Bassen virker ikke.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassen virker ikke.

Hei.
    Jeg har et par Dali Grand høyttalere og fikk for en stund siden et merkelig problem.
    Det er to basselement i hver høyttaler og begge sluttet å virke i den ene høyttaleren. Resten av høyttaleren spiller helt fint men det kommer ikke en lyd av bassen.
    Jeg har skrutt ut bass-elementene og testet de ved å legge høyttalerekabelen bortpå med svakt volum, de virker.
    Det jeg lurer på er hva problemet kan være og hva dette kan koste meg å reparere.
    Høyttalerene er kjøpt i 96, og er utenom dette i tipp topp stand. Jeg har tenkt å selge de etter problemet er fikset og lurer og på hvor mye jeg kan ta for de.
    På forhånd taakk til alle som svarer

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke er brudd i en ledning i delefilteret eller et annet sted, eventuelt at en delefilterkomponent er "gått"... Burde være en grei sak å fikse for en kyndig person.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er også en mulighet, hvis du har mulighet for å biampe/biwire, at
    forbindelsen mellom diskant-delen og bass-delen har mistet forbindelsen...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt deg mye for dem? Jeg kan være interessert. Gjerne selv om de ikke er reparert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har du tenkt deg mye for dem? Jeg kan være interessert. Gjerne selv om de ikke er reparert.
    Hehe, ja det var det da. En del av det første spørsmålet mitt var jo hvor mye kan jeg ta for dem?? Jeg snakket med en på hi-fi klubben og han sa at halv pris av nypris i dag var ok, jeg mener selv det hørtes lite ut. Men jeg har jo ikke noe peiling på hva en høyttaler er verdt etter så og så lang tids bruk, det kommer vel an på merket, utseende og om den virker som den skal. Men får jeg ikke mer enn halv pris vil jeg heller ha dem selv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha markedspris er det vel bare å legge dem ut på qxl.no med minstepris til det minste du kunne tenke deg å selge dem for. Får du ikke det for dem, så er de verdt mer for deg enn det markedet er villig til å gi for dem!
    Høyeste bud på auksjonen vil også indikere markedspris, selv om du ikke får solgt dem til det du vil ha, så da har du jo fått svar på spørsmålet.

Når det gjelder at du synes en vare er verdt mer enn halv pris når den er brukt i 7 år, så tenk over følgende:
    Nyprisen inkluderer ikke bare varen. Den inkluderer også reklamasjonsrett som for kapitalvarer er 5 år. Den inkluderer garanti mot "usynlig slitasje", som f.eks materialdegradering i gummioppheng, slitasje på gjenger, gradvis uttørking av kondensatorer i delefilteret, korrosjon i kontaktflater mm. Så selv om lakken er like fin, så er en vare som er brukt i 7 år slitt i 7 år. Og den inkluderer "ny-følelsen". Hvis du kjøper en vare ny i butikk, bruker den 1 dag, og selger den igjen, så vil du få mindre for den enn du gav dagen før... Go figure! :roll:

Feilen som har oppstått i din høyttaler er faktisk en indikator på at usynlig slitasje er i ferd med å manifestere seg som feil på dine høyttalere, eller hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de ikke er reparert skal du være kjempeheldig hvis du får mer enn 1/3 av nyprisen for dem.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du taper nok mer på å selge dem enn å fixe dem og ha dem selv.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kostet de nye?

Er de ikke gått ut av prod for lenge siden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ble solgt helt til Helicon kom i butikken. Tror prisen på slutten var ca 25000. Grei høyttaler, men diskanten var grusomt dårlig til prisen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •