Hvilke frekvenser gir "hard"/ "spiss" diskant? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nordvest: Det er lett med bilder gitt!

Du trenger mer "fylde" i lyden.

La høytalerne bytte plass med CD/DVD hyller på begge sider.

SUB'n ytterst på høyre side - yttervegg.

Legger ut en ny skisse................

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK; det miderste bildet over er tatt slik du beskriver!

Skal se om jeg får til en skisse...

Edit: Ser at jeg kom litt på etterskudd der....
    Hvis jeg ommøblerer høytalerne slik du sier vil ikke da høyre høytalere (og sub)bli blokkert av sofaen, og den venstre av det hersens murutspringet i forbindelse med vedovnen. (Eller har ikke dette noe å si?)
    Sweetspoot er ytterst i sofaen til venstre ved siden av reclineren.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Skal se om jeg får til en skisse...
    Se heller på mitt forrige innlegg................

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjenner nok Denon PMA 1500AE bedre enn meg.

Jeg tror du kan løse dette med å dempe førsterefleksjonene. Måten du finner førsterefleksjonene, er å sitte i lytteposisjon mens en annen person holder et speil inntil veggen/taket. Førsterefleksjonen er der du ser høyttaleren i speilet. I ditt tilfellet er det mellomtone og diskant elementet du ønsker å dempe. Man kan dempe på sidevegg, frontvegg (vegg bak høyttalerne) og taket. Veggtepper kan muligens fungere greit, men akustikk plater fungerer garantert bedre. Ulempen med akustikk plater er at de ikke er pene og ikke behandlet. Det er mulig å sette ramme på de og strekke de med pustende stoff, slik at de ser ut som et bilde. Ellers finnes det andre produkter også, men da koster det mer. Ecophon har plater som overbehandlet og kommer i ulike farger.
    Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Velkommen till Ecophon Norge

Setter du høyttalerne rett på gulvet får du mer bassresonans. Personlig foretrekker jeg gummiputer under høyttalere på hardt gulv.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke signalkilde bruker du? Det betyr også en del. Har erfaring med at rimelige DVD spillere ofte er lyse.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som høyttalerne er stilt helt med ryggen mot veggen? Stemmer det? I så fall vil du ofte miste litt fylde i øvre bass/nedre mellomtone, og det låter generelt som en klangbalanseforskyvning mot høyere frekvenser. Jeg ville ihvertfall forsøkt å trekke høyttalerne lenger ut på gulvet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bomholt:
    Akustikkplater er nok å gå lengre enn kona tillater, men bilder o.l skulle gå greit.
    Takk for speiltipset!

Jeg bruker nå en Yamaha 585 cd-spiller, men har også prøvd en dyr Technics-spiller uten at jeg klarte å høre noen forskjell.

Tror jeg får prøve flagerborgs romomøbleringstips i løpet av helga, men rekker det ikke i kveld.

Flagerborg: Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe en håpløs amatør

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: De står vel en ca 30 cm fra bakvegg. Trodde man forsterket bassresponsen når de sto nærmere vegg, jeg... Øker man opplevelsen av de høye frekvensene istedet altså?
    Her er det i alle fall mange tips å prøve ut skjønner jeg.. Bassrefleksporten på disse høytalerene er forresten i fronten (under det nederste basselementet) hvis det har noen plasseringsmessig betydning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at den dypeste bassen forsterkes, men de fleste moderne høyttalere er i praksis rundtstrålende opptil mellom 500-1000Hz, og under denne frekvensen risikerer man utfasning av enkelte frekvenser ved refleksjoner fra veggen bak høyttaleren. Plassert nær veggen vil disse utfasningene havne såpass høyt at de stjeler fylden fra stemmer og en del instrumenter.

Som eksempel kan jeg nevne at mine høyttalere trives best med omtrent 1 meter fra fronten av høyttaleren til veggen bak. Lydbildet klapper mer sammen når man reduserer dette med 20-30cm.

Pleier å bruke Cardas' anbefalinger som utgangspunkt, jeg, og justerer ut fra det:
    Cardas Audio - grunnleggende prinsipper
    Cardas Audio - mer dybdeinformasjon

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er riktig at den dypeste bassen forsterkes, men de fleste moderne høyttalere er i praksis rundtstrålende opptil mellom 500-1000Hz, og under denne frekvensen risikerer man utfasning av enkelte frekvenser ved refleksjoner fra veggen bak høyttaleren. Plassert nær veggen vil disse utfasningene havne såpass høyt at de stjeler fylden fra stemmer og en del instrumenter.

Som eksempel kan jeg nevne at mine høyttalere trives best med omtrent 1 meter fra fronten av høyttaleren til veggen bak. Lydbildet klapper mer sammen når man reduserer dette med 20-30cm.

Pleier å bruke Cardas' anbefalinger som utgangspunkt, jeg, og justerer ut fra det:
    Cardas Audio - grunnleggende prinsipper
    Cardas Audio - mer dybdeinformasjon
    Med en rombredde på 425 cm og lengde på 575 cm, sier Cardas at jeg skal la høyttalerne stå 117cm fra sidevegg og 189cm fra bakvegg. Dette er jo en idiotisk plassering estetisk og praktis sett, så her må jeg kompromisse. Igjen :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Med en rombredde på 425 cm og lengde på 575 cm, sier Cardas at jeg skal la høyttalerne stå 117cm fra sidevegg og 189cm fra bakvegg. Dette er jo en idiotisk plassering estetisk og praktis sett, så her må jeg kompromisse. Igjen :-)
    Cardas har aldri ment at utgangspunktet er eneste løsning. Hos meg har jeg en plassering mye i henhold til dette, selv om jeg har anlegget på kortveggen:
    Cardas Audio

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flagerborg:
    Rakk å få ommøblert noe i kveld allikevel....
    Det å kjøre subben i høyre hjørne fungerte alldeles utmerket. Målte med radioshack, og det ble høyere db-nivå på alle frekvenser med samme testvolum som ved tidligere plassering. Med testtone generert fra forsterker steg faktisk nivået med hele 10dB!!! Det er jo alldels enormt, og det merktes godt når jeg satt på noen actionscener fra diverse filmer. Takk for hjelpa!!

Når det gjelder det med å flytte fronthøytalerne ut til sidene, ble det dessverre ikke like bra. Syntes faktisk lyden ble hardere/mer påtrengende i problemfrekvensene mine. En Radioshack-måling viste at de lave frekvensene ble forsterket noe, men frekvensene 500hz og 1khz ble forsterket enda mer. Dette stemte med mitt lytteinntrykk også....

Før prøve videre senere i helga...

Er det forresten noen som vet hvor man kan laste ned høyere testfrekvenser (dvs. f.eks 2 og 3khz)? Blir kanskje enklere å finne den rette plasseringa når man kan måle litt først og ikke hele veien må sette seg ned å nilytte...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Kan vel tyde på at det er lurt å flytte høytalerne litt ut for å redusere disse refleksjone/utfasingene. Men hvis jeg skal flytte dem en meter frem så må den ene stå oppi sofaen

Ugghh.... Har pipetone i hodet etter alle disse sinustonene. Før ta dette litt over tid, tror jeg,, hvis ikke blir jeg helt surrete (evt. enda mer surrete...)

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    I ditt tilfellet er det mellomtone og diskant elementet du ønsker å dempe. Man kan dempe på sidevegg, frontvegg (vegg bak høyttalerne) og taket.
    Tviler på at demping på vegg bak høyttalere kan gjøre så mye med problemet her. Det er nok mer beheftet med gulv og sidevegger tenker jeg med hensyn til førsterefleksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant å se frekvensspektret av instrumenter. Gitar vil alså nesten ikke høres i diskant? Er det risikofritt å teste dette ved å koble ut basselemetet? (biwired)

ikke lett å se rommet tydelig. Ta heller bildene rett foran elementet rettet delvis mot sideveggen. Fra begge høyttalerne. Da ser vi hva høyttalerne "ser" akustisk.

Men ut i fra bildene vil jeg tro problemet ligger i høyttalerne.

Forresten hørte jeg storebror 2000AE nylig. Oppgitt til 80W men låt som den hadde 200W minst. Meget "punchy" bass med jernkontroll. Låt kanskje en smule lys og crisp men ikke nok til å skape noen problemer mener jeg.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx

Men ut i fra bildene vil jeg tro problemet ligger i høyttalerne.

Forresten hørte jeg storebror 2000AE nylig. Oppgitt til 80W men låt som den hadde 200W minst. Meget "punchy" bass med jernkontroll. Låt kanskje en smule lys og crisp men ikke nok til å skape noen problemer mener jeg.

-Hva i bildene gjør at du mistenker at problemet ligger i høyttalerne?

-Når det gjelder din beskrivelse av 2000AE er det omtrent slik jeg oppfatter 1500AE også. Den er jo spesifisert til 70W, men det er de sprekeste og kraftigste wattene jeg har hørt. Det er mulig den kan karakteriseres som ørlite lys, men jeg oppfatter heller det som at den er veldig godt oppløst (får frem utrolig med detaljer) og gir et veldig bra stereoperspektiv.
    Hvile høytalere hørte du 2000AE på?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg kjenner til høyttalerene kan det vel tenkes at hardheten i diskantområdet kommer av at delefrekvensen er for lav for diskantenheten ved de lydnivåene det er snakk om. Hvis diskanten presses for hardt blir det forvrengning som sjelden gir et positivt bidrag til lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    -Hva i bildene gjør at du mistenker at problemet ligger i høyttalerne?

-Når det gjelder din beskrivelse av 2000AE er det omtrent slik jeg oppfatter 1500AE også. Den er jo spesifisert til 70W, men det er de sprekeste og kraftigste wattene jeg har hørt. Det er mulig den kan karakteriseres som ørlite lys, men jeg oppfatter heller det som at den er veldig godt oppløst (får frem utrolig med detaljer) og gir et veldig bra stereoperspektiv.
    Hvile høytalere hørte du 2000AE på?
    B&W 804 og Dali H400. Passet ikke så bra til Dali, bedre til B&W. Ble litt for lyst med Helicon syntes jeg. Den hadde godt perspektiv men låt ikke så "glatt og rent" som endel andre forsterkere. Har skrevet om dette i en lytte runde jeg poster snart.

På grunnlag av egne erfaringer. Litt vanskelig å se på bildet men det ser ikke ut til å være noe spesielt "hardt" rom og avstanden til sidevegger er god. jeg skyldte endel på rommet i mitt tilfelle også men etter å ha prøvd andre høyttalere i rommet var det åpenbart at høyttalerne mine var synderen.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Interesant å se frekvensspektret av instrumenter. Gitar vil alså nesten ikke høres i diskant? Er det risikofritt å teste dette ved å koble ut basselemetet? (biwired).
    NB! Frekvensområdene i Flageborgs diagram tolker jeg som grunntoneområdet. Dette diagrammet kan umulig si noe om overtonespekteret til hvert enkelt instrument. Som utøvende (amatør)musiker tør jeg signere på at mange instrumenter med grunntoneområde under 1kHz har hørbare overtonespektra langt opp i diskanten. Det er jo disse frekvense som lager klangspekteret som karakteriserer hvert enkelt instrument. Klarinett, obo og trompet har f.eks. omtrent samme grunntoneomfang, men de låter ikke akkurat helt likt...:-D Nå skal det sies at mye av intstrumentkarakteristikken ligger i anslaget, dvs de første millisekundene. Klipp bort anslaget, og du har faktisk problemer med å skille obo fra trompet på enkelte toner. Dermed er det selvsagt transientegenskapene til alle ledd i et hifi-anlegg uhyre viktig for hvor troverdig og ekte det låter. Men dette var gjerne litt OT.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Til og med en tuba høres innestengt og lukket ut hvis man kobler ut diskanten.

De fleste toner strekker seg over ett stort spekter både oppover og nedover. Man er derfor avhengig av å gjengi både langt lavere og langt høyere frekvenser enn grunntonen, for at det skal låte realistisk...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •