16 KvadratMeter for lite for XTZ 99 W12?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16 KvadratMeter for lite for XTZ 99 W12?

XTZ 99 W12

Har nå et annlegg bestående av en YAMAHA RX-V440RDS forsterker og Proson Reality 63 MKII Kevlar Surrroundpakken.
    Proson Reality 63 MKII

YAMAHA RX-V440RDS Specs digitaltrends.com
    YAMAHA RX-V440RDS Specs Yamaha.com
    YAMAHA RX-V440RDS Tests/reviews

Høytalerene som nå er på tilbud til 6000,- (men kostet 8000 på tilbud da jeg kjøpte dem for noen år siden) gir en grei bass, men mangler den siste mmmf-en. Mye av bass lyden er der, men savner spesielt følelsen av bassen som jeg har opplevd hos andre.

Men lurer på om denne blir for stor for mitt beskjedne rom på 4x4 meter. (får akkurat plass til den fysisk ved siden av venstre høvedhøytaler, men det er selfølgelig lyd messig jeg tenker på)

Hadde egentlig tenkt på en sub til rundt 2000 kroner, helt til jeg så hvor mange som lovpriser denne XTZ-en.

Vil helst slippe å måtte kjøpe ny sub hvis jeg engang i nærmeste framtid flytter og får meg et større mediacenter rom.

Har forsterkeren veldig mye å si?, forsterkeren er ikke den kraftigeste. (selv om den driver høytalerene jeg har nå bra syns jeg)

Og helt tilslutt hvis jeg skulle kjøpt denne er de kablene som de selger under subben på surround.no greie? Jeg tenker da på

5 meter Accurate Pro Subkabel
    Y-splitt Sub-kabel

PS: Har nå bestillt Sub-en, så nå trengs ingen nye kommentarer, iallefall ikke negative , kommer tilbake med erfaringer nå sub-en er i hus. Takker for alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12'ern vil ihvertfall ikke ha noe problem med å gi deg god nok bass samt fylle rommet ditt. Jeg ville derimot kanskje vurdert 10'ern i samme serie - den blir også lettere å plassere, den burde klare jobben ypperlig den også samt at du sparer litt kronasjer. Evt kan du vurdere 10'ern fra SVS, men den er også ganske stor fysisk sett

Kablene er greie de - har 10-meteren fra samme sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg hadde sett på 10-ern også. Begge modellene faktisk. Men de var ikke spesielt mindre (bare i høyden) og kostet ikke så mye mindre at det gjorde noe (500 spenn er jo ingenting )

Ville bare forsikre meg om at 12-en ikke blir så kraftig at lyden ellers blir dårlig i rommet.

Setter desuten pris på alle som gir tilbakemelding!

Vennligst Hilsen Ketil

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 12'ern selv (sjekk annen tråd her med mine inntrykk), dog i en L-forma stue på ca 35 kvm. Bra med tuningsmuligheter på sub, så jeg tror ikke du kommer til å gjøre et dårlig kjøp - snarere tvert imot

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trur du ville få problemer med en så stor sub på 16 kvadrat. små rom små subber ville sikkker fungere bedere. eller hva med og prøve 2 8tommere fra tzk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 8 tommere (selv om total membranareal er større) vil ikke gi det fysiske trykket og dypbassen som 1 stk 12" vil gi i hans rom. 4 x 4 m er bra størrelse det mtp å benytte seg av 12" i oppsettet. Det finnes eksempler hvor 12" (flere og større også) spiller meget bra i mye mindre rom.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller jo fint liten rolle hvor stor subben er... så lenge du kalibrerer den.

HEADROOM er alltid bra.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hadde jeg valgt 10" til et så lite rom..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde mine to subber med 12" Peerless XLS på et 7kvm rom da jeg bodde i Trondheim. Det var brutalt moro (men trangt)

Som Egil_M sier, så er det alltid kjekt å ha litt å gå på i bassen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 12"sub i et 10kvm rom, funker fint her. Gå for 12'ern du, så har du sikkert noe å gå på ;-) Som sagt tidligere så er det jo bare å kalibrere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •