Til alle med en subb som ikke får det helt til!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til alle med en subb som ikke får det helt til!

Jeg hadde en SVS Pb plus/2. Den trøkker noe rått som dere sikkert vet. Men jeg klarte aldri å integrere den skikkelig med frontene. Så kjøpte jeg meg en XTZ 10" bare for morro samt at jeg fikk den billig. Når jeg sammkjørte begge subbene så ble det helt knall. XTZen fyller ut de dipper som SVSen hadde og motsatt. Så nå er kurven min svært lineær mot for før. Det at den lille billige "fillesubben" skulle kunne revolusjonere bassen min hadde jeg aldri trudd. Anbefales hvis man har problemer med bassen og 1 subb.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det bare flaks eller?! Høres ut som at du har fått ting på stell. :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en fin solskinnshistorie, men det er definitivt ikke en universell sannhet - det er viktig å poengtere.

Som regel krever slikt nitidig kalibrering. Skjønt, noen ganger klaffer det, slik som i Biffigs tilfelle

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så virker det som om det er mye lettere å få to subber til å spille godt enn en. Det ble også umulig å lokalisere hvor subbene sto, mot for når jeg hadde bare en. Jeg har plassert subbene nesten inntil på hver side av sofaen når jeg sitter inntil bakvegg. Man må kanskje sitte inntil bakveggen for å få det til å fungere på denne måten. Jeg så på HIFI oppsettet til Dag SVS Johansen og tenkte jeg skulle prøve. Kan nok ha vært flaks ja:-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil si der er umulig å lokalisere hvor min ene subb står, har ikke behov for to i denne kjellerstuen.. Men kjempefint at du har fått det til Biffig
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke noen fasitsvar, men 2 subber hos deg var tydeligvis full klaff! Gratulerer!

Selv savner jeg faktisk litt punch mellom 30 og 40 hz, og jeg har 2 subber. Jeg kom dessverre til å høre kanondrønn på Patos Lyric 502 (Master and Commander), og det skulle jeg jo ikke ha gjort!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Appropo! Jeg spillte Master and Commander i går selv, og da målte jeg 118 Db under de værste kanon senene. Jeg prøvde også å måle max lydttykk og det var ved 31 Hz og da målte jeg 120 Db. Jeg trenger ikke mere i hvertfall Etter å ha snudd anlegget totalt 4 ganger og har fått veeeeldig forskjellig frekvens kurve hver gang så virker det på meg som om det bare er å jobbe nok med plassering og rommet så vil det fungere bra til slutt nesten uansett. Rommet mitt er egentlig helt forferdelig å ha kino i. Det er ca 35-40 m2 og har en svær åpen port ut til en annen stue så tot areal er på ca. 70 m2.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig lurt å legge skylden på SVS her inne.... Fint at det løste seg da :-D

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ike SVS barre no billig dritt da????

(flyter til hemlig adr med av-forums vitnebeskyttelsesprogram)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Selv savner jeg faktisk litt punch mellom 30 og 40 hz, og jeg har 2 subber. Jeg kom dessverre til å høre kanondrønn på Patos Lyric 502 (Master and Commander), og det skulle jeg jo ikke ha gjort!
    Han fyren (husker ikke hvem) som hadde Lyric 502 som fronter, hadde han Patos rund baut eller? I så fall, hvordan synes du Patos fungerte i et surround-oppsett? Jeg vurderer Lyric 402 som fronter, men er litt usikker på om de har "punch" nok. Mener å kunne merke at du synes 502'ene har "fynd og klem" nok i alle fall :-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Han fyren (husker ikke hvem) som hadde Lyric 502 som fronter, hadde han Patos rund baut eller? I så fall, hvordan synes du Patos fungerte i et surround-oppsett? Jeg vurderer Lyric 402 som fronter, men er litt usikker på om de har "punch" nok. Mener å kunne merke at du synes 502'ene har "fynd og klem" nok i alle fall :-)
    402 skal ha god punch i bassen. Ta kontakt med cinema_mort på PM. Han har god greie på Patos og kan svare på spørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Appropo! Jeg spillte Master and Commander i går selv, og da målte jeg 118 Db under de værste kanon senene. Jeg prøvde også å måle max lydttykk og det var ved 31 Hz og da målte jeg 120 Db. Jeg trenger ikke mere i hvertfall Etter å ha snudd anlegget totalt 4 ganger og har fått veeeeldig forskjellig frekvens kurve hver gang så virker det på meg som om det bare er å jobbe nok med plassering og rommet så vil det fungere bra til slutt nesten uansett. Rommet mitt er egentlig helt forferdelig å ha kino i. Det er ca 35-40 m2 og har en svær åpen port ut til en annen stue så tot areal er på ca. 70 m2.
    Nå har ikke jeg noen lydtrykkmåler, men med min ene 12" XTZ så smeller det så inn i hampen gjennom hele sofaen at jeg muligens kan riste milkshake ved å holde den rolig i hånda. Min sub står 40 cm til venstre for sofaen, vendt innover - og med ca 30 cm til bakvegg og 50 cm til en annen yttervegg (hjørneplassering). At jeg også evt har hatt griseflaks skriver jeg mer enn gjerne under på, for her synes jeg at det er umulig å lokalisere sub samtidig som at jeg merker vibrasjonene meget godt gjennom møblementet mitt

For å ikke snakket om ollifant-scenene i LOTR:3. Hadde på -32 på min H/K 335, og måtte rett og slett ta den opp til -45 for ikke å skremme vettet av naboene mine. Jøye meg som det smalt....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Er ike SVS barre no billig dritt da????

(flyter til hemlig adr med av-forums vitnebeskyttelsesprogram)
    Flyter ja... det er vel akkurat det du kommer til å gjøre...
    Vi er ikke nådige når noen disser produktene våre... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller når noen glemmer 2xkonsonanter....

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så film isted å da kom husverten ned å klaga på bassen min han hørte vist ikke tven sin i 2etasje jeg bor i kjelleren. kjekt å ha 2x15 med 800w til subb da hehehe

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg ikke får til, er å kalibrere RoomEQWizard riktig. Og når jeg måler sweeps med den, får jeg noen fantastisk fine kurver som jeg ikke greier å gjenskape med punktmåling (for hver enkelt sinustone). Tips mottas!

Har brukt sinustonene fra The Calibrator, men det er ikke så mange av dem, og Excels jevning av kurvene (pga. få målepunkter) gjør at kurven blir seende jevnere ut en hva jeg tror den er (se figur under). Tips mottas!

Sånn øremessig er jeg imidlertid fornøyd :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Hadde vert moro å sett en kurve fra dette oppsettet.
    Kan du legge ut en?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Flyter ja... det er vel akkurat det du kommer til å gjøre...
    Vi er ikke nådige når noen disser produktene våre... ;-)
    Ett lite drypp av skreve og lisevansker!:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hadde vert moro å sett en kurve fra dette oppsettet.
    Kan du legge ut en?
    Jeg skal legge ut en kurve så fort jeg får tid. Forhåpentligvis i kveld!:-P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •