Klipsch vs Patos (film vs musikk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch vs Patos (film vs musikk)

Jeg er i planleggingsfasen av en hjemmekino og selv om jeg har langt igjen til selve rommet er ferdig, har jeg begynt å snuse på høyttalerløsninger. "Ja, hører du mest på film eller musikk da?". Begge deler, vel! Skal det være noe problem da?

La meg gjøre en ting helt klart med det samme. Jeg kommer aldri til å påstå at jeg har gullører. Jeg kan ikke sitte og høre på en høyttaler og komme med (bastante) uttalelser som "lyden er luftig, men tett og klangbalansen heller mot det litt varme osv. osv.". Ok.

Spol så tiden tilbake et år sånn ca...

Jeg sitter i et konferanserom på Quality Hotell i Sarpsborg. Solberg HiFi/Electrocompaniet har en demonstrasjon av de nye sakene fra EC. De spilte både 5.1-lyd (film) og stereo (musikk). Først demonstrerer de en eller annen 5.1-sak fra EC. Til dette bruker de Klipsch-høyttalere. Jeg husker ikke helt hvilke, men det var ikke så dyre sakene, muligens RF-35 (det er sikkert personer på forumet som kan rette på dette). Demonstrantene uttalte imidlertid med brask og bram at vi var vitne til den beste 5.1-lyden som var å oppdrive, så Klipsch'ene var sikkert bra... Jeg var ikke helt overbevist, men jeg syntes lyden var bra den. Som sagt - jeg er overhodet ingen ekspert... Senere spilte de litt 2.0-lyd (musikk) på de samme front-høyttalerene, nærmest som tidtrøyte i pausen.

Og nå kommer (endelig) poenget. Etterpå skulle de demonstrere stereolyd og da brukte de et par Patos-høyttalere (jeg håper for min egen del at det var det i alle fall), muligens Lyric 402.

At det kunne være så stor forskjell på to høyttalere kunne jeg nesten ikke tro! Ok, så kanskje det ikke var 402. Kanskje det var noe kjempedyrt. Ikke vet jeg, men jeg mener å erindre at noen sa de var ca. 1.5 ganger dyrere enn Klipsch'ene. Poenget er at jeg fikk fullstendig bakoverveis av lyden. Jeg gidder ikke engang prøve å forklare det (jeg er ultra-amatør til slikt), men det er vel lettere å beskrive Klipsch-lyden som papp isteden... (og nå har jeg vel allerede skaffet meg uvenner - unnskyld).

Så at Patos'ene rundjulte Klipsch'ene til musikk er for meg hevet over enhver tvil, men hvordan er det andre veien? Egner Patos'ene seg til film? Og hvordan er det når høyttalerene skal drives av en helt vanlig receiver og ikke et EC-sluttrinn til 30.000? Jeg leser også med stor interesse artikkelen Høyttalere til hjemmekinoen på Patos sine sider. Er det noe i at romkorrigerings-systemene kan bli vippet av pinnen av en blanding av 2- og 3-veissystemer?

Beklager lang og rotete post. Har hatt en lang og rotete dag :-)

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du allerede har klart å sortere ut to merker fra mengden, så bør vel veien til målet være ganske enkel.

Selvom du ikke har super ører så ville jeg tatt med meg noen CDer jeg kjenner godt og hørt selv. Kan kanskje tenkes du vil teste de til film også før du gjør det endelige valget.

...men det kan tenkes du trenger å rense øra før du drar, for Klipsch låter ikke som papp :twisted:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    papp. ikke langt ifra iallefall

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør iallefall ta hensyn til hva du liker, og ikke hva andre synes at er bra. Var for å høre Klipsch forrige uke med tanke på oppgradering, men det var ikke lyd for meg.

Smak og behag kan vanskelig diskuteres. Skal ikke uttale meg om Patos, men fra kilder som har noenlunde samme preferanser som meg har jeg hørt at de er gode, virkelig gode.

Men for all del, detr kan også være andre ting der ute som kan fungere, det finnes vel nok av merker å velge i, og dersom du bor noenlunde sentralt kan det være mulig å ta en lytterunde.

Merker jeg ville vurdert er : B&W, JBL, PSB, Infinity og sikkert en haug andre.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    ...men det kan tenkes du trenger å rense øra før du drar, for Klipsch låter ikke som papp :twisted:
    Mine ører kunne hatt godt av en rens - uten tvil... Det er bare sånn tiltak :-)

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch har nok ikke den den samme mette mellomtonen til Patos, det er helt sikkert

Selv er jeg naturlignok glad i Klipsch lyden, ellerså hadde jeg ikke kjøpt de fremfor Patos

Det som er planen min er Klipsch til hjemmekino med en surroundreciver, men til stereo lytting er det få ting som kan spille som Klipsch på noen gode rør, dette er helt vanvittig! Hadde selv full EC elektronikk på mine Klipscher før, dette kan ikke på laaangt nær måle seg som en rørforsterker til en brøkdel av prisen! Test Klipsch på rør om du er ute etter frisk hjemmekino og etter min mening meget god hifilyd!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du bør iallefall ta hensyn til hva du liker, og ikke hva andre synes at er bra.
    Selvsagt, men siden jeg falt så pladask for Patos'ene hadde det vært suverent å fått tilbakemeldinger på hvordan folk oppfattet dem i et 5.1/7.1-oppsett. Man skal ikke blindt følge andres ører, men hvis f.eks. alle er enige om at de ikke fungerer noe særlig i filmsammenheng, så synes jeg det ville ha vært verdifull informasjon.

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Men for all del, det kan også være andre ting der ute som kan fungere, det finnes vel nok av merker å velge i, og dersom du bor noenlunde sentralt kan det være mulig å ta en lytterunde.

Merker jeg ville vurdert er : B&W, JBL, PSB, Infinity og sikkert en haug andre.
    Fortsatt 100% enig med deg. Når rommet mitt er ferdig, kan jeg prøve å presse inn tid til noen runder (mellom småunger og oppussing av hus...) med prøvelytting. Litt av problemet mitt med prøvelytting er selvsagt at jeg er så uerfaren med å vite hva jeg skal lytte etter. Og ikke minst huske hvordan den ene låt i forhold til den andre... men det er mitt problem :-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener jeg har sett flere her inne som har fullt oppsett av Patos i kinoen, både fra Basic, Lyric og Symphonic (hvertfall i front).

Hørte selv Lyric 402 (i stereo) på Vincent CD-S6/SA-T1 og Midgard Audio Oberon 6.1 og likte dette godt. Syntes ikke Klipsch passet mine ører.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Når rommet mitt er ferdig, kan jeg prøve å presse inn tid til noen runder (mellom småunger og oppussing av hus...) med prøvelytting.
    Det er jo snakk om prioritering ;-)

Skjønner godt hva du mener, derfor har jeg satt opp en liste over hvilke merker jeg kunne tenkt meg å høre på med tanke på utskifting. Det som kanskje er viktig her er også å tenke over hva du er ute etter. Er det noe som bare spiller høyt, superoppløst, dynamisk eller.... Problemet er å sette ord på det, og jeg vet ikke helt hva slags beskrivelser jeg skal sette på det jeg er på jakt etter. Har merket meg at det første jeg reagerer på hos en høyttaler er diskanten, deretter lenger nedover i frekvens. Det er oftest den man blir "trett" av når man skal lytte lenge om den er for skarp/påtrengende, synes jeg, andre har sikkert en annen mening.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke vite hva du skal lytte etter. Bare ta med deg noe musikk du har hørt litt på, og kjenner til en viss grad. Springe litt rundt og høre, du finner fort ut hva du liker og ikke liker. Dessverre så spiller ofte gode/dålige selgere inn på valget

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JAAA..Patos passer utmerket til hjemmekino.Jeg har Basic serien selv og er meget fornøyd med disse til kinolyd:-D :-D ..Lyric serien er vel flere strå vassere enn basic både til kino og musikk så det er bare å løpe og kjøpe!..Før du løper så må du gjerne jogge en tur hit og høre på Patosene så du ser om det er noe for deg.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Klipsch har nok ikke den den samme mette mellomtonen til Patos, det er helt sikkert

Selv er jeg naturlignok glad i Klipsch lyden, ellerså hadde jeg ikke kjøpt de fremfor Patos

Det som er planen min er Klipsch til hjemmekino med en surroundreciver, men til stereo lytting er det få ting som kan spille som Klipsch på noen gode rør, dette er helt vanvittig! Hadde selv full EC elektronikk på mine Klipscher før, dette kan ikke på laaangt nær måle seg som en rørforsterker til en brøkdel av prisen! Test Klipsch på rør om du er ute etter frisk hjemmekino og etter min mening meget god hifilyd!

Dette gjorde meg litt nysgjerrig.. Har du link til noen gode rørforsterkere til Klipsch? Oppgraderingsdilla har kommet..(Første som kommer er subwoofer men)

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

har et par klipsch i tankene RF 35 heter de vel, koster ca 15k
    Hva vil en patos som dere diskuterer komme på - og hvilken modell?

Til slutt, hvem selger patos?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    Hei

Hva vil en patos som dere diskuterer komme på - og hvilken modell?

Til slutt, hvem selger patos?
    Sjekk denne linken http://www.patos.no/.Der finner du en forhandlerliste.Jeg personlig hadde gått for Patos.I ditt tilfelle med tanke på pris så hadde jeg gått for Lyric 502 eller 402 avhengig av rommet du skal ha dem i.Klipsch blir etter min smak slitsomme å lytte til i lengden,liker den varme detaljerte patoslyden mye bedre,og bassen er bare nyydelig...syns jeg da

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyden - nydelig...

Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Sjekk denne linken http://www.patos.no/.Der finner du en forhandlerliste.Jeg personlig hadde gått for Patos.I ditt tilfelle med tanke på pris så hadde jeg gått for Lyric 502 eller 402 avhengig av rommet du skal ha dem i.Klipsch blir etter min smak slitsomme å lytte til i lengden,liker den varme detaljerte patoslyden mye bedre,og bassen er bare nyydelig...syns jeg da
    Takk for svar. Lyden jeg liker er ikke den buldrende teanager bassen. Men heller lyd i hele bredden. Savner ofte mellomtone, føler ofte at bass og diskant er for mye, mellomtone for lite. Jeg skal i tillegg ha SVS (den nye plus?) så bass er jeg ikke redd for å få for lite av.

Utfordringen min er å velge høytalere uten å ha hørt de... tiden rekker ikke til (hørt den før?) så jeg sitter å leser og lærer - blir vel som å lese seg til å sykle, noe ingen har klart til nå meg bekjent. :???:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    RF35 selges vel for 8-10K, kanskje du tenker på en annen modell?

Frode

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-35 er gått ut, og selges ikke for mer enn 8000,- der du finner dem. Får vel erstatningsmodellen RF-82 til ca 10 000,-

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    JAAA..Patos passer utmerket til hjemmekino.Jeg har Basic serien selv og er meget fornøyd med disse til kinolyd:-D :-D ..Lyric serien er vel flere strå vassere enn basic både til kino og musikk så det er bare å løpe og kjøpe!..Før du løper så må du gjerne jogge en tur hit og høre på Patosene så du ser om det er noe for deg.
    Jogge til Klavestadhaugen??? Jeg bor på Opsund altså...

Men kanskje en biltur... etter jobb eller noe. Jobber jo på østsia ta ælva ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Smaken er som baken" Er noe gale om man erter på seg fiender om man mener noe annet enn andre innenfor hifi og lyd, synes heller man skal ha respekt for at andre har sin mening og liker det de liker. Hadde vært veldig synd om alle likte det samme.

Selv liker jeg Klipsch lyden, synes Patos er for mørk i klangen, men er nok mer musikalsk og har noe bedre nedre mellomtone i tillegg til at de går dypere. Det hele kommer vel an på hva en verdsetter i en høyttaler. Det kommer vel også an på åssen de EC folkene har satt opp oppsettet, og hvordan rommet var. Mye som spiller inn - selv har jeg ikke vært imponert over noen demonstrasjoner (bortsett fra en) gjort av selgere, virker alltid som om selgerne har klasket opp et anlegg og bilaget seg på at kjøperne sluker det dem sier og ikke hører med egne ører......

Virker da som at du har funnet en høyttaler som kan passe for deg, eller har kommet et skritt nærmere et evt valg Men prøv alltid en høyttaler hjemme hos deg selv før du kjøper, ikke bilag deg på inntrykk i et salgslokale. Se gjerne om du kan få låne signal kilde og forsterker om du ikke har dette fra før. Det kan være avgjørende

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos rundjulte Klipsch til musikk? Pfffffffffft. Smak & behag