Snell !!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Tråd: Snell !!!

Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snell !!!

Er det noen som husker for ca 10-12 år siden. Hi-fi klubben solgte jo Snell på den tida. Husker et høyttalersett til ca 80.000,- nytt da som besto av et ganske spektakulært oppsett. Hadde en ganske stor gulvstående høyttaler som ble toppet med en 18" sub i hver til å drive de laveste tonene. Mener å huske at den gikk ned til 17hz -2db.

Er det noen som husker hva den het, er det noen som har det settet i dag, er det noen som har hørt det spille osv. ?????

Mogens

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterende...
    Husker de ja!
    Men, må innrømme at jeg ikke har hørt på dem, men har sansen for Snell.
    Hørt på noen av de mindre (og eldre) og musikalske bokser. Nå har det visstnok skjedd mye siden den gangen med nye eiere osv.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Snell type A3i i 1992, når Hifi-klubben tok over agenturet.
    Dette var den største modellen fra Snell, og første utgaven av disse kom faktisk på slutten av -70 tallet.
    Snell A3i var 4-veis og bestod av to basseksjoner og to satelitter.
    Bassene var 12", og prisen var 40000.- pr par
    Frekvensresponsen var oppgitt til 33-20000 Hz +/- 2dB.

5-6 år senere kom Snell type A Reference, som du sikter til.
    Disse hadde 18" i basseksjonene, og istedet for satelitter, var det nå gulvstående disk/mid seksjon, som hver inneholdt 2 stk 1" diskant, 2 stk 5" mellomtone, og 4 stk 6,5" midbass !!!!
    I motsetning til den gamle type A, hadde disse aktiv deling. Biamping var altså påkrevet.

Det skal nevnes at Snell har benyttet Seas og Vifa elementer i mange av sine konstruksjoner.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

5-6 år senere kom Snell type A Reference, som du sikter til.
    Disse hadde 18" i basseksjonene, og istedet for satelitter, var det nå gulvstående disk/mid seksjon, som hver inneholdt 2 stk 1" diskant, 2 stk 5" mellomtone, og 4 stk 6,5" midbass !!!!
    I motsetning til den gamle type A, hadde disse aktiv deling. Biamping var altså påkrevet.
    Ja, stemmer det ja!!
    Basseksjonen trakk såpass mye strøm at det fantest få forsterkere som hadde nok power for å drive de

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det skal nevnes at Snell har benyttet Seas og Vifa elementer i mange av sine konstruksjoner.
    Jepp.. Husker at seas papp i 6,5 og 8 tommer gikk mye igjen der.

Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ja. "Snell type A Reference" var det. Det må ha vært en rå sak. Må søke litt rundt på nettet og se hva jeg finner om dem .

Takk for svar.

Mogens

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audio Note

Hei

jeg kjøpte i 92 en Audio Note, fikk høre at dette var "Snell". Nå sitte jeg med en ødelagt dome, katten lekte med den.

Er det noen av dere som vet hvor jeg kan få at i erstatningshøytaler, den heter. vifa M21WG-00.

Om det ikke finnes lenger trenger jeg to element, slik jeg kan skifte i begge. Noen som vet hvor jeg kan få høytalere på mål?
    Størrelsen er:
    Monteringshull 186 mm,
    Utvendig diameter 215 mm.
    Dybde ca 90 (ikke det viktigste, det er plass til en dypere)

Takker for svar da jeg har "nesten" gitt opp å fikse

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mogens
    Er det noen som husker hva den het, er det noen som har det settet i dag, er det noen som har hørt det spille osv. ?????
    Joda, det finnes noen som har det settet.. ;-)
    Settet heter Snell A Reference. Jeg har faktisk en av de 18"erne stående her i mitt oppsett, en kammerat av meg har 3 par av settet, som han bruker i et 5.1 oppsett.. Eller, strengt tatt er det vel 5.4 (4 subber). Han har 2 subber og 1 tårn til "overs", da han ikke har plass (!) til flere subber og fordi han mangler en forforsterker som støtter 6.1..

Veldig fett oppsett er det iallefall! Bruker en Midgard Oberon 6.1 for å drive 18"ern i mitt oppsett.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    Hei

jeg kjøpte i 92 en Audio Note, fikk høre at dette var "Snell". Nå sitte jeg med en ødelagt dome, katten lekte med den.

Er det noen av dere som vet hvor jeg kan få at i erstatningshøytaler, den heter. vifa M21WG-00.

Om det ikke finnes lenger trenger jeg to element, slik jeg kan skifte i begge. Noen som vet hvor jeg kan få høytalere på mål?
    Størrelsen er:
    Monteringshull 186 mm,
    Har du?
    Virkelig bra høyttalere!

Men, "Snell"?
    De er til forveksling lik Snell's, men er bygd på en helt annen måte.
    Bla. en helt annen avstivning/avstemning av kabinett.
    Deriblandt mere lettdreven enn Snell, som gjør den godt egnet til (deres egne) rørforsterkere.

Bruker du rørforsterker? De er spesielt godt egnet til rør:-)
    Peter Qvotrup (Audio Note) er meget hyggelig og hjelpsom. Du kan høre med han ang. elementer? evt erstaninger..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Gåsså, øy utenfor molde
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snell type a reference

Hei, det stemmer at subbene går fra 80 til 17 hz +- 2 db, det står i manualene.
    Ikke mange subber som gjør det utenom velodyne og bag end sine.
    Jeg kjøpte ett par for 25% rabatt siden "tklev" fikk et ark som det sto at Hifiklubben i Ålesund skulle selge et par som hadde gått som demo rundt om i norge. Dette var i 1997. Høyttalerne ble laget til 1996.

Hadde vært i Trondheim tidligere, der de hadde et sett i kjelleren som jeg hadde vært og hørt på.
    Grunnen til at jeg kjøpte de var at "tklev" hadde en B&W ASW 3000 sub, en 12' tommer som han hadde kjøpt for 10 000,- tidligere og da vi testa subben mot CV 1515 som jeg da trodde gikk dypt i bassen, så viste det seg at det gjorde de ikke :-(
    Så ut gikk CV og også etter å ha hørt minimonitorene til Electrocompaniet hos en kompis som hadde et komplett EC sett, så var det ingen vei tilbake.
    De spilte mye bedre i diskant og mellomtonen (ikke så overraskende).
    Cerwin vegaene kjøpte jeg grunnet Cliffhanger filmen med sylvester stallone som jeg så på Molde kinoen hvor det var skikkelig dypbass.

Det andre settet kjøpte jeg fra en i grimstad som hadde en bror som døde av diabetes 40 år gammel, og som han solgte for under halv pris.
    Han hadde forøvrig paradigm palladium forforsterker og monoblokker som jeg har vært på utkikk etter siden.

Det tredje paret kom jeg over på hifimagasinet hos en fra trelleborg i skåne som skulle selge surround systemet han da hadde. Han hadde B&W nautilus 801 så han hadde mye bra utstyr. Litt langt å kjøre de 110 mila en vei fra Molde men hva gjør en ikke når hifi interessen er stor :-)
    + at jeg da endelig hadde en skikkelig senterhøyttaler .

Etter det manglet jeg bare ett lerret til å sette den 1,60 høye og 60 kg tunge "senterhøyttaler'n" bakom. Løsningen ble da et Screen research lerret som jeg ikke fikk råd til å kjøpe før etter 1 1\2 år etterpå.
    Men til gjengjeld så flyter surroundlyden bedre når en har 3 identiske par rundt baut!!
    Har desverre bare noen gamle denon blokker fra 1990 (poa 6600a) til å drive bsssene.
    Så nå er jeg på utkikk etter 4 stk subforsterkere til¨å dra 18tommerne som tåler 600watt i powerhandling i 8ohm, noen forslag??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    Hei

Størrelsen er:
    Monteringshull 186 mm,

Å sette inn andre elementer i en AN tror jeg ikke vil gå videre bra. I så fall må du ganske sikkert modifisere delefilteret for å få dette til å spille fornuftig. Det er mulig, men du bør i så fall ha en brukbar kunnskap om delefilterkonstruksjon og tilgang til måleutstyr. Uansett, det originale elementet har gått ut av produksjon for en stund tilbake, og det nærmeste dataarket jeg kan finne er dette:
    http://www.d-s-t.com.au/data/Vifa/M21WG-19-08.pdf

Uansett er nok ikke dette elementet helt likt det originale ettersom AN garantert har fått en custom-variant til disse høyttalerne.

Du kan jo prøve å kontakte AN direkte? Det er ikke umulig at de har elementer som kan passe liggende. Vær forberedt på at det kan koste litt, deler derfra er ikke spesielt rimelig...:
    Audio Note

Siste alternativ er å prøve å reparere elementet - papp-elementer kan reddes hvis skaden ikke er altfor omfattende. Silikonbasert (fleksibel) lim har jeg sett har blitt anbefalt av andre hvis du vil prøve deg selv, alternativt burde det vel finnes personer/firma her i landet som kan ta en slik jobb?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ødeleggelesen er total

Elementet er lekt helt i stykker av katten, om du tar en pappbit, legger den i vann for deretter å røre rundt i 5 minutt og til slutt helle slurryen i et dørslag for å skille vann og papp så vet du sånn ca. hvordan det ser ut i dag.

Den som kan reparere dette vil jeg si er meget dyktig, dyktigere en de som lagde det...

By the way, viklingene som sitter i domen/magneten ser nå ut som hyssingen på en fint innpakket julegave, den er forøvrig kobberfarget, fin farge til julegavepakker forresten, litt dypt grønt papir og du har en gave som har høyere verdi enn det som er pakket inn..

LoA

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendt mai til audioconsult?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

melding

Her er svaret fra Audio Consult:

Du skal skifte begge 2, ellers ødelægger du din klang og fase balance.
    Det er jo dyrt at sende til Norge, men det koster nok 150 til 250.
    Enhederne koster ca 1000 stykket i kobber og ca 2000 stykket i sølv.
    Venligst Anders

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peter i Audio Note UK svarte:

Thanks, sounds like you have a pair of AN-Ks.

They must be from around 1992, because we only started making them then.

You have to change both woofers to keep the sound balanced.

You also have to change a coil in the filter.

The cost of two woofer repair kits is £ 72.00 each, plus freight.

Sincerely,
    Peter

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urtypisk Peter.. Går sjeldent lengre enn ett halvt døgn før han svarer på mail.
    Betyr det repair-kitet at du må re-cone selve elementet?
    Hva tenker du å gjøre?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skal jeg gjøre....

det var da litt av et skremmespørsmål...

Jeg har tenkt å bestille et sett og montere det... om jeg må gjøre noe mer kirurgisk tror jeg at noen må vise meg, dette er ikke mitt spesialfelt.

Kan kanskje gå ut ogå spørre noen på forumet som kan dette, og som kan hjelpe meg... men først må jeg få oversikten.

Jeg har spurt Peter om det følger med en illustrert håndbok, har ikke fått svar på det spørsmålet.

LoA

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten ren nostalgi å lese gjennom slike tråder. Interessant å lese at Hifiklubben en gang solgte Snell.

Det er nok Snell Type A Reference (hi-fi versjonen av Snell THX Reference) du mener som andre har nevnt, men den kostet vel langt mer en 80 lapper i Norge?

Noen som vet hvor mye en ville ha solgt disse, brukt?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    ... Snell Type A Reference ... men den kostet vel langt mer en 80 lapper i Norge?
    List price when they were new: 19000 usd

For sale! SNELL Reference Type A

Mye bra info på dette dedikerte snell forumet:

Snell

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Starta å lese litt overentusiastisk fra toppen , slo meg etterhvert at det måtte være eldre innlegg , men gøy at sånne fremdeles eksisterer , Old-school-Snellentusiast som jeg er
    Reference-settet hadde jeg den store ære og glede å høre på Demo på HFK i Stavanger tidlig 90-tallet... var allerede semi-indoktrinert star wars fan , men The Imperial March på A reference driven by Dali Gravity på vinyl had me @ hello.... Aldri hatt mer gåsehud.....før eller siden..

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    List price when they were new: 19000 usd

For sale! SNELL Reference Type A

Mye bra info på dette dedikerte snell forumet:

Snell

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt