MBM =MidBass Module

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MBM =MidBass Module

Noen som har noen tanker rundt dette? Så litt spennende ut. Midbass kan jo som kjent være litt vanskelig å få til i noen rom. Kanskje dette kan være en løsning for noen?

Sjekk linken for mere info

HSU Research Forum (HRF) :: True Subwoofers and Home Theater - MBM-12 questions

PT

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen dårlig ide. Jeg lagde selv slike til en kino en gang. De spilte vel i området 60-180Hz eller noe.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja synes det ser meget spennende ut. Er kanskje noe lignende man gjør på alle kinoer eller? Har alltid synes at Kino (Sandvika, colosseum) har ekstremt god midbass. Mener at 40-80hz er noe av det viktigste på et lydspor når det gjelder gøyfaktor. Dypbassen er selvfølgelig OK den også, men måtte jeg velge hadde jeg ofret den dypeste av den dype bassen.

Men jeg mistenker dette kan være vanskelig å få integrert da disse modulene er ment å sette nærme lytteposisjon for mest mulig "impact" mens hovedsubben bør stå i et eller annet hjørnet i rommet. På den måten blir jo delay noe vanskelig å beregne, kanskje det går å få til ved hjelp av faseknotten.

Brukte du vanlige høytalere når du lagde en slik løsning Snickers? Kanskje det er noe man kan forsøke først før man eventuellt går til innkjøp av HSU sin variant.

pt

pt

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Peter Marcks skal visstnok ikke integreringen være noe problem.. selv om mange er skeptiske til dette.

Men uansett så sender/selger jo ikke HSU subber til Europa.. (gjorde iallefall ikke det for 1 år siden)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto hadde fire femtentommere som tok seg av midbassen før. Fungerte brillefint det.

Midbasshøyttalere er vanlig i større PA-oppsett. Er vel svært få, om noen, hifi-høyttalere som har det. Von Schweikert VR8 og 9 blant annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en av de som var/er litt skeptiske til integrasjonen, ikke at jeg tror det blir umulig, men vanskelig. På det tidspunktet jeg leste om denne fantes det ikke noen separat tidsjusteringen på MBM'en slik at det blir vanskelig å justere for dette presis som det ville være det om man kobler til en sub, men ikke kunne justere for avstand.

Men jeg tenker på en lignende løsning hjemme hos meg selv med en SB12-Plus plassert fremme ved høytalerene, og en PB12-Plus bak sofaen i et hjørne.

I dag står PB12'en fremme ved høytalerene, og fungerer utmerket til musikk der, men mangler det aller siste til film. På forveggen har jeg ingen hjørner hvor subben kan stå pga dører, og subben bak sofaen i kombinasjon med små høytalere tror jeg kan bli mindre enn optimalt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kinoen jeg refererte til brukte vi aktive filtre med tidskorrigering på både midbasser og subwoofere. Dette var i høyeste grad vel integrert. Den store fordelen var riktig nivå og ikke noe etterslep i noen del av bassen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Akto hadde fire femtentommere som tok seg av midbassen før. Fungerte brillefint det.

Midbasshøyttalere er vanlig i større PA-oppsett. Er vel svært få, om noen, hifi-høyttalere som har det. Von Schweikert VR8 og 9 blant annet.

Velodyne 1812 bruker vel noe av samme tankegang etter hva jeg vet. dvs 18 tommern tar seg av dypet mens 12 tommern ordner midbassen.

pt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I kinoen jeg refererte til brukte vi aktive filtre med tidskorrigering på både midbasser og subwoofere. Dette var i høyeste grad vel integrert. Den store fordelen var riktig nivå og ikke noe etterslep i noen del av bassen.

Høres optimalt ut dette Snickers. Men hva med kostnaden. Slike aktive filtre er kanskje dyrt?

pt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de kostet 3000kr/stk jeg. 2-veis og 2-kanals, beregnet til bilstereo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •