hue i subben

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64

Tråd: hue i subben

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hue i subben

Hva kan jeg tjene på å stappe en hue eller noe annet som stopper lufta som kommer ut av subben?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ikke gjøre. Regner med at det er bassreflex porten du snakker om, og kasse og element er konstruert slik. Du vil endre karakteren på sube'n slik at den ikke vil gjøre jobben sin.

Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    Hva kan jeg tjene på å stappe en hue eller noe annet som stopper lufta som kommer ut av subben?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av hvordan subben er avstemt kan du få mer av den aller dypeste bassen, men lavere lydtrykk i det "vanlige" filmbassområdet (rundt 35Hz). Du ødelegger ikke subben ved å teste det, bare husk at du sannsynligvis kommer til å måtte skru opp volumet enda mer enn med åpen port for å få samme lydtrykk, bruk ørene og stopp når det begynner å høres dårlig ut (hold gjerne også et øye med membranvandringen til elementet).

Lukkede subwoofere er stort sett mer "musikalske" enn bassreflekssubwoofere, med det menes at subben starter og stopper når den skal og ikke legger på buldring som ikke er med på lydsporet. Det finnes unntak fra regelen i begge leire.

Hva slags sub er det snakk om?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at en lukket (trykkammer) sub er mer musikalsk er etter min mening bare tull. Det kommer helt an på elementets konstuksjon, en masse parametere det vil være alt for mye å komme inn på her, volum på kasse etc.

At man vil kunne få dypere bass ved å tette porten betyr at konstuktøren av denne har gjort en alvårlig feil.

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Avhengig av hvordan subben er avstemt kan du få mer av den aller dypeste bassen, men lavere lydtrykk i det "vanlige" filmbassområdet (rundt 35Hz). Du ødelegger ikke subben ved å teste det, bare husk at du sannsynligvis kommer til å måtte skru opp volumet enda mer enn med åpen port for å få samme lydtrykk, bruk ørene og stopp når det begynner å høres dårlig ut (hold gjerne også et øye med membranvandringen til elementet).

Lukkede subwoofere er stort sett mer "musikalske" enn bassreflekssubwoofere, med det menes at subben starter og stopper når den skal og ikke legger på buldring som ikke er med på lydsporet. Det finnes unntak fra regelen i begge leire.

Hva slags sub er det snakk om?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    At man vil kunne få dypere bass ved å tette porten betyr at konstuktøren av denne har gjort en alvårlig feil.
    Hvorfor får da for eksempel svs og xtz dypere tuning ved å tette en eller flere porter...?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berre eg som er trøtt idag og satt ei stund og lurte på korleis du var tenkt å ha hovudet i passporten? Eg las ikkje "en hue", men berre "hue".

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er svs og xtz?

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvorfor får da for eksempel svs og xtz dypere tuning ved å tette en eller flere porter...?

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS og xts er høytaler produsenter, SVS best kjent for brutale subber til vettu pris.

Mvh Rune L

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er svs og xtz?
    Hehe, det er umulig å være på dette forumet uten å komme over en SVS -eller XTZ-kommentar, så jeg regner med at du tuller nå.

Uansett, her er min XTZ som jeg tuner med fire portplugger:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig lekker den subben Werdenskrieg!

En svs pb12 plus/2 med to pluggede porter...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tuller ikke. Har ingen ide. Sub er noe som ikke interesserer meg i det helt tatt. Så lenge du har hovedhøyttalere som greier 20-30 Hz uten problem ... hva skal man da med en sub, utenom å kunne spille øket (les unaturlig) dyp bass som en falsk imponator effekt??

Med hensyn til at man kan forbedre en sub, eller en hvilken som helst høyttaler for den sakens skyld, med å tette helt eller delvis igjen bass portene, så er denne totalt feilkostruert fra produsentens side.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hehe, det er umulig å være på dette forumet uten å komme over en SVS -eller XTZ-kommentar, så jeg regner med at du tuller nå.

Uansett, her er min XTZ som jeg tuner med fire portplugger:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tuller ikke. Har ingen ide. Sub er noe som ikke interesserer meg i det helt tatt. Så lenge du har hovedhøyttalere som greier 20-30 Hz uten problem ... hva skal man da med en sub, utenom å kunne spille øket (les unaturlig) dyp bass som en falsk imponator effekt??

Med hensyn til at man kan forbedre en sub, eller en hvilken som helst høyttaler for den sakens skyld, med å tette helt eller delvis igjen bass portene, så er denne totalt feilkostruert fra produsentens side.
    Man tilpasser subben til rommet den spiller i ved å tette en ellere flere porter. Man kan velge om man f.eks vil ha ekstra dyp bass til filmer eller om man vil ha en lettere og strammere bass til f.eks musikk. Eller kalibrerer man den skikkelig: begge deler på en gang. Hva er det som er unaturlig med bass under f.eks 20 hz?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at disse subbene som er bygget for å gi ulike avstemminger ikke er feilkonstruert, men derimot fleksible i forhold til ulik bruk og i ulike rom.

Svært få vanlige gulvstående høyttalere går under 25Hz med noe særlig lydtrykk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Man tilpasser subben til rommet den spiller i ved å tette en ellere flere porter. Man kan velge om man f.eks vil ha ekstra dyp bass til filmer eller om man vil ha en lettere og strammere bass til f.eks musikk. Eller kalibrerer man den skikkelig: begge deler på en gang. Hva er det som unaturlig med bass under f.eks 20 hz?
    Skjønner poenget ditt, med å tette ... for å tilpasse rommet. Etter min mening skal man tilpasse rommet i steden ... noe mer komplisert ...

Det er ikke noe unaturlig med bass under 20Hz ... bare det at det vel er 2 instumenter (kontrafagott og kirke orgel)som har toner der, og omtrent ingen høyttalere (sub eller vanlig) som kan gjengi dette med riktig nivå. Sjekk ut hvor mye en f.eks. 15" bass må flytte seg for å greie dette. Umulig. (nesten)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg mener at disse subbene som er bygget for å gi ulike avstemminger ikke er feilkonstruert, men derimot fleksible i forhold til ulik bruk og i ulike rom.

Svært få vanlige gulvstående høyttalere går under 25Hz med noe særlig lydtrykk.
    For ikke å si under 40Hz ...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe unaturlig med bass under 20Hz ... bare det at det vel er 2 instumenter (kontrafagott og kirke orgel)som har toner der, og omtrent ingen høyttalere (sub eller vanlig) som kan gjengi dette med riktig nivå.
    Man må ikke glemme alt den informasjonen som ligger på 20 Hz og nedover på filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med "jblfan" om at det er få instrumenter som gi noe effekt ned ved 20-30hz registeret. I dag lages mye av lyden elektronisk, dermed er det sikkert flere sanger som gir effekt nede ved 20-30hz. Ikke minst i hjemmekino sammenheng. Det er veldig få høyttalere som spiller dypere enn 35hz (det vil si ved spesifikasjon ved +-3db).

Bass reflsks fungerer noe slik:
    Bass refleks røret får en resonans ved en spesifik bølgelengde. F.eks 33hz. Det medfører at høyttaleren klarer å ha en gjevnere frekvenskurve ned til 33hz. Og derfra faller den raskere enn samme høyttaler uten bassrefleks.

Ved å tette bass refleksen vil man få mindre bass ved de normale frekvensene.

Dette utsagnet må være helt feil etter min viten.
    "At man vil kunne få dypere bass ved å tette porten betyr at konstuktøren av denne har gjort en alvårlig feil".

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på musikk og film.

Bruker stort sett ikke sub til musikk (sent lørdag kveld er OK), men til film vil jeg gjerne ha med lyder langt ned i frekvens. Og noen bruker sub sammen med små høyttalere til musikk også.

Poenget her er ikke hvorvidt det er mest korrekt med/uten sub, men hvordan vil sub'ens frekvenskarakteristikk forandre seg med en eller flere tette porter, jfr. SVS og XTZ.

Kunne derfor vært greit å vite hvilken sub trådstarter (Jøggi) har.

Har prøvd med skumgummi i porten(e) på en PSB subsonic 2i, men ikke med noe særlig hell. Forskjellen på lukket kasse kontra bassrefleks er jo også et en lukket kasse ikke vil ha en så bratt frekvensrespons nedover som en bassreflekskasse.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde et kjapt eksempel på forskjellen, med samme element i to like store kasser. Gul er lukket, grønn er bassrefleks.

Bassrefleksen faller raskt av etter avstemmingsfrekvens, men har mer trøkk ned til denne. Under denne frekvensen gir den lukkede kassen mer lyd pga slakere avrulling.
    (Har ikke tenkt på hvilket alternativ som ville spilt best...)

NB! Dette varierer selvsagt veldig fra element til element. Mange elementer egner seg bare til en kassetype.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har dere det fra at filmer har masse informasjon under 20Hz??
    Og hva skal en med denne informasjonen? Dette er jo bare risting og skaper ikke noe form for lyd/lydtrykk...?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •