkelig slem men trodde ikke den ville følge SVS helt i bunnen, noe som viste seg å stemme. Kommer ikke utenom de fysiske grensene. Morro å høre at Magnaten også var en skikkelig "badboy" Men når man ser å rå den ser ut, så ville jeg blitt overrasket hvis den ikke var skikkelig rå også da

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ akto:
    Ah, der ble jeg altså lurt!
    "Subavhengig"? Godt. Et nytt bidrag til mitt ringe vokabular!
    Takk for svaret!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har dere ødelagt ALT! Må ikke gjøre noe så fornuftig som å sammenligne og teste. Nå kan vi ikke krangle mer om dette og påstå det ene og det andre uten å ha hørt begge to. Nå er HELLE livet ødelagt!

Ps. Ironi fordi som ikke skjønte det:-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stor takk til raggen som disket opp med både kaffe og smørbrød, og lydbølger som får kroppen til å stortrives.

Dette var "moro med LYD" :-D

For min del får jeg bekreftet at STORE sub'er leverer et utrolig fundament til musikk og film - pga. sin størrelse. Size does matter................ferdig kalibrert og "temmet"!

Forskjellene i frekvensresponsen vises greit i diagrammet.

Magnat'en er bare herlig - STOR og herlig.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •