Når man først er i Danmark...Dali?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når man først er i Danmark...Dali?

Heisann. Er nå på studier i Danmark og så nærmer det seg jo jul... Ser jo her at Dali høytalere er en god del billigere enn i Norge. Det jeg da lurer på er om det lønner seg å f.eks kjøpe Dali Concept 6 eller 8 her i Danmark, eller om jeg like greit kan kjøpe det i Norge.

Til saken; Må jeg betale noe for å ta med høytalerene hjem, toll evt. andre avgifter? Noen forskjell om jeg sender med posten til Norge, eller om jeg bare tar den i bilen?

Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske mye billigere i danmark. F.eks koster concept 10, 4000 dk = ca 4400 NOK.

Også JBL og andre merker er billigere. Harman/Kardon HK 970 koster 3100 dk, mot 5000 NOK her i norge.

Hvis du skal bo i danmark et par år, tror jeg det er noen lover og regler som sier at man kan ta med flyttegods tilbake til Norge. Men er ikke sikker på dette. Skal selv studere i danmark om ca 1 år, og har allerede lagt planer om hva jeg skal kjøpe av hifi-utstyr

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SSS
    Det er ganske mye billigere i danmark. F.eks koster concept 10, 4000 dk = ca 4400 NOK.

Også JBL og andre merker er billigere. Harman/Kardon HK 970 koster 3100 dk, mot 5000 NOK her i norge.
    Tror nok du blander litt nå...
    Hvis du ser på prisene, så står de oppført som pris for pr høyttaler, ikke pr par. Pluss den danske krona er litt sterkere en den norske. Så det er igrunn ikke rare forskjellen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aahh, nå ble jeg litt trist :cry: Men det er litt billigere uansett, også er det litt mer å spare på elektronikk. Snufs.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SSS
    Aahh, nå ble jeg litt trist :cry: Men det er litt billigere uansett, også er det litt mer å spare på elektronikk. Snufs.
    Beklager hvis jeg knuste dine drømmer nå...
    Men litt er det nok å spare

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg så i Danmark i fjor var visst det mye vanligere å annonsere høyttalerprisene der pr stk enn pr par. Og som nevnt, var ikke mye å spare på høyttalere eller digitale produkter i forhold til Norge...

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simenfs
    Heisann. Er nå på studier i Danmark og så nærmer det seg jo jul... Ser jo her at Dali høytalere er en god del billigere enn i Norge. Det jeg da lurer på er om det lønner seg å f.eks kjøpe Dali Concept 6 eller 8 her i Danmark, eller om jeg like greit kan kjøpe det i Norge.

Til saken; Må jeg betale noe for å ta med høytalerene hjem, toll evt. andre avgifter? Noen forskjell om jeg sender med posten til Norge, eller om jeg bare tar den i bilen?

Takker!
    Ved innførsel til Norge kan du ta med verdier for NOK 6000,-. Hvis beløpet er høyere enn dette, må du betale moms. Hvis du sender i posten, er grensa mye lavere, så det lønner seg å ta med selv.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nadali
    Ved innførsel til Norge kan du ta med verdier for NOK 6000,-. Hvis beløpet er høyere enn dette, må du betale moms. Hvis du sender i posten, er grensa mye lavere, så det lønner seg å ta med selv.
    men er du to eller flere i bilen, har dere lov å ta med 6000 hver, dermed viss du får med deg flere personer kan du fint handle fritt.

men eg meiner at eg har lest ein plass at du har lov å ta med nesten 10,000 pr. person. verdt å kjekke ut.

men sjangsen for at du blir stoppet i tollen er vell heller liten, så det skulle nokk bare være å handle i vei. eventuelt kan du kjøre over grensa i to omganger. ( men da må du ha dokumentasjon, på at du har vert i utlandet i mer en 24 timer )

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I statene er det mye å spare på høyttalere, det som er synd er jo at frakten stikker av med hele fortjenesten. Spesielt de litt større høyttalerene...

Priseks JBL L880:

HifiCenter 9995,-
    Bhphoto: ca 4800,- pluss frakt (USD 599.00 = kr 3833 x 1.25)

1 USD = 6,4 NOK. Ser nå at utgaven i bøk kan fåes til USD 499.... (3193 x 1.25 = 3992,- pluss frakt...)

Frakten utgjør 2-300 USD, usedvanlig hyggelige priser på elektronikk over dammen også. Noen som kjenner noen med ett stort fly?? :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bodd og studert i Danmark i 1 og 1/2 år nå, og kan si at det generelt ikke er noe billigere. Det er selvfølgelig behov for å ta kursen i betraktning, og det er derfor det blir ca det samme. Et regne eksempel på Dali ikon 6 med kurs på 1,12 (som den var sist jeg sjekket), gav en "fortjeneste" på ca 40 kr sammenlignet med i Norge. Vil narturligvis variere litt etter hvor god/dårlig kursen er. Men selvfølgelig, man kan jo komme over gode tilbuder, men det er jo også det samme i Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    I statene er det mye å spare på høyttalere, det som er synd er jo at frakten stikker av med hele fortjenesten. Spesielt de litt større høyttalerene...

Priseks JBL L880:

HifiCenter 9995,-

1 USD = 6,4 NOK. Ser nå at utgaven i bøk kan fåes til USD 499.... (3193 x 1.25 = 3992,- pluss frakt...)

Frakten utgjør 2-300 USD, usedvanlig hyggelige priser på elektronikk over dammen også. Noen som kjenner noen med ett stort fly?? :-(
    Hvor ble det av momsen der da?

6000 med frakt og moms..

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lasseleeten
    Hvor ble det av momsen der da?

6000 med frakt og moms..
    Momsen er jo lagt til?

Vi regner feil begge to, viser seg at også BHphoto regner stk pris på høyttalerene. To stk L880 koster (ser ut som om de er utsolgt nå) 499x2=$998. Dette tilsvarer 6387,- når MVA legges til stopper kalkulatoren på 7984,- Frakten er horribelt dyr og ligger på ca. $500.00, og da mangler MVA på frakt og tollbehandlingsgebyr. Store høyttalere er derfor ikke gunstig å hente over dammen, for å si det mildt. Men en forskjell på 2000 kr taler jo litt om kalkylene her på berget.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Momsen er jo lagt til?

Vi regner feil begge to, viser seg at også BHphoto regner stk pris på høyttalerene. To stk L880 koster (ser ut som om de er utsolgt nå) 499x2=$998. Dette tilsvarer 6387,- når MVA legges til stopper kalkulatoren på 7984,- Frakten er horribelt dyr og ligger på ca. $500.00, og da mangler MVA på frakt og tollbehandlingsgebyr. Store høyttalere er derfor ikke gunstig å hente over dammen, for å si det mildt. Men en forskjell på 2000 kr taler jo litt om kalkylene her på berget.
    Synes du virkelig 2000 kr er en stor forskjell på denne summen? Kan ikke sammenligne prisnivået i USA og Norge. Norge er et høykostland, elektronikk er billig i Norge i forhold til hvor mye vi må jobbe for å få råd til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som bare... Det stemmer jo at de setter pris per stykk her i Danmark Regnet på det med dagens kurs, og 2 stk/1 Par av Dali Concept 8 høytalerene koster 5998DK=6667NOK, noe som ikke er så mye billigere da de samme høytalerene koster 6996NOK i Norge...

Nedtur mildt sagt. Men skal sjekke ut mulighetene for å kjøpe brukt, kanskje jeg kan snappe opp noe godsaker der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til brukt i Danmark, vil jeg da anbefale deg og kikke på HIFI4ALL.DK | Køb Salg Bytte | Det gratis hifi marked og http://www.dba.dk/

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Momsen er jo lagt til?

Det er jo ikke gratis for butikkene å skaffe varene til Norge heller da. de betaler frakt de og ;-) Sikkert mindre siden det sikkert sendes i store containere..

Har faktisk sjekket opp de samme høyttalerne selv i USA, og kom fram til at det ikke var penger å spare. Men på noen andre JBL-høyttalere var det litt å spare.. og spesielt på HK-elektronikk. Dumt det er 110v...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Det er jo ikke gratis for butikkene å skaffe varene til Norge heller da. de betaler frakt de og ;-) Sikkert mindre siden det sikkert sendes i store containere..
    Frakt koster ikke en brøkdel av fortjenesten Hi-Fi-Klubben har på Dali. Er ikke noe problem å få dem til Norge, sjøveien går det lett (og fantastisk billig). Det som er dyrt er landtransport rundt i landet. Derfor økes prisen på samme vare til samme nivå, uavhengig av hvor i landet de skal. Dette øker prisen relativt sett. Men de har fortsatt en fantastisk fortjeneste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •