Hvilke frekvenser gir "hard"/ "spiss" diskant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke frekvenser gir "hard"/ "spiss" diskant?

Ser at det ofte snakkes om at en høyttaler har "hard", "spiss", "påtrengende" e.l. diskant her på forumet. Jeg strever litt med at høytalerne mine (paradigm 9se mkIII) har det, særlig på musikk (og ved relativt høyt volum).

Hvilke frekvenser er det egentlig som gir denne hardheten? Ligger det vanligvis i øvre mellomtone, nedre diskantområde, "midt på" eller er det de helt øverste frekvensene?

Har lest noen tråder nå, og funnet noen råd:
    -Endre plassering av høyttalerne (vanskelig p.g.a møblering)
    -Vinkling av høytalerne
    - Legge noe under fremre del av høyt. slik at de tiltes litt oppover (Hvor mye er det snakk om da?)
    -Dopapir/stoff foran diskanten (men hvilke frekvenser demper dette og er disse vanligvis problemområdene?)
    - Bruk "treble"-kontrollen (men denne regulerer vel bare en bestemt frekvens eller?)

Hvilke av disse er mest effektive og ødelegger den øvrige lyden minst mulig?
    Skjønner i grunn at det er flytting av høytalere, men dette lar seg vanskelig gjøre....

Hvis en ikke kommer i mål med slike tiltak, går det da an å skifte diskantene til noen som er litt mindre hardhendt eller forrykker en balansen i hele høytaleren da?

Setter stor pris på forslag!!
    (Forsterker på frontene er forresten en Denon PMA 1500AE, men den er neppe problemet da jeg har prøvd med både Yamaha, Rotel, Onkyo og Kenwood (!)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt ann på. Ønsker du å gjøre klangen mørkere er ofte forsterkerbytte veien å gå, men husk at det påvirker lyden både ved normalt og høyt volum. Syns du høyttaleren spiller bra ved normal lytting, men blir skarp når du drar på kan det være at forsterkeren er for svak, mister kontroll, og det dermed låter hardt... Men du har jo prøvd ut forskjellige forsterkere, så det kan jo virke som at problemet ikke ligger der...

Skarphet kan skyldes mange ting, men på endel mindre påkostede høyttalere er det ofte delefrekvensen mellom diskant og mellomtonen som lager problemer. Hvis ikke filteret er optimalt kan man lett få "kromspring" her som skaper hard lyd. Dette er den frekvenssonen hvor menneskeøret er mest følsomt, og dermed når man fort smertegrensen ved høytspilling med problemer her...

Jeg har dessverre ikke erfaring med høyttalerene dine, og kan derfor ikke gi deg noen erfaringsmessige konkrete tips... Det jeg likevel kan si er at rommets klangegenskaper utgjør et hav av forskjell. Et høyttalerpar kan låte alt for mørkt og innelukket i et rom, og lyst og anstrengt i det neste...

Teppe på gulvet, møbler og ting på veggene hjelper svært mye i riktig rettning...

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Møbler gjør susen! Testet anlegget i tomt rom.Låt helt for j......
    Full guffe og trykk pause,så var det "ekko" lenge etter. Etter møbler ,teppe og ikke minst gardiner kom på plass,så sku en tro at jeg hadde kjøpt nytt anlegg!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de mest skadlige frekvensene for øret ligger på rundt 3-8 khz

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg også fundert litt på. Cobaltene mine hadde den karakteristiske "harde diskanten" mange snakker om i starten. Dette forsvant etter en stunds spilling (og så kom bassen :-D ). Den aller beste forbedringen kom imidlertid med møblering av lytterommet og ikke minst - tykke cordfløyelsgardiner + tykt gulvteppe! Har ikke vært plaget av skarp diskant etter det.

Likevel er det noe som skjærer av og til. Skjære er gjerne feil ord, men det trykker godt mot trommehinna, spesielt på vokal og cello. Kan det stemme at vi faktisk snakker om øvre mellomtone? Sånn i området rett over 3 kHz? Det er vel der øret er mest sensitivt også, i og med at stemmeleiet vanligvis ligger til opp rett over 3kHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt endel på dette også. Jeg tror det var Rognlien i Fidelity som gjorde meg oppmersom at diskanten spiller bare veldig høye frekvenser. Har noen hørt kun diskant spille? Jeg vet ikke helt men tror man fort skjønner at øvre mellomtone er det som låter hardest?

Jeg tror det skal la seg gjøre å høre forskjell på hardhet fra elementene og rommet? Men jeg er litt usikker, ikke minst hvordan beskrive det.

Jeg ga nok ikke mine Cobalt nok innspillingstid før jeg ga opp (låt generelt for lys) men tross at demping hjalp vesentlig og MIT kablel dempet litt var det høyttalerbytte som løste problemet helt og fullt.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påsta at Denon PMA 1500AE heller litt mot det lyse. Den sliter dessuten med kontroll med bassen, som gjør at mellomtone og diskant blir mer fremtredende. Men dersom du har prøvd med andre forsterkere og ikke kommet i mål, er hovedproblemet høyttalerne. Eller rettere sagt samspillet mellom høyttalerne og rommet.

Jeg mener det første man bør gjøre noe med er akustikken. Du bør prøve å dempe førsterefleksjonene med f.eks akustikk plater. Et tykt teppe foran mellom deg og høyttalerne hjelper også. Når du har gjort dette, kan man eksperimenter med annen elektronikk. Kabler er det siste du bør prøve med. Eneste måtte være viss du f.eks har sånne flate Nordost kabler i sølv (de låter ofte lyse), da kan du skifte de til kobber kabler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye synsing om mellomtone og diskant. Jeg for min del deler inn omtrent slik:

* infrasonisk/taktil bass: < 20Hz
    * bass: 20Hz-300Hz (mellombass omtrent 80-200Hz)
    * mellomtone: 300Hz-3kHz
    * diskant: 3kHz-20kHz
    * ultrasonisk diskant: >20kHz

Overgangene mellom disse områdene er litt flytende, men mange vil nok, som flere påpeker, være overrasket over hvor lys tone en sinus på 3kHz er.

Hva så med skarp diskant? Jeg vil nok si at det kommer veldig an på hva man lytter etter. Noen ganger kan klangbalansen helle mot det lyse og skape en lys klang som blir anstrengende når man skrur volumet tilstrekkelig høyt. Dette vil ofte beskrives som "anstrengt og spiss diskant", selv om det kanskje er like mye øvre mellomtone som bidrar. Når jeg lytter etter spiss diskant, så er det ofte symbaler, sibilanter, applaus og lignende som får min oppmerksomhet, altså lyd som har mye karakteristikk av støy heller enn toner. Når disse lydene stikker seg unormalt mye frem fra lydbildet, så kaller jeg det gjerne spiss diskant. Det kan også være anstrengt og hardt uten å stikke seg fram hvis det er en viss forvrengning, slik at uttalen av S, F og sh tenderer mot ren hvitstøy og er vanskelige å skille fra hverandre.

nordvest: Forsøk å få noen til å holde en pute foran diskanten (ikke slik at den berører membranen). Det fjerner effektivt det ALLER meste av diskanten, og hvis det fortsatt låter anstrengt, så er det sannsynligvis øvre mellomtone som stikker seg frem, eventuelt en generelt for lys klangbalanse. Kjenner ikke høyttalerne dine selv, så dette er generelle betraktninger.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en grei skisse som illustrerer hvor frekvensene er:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten observasjon:
    Engelsk skiller bedre mellom frekvensområdet "diskant" og høyttalerelementet "diskant".

Treble = frekvensområdet diskant
    Tweeter = høyttalerelementet diskant

Det finnes bredbåndsdiskantelementer som går langt ned i mellomtoneområdet og mellomtoneenheter som går langt inn i diskantfrekvensområdet.

Mener du har en god oversikt over hvor ulike instrumenter og lyder plasserer seg frekvensmessig også, Flageborg? Tror faktisk den er mer illustrerende enn den litt for generelle oversikten over hvordan ulike deler av høyttaleren bidrar til lydbildet...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å legge merke til at man må ha en god BASS/SUB for best mulig lytteopplevelse.

Her er litt praktisk info:

"120Hz and lower,
    these frequencies are generally responsible for warmth in a recording. Too much and the recording will sound muddy.

120Hz - 600Hz,
    these frequencies give depth to a recording, giving vocals and other instruments a strong sense of presence without being clinical. On the other hand, these frequencies are where you're most likely to experience problems with vocal resonance. Too much in this area can be particularly fatiguing.

600Hz - 3kHz,
    these frequencies also give presence but of a generally harder nature. High output in this region is fairly common in rock music as it gives it a hard edge that suites the genre.

3kHz- 7kHz
    is the area where vocal sibilance resides. 3kHz-5kHz is a very common peaking area in rock music because human hearing is pretty sensitive here and extra output here makes it sound louder.
    It also adds a harshness that is particularly fatiguing so don't over do it. Because of the high sensitivity in this region you can add warmth without loss of clarity by attenuating this region a bit.

7kHz-,
    Cymbals etc, and all the other components that add the sense of quality and accuracy. Above 10kHz too much output may make your recordings sound like they are lacking some definition.
    If your tracks lack warmth and have too much sibilance you either have too little output below 500Hz or too much above 3kHz. A generally good balance will be pretty flat from around 60Hz up to 1-2kHz and then rolling off to be around 10-20 dB down at 10kHz. How much tapering at the spectrum ends you'll need will depend on the nature of the music.
    If there are some sharp peaks in the peak spectrum (yellow trace) that stand out above the rest then they may need to be attenuated a bit. Again, don't try to eliminate the peak but just reduce and control it a bit. A good rule of thumb would be to reduce the peak so that it is about as high as the other undulations on the spectrum.
    Finally, strong output in the region of 3-5kHz can make recordings sound fatiguing and clinical. If you have strong output in this region reduce it by approximately 3dB."

Her er link til nettstedet:
    Frequency Chart

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra, Flageborg. Akkurat det jeg var ute etter og som jeg mener du har vært inne på tidligere. Interessant også at selv den lyseste piccolofløyte ikke har grunntoner over 4000Hz.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttige innspill så langt....

Det er mulig at det er i øvre mellomtone eller ved delefrekvensen problemet ligger da det særlig er ved lyse kvinnestemmer/intense gitarsoloer problemet merkes best.
    Fikk en Radioshack lydtrykksmåler i går, og det ser ut som problemet først gjør seg gjeldende ved ca. 90 dB (på de platene det er et problem). Jeg liker høytalerne veldig godt, synes de er veldig bra oppløst,godt stereoperspektiv, har et voldsomt driv/kjapp i bassen, men problemet er altså denne skarpheten ved høye lyttevolumer. Høytalerne er relativt lettdrevne (93dB), og er en 2 - veis konstruksjon med 2 åttetommere og diskant. Delefrekvensen ser ut til å være satt ved 2KHZ (Står "3 order electro/acoustic at 2khz" på crossover i spesifikasjonene hva nå det betyr...).

Bomholt: Jeg tror ikke forsterkeren er problemet da den har stålkontroll på bassen hele veien, veldig kjapp og fin, og Denonen var klart best av de forsterkerne jeg har prøvd når det gjelder denne hardheten. Hva er førsterefleksjoner (hvordan finner jeg ut hvor disse kommer fra og hvordan kan jeg dempe dem)?

Roffe: Skal få prøvet det pute-trikset når kona kommer hjem fra dobbeltvakt på sykehuset på morgendagen...

Prøvde litt med vinkling (sideveis) i går kveld, men fikk ikke det store resultatet.
    Høytalerne står på spikes. Hvis jeg tar bort disse vil jeg vel forsterke bassresponsen noe, men er dette fy-fy for resten av frekvensspekteret?
    Og hvordan er det: kan jeg i siste instans skifte diskantene til noe mer dempet eller vil det forrykke balansen i høytalerne helt?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flagerborg: Veldig interessant!!

Virker som problemt ligger mye lavere enn jeg trodde da...
    Ser også ut som det vil hjelpe å få mer bass/lave frekvenser inn i systemet.
    Tror du da det kan være en god ide å montere av spikesene på høytalerne?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Takk for nyttige innspill så langt....
    Hvis du nå kan legge ut et bilde? tatt mot front fra midten, bakerst i rommet, så er det lettere å hjelpe deg.

Legger du også ved en skisse av rommet?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis du nå kan legge ut et bilde? tatt mot front fra midten, bakerst i rommet, så er det lettere å hjelpe deg.

Legger du også ved en skisse av rommet?

Dette skal jeg prøve å få fikset! Mener du et bilde av fronten og et bakover i rommet tatt fra midten av rommet eller to bilder av front tatt fra henholdsvis midt i rommet og bakerst i rommet?

Skisse... Skal prøve, men tegneferdigheten er elendige...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se; her er noen bilder (unnskyld rotet, lørdagsvask i morgen....):

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    ............Mener du et bilde av fronten og et bakover i rommet tatt fra midten av rommet eller to bilder av front tatt fra henholdsvis midt i rommet og bakerst i rommet?

Skisse... Skal prøve, men tegneferdigheten er elendige...
    Det jeg mener:

Stå med ryggen inntil bakre vegg i rommet, med kroppen i lik avstand til høyre og venstre sidevegg.

Ta bilde av det som er foran deg.

Hvis avstanden til front er så kort at du ikke får plass til begge fronthøytalerne på et bilde................ta 2 bilder, ett fra høyre side og ett fra venstre side.............

Bruk MSpaint i Windows til å skisse - enkelt og raskt

Legger ved en skisse......................

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •