Rumperister på front?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rumperister på front?

Har en TST229 rumperister på vei i posten nå og bare lurte på om den ville funket bra hvis jeg kobla den til på par B fronthøyttalere på min 3803 forsterker?
    Hører det er flere som bare har kobla den til på front.
    Noen som vet om den vil komme til å f.eks vrenge seg eller spille dårlig?
    Ikke vet jeg..
    Vet at den trives best på LFE signalet, men hvis det nesten ikke er merkbare forskjeller, så sparer jeg jo mange tusen på å ikke kjøpe en ekstra forsterker til den...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Rumperister på front?

Sitat Opprinnelig postet av FantNo
    Har en TST229 rumperister på vei i posten nå og bare lurte på om den ville funket bra hvis jeg kobla den til på par B fronthøyttalere på min 3803 forsterker?
    Hører det er flere som bare har kobla den til på front.
    Noen som vet om den vil komme til å f.eks vrenge seg eller spille dårlig?
    Ikke vet jeg..
    Vet at den trives best på LFE signalet, men hvis det nesten ikke er merkbare forskjeller, så sparer jeg jo mange tusen på å ikke kjøpe en ekstra forsterker til den...
    Dersom du har tilknyttet en sub på LFE, så vil den dypeste og kraftigste bassen gjengis EKSKLUSIVT av denne, og ikke av frontkanalene. Og det er jo den dypeste og kraftigste bassen du ønsker gjengitt av rumperisteren.

Det er derfor etter min mening det eneste alternativet å knytte rumperisteren til LFE-kanalen, hvis denne allerede er i bruk.

Hvis du ikke har subwoofer på LFE-kanalen, så stiller saken seg annerledes. Da vil du sannsynligvis ha stilt inn surroundforsterkeren slik at LFE-bassen forsøkes gjengitt av frontkanalene, og da er det lyden fra frontkanalene som er korrekt som signal til rumperister. Alternativt kan man velge å bruke LFE kanalen til rumperister uansett, men uten subwoofer mister man LFE som lyd, noe som vel ødelegger inntrykket, eller hva?

Når det gjelder å drive rumperisterne fra par B på frntkanalene så ville ikke jeg gjort det, selv om det er mulig. Rumperisterne trekker ganske mye effekt, noe som vil belaste strømforsyningen i forsterkeren ekstra, og vil gi mindre effekt i lydkanalene. Ville nok gått for egen effektforsterker til rumperisterne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke dumt..
    LFE står åpen nå, så har LFE+main som sub nå..
    Så da kan jeg jo bare putte ristern på B da jo..
    Hvis det ikke funker noe særlig bra, så skriver jeg det inn igjen..
    Kommer jo en sub. en gang også, men den er så dyr, så tar litt tid bare

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske på at A og B bruker samme forsterker så du reduserer effekten til front høyttalerene motstanden blir også front+rumperister/2. Du trenger en egen forsterker til ruperisteren(e). Det holder med en eldre forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, er klar over det, men er jo verdt ett forsøk da..Blir det for dårlig, så får jeg skaffe meg en annen forsterker til..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva hvis jeg skaffa en ef.forsterker til frontet mitt da? da kunne jeg vel brukt main på forsterkeren til ristere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FantNo
    Men hva hvis jeg skaffa en ef.forsterker til frontet mitt da? da kunne jeg vel brukt main på forsterkeren til ristere?
    Det er en mye bedre løsning.

Du bør ha egen effektforsterker på hhv høyttalere og rumperistere på grunn av at ellers vil de stjele bass fra høyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •