Magnat vs. SVS - minishootout - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 150
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare lurer på en liten ting.. Er Magnat subben i ekte trefiner, eller er den i vinyl?

Var stilig å se den og SVSen ved siden av hverandre iallefall. Skikkelig mannfolk subber

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Flott test! Fint å refferere til under mange heavy diskujsoner her på forumet.

Magnaten er ganske macho ja. Ble nesten litt skjelven i knærne da jeg så den første gangen. Hadde de presset ned prisen litt hadde den vel blitt enda mer aktuell!

Selv om Magnaten ikke er en SVS-killer så tyder vel dette på at SVS ikke er alene på toppen. Hva blir det neste som kommer fra Magnat, Velodyne eller andre subwoofer produsenter for å få SVS til å bli litt varme i trøya?

Spennende.. men dog, dette gir meg lyst på et slikt monster selv.
    såvidt jeg ser er svs alene på toppen. magnaten ligger på 25000 veiledende her i norge. svs er på topp i 13-16000 kronersklassen... hva med ultra/ 2 og magnat? tyder på at han karen (husker ikke hva han heter, sorry) byttet feil hvis ultra er ganske mye bedre enn plus og magnat og plus er omtrent på samme høyde? jeg ville si (utfra målingene) at svsen ligger litt over i ren ytelse. men så kommer jo alt annet enn spl inn og da.. det er vel egentlig en smaksak om man liker hardtslående bass eller dypbass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite spørsmål, prøvde dere å la de spille i sammen?

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    såvidt jeg ser er svs alene på toppen. magnaten ligger på 25000 veiledende her i norge. svs er på topp i 13-16000 kronersklassen... hva med ultra/ 2 og magnat? tyder på at han karen (husker ikke hva han heter, sorry) byttet feil hvis ultra er ganske mye bedre enn plus og magnat og plus er omtrent på samme høyde? jeg ville si (utfra målingene) at svsen ligger litt over i ren ytelse. men så kommer jo alt annet enn spl inn og da.. det er vel egentlig en smaksak om man liker hardtslående bass eller dypbass.
    Japp, prisen til Magnat er vel et problem som du sier. Mener den gikk for 21.000,- hos emtech på Gjøvik. Men så er det jo litt barskt med 21" også da ;P

Men fra spøk til alvor, ja.. konklusjonen ser ut til å ende i at SVS er BRA, og tilogmed kanskje BEST i sitt prisområde. Men så er jo lyd igjen veldig subjektivt da.. Ah

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Besnærende tanke, men det var det ikke tid til.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Japp, prisen til Magnat er vel et problem som du sier. Mener den gikk for 21.000,- hos emtech på Gjøvik. Men så er det jo litt barskt med 21" også da ;P

Men fra spøk til alvor, ja.. konklusjonen ser ut til å ende i at SVS er BRA, og tilogmed kanskje BEST i sitt prisområde. Men så er jo lyd igjen veldig subjektivt da.. Ah
    Tror Raggen kjøpte den brukt for langt mindre enn det. Men om han vil så kan han selv skrive om det

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvorfor lurer du på det?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å nevne en ting. Jeg rettet på Flageborg ang Omega 530 og Quantum 932A hvor Flagebord mente at sistnevnte skulle erstatte Omega 530 men jeg nektet pga de var i forskjellige serier og at begge ble solgt side om side en periode. Men må krype til korset og meddele at dette stemmer. Hadde en hyggelig samtale med Audiocom rett før helgen og de kunne bekrefte at Omega 530 ikke kan skaffes lenger og har blitt erstattet av Quantum 932A. Dette er nok en trist nyhet for en del men de kan fremdeles importeres privat fra tyskland men det varer nok ikke så lenge før det kun er bruktsalg igjen.

Så ny duell bør vel kanskje vurderes i en fjern fremtid? Magnat Quanum 932 A VS SVS PB12-Plus/2. Og hvorfor ikke slenge inn en Velodyne mens en er i gang. Vurderer for min egen del en Quantum sub da jeg fikk en god pris på den men er personlig veldig i tvil.

Hele innlegget mitt var forøvrig veldig off-topic.. Beklager for det

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende og flott test, da jeg lenge satt å vurderte Magnat sterkt før kjøp av Plus/2. Nå kan jeg iallefall konstantere at jeg ikke har gjort en stor bommert:wink: Ser for meg 2x Plus/2 i front og en Magnat til å slå i ryggen av sofaen en gang i tiden. Gøyalt.

Membran areal er selvfølgelig også utrolig morsomt.. Definitivt en spennende subwoofer, men den har egentlig en litt annen prisklasse veil. også.

Flott skrevet og fin, enkel og grei test levert av dere:wink:

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Jeg byttet ikke til feil sub i mitt hjemmekinorom og jeg hevder fortsatt det at i mitt rom spiller 2 magnat bedre og dypere enn det svs ultra/2 og plus/2 var i stand til.Jeg prøvde ut flere plasseringer av svs i rommet og kalibrerte de og jeg hadde besøk av flere som var meget imponert av den bass jeg hadde i rommet.Jeg vil også si det at målinger er en ting men hva man føler og hører er jo det viktigste.
    Mvh bigtor

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder frekvensmålinger er ikke det voodoo - å tro at den går dypere hjelper dessverre ikke... Jeg skulle gjerne sett noen målinger fra din sweetspot med 2 x Magnat.

Det er ikke meningen å kverrulere, men om man putter en Omega 530 og en Plus/2 i samme rom vil Plus/2 gå dypere. De fysiske lovene gjelder også for HiFi.

Jeg tviler dog ikke på at du liker Magnat bedre, men om den går dypere må det ha vært noe fundamentalt galt med SVS-ene. Begge to.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Når det gjelder frekvensmålinger er ikke det voodoo - å tro at den går dypere hjelper dessverre ikke... Jeg skulle gjerne sett noen målinger fra din sweetspot med 2 x Magnat.

Det er ikke meningen å kverrulere, men om man putter en Omega 530 og en Plus/2 i samme rom vil Plus/2 gå dypere. De fysiske lovene gjelder også for HiFi.

Jeg tviler dog ikke på at du liker Magnat bedre, men om den går dypere må det ha vært noe fundamentalt galt med SVS-ene. Begge to.
    Det jeg baserer mine uttalelser på er hva jeg opplever i mitt rom og hva jeg opplevde med svs i rommet og hadde svs spilt dypere og bedre i mitt rom hadde jeg vært den første til å innrømme det.Ja om det var noe galt med ultra/2 må du kunne svare på for jeg kjøpte jo den av deg.
    Mvh bigtor

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    placebo? bigger is better\dyrere er bedre....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var du som kjøpte den ja, så bra. Da vet jeg i alle fall at den var 20/20. Jeg trodde faktisk at det var han andre som har to Ultraer som kjøpte min, men da vet jeg det.

Dog - vi skal ikke bli enige av den grunn, så lenge vi definitivt ikke snakker samme språk. Jeg tviler som sagt ikke et sekund på at du synes Magnaten er en tusen ganger råere sub en Plus og Ultra, men hvordan du får to stykker Magnat til å spille dypere enn en plus/2 eller ultra/2 i samme rom er for meg en ubegripelig gåte. Hvor mye dypere går den, og hvor mye høyere spiller de? Jeg vil ha tall, ikke løse påstander. Ikke så lenge mine målinger viser så stor forskjell.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det var du som kjøpte den ja, så bra. Da vet jeg i alle fall at den var 20/20. Jeg trodde faktisk at det var han andre som har to Ultraer som kjøpte min, men da vet jeg det.

Dog - vi skal ikke bli enige av den grunn, så lenge vi definitivt ikke snakker samme språk. Jeg tviler som sagt ikke et sekund på at du synes Magnaten er en tusen ganger råere sub en Plus og Ultra, men hvordan du får to stykker Magnat til å spille dypere enn en plus/2 eller ultra/2 i samme rom er for meg en ubegripelig gåte. Hvor mye dypere går den, og hvor mye høyere spiller de? Jeg vil ha tall, ikke løse påstander. Ikke så lenge mine målinger viser så stor forskjell.
    Hvordan kan du påstå at jeg kommer med løse påstander?Er du så sikker på at det du sier er det rette?Rommet som de spiller i har jo også mye å si og når jeg plasserte magnatene på samme plass som svs-ene hadde stått på var de så voldsom at jeg ble nødt til å trekke de lengre ut i fra bakvegg.Og om vi blir enige eller ei får jo vi bare se:-) Og godnatt......................
    Mvh bigtor

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke bare foreta en kjapp måling?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Er du så sikker på at det du sier er det rette?
    Ja. I dette tilfellet så er jeg det. Fysikken er relativt enkel.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnat kan nok få det til å FØLES som om den går dypere, men det er nok ene og alene grunnet dens "pukkel" ved 30Hz. Der leverer den så det holder og det er også nok til å få rommet til å vibrere. Mange definerer nok denne kraften som "dypbass", men den er IKKE den dypbassen som SVS gir. Skikkelig dypbass hører du nesten ikke - den bare føler du...

La oss skille begrepene her. Å få buksene dine til å flagre betyr ikke det samme som at den levere dypbass. Bukseflagring er den en sann mester på, og dét uten besvær... ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roko. Jeg tror en begrepsavklaring er noe vi bør snakke om først

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg nesten det mest spennende med denne tråden er at ordet WAF blir nevnt sammen med SVS... Sier litt om hvilket beist Magnaten er.

Uansett en artig test som forteller en god del om hvordan de to subwooferne begge er voldsomme produsenter av bass, men likevel appellerer til ulik smak.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •