Er dette TOTALT idioti?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer Shrike sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette TOTALT idioti?

Jeg har nå bestillt en SVS PB12-Plus (regningen ligger i nettbanken, blir vel belastet ved midnatt eller noe, så jeg har litt betenkningstid) Spørsmålet er vel ikke om jeg trenger den, men om jeg kommer til å få brukt den.

Jeg flytter medio Februar/Mars inn i en lavblokkleilighet, så alt er vel egentlig relativt mtp. naboer osv. Er det noen som har noe erfaring med dette, og kan gi meg noen gode råd, regner med at mye bass vil forflytte seg rett ned til naboen, og hvor grinete han/hun er aner jeg ikke.

Jeg svarer kanskje på mitt eget spørsmål, og det kan muligens virke noe retorisk, men hvilke erfaringer har dere med bass (eller høy lyd generelt) og naboer?
    Kan godt skjønne at det hagler inn klager om en spiller musikk konstant med en god bassdur i bunn, men hva med å snurre en film med noen eksplosive scener...

Noen som har noen erfaringer, pekepinner, bør jeg gå for en mindre subber osv.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DILEMMA!

Hmmm.... Du kan jo gjøre noen tiltak for å unngå at bassen går i vegger og gulv/tak, men det er ikke til å komme unna at det rister litt når en setter opp volumet. Jeg bor i enebolig, men mine 2 subber setter faktisk hele huset i bevegelse. Kona har vært bekymret for om huset tåler dette, og en gang var hun sikker på at vinduene i hjemmekinoen var på vei ut! :shock:

På den annen siden vil du med en så stor sub kunne få morsomme kinoopplevelser uten at du må spille veldig høyt. Du får alliere deg med naboer slik at dere blir enige om reglene før du evt. sitter med en utkastelsesordre i postkassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En arbeidskolega fortalte at nabo´n hadde skaffet seg hjemmekino. Hun var ikke akkurat blid for det nei :???:. Noe som er helt normalt, ikke sant? Hun hadde ikke sagt noe til dem ennå.
    Tror du bør unngå å se film sent på kvelden i alle fall. Tidlig på kvelden burde det gå greit om det ikke er hver kveld?

Spør nabo´n!! Si at de kan bare si i fra om det blir for mye bråk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du eier den leiligheten du skal flytte til, skal det mye til for at de kan kaste deg ut.. Skal du leie derimot, hadde jeg nok være en anelse mer forsiktig.. I begge tilfeller vil du få sure naboer, men DE har et større problem hvis du eier

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smisk med dem, si at du kan vaske vinduene deres fire ganger i året... det vil gjøre susen...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Smisk med dem, si at du kan vaske vinduene deres fire ganger i året... det vil gjøre susen...
    De vinduene som er igjen...

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv kjøpt en lavblokksleilighet, og lyden forplanter seg en god del ned gjennom gulvet hos meg. Men kan godt hende etasjeskillerne demper bedre hos deg. Er faktisk av denne grunnen jeg lurer på å skippe sub og heller kjøpe et par rumperistere og høyttalere(på spikes) med en god del dypbass. Hjelper vel noe å bruke spikes eller pads på subben også, men bassen forplanter seg veldig i betongen nesten uansett. Tepper på gulv, tunge gardiner foran vinduer og ellers store malerier evt dempematter på vegger er jo ting som kan hjelpe på litt. Er ikke akkurat lite bass den SVSen leverer heller da

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :razz: Blir mindre vask for hver mnd. ja....
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Jeg har selv kjøpt en lavblokksleilighet, og lyden forplanter seg en god del ned gjennom gulvet hos meg. Men kan godt hende etasjeskillerne demper bedre hos deg. Er faktisk av denne grunnen jeg lurer på å skippe sub og heller kjøpe et par rumperistere og høyttalere(på spikes) med en god del dypbass. Hjelper vel noe å bruke spikes eller pads på subben også, men bassen forplanter seg veldig i betongen nesten uansett. Tepper på gulv, tunge gardiner foran vinduer og ellers store malerier evt dempematter på vegger er jo ting som kan hjelpe på litt. Er ikke akkurat lite bass den SVSen leverer heller da
    Spikes er ikke spesielt lurt hvis du skal unngå å plage naboen under. Poenget med spikes er å konsentrere mest mulig vekt i et punkt og dermed koble høyttaler og gulv mest mulig sammen. Trengs ikke mye fantasi for å se for seg at det ikke blir noen reduksjon av vibrasjoner i gulvet av den metoden - regner med at du har hørt effekten av slagbor i betongblokker? ;-)

Gå heller for gummi mot gulvet. Den kan gjerne være såpass myk at den komprimeres litt under vekten av høyttalerne. Dette absorberer mesteparten av vibrasjonene og reduserer spredningen av lyd nedover.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liggeunderlagg type tykt under en tykk stein/betong helle dreper my forplantning. Pluss ikke alt fornærme en peis hvis du har det.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borra en god del i betong ja, fryktelig lyd. Gummi av noe slag kan funke, men jeg trodde helt ærlig at spikes minimerte kontaktflaten mot gulv og derfor minimerte vibrasjoner? Tenkte Soundcare superspikes, lur løsning siden tabletten på en måte "henger på" uten å ha for mye kontakt med selve spiken. Men kan jo bruke gummi av noe slag uansett, et billigere(og evt bedre) alternativ.

Sitat Opprinnelig postet av afoelges
    Spikes er ikke spesielt lurt hvis du skal unngå å plage naboen under. Poenget med spikes er å konsentrere mest mulig vekt i et punkt og dermed koble høyttaler og gulv mest mulig sammen. Trengs ikke mye fantasi for å se for seg at det ikke blir noen reduksjon av vibrasjoner i gulvet av den metoden - regner med at du har hørt effekten av slagbor i betongblokker? ;-)

Gå heller for gummi mot gulvet. Den kan gjerne være såpass myk at den komprimeres litt under vekten av høyttalerne. Dette absorberer mesteparten av vibrasjonene og reduserer spredningen av lyd nedover.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en real rumperister og en mindre sub er løsningen. Så mye bass vil jeg nesten garantere at du får høre fra naboen. Hvis ikke skal du i allefall gjøre en del tiltak med tanke på demping, som folk her skriver, for å slippe naboer. En ting vet jeg om dette, og det er at selv om du spiller til normale tider så vil du være litt reservert og ikke tørre spille fullt trøkk for du vet at det er noen som irriterer seg over det. Slik har jeg det i allefall...og nå vil jeg ut av komplekset :-)

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du får problemmer uansett, har selv bodd i blokk og våget alderi å spille høyt og subben stod i eske på loftet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det bør bli en stor reduksjon i vibrasjoner med spikes
    via syltynne stålpigger sliter de fleste bassfrekvenser...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par Grammaplattformer fra Auralex bør minimere problemet med forplantning ned i underlaget.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Still den innebygde forsterkeren i svs i passiv modus, og du er kvitt problemet.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så ikke dum ut, bør dempe litt da den bygger 7 cm i høyden! Eller synker den mye sammen av vekten til en normal sub?

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Et par Grammaplattformer fra Auralex bør minimere problemet med forplantning ned i underlaget.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var du allerede klar over at du skulle flytte da du bestilte sub-en? :-o
    Det du kan gjøre er å låne den bort til en venn eller bekjent for et mellomlegg. Og skaffer forsikring. ;-)

Ja, jeg er en slu og gjerrig jævel som ikke låner bort en film uten et mellomlegg :twisted:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SVS PB12 Plus/2 som står på gummiknotter, og jeg bor i blokk. Ser film omtrent bare på Fredag og Lørdag kveld, og passer på at filmen ikke går etter 23:00.

Har ikke fått noen klager enda, men det er egentlig et under, da ting og tang rister både her og der på enkelte filmer...

Men kanskje jeg har snille naboer. Eventuellt så har de kanskje et liv og er ute på byen på de tidspunktene...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Borra en god del i betong ja, fryktelig lyd. Gummi av noe slag kan funke, men jeg trodde helt ærlig at spikes minimerte kontaktflaten mot gulv og derfor minimerte vibrasjoner? Tenkte Soundcare superspikes, lur løsning siden tabletten på en måte "henger på" uten å ha for mye kontakt med selve spiken. Men kan jo bruke gummi av noe slag uansett, et billigere(og evt bedre) alternativ.
    Soundcare er bra de - bruker selv disse under frontene mine med godt resultat. Nå står mine rett på steingolv i kjellern så vibrasjoner er ikke et problem...

Det har ellers blitt forsket litt på dette med demping av høyttalerbevegleser og forplanting av vibrasjoner. Sakser inn noen ord gjengitt i en test av SD-feet i TNT-audio som er fra en test gjort av I. Öhman i 1989:

" Such measurements vere actually performed for an article in 1989 by the editor of the scientific and objectively oriented Swedish magazine 'Music & Audio technology'. The results were very clear. The cabinet moves substantially more (>10 dB) when placed on spikes compared with ultra soft feet!
    The author (Ingvar Öhman) pointed out that loudspeakers reaction forces are primarily to be found in the frequency range above driver resonance, i.e in the membrane mass controlled range of each driver.
    Below resonance the forces generated by the driver motor find their counterparts in the suspension of the driver rather than in forces from cabinet inertia.
    The impression you get of soft feet when you try to rock the cabinet with your hand will therefore be irrelevant. This also goes for the sports car comparison.
    Ingvar Öhman also pointed out that the main task for super elastic feet is to be elastic, not to add damping. An infinitely elastic foot with no damping (i.e. hoovering loudspeaker) will guarantee the cabinet motion to be 1000 times lower than woofer membrane motion if a 1000 time weight ratio is by hand.
    With spikes cabinet motion is always higher, often many times higher. In some cases Ingvar Öhman have measured more than 20 dB increase near horizontal spike/cabinet resonance (often between 20 - 50 Hz).
    The only exception he found was when a subwoofer with very heavy passive radiator was used, since such a speaker does generate extreme reaction forces near fh (~20 Hz). Such a speaker can sometimes benefit from spikes if they couple the cabinet to the floor to a high enough frequency.
    The structural vibration in the building when spikes are used might still make the neighbours to prefer super soft feet though! :-)"

Ser ut som myk demping er veien å gå - eneste untaket kan være sub med passive radiator, men også da vil myk demping føre til mindre naboplager.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •