Servostyrte høyttalere, teknisk beskrivelse. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men dette er jo det desidert enkleste signalet du kan gi en bass, og det forekommer så godt som aldri i musikken. Det er helt uinteressant for impulsresponsen som jo er hele poenget med servostyring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel.
    Så liker du servo mens jeg synes det er å kaste penga ut av vinduet. Helt greit. Hvorfor tror du forresten så få konstruktører benytter seg av servo? Er det så genialt som du fremstiller det så burde vel de fleste brukt det. Ihvertfall i de høyere prisklassene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er langt fler som bruker servo i dag enn for noen får år siden. Dersom du dekomponerer kostnadene på en høyttaler så vil du se at en hver boks til under 10 000 inklusiv en forsterker er egentlig latterlig billig. Det koster å konstruere elektronikk og håndtverk av litt kvalitet.

Samme grunnen må vel være at klasse D og liknende prinsipper har vært på markedet siden tidlig på 70-tallet, men hvordan har det vært med den komersielle suksessen?

En annen vesentlig grunn er jo den som er nevnt mange ganger i denne tråden, nemlig at det øker behovet for en parametrisk eq eller et romkorreksjonssystem.

Kan du med hånden på hjertet si at det er den beste teknologien som til en hver tid blir brukt kommersielt?

Hvor mange konstruksjoner med ekte servostyring assistert av en parametrisk eq har du egentlig hørt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt en 10-15 år gammel klasse D forsterker så skjønner du hvorfor de ikke var populære da. De låter rimelig råttent.

Den beste teknologien blir ikke alltid brukt kommersielt, det er riktig. Som oftest blir den teknologien som gir høyest inntjening brukt. Produkter basert på plast virker å gi best inntjening i de lavere prisklassene, men hvorfor brukes ikke servo oftere i produkter rundt og over 100 000kr?

Om jeg har hørt ekte servo med parametisk eq er jeg faktisk ikke sikker på. Har du? De høyttalerne jeg mener å ha hørt med servo er,
    Infinity IRS Epsilon, Velodyne HGS, en Linn av noe slag og noen bilbasser av MDS og Infinity.

Forsåvidt ikke noe galt med noen av dem. Men jeg har hørt servoløse produkter til samme prisen gjøre sakene omtrent like bra.

Kanskje er jeg bare negativ fordi jeg ikke synes jeg har råd til å skaffe meg servo. Hvem vet. :?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne DD serie har servo og innebygget EQ og det koster kun 34.000.- for DD18
    Andre servo subber er bl.a. Paradigm servo 15 og den synnsykt kule Servodrive Contrabass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste test av Velodyne DD10 i siste nummer av Hemmabio. Den fikk veldig bra omtale. Det sto også at servokontrollen kunne justeres.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo også en viktig forutsetning da en servo vil kompensere for rommets q-verdi.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo også en viktig forutsetning da en servo vil kompensere for rommets q-verdi.
    Ne ne
    servoen skal ikke annet enn å kompensera for feil i elementets hastighet (dv/dt*a=spl)
    rommets påvirkning av elementet er svært lite i forhold til hva kassa gjør.

skal man kompensere for rommet må det gjøres annetsteds ikke i selve servo'n.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk tilfellet Ronny D. Et eksempel som bekrefter det er at dersom man kobler opp en forsterker med lite kontroll kontra en med mye vil man oppleve enorme forskjeller i romresonansene.

Det samme skjer med en servostyrt bass. Man får ekstra hjelp ved resonansene, det gjør altså vondt verre om man ikke bruker parametrisk EQ.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innimellom er jeg også natteravn.

Rommets resonanser er og blir rommets resonanser.

Høytalerens resonanser derimot, om DU hører dem som rom resonanser...

Har en liten kommentar : sukk, og natta

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan faktisk måle forskjeller på høyttalerterminalene med høyttalerne plassert i ulike rom.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan faktisk måle forskjeller på høyttalerterminalene med høyttalerne plassert i ulike rom.
    Derfor er det viktig at høyttalerelementet har så lav Q som mulig, for å begrense mokrofon-funksjonen en basshøyttaler har i et lytterom - nettopp pga. resonansene i rommet.

Servobass hadde vært overflødig om produsentene gadd å bruke litt mer tid på å komme frem til en mer lineær motor - det er nemlig fullt mulig å få til. I tillegg vil elementer med meget høy VAS og meget lav Q kan plasseres i kabinetter med akseptabel størrelse. Da vil fjæringen, som membranen møter, hovedsaklig bestemmes av kabinettets volum. Dette volumet endrer seg relativt lite i forhold til membranutslag og vil gi tilnærmet lineær mekanisk vandring, samtidig som stivheten (Som kabinettets indre volum yter) vil holde membranen med godt grep. Selv følger jeg disse prinsippene i mine høyttalere, og jeg må si dette er en god løsning.
    Løsningen forutsetter at kabinettet er trykkammer - helt tett trykkammer. Mine høyttalere er faktisk så tette at jeg av og til må lufte de (med egne ventiler øverst) ved lavtrykk eller høytrykk. Noen ganger observerer jeg at bassmembranen står litt ut, eller er sugd litt inn :shock:

Disse er i tillegg fylt med en gass som har mye lavere lydhastighet enn luft, og det får elementene til å "se" et 4 ganger så stort volum enn det de fysiske målene gir.

Mvh.

Vidar

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT, men enda en sammbygding :shock:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne utdype hvordan DEN målingen er gjort, på hvilket utstyr (?)

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes servostyringen kun med digitale forsterker?

Da vil jo selvsagt samplingsfrekvense (antall målinger fra transduceren i sekundet) ha noe å si for forsinkelsen som jo blir forvrengning. Men, hvorfor ikke analoge forsterkere med analoge transducere? Da har vi jo i utganspunktet uendelig samplingsfrekvens (litt begrenset oppad av lyshastigheten, men, men )

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Low-Q"]
    Mine høyttalere er faktisk så tette at jeg av og til må lufte de (med egne ventiler øverst) ved lavtrykk eller høytrykk. Noen ganger observerer jeg at bassmembranen står litt ut, eller er sugd litt inn :shock:

Disse er i tillegg fylt med en gass som har mye lavere lydhastighet enn luft, og det får elementene til å "se" et 4 ganger så stort volum enn det de fysiske målene gir.
    Må du da etterfylle denne gassen til stadighet iom at du lufter de? Hva slags gass er det? Lett tilgjengelig? dyr? Hørtes jo flott ut å kunne lage kassene mindre...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    OT, men enda en sammbygding :shock:
    Faktisk naboen din

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Jeg oppfatter ikke dette som et spørsmål, men mer en påstand om at det er bullshit. Dersom du har sett en impedanskurve vet du kanskje hvor stor virkning elementets bevegelse har på impedansen også?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gis en god forklaring på hvordan servostyring fungerer i "dette" videointervjuet (wmv-fil) av Bruce Hall, President hos Velodyne Acoustics.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Jeg oppfatter ikke dette som et spørsmål, men mer en påstand om at det er bullshit. Dersom du har sett en impedanskurve vet du kanskje hvor stor virkning elementets bevegelse har på impedansen også?
    TJa,mulig og det er derfor jeg stusser såpass mye. Derfor spør jeg om en ytdyping av målingen.
    impedansen vel , regner du den stillestående eller den bevegelige vil de være forskjellig, og det er muligens starten på vårt forskjellige syn. Bevegelse av spolen lager en indusert spenning, om den er like stor og motsatt rettet vil den tilsynelatende impedans.... transkonduktansen blir =0, 1/ transkonduktans =impedans
    Sett kassevolum kontra romvolum kunne de fleste synes at 1:1000 var max eller mere enn max forhold. Rommets innvirkning burte da bli i samme forhold. Jeg er ikke ute etter å fange deg, bare høre din teori, og hvordan du måler rommet på 'terminalene'. At vi kan ha uoverenstemte formeninger må være tillatt. fyr laus !

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •