Bygging av 2 stk. Zachry BX-T12 (12") subwoofere (FEILPOST)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av 2 stk. Zachry BX-T12 (12") subwoofere (FEILPOST)

Hei!

Tenkte jeg skulle opprette en tråd om byggingen av 2 stk. subwoofere med Zachry BX-T12 elementer. Kommer til å legge ut bilder osv. av byggingen, men i første omgang trenger jeg litt hjelpt med tekniske ting.

Materiale: Regner med at jeg skal gå for bygging av kasse i MDF. Hvor får jeg tak i dette, og hvor tykk trenger jeg? Kommer til å bruke god tid på kassen, avstiving og finish denne gangen.

Forsterker: Tror jeg velger å gå for en relativt kraftig effektforsterker imed at det er to elementer som skal settes i sving. Noen forslag her? Gjerne brukt.. Må ha noe som støtter lav motstand, imed at elementet da får mer effekt. Relativt tungdrevne saker.

Elementet: Elementene er Zachry BX-T12. Dobbeltspole element på 2x300w @ 4 ohm. Frekvensgang ned til rundt 30 Hz. Skal sitte å knote litt med simulatoren på ljudia, men noen som kan foreslå andre programmer til basskasse simulering?

Slenger opp et bilde av elementet..

Takk for innlegg

(vet at det ligger ute en lignende tråd om dette, men velger å starte en ny en på grunn av at det er forandringer i planene)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kasseforslag: 48 liter, rør Ø10 cm Lengde 37 cm.
    Kassen er da avstemt til 33 Hz, og med Fs 39 Hz, ville ikke jeg presse den lavere.
    Hvis lengden på røret blir problematisk kan du gå ned til Ø7,5 cm Lengde 19 cm.

WinISD er et populært gratisprogram for kasseberegning. Søk på nettet så finner du det nok.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk for svar! Skal laste ned WinISD. Kassevolumet høres fornuftig ut.. Men hva med forsterker? Hva slags impedans er det lurest å koble elementene i? 4 eller 8ohm? Kan jeg koble de lavere enn 4ohm?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens provosering..

Noen som kan hjelpe meg med valg av forsterker?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, har da kommet over noen brukte effektforsterker her på forumet.

1. Kenwood KM-X1000 (oppgitt til å gi 2x130w 8ohm, og kan ikke kobles lavere enn 6 ohm)

2. Crest Audio VS1100 (oppgitt til 2x300w 8 ohm og 2x550w 4 ohm)

Noen formeninger om disse forsterkerne. Veldig usikker på hva som egentlig kreves av effekt for å drive disse elementene, men går ut i fra at en god del å gå på ikke er så dumt. Er det dødsdømt å satse på PA selv om det bare er basselementer som skal drives?

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Okei, har da kommet over noen brukte effektforsterker her på forumet.

1. Kenwood KM-X1000 (oppgitt til å gi 2x130w 8ohm, og kan ikke kobles lavere enn 6 ohm)

2. Crest Audio VS1100 (oppgitt til 2x300w 8 ohm og 2x550w 4 ohm)

Noen formeninger om disse forsterkerne. Veldig usikker på hva som egentlig kreves av effekt for å drive disse elementene, men går ut i fra at en god del å gå på ikke er så dumt. Er det dødsdømt å satse på PA selv om det bare er basselementer som skal drives?
    Crest Audio ampen ville jeg helt klart kjøpt hadde jeg vært deg
    De subbene krever nok en del effekt, og Crest er jo kjent for å levere varene sine (har jeg hørt og lest ihvertfall)

Ville uansett ikke valgt kenwood, en kompis har hatt mye kenwood og det skjer alltid noe galt...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Ja, er nok redd for at elementene er glad i litt strøm. Har dratt to slike med en NAD 216, og det gikk sånn noalig greit. PA er kanskje tingen..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sittet å lekt litt med WinISD .. har simulert forslaget til Norcad og det anbefalte forslaget fra Zachry. Hva mener dere?

Bilde 1. er avstemming ved 41 Hz, og 2. er avstemming ved 33Hz (Norcad's forslag)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feilpost

Oppdaget nå at tråden er feilpostet. Fint om admins flytter tråden over til DIY kategorien ved anledning

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •