cayin 153b,valg av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cayin 153b,valg av høytalere

hei folkens,har en cayin 153b forsterker og cambridge azur 640c,lytterommet er nå på ca 20m2 men skal flytte snart og rommet blir da ca 30m2,jeg spiller alt fra metal til rolig akustisk musikk,rimelig altetende......
    prisklasse bør være mellom 10-15 tusen kroner,har blitt anbefalt dynaudio focus 140 men vet ikke helt.
    Er det noen som har nevnte forsterker og eller samme kombinasjon og er fornøyd med lyden så ser jeg fram til å høre fra dere:-D

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann du heldige eier av cayin 153B.Jeg har en slik en selv,men har Marantz 5001ose(kanskje SA7001)som signalkilde.Har hørt på cambridgen også med dette oppsettet,og tror Dali Ikon 6 ville passet den komboen meget bra da den har litt ekstra i toppen og kan tilføye det lille ekstra som skal til framfor eksempelvis 603 s3 fra B&W som er litt mere tilbaketrukket i diskanten.Ikon 6 er jo en knakende god høyttaler som har høstet god kritikk over hele linja.603 s3 skal jeg teste til mitt oppsett på mandag,da marantzen er litt lysere enn cambridgen,men på ingen måte harsk i toppen så jeg skal lytte til begge når jeg først er på HiFi-klubben.

En annen jeg også kan anbefale er Klipsch RF-62.Det er også en meget god h.taler som også er "klar" i toppenOg med dynamikk så det holder.Knallgod denne!På 30 kvadrat skal vel både rf-62 og ikon-6 passe godt.pris 8000,- for RF-62 og 9000,- For Ikon 6

DALI IKON 6 Høyttalere

Klipsch RF62 gulvstående høyttaler

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var sikkert ingen dum anbefaling det med dynaudio, de låter herlig

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo Hifi Center selger Audio Physic Spark 5 for 12 tusen, satt ned fra 20. Ikke den som går dypest i bassen, men passer bra til små rom. Bør sjekkes ut!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene jeg fikk:-D audio physik har jeg aldri hørt,på hvilken musikk er de best på?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Oslo Hifi Center selger Audio Physic Spark 5 for 12 tusen, satt ned fra 20. Ikke den som går dypest i bassen, men passer bra til små rom. Bør sjekkes ut!!
    De eller Patos lyric 402 som jeg tror vil være en bedre allrounder enn AP Spark som ikke er de ultimate rockehøyttalerne.
    Hvis det gjelder jazz og du liker stort lydbilde med bra holografi vil spark være ett bra alternativ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her står det da litt om ap spark
    Hifisentralen - audio physik spark!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at Patos Lyric 402 kan være en god allround løsning for deg. Vanskelig å finne ht som er gode på både rock og jazz. De fleste blir litt skranglete i lyden når rock legges i skuffen.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med at 402 vil være en god match, men holder selv en knapp på KEF IQ9 (11990.-) . En flott høyttaler uansett hva du leter etter Musikalitet og dynamikk som er sjelden i denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hater jazz hehe:-D har hatt kef k140 stativhøytaler og dali 850 for noen år siden,savner faktisk stativhøyt. tredimensjonalitet og evnen til å forsvinne i lydbildet,leste i fidelity at kef Q5 skulle være en god match men var litt tam på rock
    Tror kanskje patosene blir litt for store,utakknemlige naboer å sånn vet dere:twisted: har ikke hørt de men......
    Ifølge de på norsk audio teknikk skulle jeg satse på nevnte dynaudio så jeg får ta med nå bra musikk å høre en gang til hehe:twisted:
    det finnes sub hvis det skulle være for lite bass!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du rock høyest så er B&W 603 s3 knall.Godt med bass der i allefall.Men det kommer en ny versjon til sommeren har jeg hørt så det kan være værd å vente hvis B&W skulle være aktuell

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde ikke dynaudio var en typisk rocke høyttaler? Er ikke den kjent for å være veldig nøytral?
    Ikon serien passer bra til jazz og rolig musikk, men synes den faller litt igjennom med pop og rock.
    En spennende kanditat kan være B&W CM7. Har ikke hørt den selv, men den fikk sinnsyk skryt i Lyd&Bilde.
    B&W CM7 Høyttalere

Patos Lyric 402 er også en god høyttaler, bedre enn B&W 604 synes jeg.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen stativhøyttaler du kan vurdere i samme prisleie er Dali Mentor 2.
    DALI MENTOR 2 Høyttalere

Stativhøyttalere er ikke dumt, mye enklere å plassere. Sammen med f.eks en REL sub kan det bli heaven.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM 7 er meget god og var bedre i toppen enn 603 og er vel generelt bedre en denneFikk også full uttelling i siste hjemmekino.6/6 på både den og CM 1

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal sjekke ut B&W cm7 og dali mentor,lurer på om man får låne med seg disse hjem for en prøvelytt?
    leste test i lyd og bilde at dynaudio 140 var de beste kompakthøyt. under 20 tusen kr.,men må legge i litt i stativer og.....fornøyd med forsterkeren din Banjoarrne?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edjensen
    skal sjekke ut B&W cm7 og dali mentor,lurer på om man får låne med seg disse hjem for en prøvelytt?
    leste test i lyd og bilde at dynaudio 140 var de beste kompakthøyt. under 20 tusen kr.,men må legge i litt i stativer og.....fornøyd med forsterkeren din Banjoarrne?
    Ja,det kan du skrive under på Dette er et fyrverkeri av en forsterker etter min mening og den leverer veldig mye for pengene.Luftig diskant,god dynamikk og punch i bassen.Godt lydbilde også.Ei kruttønne er vel det rette ordet.

Nå har jo ikke jeg heller kjøpt høyttalere enda men er litt spennt på de nye 603 som kommer til sommeren.Valget av cd-spiller gjør jo at jeg heller kanskje burde velge en HT som ikke er fullt så luftig i toppen da dette kan bli for mye.Vil jo gjerne ha et nogenlunde allround-anlegg som ikke tar livet av trommehinnene ved litt kvasse gitarriff,hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja en krutttønnre ja
    Men veldig vanskelig å stille volumet på ønsket nivå,så jeg fikk justert følsomheten dær jeg kjøpte forsterkeren og det gjorde han gratis:-D
    Hørte på dynaudioene med samme forsterker og fy f.. for en bra lyd(i mine ører) han mente jeg spillte altfor høyt hehe
    Var på hifi-klubben og skulle høre på dali mentor 2,men den var ikke kommet inn enda,var til test i et blad...fikk inntrykk av at de var bedre enn B&W cm7 selv om de gikk dypere i bassen...en smaksak det da.
    De skulle ringe meg når de fikk inn daliene og kunne ta med meg min
    forsterker og min musikk,ikke dårlig:-D
    Du kan jo og prøve med forskjellige kabler til dine HT så de ikke blir så skarpe i toppen og høre på flere HT-merker for å danne deg et inntrykk,rommet har enormt mye å si,hvor mye møbler og tepper som hjelper til å dempe lyd.....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liker lyden i stua jeg .Har vegg til vegg teppe å det fungerer utmerket.Og i vegene er det en slags tykke huntonittplater(tre og papp tror jeg).veldig godt dempet i allefall.

Det jeg ikke visste derimot var at det gikk an å justere følsomheten på volumhjulet!Takk for infoen.da skal jeg ta meg en tur å få gjort det jeg også.

skal vente litt med h.talere men kan hande jeg ender opp med brukt også.Mye bra der...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cayin 153B Dynaudio Focus 220

Hei

Cayin 153B er visstnok skreddersyd til Dynaudio høyttalere. Jeg har hatt mange hyggelige diskusjoner med Morten på Norsk Audioteknikk i forkant av min invistering. Han har visstnok vært med å utvikle denne forsterkeren ved bruk av bl.a. Dynaudios høyttalere. Denne mannen er utrolig hyggelig og dyktig.

Jeg bruker Cayin på DA focus 220, og det låter avsindig lekkert (dypt, bredt, detaljert og suggerende) - og rett. Det kan virke som den livlige spillestilen til Cayin 153B passer med den ultra-nøytrale (kanskje litt mørke?) focus 220. Det er kostbare høyttalere (17-23000) til denne rimelige forsterkeren, men de lever i et symbiotisk samliv - de fremhever sine positive egenskaper, og hjemme hos meg er 1+1=3. 8)

Er det noen som har andre synspunkter på dette, kom-så-med-det..

lars

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se denne tråden igjenLitt utdatert kanskje.Men fint at du har funnet noe som passer godt sammen allefall.Jeg fannt ut etter en stund at 153b er litt for grov i toppen og greier ikke skille de øverste frekvensene så bra.men musikalsk til tusen er den,det er sikkert.Har bare gode minner med denne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •