18 toms sub:tegning,deler,element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

18 toms sub:tegning,deler,element

hei, eg har planar om og bygga meg ein 18 tomars sub. eg har aldrig bygd høytallerar før så eg er ganske uarfaren, eg har sitt ein del på ljudia.no på element, eg har tenkt og buke ca 2000-3000 på element. har tenkt litt på disse elementene

P.audio BM-18LF
    PA-bass 18"

P.audio C18-650EL

Eminence Omega Pro 18

og så var det kassa, eg har tenkt og bygga kassa i sløyden på skulen. men eg sku hatt ei teigning, så er det noken som vet om ei 18 subkasse teingning som ligge på nettet, har lett litt, men har helst bare funne 10, 12, og 15. har hørt at mdf skal ver eit bra materiale og brukke.

delefilter.

eg vett egentlig ikkje heilt ka eit dellefilter er men, vist eg treng det så har eg tenkt på eit aktivt delefilter, men er eg nødt og ha det?

forsterker.

som forsterker har eg tenkt og kjøpa ein vanleg pa forsterkar og brokobla den til og driva subben.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    MDF er det beste å bruke ja! Ang kassevolum så har de fleste produsenter forskjellige alternativ.Hos Bilradiospesialisten kan du feks kjøpe ett element og så skriver de ut tegninger med alle mål og gjerne flere forslag.Bare si hvilket formål du skal bruke den til.
    Bruker du en ren effektforsterker så må du ha aktivt delefilter før denne.Har du en vanlig forsterker/suroundreciver så kan du ta signal fra "pre-out-sub". Om du ikke har det og skal koble cd-spiller rett på pa-forsterkeren,så må du få laget ett passivt filter. Som oftest holder det med en spole.Dette kan sikkert forhandleren hjelpe deg med,da de er avhengig av hvilken kassetype du bygger og hvor på frekvensområdet subben skal spille.
    Skriv gjerne hvilke høytalere du har,forsterkere,spiller osv,så er det nok flere her inne på forumet som kan hjelpe deg mye bedre enn meg.

ps: det finnes eget forum for bygging av høytalere ol,så kanskje du burde lagt tråden der.

Lykke til:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    di hoytalerene eg har akkurat no er qln artech 12 og p dei bruke eg ein alto mac 2,4 effektforsterker. og ein rotel rc972 to kanals forforsterker, til suben eg skal laga tenkte eg og kjopa ein alto mac 2,2 eller 2,3 og brokobla den. Men gor det ikkje an og kobla suben direkte til effektforsterkern og deretter til forforsterken? eg forstor ikkje heilt detta med dellefilter

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lage flere tråder om det samme? http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...-toms-sub.html

Frode

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi den andre tråden ble ikke helt bra. la ut litt lite info osv, men det går an og sende en pm isteden for og forsøple andre folks tråder, ikke for og verre frekk eller no

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fhl "forsøpler" på ingen måte tråden ved å påpeke at du allerede har en tråd gående om akkurat det samme temaet. Hvis du synes at du har lagt ut for lite informasjon i den opprinnelige tråden så er det ikke for sent å skrive en mer utfyllende post der.

Det er mer enn nok tråder som omhandler de samme tingene allerede. At folk ikke er flinke nok til å bruke søkefunksjonen er én ting, men at man legger ut dupliserte tråder med vilje...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men men, jeg vil at denne troden skal bli bra imotsetning til den andre. jeg trenger virklig info til dette her siden jeg er helt uarfaren.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at du får en slik velkomst på forumet,men han har ett poeng.Dessuten er det ikke så lurt av deg å bli så sur.Her på forumet er det ett veldig bra miljø,men noen kameler må alle svelge:-)Det står mye nyttig info om man bruker noen timer på å søke,men jeg er som oftest like lat som deg og lager en ny tråd:-)
    Men tilbake til det med delefilter. Ett delefilter begrenser hvor på skalaen høytaleren skal spille.Dvs. at på en sub,så fjerner det mellomtone og diskant.
    Ett aktivt filter står mellom lydkilden(cd-spillern) og forsterkern,slik at forsterkern kunn får "basslyd".
    Ett passivt filter står mellom subben og forsterkern og er laget av spoler og kondensatorer.
    Har du sub-utgang på forsterkeren din(ikke effektforsterkeren),så tar du kabel derfra og inn på effektforsterkeren.

Sikkert dårlig forklart,men send meg en pm,så kan jeg ta det litt mer bit for bit.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no blei eg glad forstor endelig det med delefilter. trur eg gor for eit aktivt filter d. tusen takk for hjelpa

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok den beste løsningen ja! Da slipper jo bla forsterkern å bruke krefter på lyd den ikke skal levere alikevel! Lykke til med bygging og send gjerne bilder og komentarer om resultatet!:-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vett om dette elementet er bra. vurderer sterkt dette til suben min

Ljudia PA utstyr DJ utstyr Lys utstyr Hjemmeelektronikk

søk på:

P.audio C18-650EL

får det ikke het til med linken

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 1800kr får du mange elementer som er bedre egnet til sub enn det der. Med såpass høy FS er det vanskelig å få elementet til å spille den dypeste bassen. I tillegg har PA-elementer ofte kort slaglengde, som også reduserer evnen til å gi lydtrykk ved lave frekvenser. Kjøp heller en slik 12" som står i flere svs-subber, det går mye dypere, og spiller antakelig like høyt i bass/mellombassen som den 18". I tillegg slipper du unna med mindre kasse til den 12" enn til det elementet du linket til. ;-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja. men jeg har allerede to qln artceh 12 hoytallere med doble 12. er vel ikke helt vits med sub da hehe. men vist ikke dette elementet duger serlig bra til sub for jeg finne meg eit anna 18. er fast bestemt p 18 hehe. har du eller noen andre eit 18 ellement og anbefalle

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er veldig mange 18" som er lagd for PA. Du må sikkert litt opp i pris for å få ein 18" som er lagd for hi-fi-/hjemmekino. Eg har ingen ide om kor sånt finst, men vist du spør litt så finner du det

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    jaja. men jeg har allerede to qln artceh 12 hoytallere med doble 12. er vel ikke helt vits med sub da hehe. men vist ikke dette elementet duger serlig bra til sub for jeg finne meg eit anna 18. er fast bestemt p 18 hehe. har du eller noen andre eit 18 ellement og anbefalle
    Alle tolvtommere er ikke like, om du tror det.
    Det svs-elementet spiller under 20hz i riktig kasse, noe som er mer eller mindre umulig for QLN-elementene. Elementene i QLN spiller et mye større frekvensområde enn et sub-element, noe som gjør at de er tilpasset et stort frekvensområde, istedet for kun å spille best mulig i et snevert område.
    Ser at artech 12 har oppgitt respons ned til 25 hz, noe som vil si at de spiller dypere enn de fleste PA 18 tommere. Skal du lage sub for å gjengi de dypeste frekvensene, gå for et element som er laget for det. Skal du ha sub (blir vel riktigere å kalle det bass-høyttaler) for å trykke mest mulig til musikk, kan store PA-elementer være rett vei å gå.

Sier ikke imot deg for å være negativ, men for å hjelpe deg til å velge best mulig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mye informasjon du. ble faktisk litt fristet til og bygge en dobbel 12 tommer sub. men eg bruke hovudsakelig annleget til mussik da har lust på noe som trykker heilt jævligt. men eg like og ganske godt djupbass. vil deet trykke like bra med dobble 12 som en 18?. men men er fremdeles veldig fristet til og bygge en 18. jeg synest det er sinsykt fett nor det er s svert hehe

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størelsen har litt å sei, men ein/to 12"er pumper bra med kraftig forsterker. Kasse bør vere veldig solid vist du skal lage noe med masse trøkk!!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå blir eg skikelig gira på dette prosjektet altså. men er det neon som veit om noen teigninger eller?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bra at du løfter fingeren litt...... hehe. Vist du søker rundt om på forumet litt, så finner du mange forskjelige gode tekninger!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du absolutt skal ha 18" sub, så har eltek en ferdigbydg sub, inkl. hypex750-forsterker på tilbudstorget sitt, for 5000kr.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •