Helicon 800 lettere å drive enn Helicon 400?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helicon 800 lettere å drive enn Helicon 400?

Er det noe i dette..? Skal til hifiklubben p å lørdag, men tror ikke de har heliconene inne..

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp den du har råd til du... de er jo rimelig lettdrivne beggeto vil jeg tro...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helicon 400 har en følsomhet på: 88,5 dB

helicon 800 har en følsomhet på: 89,5 dB

dette er vel middels lettdrevet? krever nok litt pondus av forsterkeren for å kjøre disse med bra volum.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men følsomheten er vell ikke alt som teller..? Er det ikke et lite minus at begge høyttalerne er 4 ohm? Helicon 400 har en minimum impedanse på 3,7 mens 800 har 3.6..

Jeg har en Denon AVR-3803 receiver..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk på at disse høyttalerene har EKSTREMT lineære impedandekurver noe som er veldig bra (hvis ikke 4ohm ligger ganske nærme bunn)
    det finnes ikke så mange høyttalere som har en nominell impedans på
    under fire ohm... det finnes også kun et begrenset med forsterkere som
    tåler f.eks. 2ohm. ytterst få som takler 1ohm og jeg tror faktisk det finnes
    forsterkere som takler nermere kortsluttning(0,5ohm) hvis du tenker på
    hifi da...(ikke bil..) hvis du mener impedanse-lettderevet så er jo fire ohm
    lett nok...

hvorfor er fire ohm et minus???

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke 4 ohms høyttalere vanskeligere å drive enn 8 ohms? Har alltid trodd dette! Hm.. jaja Men somsagt så skal jeg på hifiklubben i ålesund på lørdag, å høre da.. Men jeg tror ikke at de har helicon inne. Derimot har de B&W 703.. så jeg vil testhøre en del på denne. Er vell cirka like tung/lett dreven som Helicon vil jeg tro.. Men mener dere at min AVR-3803 kan ha en sjangs på å drive denne høyttaleren brukbart altså?

Men hvordan tror dere forresten at kombien Helicon og 3803 vil låte..?mener å ha hørt tiligere her på dette forumet at denon og dali ikke passer så veldig bra ilag..

Når det gjelder avstand til bakvegg og sidevegg.. hva anbefaler dere med heliconene da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 ohm er ikke tyngre enn 8 ohm, hvis ikke forsterkeren gir mer i 8ohm.
    det gjør noen forsterkere. ikke så mange.

anng. distanse til bakvegg så bør den være over tre ganger større enn
    diameteren til bassrørene dine...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste forsterkere gir mer effekt hvis du har en høytaler på 4 ohm enn på 8 ohm. Da blir det lettere å drive høytaleren hvis den er 4 ohm enn 8 ohm (i forhold til forsterkeren).

Angående distanse fra vegg til høytaler så blir bassen kraftigere (som oftest) etter nærmere veggen den er, og klarere etter lengre vekk fra veggen.
    Men det er bare til å prøve....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicom 400 er en knallbra høyttaler. Jeg har testet den sammen med BW 703, og det var virkelig rått parti. Jeg synes da allikevel ikke at en 3803 er noe overkill effektmessig, selvom det er det minste problemet. Dali-en trives godt med en del strøm og det er ikke grunn til å tro at 800-en ikke vil ha mer. Jeg hørte Helicom 400 biampet på Arcam P-85 x2. Det spillte helt nydelig, men jeg mistenker at ikke en Denon-klump til 10 lapper kan hamle opp med de forsterkerne. Hvis jeg var deg ville jeg sørget for å høre den kombinasjonen før du handler.

Angående plassering vil gjerne Helcon 400 ha lang avstand til bakveggen. Ellers kan det fort bli masete og stresset bass. Det er tross alt en god del energi som kommer ut bak.

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ble også ekstremt imponert av helicon 400, har droppa drømmen om bw n803 og drømmer nå om helicon 800, og det var på arcam utstyr til 25k eller noe.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del synes ikke N803 når helt opp mot H400. Det jeg mener H400 gjør bedre er sammenhengen mellom de ulike delene av lydbildet. Du blir ikke sittende og høre på detaljer, perspektiv, bass osv på H400. De er bare der, og de gjør alt med så stor overbevisning at det plutselig går fra å være HiFi til å være bare musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt temmelig lenge på lørdagen og hørte på 400 og 800
    Utstyret var :
    Denon dvd 2900
    Classe' ca201 2x200watt
    Pluss forforsterker også Classe'
    Tara labs air 2 kabler

Prøvde først 400 og dette synes jeg jo var temmelig bra da :wink:
    Men!
    Når jeg prøvde 800'ene så fikk jeg hakeslep delux :shock:
    Makan til dyp og god bass og krystallklar diskant + super mellomtone.
    Spilte for det meste rock, tenkte det var det som passet aller best til disse høyttalerene da.

Sikle Sikle
    Sikle Sikle :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De passer utrolig godt til andre typer musikk også. De er utrolig nøytrale og klasser bedre enn alt jeg har hørt fra BW. Jeg synes selv H400 er bedre enn Nautilus 801 uten at jeg husker i detalj hva som var koblet opp av elektronikk på disse.

Helicon bør ha bra effektforsterker og jeg kan fint se for meg at de trivdes godt sammen med CA-201. Men ikke glem at det er en 2-kanals effektforsterker som veier mer og koster mer enn en Denon AVC-A1SR. Antakelig kan den levere langt mer effekt også.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare legge til at jeg også har hørt på Helicon 400 høytalerne, men husker ikke hva de ble drevet av. Classé muligens.

Uansett, det låt nydelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Helicon bør ha bra effektforsterker og jeg kan fint se for meg at de trivdes godt sammen med CA-201.
    Bør ha en god effektforsterker ja.. Du hinter vel ikke tilfeldigvis til at 2stk NAD C272 ikke blir bra nok? Dette er jo et rimelig billig alternativ da.. men siden jeg ikke har så mange penger til overs etter å eventuelt ha kjøpt helicon, så er 2 slike nader ganske aktuelle Vil ikke legge mer penger i effektdelen bare for kanskje å få pittelitt bedre lydkvalitet som knapt kan merkes..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg var deg så ville jeg utvilsomt fått HiFiklubben til å koble opp for eksempel 2xCA201 og 1xNad272. Så vill jeg gjort en sammenlikningstest mellom biamping med fettutstyr, og kun en av den billige Nad-en. Det tror jeg vil gi deg informasjon ingen av oss andre sitter med.

Dersom forskjellen var stor ville jeg sammenliknet med biamping med 272, og hvis forskjellen fortsatt er stor ville jeg ikke puttet de ekstra kronene i en 272, men heller ventet til jeg fikk råd til en fet effektforsterker.

Hvis du vil bygge litt selv bør du kikke her:

http://www.lcaudio.dk/zap.htm

Se på den 50-watteren. Jeg vet ikke 100% hvordan den fungerer sammen med Helicon, men den har en strømforsyning på 1000VA og kondensatorer på 240 000µF. Du kan også for noen 100-lapper oppgradere den med et par ekstra utgangstransistorer til, men skal du ha den til å bli en ekte 78-watter må du skifte trafoer også.

Eller denne:

http://www.lcaudio.dk/temil120.htm

Den er på 2x120watt i 8 ohm klasse AB til 11000. Den spiller bra, men du kan gjerne gi den et par ekstra utgangstransistorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. det har igrunnen ikke noe med å gjøre at jeg ikke har råd til fetere effektforsterker.. for det har jeg Spørsmålet er egentlig hvor mye jeg skal legge i anlegget. Har ikke gullører, og regner med at jeg vil høre rimelig liten forskjell på 2xC272 og for eksempel en Nad S200..

Dermed.. Heller jeg mot desse rimelige nadene.. De har vel nok med krefter ja..? Men en ting.. har ikke fått sjangsen til å høre på helicon 400 enda.. tror dere jeg vil merke stor forskjell i forhold til mine B&W 602 S3?
    Er veldig fornøyd med lyden i dem.. til prisen seff.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som nevner at det er 10000,- i prisforskjell mellom 400 og 800...
    man får mye god forsterkerkraft for det. siden du vurderer 800'en og naddere til rundt 10000,- for 2 stk, så er budsjettet ditt rundt 40000. da ville jeg vel kanskje tenkt mest på 400'en. ( du sa jo selv du ikke hadde gullører 8) ) finnes mye du kan bruke de siste 10k på ,signalkilde feks?
    musikk..
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra naturens side har vi omtrent det samme utstyrret på siden av hodet. Det er mange som mener/tror at "gullører" er noe enkelte er født med, men slik mener jeg det ikke er. De eneste forskjellene jeg mener eksisterer er:

Noen opplever mer glede med bra utstyr uten å vite hvorfor, andre vet hvorfor.

Noen forventer ikke all verden av utstyret p ågrunn av at de ikke har hørt så mye flott utstyr, og det kan da føles som at "om jeg dobler budsjettet må jeg vel ha passert den grensen for hva jeg er i stand til å høre?"

Noen synes ikke musikk og god lyd er verdt så mye penger. Dette har ikke med å høre forskjell å gjøre. Det er ren prioritering, og i mange tilfeller også har dette sammenheng med hva de har av preferanser.

Personlig likte jeg kombinasjonen med 2 stk 85-ere fra Arcam på Dali Helicon 400 så bra at jeg synes det er en kombinasjon du bør høre på om du føler at du har råd til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja gullører er egentlig bare noe tull. Det er referanser til "levende" musikk som gjelder. Da finner man ut hvordan det skal låte.

Mange hører ikke så stor forskjell på litt dyrere anlegg i starten. Men etterhvert som man blir mer interessert i musikk så går man kanskje på noen konserter og så har man fått noen referanser. Plutselig så kan man da oppleve at anlegget, som låt nærmest perfekt da man kjøpte det, har en masse feil og mangler. Det låter kanskje behagelig og imponerende, men ikke riktig.

Da er det to veier å gå. Enten finner man ut at musikken i seg selv (musikkgleden) gir mest utbytte. Eller at et mest mulig riktig annlegg gir mest utbytte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •