Dali Mentor 6 og Dali Mentor 2 ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke bare bass og volum det går på.
    Var og hørte både Mentor 2 og 6 på HFK Trondheim, 2 timer hver, og fant ut at det er mer som skiller. Det er klart at Mentor 6 med større kabinett og en annen elementkonfigurasjon vil spille annerledes; jeg opplevde musikken som mer "luftig" med Mentor 6; det var bedre klangdybde og man greide bedre å skille de ulike instrumentene fra hverandre. I tillegg får du en dypere bass som gjør at dynamikken i lydbildet blir mer komplett. Når det er sagt, så gav Mentor 2 veldig bra lyd for pengene dersom basstrykk ikke står høyt på prioriteringslista. De spiller med presisjon, ekstrem timing, og har samme diskanten som Mentor 6 (og som er ekstremt deilig å lytte på). Prisforskjellen mellom disse blir ikke stor dersom man i tillegg må investere i stativ à minimum NOK 1000,- pr stk. Da er vi oppe i ca 15K vs 20K. Jeg er ikke tvil om at de ekstra 5 høvdingene er verdt det opp til Mentor 6:-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem Mentor 6! Det er er Mentor 8 jeg skal ha!!

Denne ser jo utrolig tøff ut på papiret.

Sendte en mail til hifiklubben angående disse og de forventes ikke før nærmere høst 2007 og prisen ble anslått til rundt 28000,-

Da får man bare håpe på at høytalerne kommer tidligere enn anslått, samt at prisen også blir noe lavere, 8k over Mentor 6 er jo en del.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var og hørte på Dali Mentor 6 idag, og fytti grisen for noen heeerlige høyttalere!!! Det blir garantert Mentor 6 på meg etter nyttår en gang, jeg har nå herved forkastet alle planer om Klipsch surround!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var så heldig å få tak i et par pent brukte Mentor 6 til 13.000,-

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg var så heldig å få tak i et par pent brukte Mentor 6 til 13.000,-
    Misunnelig! Sikle sikle!!! Hehe :lol:

Det verste er at jeg kunne godt ha kjøpt de der og da men da måtte jeg ha levd på knekkebrød og nudler hele neste måned! :twisted:

Men jeg håper og ber til høyere makter om å få mentor i hus til neste måned!

Hvilken farge har du tigerberget? Sort ask eller kirsebær? De jeg hørte på var i sort ask, noe jeg sannsynligvis blir å gå for...men så har jeg ikke sett de i kirsebær farge annet enn på bilder...

Newcomer Hansen7.1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt Mentor8? evt. link til test? Fristende ht!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Misunnelig! Sikle sikle!!! Hehe :lol:

Det verste er at jeg kunne godt ha kjøpt de der og da men da måtte jeg ha levd på knekkebrød og nudler hele neste måned! :twisted:

Men jeg håper og ber til høyere makter om å få mentor i hus til neste måned!

Hvilken farge har du tigerberget? Sort ask eller kirsebær? De jeg hørte på var i sort ask, noe jeg sannsynligvis blir å gå for...men så har jeg ikke sett de i kirsebær farge annet enn på bilder...
    Mine er i kirsebær. Synes det er pent å se treverket, selv om de ikke blir fult så usynlige som sorte i en kino.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine er i kirsebær. Synes det er pent å se treverket, selv om de ikke blir fult så usynlige som sorte i en kino.
    Der er jeg helt enig, har hatt noen pioneer høyttalere med kirsebærfarge en gang i tiden og de var pene og se til! Men jeg har enda til gode og se mentor'ene i kirsebærfarge så tiden vil vise...

Hvordan er du fornøyd med lyden? Da jeg var på demo så spilte de med veldig dyp bass, og det i et rom som bare var ca. 15 kvm! Det overrasket meg siden de sannsynligvis ikke er innspillt engang! :-D

Hvordan blir lyden når mentor 6 er ferdig innspillt og står i en normal stue vs. demorom? (Hvis du var på HFK for demo før du kjøpte de...)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg helt enig, har hatt noen pioneer høyttalere med kirsebærfarge en gang i tiden og de var pene og se til! Men jeg har enda til gode og se mentor'ene i kirsebærfarge så tiden vil vise...

Hvordan er du fornøyd med lyden? Da jeg var på demo så spilte de med veldig dyp bass, og det i et rom som bare var ca. 15 kvm! Det overrasket meg siden de sannsynligvis ikke er innspillt engang! :-D

Hvordan blir lyden når mentor 6 er ferdig innspillt og står i en normal stue vs. demorom? (Hvis du var på HFK for demo før du kjøpte de...)
    Det var en helt tilfeldig Lørdag formiddag jeg gikk innom Hifiklubben i Kristiansand. De hadde ikke høyttalerne i noe demorom, men ute i butikken som er ganske liten. Det var et annet par som skulle kjøpe seg høyttalere og hørte på B&W CM7. Jeg stod og trampet takten i bakgrunnen og synes det ikke spilte så værst. Etterpå satte han på Mentor 6, og du verden så mye bedre lyden ble. Dette kaller jeg klasseforskjell og ble meget nyskjerrig.

Jeg stod å hørt på et par sanger og likte det jeg hørte. Trodde litt bedre om CM7, siden jeg hadde B&W Matrix 805 S3 hjemme, men Mentor 6 var knusende overlegne CM7.

Hadde ikke tenkt å oppgradere anlegget mitt før til våren, men da jeg kom over et par Mentor 6 på finn.no til 13 lakser, så ble det med et impulskjøp egentlig. Jeg har bare sett de i kirsebær, og jeg synes de er pene i kirsebær.

Jeg skal bygge en dedikert hjemmekino til våren og bruke Mentor i oppsettet mitt, men nå står de i ei lita loftstue. En påbygd kvist faktisk, og det er en meget god dypbass selv i mitt midlertidige lille lytterom.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå står de i ei lita loftstue. En påbygd kvist faktisk, og det er en meget god dypbass selv i mitt midlertidige lille lytterom.
    Det var også min oppfatning! Jeg hørte de som sagt i et 15kvm lite demorom med Lyngdorf SDAI 2175 pg medfølgende cd spiller, da jeg tidligere har lest at lyngdorfen er ganske så nøytral spesielt i bassområdet ble jeg veldig overrasket, og hellig overbevist om at det bor mere potensial i mentor 6!

Og lydbildet generelt syntes jeg var himmelsk! Vi lyttet til alt ifra noe syrejazz greier til Rage Against The Machine og Hans Theessink, og jeg syntes mentorene taklet det brillefint uten noen som helst anstrengelser på selv ganske høyt volum! Jeg kan ikke tenke meg til hvor bra de må være i hjemmekino med HD-lyd! :twisted:

Neste gang jeg besøker HFK (og sannsynligvis henter mentor 6) skal jeg ha med noe av min egen musikk, og da skal jeg teste noe mer med variert musikk ifra pink floyd til prodigy for å se om "allround" stempelet virkelig holder mål...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var også min oppfatning! Jeg hørte de som sagt i et 15kvm lite demorom med Lyngdorf SDAI 2175 pg medfølgende cd spiller, da jeg tidligere har lest at lyngdorfen er ganske så nøytral spesielt i bassområdet ble jeg veldig overrasket, og hellig overbevist om at det bor mere potensial i mentor 6!
    Ja jeg bruker også Lyngdorf 2175 på mine selv om jeg ikke har en veldig god cdspiller enda. I forhold til min gamle HK 3550 som er moden for dynga snart, så er det en formidabel forbedring av mellomtone og diskant samt at bassen er mye mer presis og kontant.

Mentor 6 er en forbasket god høyttaler på det meste av musikk synes jeg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg bruker også Lyngdorf 2175 på mine selv om jeg ikke har en veldig god cdspiller enda. I forhold til min gamle HK 3550 som er moden for dynga snart, så er det en formidabel forbedring av mellomtone og diskant samt at bassen er mye mer presis og kontant.
    jeg.
    Jeg hadde den oppfattelsen av Lyngdorfen at den kunne høres litt analytisk ut til tider, veldig nøyaktig og presis, du får det du spiller av...dønn ærlig! Men hvordan vil Parasound funke på Mentor mon tro? Har en følelse av at mentor ikke trives med alt for lyse forsterkere...? Men jeg elsket Lyngdorfen jeg å! Finner jeg ikke noe bedre alternativ blir det en slik på meg og :-D

Mentor 6 er en forbasket god høyttaler på det meste av musikk synes jeg.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde den oppfattelsen av Lyngdorfen at den kunne høres litt analytisk ut til tider, veldig nøyaktig og presis, du får det du spiller av...dønn ærlig! Men hvordan vil Parasound funke på Mentor mon tro? Har en følelse av at mentor ikke trives med alt for lyse forsterkere...? Men jeg elsket Lyngdorfen jeg å! Finner jeg ikke noe bedre alternativ blir det en slik på meg og :-D

Jeg lyttet også til kombinasjonen Lyngdorf/Mentor men fant forsterkeren litt uengasjerende etter min smak. Hva med Nad M3? Jeg likte den svært godt sammen med Mentor 2/6.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Jeg lyttet også til kombinasjonen Lyngdorf/Mentor men fant forsterkeren litt uengasjerende etter min smak. Hva med Nad M3? Jeg likte den svært godt sammen med Mentor 2/6.
    Dvs at du har hørt denne med mentor? Hvor mye forskjell var det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nokså enig med deg at lyngdorfen virker uengasjerende og faktisk litt kjedelig til tider, men den har en utrolig god kontroll og en behagelig diskant.Med M3 vil jeg nesten si det er stikk motsatt. M3 har en herlig mellomtone gjengivelse og utrolig mye spille glede, men den kan, i noen svært få tilfeller, bli litt skarp i diskanten.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tokland
    M3 har en herlig mellomtone gjengivelse og utrolig mye spille glede, men den kan, i noen svært få tilfeller, bli litt skarp i diskanten.
    Dårlig/skarp diskant, det liker vi ikke!:neutral:

Men hvilke ht er dette opplevd med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs at du har hørt denne med mentor? Hvor mye forskjell var det?
    Som tokland skriver opplever jeg også disse forsterkerene vedlig forskjellige. Hva man liker blir en smaksak, begge er i referanseklassen spør du meg. Hvis du liker musikken presentert med rå kraft og stort engasjement kan M3 være forterkeren for deg. I min stue ble Mentor 6 litt for drøy etter min smak. Feil plassering / elektronikk kan ikke bare gi skarp diskant, men også fet og drønnende bass.

Kombinasjonen Mentor 6 og Nad M3 er ikke egnet for små rom og trange omgivelser.

Har du stor stue med mye luft rundt høyttalerene og ikke er så opptatt av hva som er "politisk korrekt" hva gjelder lyd, kan du vanskelig trå feil med kombinasjonen M3 / Mentor 6. Men du trenger en god CD spiller.

Jeg endte opp med Menor 2 og Nad M15/25/55 og er strålende fornøyd.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh

Jeg endte opp med Menor 2 og Nad M15/25/55 og er strålende fornøyd.
    Det er ikke dårlig til forsterkeri du har på de stativhøyttalerne! :-D

Jeg har også vurdert Nad M25 til Mentor 6 som front i et mentor surround oppsett, jeg tipper lyden er lik Nad M3?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du velger kirsebær som farge på Mentorene dine, så er ikke kirsebær samme farge over hele fjøla.
    Jeg har en SVS PB12-plus/2 i Cherry, og den er litt mer rød i fargen.
    Mentor går mer over i brunt i forhold.

For meg spiller det ikke så stor rolle, men hvis du plages med fargenyanser i kirsebær ved integrering av andre merker, så hadde jeg gått for sorte.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •