Mystifistisk lydproblem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mystifistisk lydproblem?

jeg har et komplett 5.1 sett i monitor audio rs6 silver serien, drevet av en pioneer vsx1015 og en marantz 6600. dette fungerer jo fint forsåvidt, med unntak av en ting:
    det er nemlig enormt stor forskjell på hvordan cd`r låter!
    enkelte nyere cd`r låter utrolig bra, f.eks keane og phoenix, de er skikkelig "in yer face" lydmessig med solid trøkk.
    dvd-a og sacd er også flotte saker. men nesten alle de andre cd`ene jeg har (mye gammal pønk, metall, alt. rock) høres daft, tamt og flatt ut i forhold. :-?
    det er nesten som å høre musikk med og uten loudness på.
    er det noen som har noen teori om hvorfor? er det rettogslett for dårlig produksjon på gamle plater, m.a.o at rs6 er for avslørende?
    er det matchingen av komponenter som er feil?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Punk, gammel metall og ditto rock har en tendens til å låte flatt og uengasjerende. Både Keane og Phoenix er etter det jeg kan erindre overprodusert, og bør ikke brukes som et referansepunkt.

Om du har, prøv noe med Korn, f. eks Untouchables, og hør om denne skiva er uengasjerende og med flatt lydbilde. Dette er en stjerneproduksjon, men vil på et dårlig matchet anlegg høres flatt og kjedelig ut. Er den det på ditt anlegg så kan det være at du trenger å bytte ut et eller annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal jeg gjøre, har i det minste en korn cd et sted ,men vet ikke hvilken. takk for tipset.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at det også er stor forskjell på lydkvaliteten på nyere og eldre CD'er. Jeg har selvfølgelig ikke hørt "alt" så jeg kan ikke uttale meg om hvor generelt dette er. Men når jeg setter meg ned med min CD samlingdet er ingen tvil om at det har vært stor utvikling innen CD mediet de siste 10-15 år. Så begrepet "CD-kvalitet" kan være så mangt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er ingen tvil om at det også er stor forskjell på lydkvaliteten på nyere og eldre CD'er. Jeg har selvfølgelig ikke hørt "alt" så jeg kan ikke uttale meg om hvor generelt dette er. Men når jeg setter meg ned med min CD samlingdet er ingen tvil om at det har vært stor utvikling innen CD mediet de siste 10-15 år. Så begrepet "CD-kvalitet" kan være så mangt...
    ja... enda en ting jeg ikke visste at irriterte meg...:cry:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Monitor Audio selv, og har opplevd det samme; noen plater låter bæsj, mens andre låter nydelig. Som regel er det litt eldre plater som låter dårligst.

Fikk dog rettet opp en del av dette da jeg kjøpte suben min, som jeg bruker både til film og musikk. Jeg kan som regel ha de samme innstillingene for musikk som film uten problemer, men må gjerne skru opp suben litt på eldre åttitalls-plater. Da blir de ikke så verst allikevel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •