Er Dali gode høytalere generelt ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Dali gode høytalere generelt ?

Tenker på å kjøpe Dali 8008 til fronthøytalere i hjemmekinoen, og muligens 1001 eller R1000 bak.

Hvordan er Dali som høytalermerke generelt ?

Bør jeg heller satse på Proson Reality 63mkII som ligger i samme prissjiktet ?

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har Dali 6006 selv og er meget godt fornøyd med disse! I forhold til prisen er Dali kjempebra! Pass bare på at forsterkeren din passer! Har hørt at Nad er veldig bra sammen med Dali. Nå har jeg hørt svært lite av andre merker, men Patos er også et kjempemerke. Usikker på pris på de og evt. modell. Hadde en kompis som hadde et par en gang.

Robert

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali er et veldig bra merke. De startet med billigere høyttalere og knuste de fleste konkurrenter med disse. De har etter hvert jobbet seg opp til dyrere konstruksjoner. Virksomheten startet i 1983 og har hatt god annerkjennelse på hele 90-tallet og fremover.

Modell 104 er en av de mest kjente, og den viser på en måte filosofien bak hvordan mange av høyttalerne er konstruert. De er tilsynelatende enkle, de benytter ofte elementer fra Vifa med polypropylen eller pappmembran, og har som regel softdome-diskanter. Det gir gjerne en tydelig målbar andreharmonisk forvrengning, men en lav forvrengning i de høyere ordnene. Dette høres ved at de låter litt mot det varme. De er flinke til å konstruere filtre som ivaretar signalets fase. Dette er med på å gjøre lyden dynamisk. De avstemmer kassene relativt stramt, men alikevel så det er en behagelig dyp bass. Dette er med på å gi dem en stram midbass.

Alt i alt liker jeg Dali svært godt. Jeg har hørt svært mange av dem, og i mange sammenhenger har jeg bedt personalet skifte over til BW-ene som står like ved. Det slår aldri feil: Dali har en mye mer sammenhengende frekvenskurve, de har midbass (noe BW aldri har fått til) de søler aldri slik i diskanten som BW-en, men de har som oftest ikke like mange detaljer som BW. Spør du meg er årsaken til det enkel: Det er ikke så mange detaljer på innspillingen, og de som ikke er på plata vil jeg helst leve uten.

I samme åndedrag som jeg nevner BW har jeg notert meg en annen vesentlig forskjell. Dali "spiser" alt av forsterkere. De er uhyggelig nøytrale og det blir skikkelig liv selv med billige forsterkere. Enkelte høyttalere må jo som kjent ha egen kraftstasjon for at lyden skal flyte fritt. Slik er altså ikke Dali. Det er selvsagt fortsatt slik at det er noe å hente ved å bruke en dyrere forsterker, men det er ikke et must.

Skal jeg nevne noe negativt må det være at de rimelige høyttalerne til Dali har et design som ikke akkurat har vært inspirert av Pininfarina. Med Suite, Euphonia og Helicon har de tatt igjen mye av forspranget, men der ligger vel også noe av filosofien til Dali også. De lager høyttalere, møbler er det andre som lager.

Jeg har hørt 8008 men bare liksom fra "sidelinja". Jeg synes de spiller fint og de har masse resurser i bassen. Det jeg merket meg var at bassen ikke ble noe særlig med Denonforsterker. Jeg tror ikke det var noe spesielt for den kombinasjonen, men snarere at NAD rett og slett er en bedre forsterker. Designet på 8008 er jo absolutt til å leve med, men du bør høre Suite 2,8 før du handler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det blir snakket lite om Dali som et valg i rekken av høytalere. Veldig dumt for har selv hatt et par Dali 5005 og synes de låt helt greit i forhold til pris, Dali er absolutt et godt valg!

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en kamerat som har 6006 eller 7007 rundt der, fine høytalere til klassisk musikk, men synes bassen ikke var så bra. bassen ble helt ødelagt med madonna music, med litt høyt volum

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Kan umulig være mengden det var noe galt med. 6006 kan derimot fort bli litt "fleskete" ved feil plassering. 7007 eksisterer ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på Denon i den sammenhengen. Det har vært solgt mye både Denon og Dali fra HiFiKlubben, men det spiller ikke særlig fint i bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører HK forsterker til dali rundt det hele det er bra kombinasjon

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vær obs på Denon i den sammenhengen. Det har vært solgt mye både Denon og Dali fra HiFiKlubben, men det spiller ikke særlig fint i bassen.
    Har du hørt mye små Denon forsterker Snickers-is? Jeg har erfaring med en del større utgaver og har aldri hatt problem med kontroll av bassen. Større Denon AV forsterkere er jo kjent for akkurat strømstyrke og god kontroll av basselementene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg heller skjønner ikke hvorfor snickers is "disser" denon hele tiden. når det gjelder av recievere så har de ledet an utviklingen i mange år. og i motsetning til en del andre merker, så er det i allefall en sammenheng mellom strømforbruk og oppgitt effekt :!:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt at denon er ufin i bassen.

Morro med litt ris på "stompen"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De mangler kontroll. Jeg mener at POA 6600 og AVC-A1SR er verdige representanter for Denons store forsterkere. De gangene jeg har hørt disse har de vært koblet på middelstore og små høyttalere. De får aldri bassen til å henge sammen på den måten blant andre NAD får til. Det er ikke det at de spiller lite bass, men det finnes liksom bare "en type bass" i disse forsterkerne, men det er jo ikke tilfellet for det innspilte materialet. De får ikke til den både dype, tørre og dynamiske bassen på en gang. Jeg kommer nok til å "disse" Denon til jeg blir overbevist om det motsatte :wink:

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dali 710 og er kjempefornøyd med disse.
    Har en Marantz sr 580 og rotel rb 980 til dali'ene
    og det spiller bra på film og i stereo.
    Har lyst til å bygge en dynabel phobos,noen som har
    prøvd den?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte mine Dali 18mkII for snart 15 år siden, testet jeg de med Denon, HK, Nad og Rotel forsterkere. Rotel og HK låt begge veldig bra, Nad ikke fullt så bra (litt tynt), og Denon låt forferdelig, skarpt og j*****.

Vet ikke om det er representativt for Denon/Dali nå, mye har jo skjedd både hos Dali og Denon siden den gang. Uansett bør man jo alltid høre hvordan en forsterker og høyttalere spiller sammen før man kjøper.

Jeg kan også nevne at en kompis nettopp kjøpte seg Dali 850 høyttalere og en Nad forsterker (er ikke sikker på hvilken, men tror det var en 2-3 år gammel modell), og det låt såpass tynt at han kjøpte seg subwoofer i tillegg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde de latterlig små Dali 2A-høyttalerne og en liten Denon stereo-forsterker i mitt første oppsett. Det spilte meget bra i forhold til prisen. Dali 2A var lukket, men gikk ganske dypt likevel. De måtte opp på stativer med spikes for å spille detaljert, men til prisen (1200 for paret) spilte de skjorta av høyttalere opp til 3500 kroner.

Dali har aldri skuffet meg lydmessig, og er etter min mening mindre kresne på lyden i elektronikken enn f.eks. B&W. Det KAN skyldes at B&W faktisk er mer avslørende i sin lydgjengivelse, men jeg synes Dali gir musikkglede, så hva mer kan man ønske seg da?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hjemmekino oppsett kjører jeg Dali Evidence sammen med Marantz 7000. Jeg gir kombinasjonen 9 på musikk og 8/7 på hjemmekino. Litt lite bass, men dette skal selvsagt fikses med en passende sub når jeg får råd.

Synes ellers at Dali Evidence har ganske bra design.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål: Står i instruksjonsheftet som fulgte med Daliene mine at jeg burde feste på medfølgende spikes. Varke noen spikes i pakka jeg hentet på Klubben. Feil informasjon i manualen, eller bør jeg ta en tur innom igjen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er først nå 12 år etter at jeg kjøpte mine første "riktige" høytallere Dali 2B at jeg har hatt lyst og behov for andre høytallere. Er riktignok kanskje ikke så kresen og detaljorienter som mange av dere her men jeg kommer garantert til å prioritere ett sett med Dali når jeg skal vurdere nye høytallere igjen..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalere til 1200 som spiller skjorta av andre gode merker til over 3k, den kjøper jeg...not
    dali er ikke merke som skiller seg noe ut, eneste som imponerer meg fra dali er Euphonia. ex. dynaudio fra samme land lager vesentlig bedre høyttalere.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål: Står i instruksjonsheftet som fulgte med Daliene mine at jeg burde feste på medfølgende spikes. Varke noen spikes i pakka jeg hentet på Klubben.
    Sikker på at de ikke tilfeldigvis er klemt inn i isoporen en eller annen plass? Jeg trodde heller ikke at det fulgte med spikes til mine JM-Lab høyttalere før jeg fikk vite at de va klemt inn i isoporen

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •