Magnat vs. SVS - minishootout - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 150
    Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Bigtor... Er nesten ikke annet for deg å gjøre enn å åpne døren for et par her med 2stk SVS sub'er og ta en shootout. Da er den diskusjonen avklart også. Mulig rom i seg selv kan ha en massiv innvirkning i Magnat'en sin fordel eller at det faktisk er 2 av dem som utgjør det. Kan også være en missmatch mellom plus/2 og ultra/2 sammen dog dette er ikke noe jeg kan svare på da jeg faktisk ikke har hørt noen av de nevnte sub'ene. (noe som forhåpentligvis vil endre seg relativt snart)
    Jeg har jo hatt svs hjemme hos meg og det er jo ikke mitt problem at folk ikke tror på det jeg har opplevd i mitt rom.I motsetning til de fleste som uttaler seg så synser ikke jeg.
    Mvh bigtor

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Ja det er farlig å så tvil med det som ekspertisen sier :-)
    Nei, tvert imot, hvis du bare tar steget fra SYNSING til FAKTA med å dokumentere frekvensresponsen i DITT rom.......................

Basert på dine uttalelser - vil fakta dokumentere - at du har RETT ???

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og som Rudolf Blodstrupmoen sier :
    "Time Vil Show"

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tanke bare. Da jeg hadde 2 stk eltax 15r hjemme i leiligheten, var jeg meget imponert over lyden, det blafret i buksebeine og smalt i kassa, og de var meget lette å integrere i systemet, grunnet dypbassen manglet fullstendig.

Kan det være noe av dette du opplever med magnaten, siden disse ruller av tidligere og bør derfor være lettere å få integrert i systemet, og dermed høres /oppleves bedre, uten altfor mye kalibrering.

Forøvrig har jeg vært borti endel subber, blant annet sony 900 ett eller annet, audiophysic terra(respons til 5hz på papiret), paradigm servo 15, b&w asw subber, sunfire,klipsch,jbl og passive løsninger. Aldri har jeg opplevd dypet som SVS representerer i noen av de andre løsningene ei heller plassering og kalibreringsutfordringene som i mange tilfeller følger med.

Bare en tanke dette altså:-) Ikke vondt ment.

pt

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, tvert imot, hvis du bare tar steget fra SYNSING til FAKTA med å dokumentere frekvensresponsen i DITT rom.......................

Basert på dine uttalelser - vil fakta dokumentere - at du har RETT ???
    Ja ok så du mener at jeg bare synser ut i fra det at jeg ikke ligger ut frekvensresponsen i mitt rom.Så det betyr ingen ting det jeg sier jeg har opplevd i mitt rom,du er kun opptatt av kurver og tall?Vel jeg er ikke så opptatt av det,men mest den opplevelsen det gir meg i mitt rom det er det viktigste for meg og at du og dine svs synsere ikke tror på det jeg opplever,vel det blir deres problem.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    En liten tanke bare. Da jeg hadde 2 stk eltax 15r hjemme i leiligheten, var jeg meget imponert over lyden, det blafret i buksebeine og smalt i kassa, og de var meget lette å integrere i systemet, grunnet dypbassen manglet fullstendig.

Kan det være noe av dette du opplever med magnaten, siden disse ruller av tidligere og bør derfor være lettere å få integrert i systemet, og dermed høres /oppleves bedre, uten altfor mye kalibrering.

Forøvrig har jeg vært borti endel subber, blant annet sony 900 ett eller annet, audiophysic terra(respons til 5hz på papiret), paradigm servo 15, b&w asw subber, sunfire,klipsch,jbl og passive løsninger. Aldri har jeg opplevd dypet som SVS representerer i noen av de andre løsningene ei heller plassering og kalibreringsutfordringene som i mange tilfeller følger med.

Bare en tanke dette altså:-) Ikke vondt ment.

pt
    Jeg kan si det at jeg har hørt det meste av det som er på markedet av subber og jeg er ingen nybegynner når det gjelder lyd og jeg har prøvet ut en drøss med forskjellige plasseringer i mitt rom så det har ikke noe med at jeg ikke har fått svs integrert skikkelig i rommet.Ja jeg og var utrolig imponert av svs men det var før jeg hadde hørt hva magnatene kunne levere.
    Mvh bigtor

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som påstår at det ikke føles som Magnaten går dypere hos deg. Men når folk har testet de opp mot hverandre å den ene går dypere enn den andre i målinger, da hjelper det liksom ikke at du "synes" den går dypere hos deg. Skjønner at ikke du liker målinger, som jeg synes er greit nok. Men enten får du kjøre noen målinger som viser at Magnaten din går dypere, hvis ikke så blir det liksom bare synsing. Må legge fakta bak det du sier, hvis ikke så skjønner jeg at folk blir overgitt. Du trenger det kanskje ikke, men andre medlemmer her trenger det for å tro deg på det du sier. Å påstå en ting uten å kunne back'e det opp blir liksom litt.............. tomt prat.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare på tide å sette punktum? Bigtor står for sitt, han mener at EN Magnat spiller bedre enn TO SVS'er i sitt rom, uten å komme med målinger eller fakta.

Når det gjelder testen som er utført, kan vel resultatet variere noe fra rom til rom, det er vel ikke den gitte fakta at subwooferene har den beste plasseringen, rom og og kalibrering under testen heller. Ting forandres og høres annerledes ut når man er i et annet rom, men selvfølgelig, fysikkens lover gjelder.. og målinger.

Jeg har opplevd Magnaten, og jeg synes den leverer mye mer "punch" enn hva SVS klarer, men når det kommer til dypbass, synes jeg SVS fortsatt er overlegen nede på det eller dypeste havet. Dette er en smaksak, og selv skulle jeg gjerne hatt punchen magnaten leverer, og dypbassen svs har i en og samme kasse.

Når det kommer til tråden, synes jeg du, bigtor, burde komme med noen målinger på bordet, selvom dette tydeligvis ikke er noe du liker.. Har du rett, at den faktisk går så dypt, har du jo bevist en lang diskusjon. Hvis ikke, er det vel bare å bøye seg i støvet - og si, at den faktisk ikke spiller bedre, men du opplever den like vel som bedre. Det er jo lov, det og:wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man pirke litt i henhold til målingene av hhv SVS og Magnat, så er det klart at kurvene ikke er 100% sammenlignbare med mindre subwooferne har stått på nøyaktig samme sted i rommet. Dette er i praksis umulig, siden subwooferne er bygget opp på svært ulik måte. Etter hva jeg skjønner ble de to subwooferne plassert for best mulig integrering med frontene, og det er ikke sikkert at det var det som gavnet dypbassen best (men dette er også avhengig av rommets størrelse og utforming).

Etter min mening er det stort sett ekkofri måling (jf. fotballbane eller lignende) som gjelder hvis man skal ha sammenlignbare målinger.

Poenget mitt er at denne testen er en MINIshootout, og da er det ikke å forvente at man får hentet ut maksimalt av de konkrete produktene i det konkrete rommet, men det som ER klart er at de som målte og satte opp kjenner SVS bedre enn Magnat i utgangspunktet, og kan dermed slå seg til ro med at målingene bekrefter det man allerede vet om SVS fra før. Magnat på sin side er det vanskeligere å vite om man har fått ut det maksimale fra. Alle vet at SVS er tunet for dypbass ned i det subsoniske området, dette er målet til produsenten. Hva som har vært målet til produsenten av Magnat er muligens det fysiske og hørbare trykket nederst i det hørbare området, altså rundt 20-30Hz. Legg også merke til at målekurvene på vant SVS-maner er forlenget ned til under 10Hz. Det er ikke mange andre produsenter enn SVS som gir noe særlig i det subsoniske området under 20Hz, og som man ser er Magnaten meget kapabel også i dette testoppsettet ned til 20Hz, altså i hele det hørbare bassområdet.
    Når det gjelder hevingen ved 30Hz, så skjønner jeg ikke helt hvordan man kan lese ut av målekurvene at rommet ikke bidrar her. Det er faktisk en ulinearitet også hos SVS her, dog litt mindre utpreget.
    Det er ikke slik at det ene er riktigere enn det andre. Det er bare to ulike sider av bassopplevelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd til side,

når det gjelder festen i sommer, husk at alle må ha med nok drikkevarer og minimum en fin eller to stygge damer. Er det fest så er det fest!

PS. Har man med kona, så regnes hun som en fin dame uansett.....sånn er det bare.

Dag :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen om Magnat vs. SVS kan jo trekkes ut i det uendelige....

For å poengtere én ting fra testen hos raggen; Magnat sto først der SVS står på bildet, riktig nok litt på skrå. Der fungerte den imidlertid ikke helt optimalt. Merkelig fordeling av bass er stikkord. SVS fungerte som i følge grafen. Hvordan SVS ville levert på plassen der Magnat står blir (for øyeblikket) en uløst gåte.

En ny test, der vi har god tid til å kontrollere flere posisjoner, hadde vært ønskelig. Spesielt grunnet bigtors hardnakkede påstander om at Magnat leverer dypbass. Det KAN den jo ikke, all den tid kurvene viser en enorm avrulling like under 30Hz. Punch er IKKE det samme som dypbass.

Regner med at vi etter hvert får kjørt en ny test - ene og alene for å få avsluttet denne diskusjonen. Inntil dette skjer forblir bigtors meninger kun dette - meninger (eller synsing om du vil).

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil at bigtor skal være med på neste test, og ikke bare folk fra "menigheten".

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for all del - det ville jo være det aller beste... ;-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Er det ikke bare på tide å sette punktum? Bigtor står for sitt, han mener at EN Magnat spiller bedre enn TO SVS'er i sitt rom, uten å komme med målinger eller fakta.

Når det gjelder testen som er utført, kan vel resultatet variere noe fra rom til rom, det er vel ikke den gitte fakta at subwooferene har den beste plasseringen, rom og og kalibrering under testen heller. Ting forandres og høres annerledes ut når man er i et annet rom, men selvfølgelig, fysikkens lover gjelder.. og målinger.

Jeg har opplevd Magnaten, og jeg synes den leverer mye mer "punch" enn hva SVS klarer, men når det kommer til dypbass, synes jeg SVS fortsatt er overlegen nede på det eller dypeste havet. Dette er en smaksak, og selv skulle jeg gjerne hatt punchen magnaten leverer, og dypbassen svs har i en og samme kasse.

Når det kommer til tråden, synes jeg du, bigtor, burde komme med noen målinger på bordet, selvom dette tydeligvis ikke er noe du liker.. Har du rett, at den faktisk går så dypt, har du jo bevist en lang diskusjon. Hvis ikke, er det vel bare å bøye seg i støvet - og si, at den faktisk ikke spiller bedre, men du opplever den like vel som bedre. Det er jo lov, det og:wink:

Ikke alle som har tid og ustyr til slikt. Så da går det vel på hvordan de oppfatter lyden. Opplever han at Magnat sparker mer rompe enn SVS'ene gjorde hos han, så får det være hans sak. Jeg tror han liksom ikke lyver, og han har sikkert ikke målingene ifra SVS perioden sin heller.

Merkelig at ingen roper etter målinger når det kommer til fullrange høyttalere... selv om det interreserer meg inst inni bangladesh.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel skuffe dem som sitter og tror Magnat går ned til 15Hz, slik det står i spesifikasjonene. Her er en test av subwooferen fra tyske Heimkino:
    http://www.magnat.de/download/142400_PDF.pdf

Ser at de mener det ligger inne et subsonicfilter som får effekt allerede ved 25Hz (tar forbehold om at tysken min ikke er helt perfekt, men målekurven er ganske talende). Det betyr at den sparker lite i det subsoniske området... Ser for øvrig lite til pukkelen ved 30Hz, og tipper at frekvensgangen over subsonicfilteret er temmelig rom- og plasseringsavhengig.

Det er noe med at en måling kan inneholde skjulte feil, men to eller flere uavhengige målinger som viser det samme konvergerer mot en fasit...

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok så du mener at jeg bare synser ut i fra det at jeg ikke ligger ut frekvensresponsen i mitt rom.Så det betyr ingen ting det jeg sier jeg har opplevd i mitt rom,du er kun opptatt av kurver og tall?Vel jeg er ikke så opptatt av det,men mest den opplevelsen det gir meg i mitt rom det er det viktigste for meg og at du og dine svs synsere ikke tror på det jeg opplever,vel det blir deres problem.
    Det å ha en subjektiv mening kan jo ikke uten videre kalles for synsing. Bigtor har eiet begge bassene og har dermed førstehånds kjennskap til disse. Når bigtor mener magnaten presterer best spiller det ingen rolle om frekvenskurven er flatere for SVS eller at SVS objektivt sett går lavere ned i frekvens. Kanskje bigtor liker magnaten nettopp pga. denne har en ekstra topp i frekvensområdet der det trøkker mest.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Er det ikke bare på tide å sette punktum? Bigtor står for sitt, han mener at EN Magnat spiller bedre enn TO SVS'er i sitt rom
    Rett skal vel være rett, og jeg mener han har to Magnater, som han altså byttet ut de to SVSene med.

Jeg tviler ikke på bigtor's subjektive opplevelse jeg, men jeg kom til å tenke på at siden han er såpass lite interessert i tekniske målinger, kan det vel også hende at SVSene ikke var satt opp optimalt i rommet hans, men at Magnatene har fått en bedre plassering og/eller trives bedre i de plasseringene SVSene sto i?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Rett skal vel være rett, og jeg mener han har to Magnater, som han altså byttet ut de to SVSene med.

Jeg tviler ikke på bigtor's subjektive opplevelse jeg, men jeg kom til å tenke på at siden han er såpass lite interessert i tekniske målinger, kan det vel også hende at SVSene ikke var satt opp optimalt i rommet hans, men at Magnatene har fått en bedre plassering og/eller trives bedre i de plasseringene SVSene sto i?
    Ja jeg har 2 stk magnat og som jeg har sagt tidligere så fikk jeg svs-ene godt integrert i lydbildet og folk som var hjemme hos meg var imponert av den bassen jeg da hadde.Jeg er ikke så opptatt av målinger da det sier deg alt for lite om hva som kan bo i ett produkt.Det som jeg er opptatt av er hva jeg oppnår i mitt rom og jeg kan forsikre om at jeg har løftet og slitt på subbene rundt i hele rommet for å finne den optimale plasseringen og at folk på død og liv da skal forsvare svs uten å ha hørt de hjemme hos meg og som ikke tror på det jeg sier,vel det får bli deres problem.
    Mvh bigtor

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .................Jeg er ikke så opptatt av målinger da det sier deg alt for lite om hva som kan bo i ett produkt..
    Jeg håpet i det lengste at du var seriøs, og ville poste måleresultater av frekvensresponsen i systemet ditt..................særlig fra 80Hz og nedover.

Med uttalelsen din - har du fjernet enhver tvil................

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - lyd er jo en veldig subjektiv greie i utgangspunktet. Lyd jeg synes er super kan det hende andre synes suger.
    Det som vel er 'problemet' her er at du mener bassen også går dypere enn den gjorde med de to SVSene, og da mener vel en del her at det må målinger til for å 'bevise' dette, da målinger gjort på Magnaten ellers viser at SVS går dypere. Det er klart at rom og plassering betyr mye, men kanskje ikke mye?
    Det viktigste (for ditt vedkommende ihvertfall) er vel uansett at du er fornøyd med byttet.
    Jeg ville være like fornøyd med min SVS selv om andre skulle mislike den, f.eks.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •