Magnat vs. SVS - minishootout - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 150
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slettet.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Nei, hvem kan vel stole på noe humbug som måleresultater... Du kan ærlig talt ikke forvente at andre her skal slå seg til ro med noe som til syvende og sist er synsing fra din side inntil du presenterer fakta. Men for all del, at du har funnet en sub som du storkoser deg med er jo helt topp og det er vel ingen her som ikke unner deg den gleden. Det gjelder bare å skille mellom eierglede og tekniske fakta.
    Har du lest hva jeg har skrevet?Og hvem som synser av meg og deg overlater jeg til de som har fått med seg hva jeg har skevet å avgjøre:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekornes nr.2?
    Vestlendinger gir seg ikke så lett, har jeg hørt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Vel, du snakker om synsere, men sier selv at du HØRER Magnaten spiller dypere enn SVS. Du tråkker jo litt på dine egne bein på noen av utsagnene her da, eller?

Har ikke vondt for å tro at du opplever en høyere morofaktor i DITT rom nå, men hele denne diskusjonen startet jo med at du mente Magnaten var mye bedre, og i tilegg gikk dypere. At den var en ren killer. Da er det jo du selv, som feier SVS ned og setter Magnaten på hedersplassen, uansett rom?

Mulig jeg har tolket dette helt feil, men?
    Det er voldsomt som dere hele tiden må forsvare svs og hva de leverer.Jeg må si at det forundrer meg at dere hele tiden kun fokuserer på svs og at de må være det beste uansett.Jeg har sagt hva jeg har opplevd hjemme hos meg og ikke noe mer.Jeg vil også si det at den største forskjellen på svs og magnat i mitt rom er at jeg nå har to store elementer som spiller direkte mot meg.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ekornes nr.2?
    Vestlendinger gir seg ikke så lett, har jeg hørt.
    Ja det var jo veldig seriøst............
    Mvh bigtor

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Det er voldsomt som dere hele tiden må forsvare svs og hva de leverer.Jeg må si at det forundrer meg at dere hele tiden kun fokuserer på svs og at de må være det beste uansett.Jeg har sagt hva jeg har opplevd hjemme hos meg og ikke noe mer.Jeg vil også si det at den største forskjellen på svs og magnat i mitt rom er at jeg nå har to store elementer som spiller direkte mot meg.
    Jeg forsvarer kun det du har angrepet. Og som jeg har nevnt tidligere, selv kunne jeg tenke meg en Magnat for punchen sin del. Du må ikke tro at jeg mener at SVS er The One And Only, men det er jo du selv som har satt Magnat opp mot SVS. Du angriper og angriper, uten å forsvare deg, en merkelig holdning.

Anbefaler det gamle spillet UT - Capture The Flag, der man må løpe til motstanderens base for å "stjele" flagget, for så å frakte det tilbake til sin egen base. Du stjeler hele tiden flagget, men rekker aldri tilbake til basen for å sanke poeng, slik oppfatter jeg dine innlegg og kommentarer. Ikke vondt ment.

Med all respekt, jeg sier det igjen, Magnaten leverer et punch svs'en ikke klarer. Selv kunne jeg tenke meg Magnaten's evner til å levere punch, og dypbassen i SVS Plus/2 i en og samme eske. Desverre lar ikke det seg gjøre her på berget enda for under 30k iallefall. (Foreløpig)..

Jeg stiller meg litt kritisk til dine magiske evner ved sub kalibrering uten noen form for kalibreringsutstyr, da lave frekvenser ikke akkurat er ørets sterkeste side alene...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ............ Magnaten leverer et punch svs'en ikke klarer............
    Feil!

Det er bare å tune SVS'n til 25Hz............

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsvarer kun det du har angrepet. Og som jeg har nevnt tidligere, selv kunne jeg tenke meg en Magnat for punchen sin del. Du må ikke tro at jeg mener at SVS er The One And Only, men det er jo du selv som har satt Magnat opp mot SVS. Du angriper og angriper, uten å forsvare deg, en merkelig holdning.

Anbefaler det gamle spillet UT - Capture The Flag, der man må løpe til motstanderens base for å "stjele" flagget, for så å frakte det tilbake til sin egen base. Du stjeler hele tiden flagget, men rekker aldri tilbake til basen for å sanke poeng, slik oppfatter jeg dine innlegg og kommentarer. Ikke vondt ment.

Med all respekt, jeg sier det igjen, Magnaten leverer et punch svs'en ikke klarer. Selv kunne jeg tenke meg Magnaten's evner til å levere punch, og dypbassen i SVS Plus/2 i en og samme eske. Desverre lar ikke det seg gjøre her på berget enda for under 30k iallefall. (Foreløpig)..

Jeg stiller meg litt kritisk til dine magiske evner ved sub kalibrering uten noen form for kalibreringsutstyr, da lave frekvenser ikke akkurat er ørets sterkeste side alene...
    Det jeg forsvarer er at i mitt oppsett så leverer magnatene mer enn det som var tilfelle med svs-ene.Så får du og andre synse og tro så mye dere bare vil:-)
    Mvh bigtor

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjernen og ørene er lette å lure ved så dype frelvenser, og jeg tviler ikke på at du syns magnatene funker best i ditt rom. Men kjøper du deg en lydtrykksmåler tror jeg nok du finner ut at trykket ligger litt høyere enn du tror... Samspill mellom peaks og dipper, og svært kraftig bass (bukseben flagrende) kan lett gi deg et produkt som høres ut som det strekker seg hele veien ned, selv om det ikke er tilfelle... Ørene har rett og slett alt for lav følsomhet til å klare seg her nede uten måleutstyr...

Du er fornøyd med magnaten, bigtor, det er det ingen som tviler på... Så er ikke det viktigst? La andre ha sine preferanser i fred, så kan du ha dine i fred! Det er på høy tid å la denne tråden dø ut, da den ikke lenger bringer noe konstruktivt med seg eller leder noen vei...

Du liker Magnaten, andre liker Plus/2. Så lar vi det ligge med det...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Det er på høy tid å la denne tråden dø ut, da den ikke lenger bringer noe konstruktivt med seg eller leder noen vei...

Støtter denne. Kommer ikke til å komme noe mer godt ut av denne tråden. Kommer til å ende opp med at en moderator må rydde opp i postene her. Dette er siste posten fra meg ihvertfall.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Feil!

Det er bare å tune SVS'n til 25Hz............
    Men da spiller vel ikke den skikkelig dypbass lenger heller....:wink:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Ja det var jo veldig seriøst............
    Nei, slett ikke! Det var faktisk ment som en liten fleip, midt oppe i det hele.
    Ellers må jeg si meg enig i hva flere har nevnt her; det kommer nok ikke noe mer konstruktivt ut av dette. Takk for meg, her i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Bryter litt av her, trenger noen råd på SVS PB12-plus/2.
    Har akkurat kjøpt en SVS sub, men synes bassen faller av når jeg øker volumet. Har brukt forsterkerens mikrofon til å stille inn nivå, da jeg ikke har kjøpt kalibrerings utstyr ennå (det kommer med ny stue og plasering).
    Bruker nå port tuning 16 Hz, burde/må jeg bruke subsonisk filter da selv om det står i bruksanvisningen til SVS at man skal skru av filteret når man bruker forsterkeren til innstilling (synes det låter bedre med filter på)?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det vel ikke så mye mer å diskutere. Det viser den motstriden det ofte er mellom målinger og sanseinntrykk.

Jeg tror uenigheten her sannsynligvis bunner i at det aller meste av kildemateriale, enten vi snakker musikk eller film, har lite dypbass under 20Hz. Altså er det i den dypeste hørbare oktaven fra 20 til 40Hz man i praksis opplever dypbass. I dette området er det vel ikke så usannsynlig at bigtor oppfatter og kan ha rett i at Magnaten har mer å gi enn SVS. Man lytter jo i praksis ikke til sinussveip. Det dreier seg høyst sannsynlig om forskjell i smak og om kildematerialet man tester med faktisk har mest interessant informasjon i dypbassen fra 20 til 40Hz, eller om det er subsonisk bass (under 20Hz) som er mest interessant.

Det er etter min mening her stridens kjerne mellom målinger og personlige opplevelser ofte ligger: Målingene kan sjelden bestrides i seg selv, men det er først når man kobler inn smak og preferanser at man kan snakke om hva som er best. At SVS går dypt er det vel ingen tvil om ut fra målingene, men hvis man sammenligner med kildemateriale som ikke har informasjon under 20Hz, så blir høyst sannsynlig det opplevde bildet et annet, siden man da naturlig sammenligner ytelsen i den dypeste hørbare oktaven.

Når det gjelder opplevd lydtrykk, så hadde jeg en kort, men interessant samtale med dansken fra Holfi under Horten-messa. Han hadde snudd subwooferen (fra Amphion), som var konstruert for å spille nedadrettet, med membranen framover. Han mente det da var mye mer fysisk punch i gjengivelsen. Mulig at dette også er noe som bør tas i betraktning når man sammenligner Magnat og SVS. Det er forskjell på å måle stigende sinussvingninger i en membran som allerede svinger og å måle flankeresponsen i det en kort, kraftig impuls sendes inn i høyttaleren og elementet reagerer. Det er mulig det ligger en fysisk forskjell her (altså i forholdet mellom henholdsvis momentan reaksjon på påtrykt signal og frekvensresponsen på et signal som svinger relativt stødig med konstant amplitude og lite endring i frekvensen per tidsenhet).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er forskjell på å måle stigende sinussvingninger i en membran som allerede svinger og å måle flankeresponsen i det en kort, kraftig impuls sendes inn i høyttaleren og elementet reagerer. Det er mulig det ligger en fysisk forskjell her (altså i forholdet mellom henholdsvis momentan reaksjon på påtrykt signal og frekvensresponsen på et signal som svinger relativt stødig med konstant amplitude og lite endring i frekvensen per tidsenhet).
    HÆ?

:lol:

Mange SVS eiere har jo eksperimentert med å bygge om PB subbene til frontfire ved å fjerne bunnplaten og legge de ned på siden. Forskjellen har da, som jeg har forstått det, vært litt mere trykk i de aller øverste frekvensene, og det er vel også naturlig nok siden de kommer fra elementet alene, og er mindre rundstrålende enn de dype

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hjernen og ørene er lette å lure ved så dype frelvenser, og jeg tviler ikke på at du syns magnatene funker best i ditt rom. Men kjøper du deg en lydtrykksmåler tror jeg nok du finner ut at trykket ligger litt høyere enn du tror... Samspill mellom peaks og dipper, og svært kraftig bass (bukseben flagrende) kan lett gi deg et produkt som høres ut som det strekker seg hele veien ned, selv om det ikke er tilfelle... Ørene har rett og slett alt for lav følsomhet til å klare seg her nede uten måleutstyr...

Du er fornøyd med magnaten, bigtor, det er det ingen som tviler på... Så er ikke det viktigst? La andre ha sine preferanser i fred, så kan du ha dine i fred! Det er på høy tid å la denne tråden dø ut, da den ikke lenger bringer noe konstruktivt med seg eller leder noen vei...

Ja men jeg har ikke noen preferanser som sier at jeg skal like det ene bedre enn det andre.Som jeg har påpekt tidligere så er jeg en person som liker å prøve ut nye ting og det kan godt være at om ikke så alt for lenge så står det noen helt andre subber i rommet.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer bare på en ting, har jei kestremt dårli hørsel eller! hører at den går dypere, er det ikke snakk om under 20Hz... 18Hz må vel vere mer en dypt nokk:P liker også mye bass, men en sub skal låte bra, og integreres i lyd bilde .. er detaljer i bassen også:P syns dette også er vikti når man tester to subber opp mot verandre. er ikke mye snakk om det:P

målinger må til når det er snakk om skikkeli dyp bass,mener nå jei:P

lurer sterkt på og skaffe meg en svs, er det noen som har hørt dem opp mot rel. vet rel ikke spiller avgrunsdypt og høyt men tenker på lit mer hifi egenskaper.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddy88
    Lurer bare på en ting, har jei kestremt dårli hørsel eller! hører at den går dypere, er det ikke snakk om under 20Hz... 18Hz må vel vere mer en dypt nokk:P liker også mye bass, men en sub skal låte bra, og integreres i lyd bilde .. er detaljer i bassen også:P syns dette også er vikti når man tester to subber opp mot verandre. er ikke mye snakk om det:P

målinger må til når det er snakk om skikkeli dyp bass,mener nå jei:P

lurer sterkt på og skaffe meg en svs, er det noen som har hørt dem opp mot rel. vet rel ikke spiller avgrunsdypt og høyt men tenker på lit mer hifi egenskaper.

HÆÆÆ????

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøff sæid.... ;-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet oddy88! :-D
    Lag en egen tråd der du stiller de spørsmålene du måtte ha ang. SVS & Rel. Blir litt ryddigere da denne tråden omhandler SVS & Magnat...

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •