Dali Mentor 6 og Dali Mentor 2 ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70
    Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg har også vurdert Nad M25 til Mentor 6 som front i et mentor surround oppsett, jeg tipper lyden er lik Nad M3?
    Nei faktisk ikke, jeg ble ganske overasket over hvor stor forskjell det var på M3 og M25/15. M3 går dypere og med mere punsj i bassen. M3 er også litt mere oppløst i diskanten mens M25 har klarere mellomtone. Det er i hvert fall slik jeg oppfattet det i min stue. I stereo er M3 helt klart bedre enn M25/15 komboen, kanskje heller ikke annet å forvente. Marginene er små men helt klart hørbare.

Det er også forskjell på analog og digitalt fra multispilleren M55, spesielt i stereo. Analogt er det en varmere klang med større lydbilde. Jeg foretrekker D/A konverteren i M55 framfor M15.

Dali synes åpenbart at Nad Master serie er en god kombinasjon til deres høyttalere. I brosjyren av Helicon MKII har de i hvert fall fått Masterserien med på bilde:-D

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke dårlig til forsterkeri du har på de stativhøyttalerne! :-D
    Kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd ja. Mentor 2 låter mye bedre i min stue en Mentor 6. De går selvfølgelig ikke like dypt, men det er heller ikke så viktig, jeg har en Velodyne DD10 som tar seg av den biten. Min stue er ca 35 m2 og anlegget står i en del av stuen som er ca 3x4. Mentor 6 måtte ganske langt ut i rommet for å låte bra, etter min smak så mye som 50-60 cm. Med Mentor 2 er 35 cm nok. Jeg kan også anbefale Mentor Vokal. Kanskje litt stor, men den låter helt fantastisk.

Jeg hører mye på musikk i 5.1 og må virkelig si jeg er imponert over Nad komboen. I DTS trøkker det noe helt enormt med for eksempel Donald Fagen eller Nils Petter Molvær. Mens Sølvguttene i SACD gir fornemmelsen av å være alene i en katedral.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Nei faktisk ikke, jeg ble ganske overasket over hvor stor forskjell det var på M3 og M25/15. M3 går dypere og med mere punsj i bassen. M3 er også litt mere oppløst i diskanten mens M25 har klarere mellomtone. Det er i hvert fall slik jeg oppfattet det i min stue. I stereo er M3 helt klart bedre enn M25/15 komboen, kanskje heller ikke annet å forvente. Marginene er små men helt klart hørbare.
    Jeg må vel alltids gå med på noen kompromisser hvis jeg velger M25 da den er en 7-kanals forsterker for hjemmekino. Jeg har alltid syntes stereo oppsett er bedre enn surround men nå har jeg mest bruk for kombinert siden jeg ser en del film og kjører PS3'en på anlegget.

Men det blir vel ikke så steikanes hakkende gæli med Mentor oppsett i surround med Nad Master effekt? Hehe...

Og ja, Mentor Vokal står også høyt på ønskelisten! Men jeg har enda ikke til dags dato sett noe til Mentor Lcr ht'en, det er vel en dedikert bakhøyttaler til hjemmekino oppsett såvidt jeg har forstått?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel alltids gå med på noen kompromisser hvis jeg velger M25 da den er en 7-kanals forsterker for hjemmekino. Jeg har alltid syntes stereo oppsett er bedre enn surround men nå har jeg mest bruk for kombinert siden jeg ser en del film og kjører PS3'en på anlegget.

Men det blir vel ikke så steikanes hakkende gæli med Mentor oppsett i surround med Nad Master effekt? Hehe...

Og ja, Mentor Vokal står også høyt på ønskelisten! Men jeg har enda ikke til dags dato sett noe til Mentor Lcr ht'en, det er vel en dedikert bakhøyttaler til hjemmekino oppsett såvidt jeg har forstått?
    Jeg har B&W DS-7 som bakhøyttalere i kombinasjon med Mentor og det synes jeg fungerer bra. De er dipole/direkte med trigger inngang. M15 har mulighet for programerbar trigger på oppsettene slik at funksjonen til DS-7 kan velges fra fjernstyringen. Ganske snedig system. Tror nok jeg beholder DS-7 selv om Dali kommer med egen bakøyttaler i Mentor serien.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Tror nok jeg beholder DS-7 selv om Dali kommer med egen bakøyttaler i Mentor serien.
    Du er altså ikke en matching geek som meg! Hehe...

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er altså ikke en matching geek som meg! Hehe...
    Det er en her inne som påstår at Mentor LCR bare kommer i hvit og sort...altså ikke kirsebær som resten av serien.

Det gjør at jeg er åpen for andre en Mentor bak siden mine er i Kirsebær, men Mentor 1 er jo også et alternativ til bakhøyttaler, men den er litt dyr hvis jeg går for 7.1.

20.000 for høyttalere bak er litt vilt i min verden..

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett noen godkjøp på mentor, nemlig mentor2 til 7500,- og mentor6 til 12k....

men disse går jo fortere enn det meste. 1time etter at annonsen er ute er det solgt... skal ikke vere lett å få seg gode høytalerer til en fin pris:P

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ha faatt kjopt dali mentor 2 til 7500kr brukt idag sendes til onsdag.. gleder meg.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan spiller disse Mentor 6 på rock? Kan det bli litt spisst i toppen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hvordan spiller disse Mentor 6 på rock? Kan det bli litt spisst i toppen?
    Dette har du fått svar på flere ganger før, men jeg kan godt gjenta: Slik som med alle kvalitetshøyttalere, så kan Mentor 6 låte spisst og skarpt i toppen. Matching med elektronikk og rom er viktig, men selv med god elektronikk og brukbart dempet rom, så kan det fremdeles låte spisst i toppen, særlig på rock. Dette skyldes at Mentor 6 sammen med passende elektronikk gir mer energisk og tydelig informasjon i toppen enn kjedelige høyttalere med tilbakelent/sløret/snill topp, samt at Mentor 6 er tilstrekkelig gjennomsiktig til at shit in er shit out.

Jeg forstår for øvrig ikke din stadige interesse for Dali. Du er allergisk mot spiss topp og du har dårlige erfaringer med Dali så langt. Kanskje på tide å se seg om etter noe annet? Jeg mener; du må jo ikke på død og liv gå for en høyttaler som er kjent for å tilfredsstille folk med andre preferanser og behov enn dem du selv har? Forsøk heller å finne høyttalere som er daffe nok i toppen til at du kan like dem, i stedet for å virre rundt med den stadige bekymringen for at Dali sin friske diskant kan bli vel mye av det gode.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •